Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rengøring af linser
#1
jeg har lige købt en ny leupold vx-l 4,5-14*56.[Big Grin] så nu vil jeg gerne passe godt på linserne. hvordan er den bedste måde at rengøre dem.[?]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Man kan bl.a. hos Leupold købe en fin linsepen. Den har en børste i den ene ende og en pudsepad i den anden. Den virker rigtigt godt, men koster lidt mere end en simpel klud.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
ok. den prøver jeg[Wink]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Du kan finde den i enhver fotoforretning og sikkert også på nettet. Jeg har både en i kameratasken og jagttasken (og så er det lidt sjovere at finde den til 125 end 185)...
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Linsepen??? Hvis man kravler rundt i en grøft en regnfuld nat efter en fed keiler og linserne er blevet pladret ind i vand og skidt - så bruger man da vist bare en beskidt finger[^][^][^]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#6
Jeg bruger brillerens, det fås i en lille pumpeflaske,der er nem at have med. Og så nogen af de specielle papirservietter som ikke ridser. Det virker rigtig godt. Jeg har også den omtalte linsepen men jeg kan ikke lide tanken om et sandkorn mellem padèn og linsen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Swarovski har lavet en pung med forskelligt rensegrej, blandet andet klud og servietter kan ikke lige huske hvad der ellers er. Man kan sikkert finde noget der er meget billigere og lige så godt eller måske bedre? Jeg har bare ikke lyst til at prøve mig frem på linserne på mine Zeiss kikkerter.... Så det blev sikkert den dyreste løsning for mit vedkommende, men det virker upåklageligt og mine linser er uridsede og umiddelbart kan jeg ikke se nogen forringelse fra første dag.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#8
Her er der et billede af den:

http://www.huntershouse.dk/kat297-Gaveid...sepen.html

og hvis dette er den samme så er den billigere her, men led selv..

http://www.butik-michaelsjagt.dk/product.asp?product=63
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Hog

Linsepen??? Hvis man kravler rundt i en grøft en regnfuld nat efter en fed keiler og linserne er blevet pladret ind i vand og skidt - så bruger man da vist bare en beskidt finger[^][^][^]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!



Ja ja, men det får det nu alligevel ikke til at falde ind under "at passe godt på linserne"
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Jeg bruger en fiberklud med lunken sulfovand på. Kluden gør, at der ikke kommer ridser og heller ingen'nullermænd', sulfoen rengør, men ikke mindst - det modvirker dug i fugtigt vejr.
Jeg tror ikke, at dyrere produkter kan noget bedre end dette.
Brug ALDRIG køkkenrulle - det ridser coatningen.
Svar
#11
Linsepapir og/eller blød bomuldsklud ellers intet andet.

Brillepudsemiddel og de fleste andre væsker, der kan rense(opløse) skidt er ikke godt for coatingen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
jeg har set flere der bare kører en klud rundt uden at have renset for partikler inden...
Det gør at jeg aldrig ville købe en brugt kikkert ubeset....

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
Hej rkn

Den sikreste måde og ødelægge dine linser på er og bruge en linsepen. Som tidligere skrevet her (tonny), så skal der kun et enkelt sandkorn til imellem pen og linse, så er den ødelagt. Gå i en fotoforretning og køb noget trykluft på dåse og linse servietter med noget rensevæske i, så får du de flotteste linser igen.

V.H Thor
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Hog

Linsepen??? Hvis man kravler rundt i en grøft en regnfuld nat efter en fed keiler og linserne er blevet pladret ind i vand og skidt - så bruger man da vist bare en beskidt finger[^][^][^]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!



Ja ja, men det får det nu alligevel ikke til at falde ind under "at passe godt på linserne"



Nej det vil absolut ikke falde ind under "at passe godt på linserne".
Saltet fra fingeren nedbryder nemlig nemt linsens antirefleksbehandling, med forøget lystab til følge.
Men så kan man jo altid købe en ny kikkert, hvis man har "tid" til det...

JPL
JPL
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by THOR.dk

Hej rkn

Den sikreste måde og ødelægge dine linser på er og bruge en linsepen.

V.H Thor



Så er det da fordi du ikke forstår at bruge den rigtigt. Du skal først fjerne eventuelt sand med børsten (eller trykluft hvis du foretrækker det). Derefter kan kan man så rengører yderliger med våde servietter eller den kulstofspad der er på linsepennen.

Men inden du kaster dig over trykluft på dåse, så læs lide diskussionerne om dette - fx på http://www.dpreview.com (en af de bedste fotosider). Der kan være masser af problemer med rester af forskellige (driv)midler fra flasken, som både kan angribe en eventuel coating og sætte sig som belægninger det er småsvært at fjerne. Efter min mening så er trykluft fantastisk til at rense plæneklippere og anden grovmekanik, men det kommer ikke i nærheden af mine kikkerter eller mit kære Nikon D200. Hvis du gerne vil bruge luft så besøg som foreslået en fotoforretning, men i stedet for trykluft på dåse, så køb en ballon så du selv kan blæse op din linse. De fåes endda med indbygget pensel, så kan du både blæse og rense med pensel.
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Jeg har brugt linsepen i 10 år nu, og der har aldrig været de mindste problemer. Og pennen er stadig den samme. Man skal bare huske før brug (eller efter), lige at dreje et par gange på låget til kulstofpad-enden. For i bunden af det sider noget der ligner fint skumgummi? og det renser padden mellem hvert brug.
Og så har man da lov til at rense penslen en gang imellem. Mine linser har flere gange været totalt plettede efter regn, og de er forsvundet som dug for solen, efter brug af linsepennen. Så de 100 kr jeg den gang gav for den, var godt givet ud.

Mvh Fru Jakobsen

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)