Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt med combi-våben
#1
Er der nogen der kan fortælle mig hvornår bockbüchsflint, drillinger og lignende (også med forskellige kuglekalibre) er specielt fordelagtige til jagt.

Jeg har endnu ikke fundet et godt argument, men da disse våbentyper er vældig populære i Tyskland går jeg ud fra at det kræver store og alsidige revirer, som man sjældent finder i Danmark.

osterwald
Svar
#2
Jeg har kun savnet en bockbüsch på de få jagter med hund jeg er blevet inviteret med på i Sverige...

Det ER irriterende at stå der med en god buk der står og glor på 50m afstand og man står med sin haglsprøjte..og kan ikke gøre andet end at se på at bukken daffer af stille og roligt... Det har jeg prøvet mere end 1 gang....Og så skyder ham svenskeren ovre på den næste post bukken selvfølgelig med sin bockbüsch...

Såee... engang når jeg bliver rig vil jeg ha mig en BBF, en af den type hvortil man kan få et sæt riffelpiber i to kalibre (bergstütz)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Er der nogen der kan fortælle mig hvornår bockbüchsflint, drillinger og lignende (også med forskellige kuglekalibre) er specielt fordelagtige til jagt.

Jeg har endnu ikke fundet et godt argument, men da disse våbentyper er vældig populære i Tyskland går jeg ud fra at det kræver store og alsidige revirer, som man sjældent finder i Danmark.

osterwald



Jeg kunne også tænke mig et kobinationsvåben.
Sidste efterår sneg jeg mig rundt på reviret med haglbøssen. Skulle prøve min dengang nye 3D camo dragt af....og den virkede...var helt inde på 40 meter af en buk, der lå i stubmarken og tyggede drøv. Den så mig ikke, men rejste sig og luntede væk, da en rå, som jeg ikke havde set, rejste sig fra en busk. De stoppede 3 gange på 40-50 meters afstand og stod med siden tl og kiggede på mig....men 50 m. med haglsprøjte.....næh vel??[V]
MEd til historien hører så at jeg gik samme runde dagen efter med riflen og fik ham - det samme sted......[Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Rigtige autister skyder ikke med kombi[Smile][Big Grin]
Go weekend

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#5
Vedr. kombinationsvåben.

Hvis man jager i de vestjyske plantager eller andre steder, hvor der både kan komme kronvildt og sneppe for på samme post, vil jeg absolut mene, at et kombivåben er relevant. Det gälder selvfölgelig også på råvildtjagt med hund fx. i Sverige, hvor det er skudafstanden og vildtets hastighed, som kan variere.

Mht. BBF vs. drilling.

Jeg lärte engang, at BBF er til riffeljagt, hvor man engang imellem har brug for at skyde med hagl fx. pürsch efter räv, topjagt efter tjur/urfugl m.m.
Drillingen derimod er til hagljagt, hvor man engang imellem har brug for et kugleskud fx. vestjysk drivjagt, hvor der pludseligt kommer kronvildt for.

Desvärre har jeg ingen erfaring med kombi-våben overhovedet, men flere af mine svenske jagtkammerater er meget glade for deres kombi'er.

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)