Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Midland eller Parker Hale
#1
Jeg er ude at se efter en BILLIG begynderriffel, og har i den forbindelse set en Midland .308 hos Kr. Skov i Bording, og en Parker Hale ved en privat. Begge kikkerter står til 2.500,- incl. kikkert (Parker Hale med en Norconia 4*40 kikkert).

hvis vi antager kikkerterne er lige gode, hvad skal man så vælge ne Parker Hale eller en Midland riffel???
Svar
#2
Hvis jeg selv skulle købe en billig men rigtig god riffel lige nu, så ville jeg gå en anden vej. Jeg ville købe en brugt baneriffel af dem med Mauserlås og otteruppibe. Så ville jeg få den modereret lidt med en afkortning af piben, bøjning af bundstykkehåndtaget og montage af stålbaser. Hvis pengene rakte ville jeg omskæfte den, men det kan man altid gøre senere.

Så har du et stykke præcisionsværktøj med noget indbygget dansk våbenhistorie istedet for en kedelig udenlandsk No-Name.

Skæftet er ikke kønnere, end at man kan nænne selv at eksperimentere med at tage af der hvor det er for stort/tungt/klodset. Og selvfølgelig eksperimentere med overfladefinish, hvor jeg selv nok ville vælge en eller anden nuance af sort, så den fik et lidt mere "taktisk" look som går godt til den kraftige pibe, men det er jo bare min smag.

Alt i alt kan du stå med en Unika riffel til ca. 4000,- kr. på den måde. Værd at overveje [:p]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
hvis du kan prøve dem, så køb den der samler bedst/du føler er rarest at omgås.
det er sjældent en riffel ikke skyder præcist nok til jagtbrug

optikken kan du muligvis skifte snart hvis den ikke lever op til dine forventninger.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Jeg har haft en Midland, endda i den nævnte kaliber.
Hmm, den siger bang og der kommer noget hårdt ud af den rigtige ende, så den kan det som et våben skal kunne.
Som Strom siger, køb den du synes er bedst.
Lassescout har en pointe i det han siger, jeg købte for lang tid siden en Otterup med jernbanesvelle, de står rundt omkring til billige penge, stille og roligt er den blevet moderniseret med nyt aftræk og skæfte, efterhånden er den blevet en helt fin skyder, stadig til en fornuftig pris, faktisk er min knægt så vild med den, at han har anskaffet sig en og er ved at få den lavet på samme måde.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#5
Først, hvilken model er den Parker Hale.?

Min gamle farmand, dengang han levede, havde en Parker Hale i model Safari (let og slank riffel) som man lige skulle vide lidt om, før man trykkede på knappen.

Den var pragtfuld at gå rundt med, men da den var i .30-06 var der ikke mange der kunne lide rekyl'en (det er specifikt Safari-rifler der er lettere end andre rifler, i hvert fald indenfor Parker Hale)

Finishen og kvaliteten på de to er ca den samme - så hvis du kan, så prøveskyd begge to og køb den der passer DIG.!!

Det er nok muligt at de begge to er "kræsne" med ammunition - men du kan som oftest godt finde en slags ammunition der passer dit behov i dén kaliber. Der er mange fabrikater og typer af ammunition.

Så at den ene skyder bedre end den anden, ved en simpel prøveskydning - det skal man ikke lægge det store i. Det kan hurtigt ændre sig ved skift af patrontype.

Selvfølgelig, hvis den laver skudgrupper som efter en tredages fuldetur på burgers, vodka og guldøl (med efterfølgende tyndskid) så er der naturligvis grund til bekymring.

Men som hovedregel - hvis de begge skyder som ønsket, så find den skyder der PASSER dig bedst.

Der er ikke noget ved at have en riffel, der skyder 1Kr store skudgrupper - men som slår én halvt fordærvet når man trykker på knappen.
Det koster alligevel 4-500Kr at få en riffel tilpasset - og det kan se ud som noget rod, hvis skæftet skal forlænges.

Og man risikerer at blive let "skud-ræd" hvis det ikke passer ordentligt og du bliver "straffet" med øm skulder. Dermed får du dårligere og dårligere skud efterhånden som du mister tiltroen til riflen.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Hvis vi er i den helt billige ende, så vil jeg sige, at rifler skyder som regel lige ud, men lad være med at spare for meget på kikkerten - her skal hovedprioriteten ligge.
Hvis vægtningen af lav pris skyldes, at du er ny jæger, som lige skal finde ud af, om jagt er din nye fritids interesse, så prøv om du kan få riflerne med på skydebanen inden du køber - der er der altid mange folk, som gerne vil hjælpe.
Der findes mange billige og gode rifler på markedet, så keep on looking!
Svar
#7
Hej rlarsen004

Ved godt at det ikke er det du ønsker at hører, men giv hellere lidt mere[^] Det er bitter erfaring.
Som der også bliver sagt. Brug lidt mere på optik.
Hvis du er i det jydske, så prøv sådan en som Skov i Bording. Der er prisen ofte kun vejledende[Wink]- resten er op til dig. Du skal også prøveskyde den. Det er surt at være på jagt, og kikkerten så går løs, eller bliver rystet i stykker.

Knæk og bræk

Michael
Svar
#8
Tikka T3 Lite 6,5x55 kan fåes til ca 4500 kr.

Det er rigtig god riffel at at starte med.. og få så en brugt kikkert med til fornuftig penge.

Jeg synes ikke at gamle rifler er noget der er værd at satse på - og hvis de skal bygges om så render det alligvel op.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Det er alligevel et offensivt tilbud du har fundet til 4500 for en T3 jeg har ikke kunne presse nogen under 5000 for en ny.

Men det løber jo hurtigt op selv om T3 lite i 6,5x55 kan anskaffes for 4500. 900 for optilock, også kikkert oven i(du får vel ikke ret meget nyt for under 2000k?) + rem + transport kasse eller lign.

Men umiddelbart er det sådan et begynder sæt jeg selv vil anbefale til mine jagttegnselever her til vinter hvis de vil begynde at skyde med rifel.

En her inde har vist engang sagt:"Buy the best and cry only once" På trods af tikkas ikke overvældende finish må den bestemt efter min mening betragtes som i klassen "the best", sammen med optilock'en.

Selvfølge kan mine 2 tikka'er i våbenskabet have miljø skadet mig men alligevel...!

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Tikka T3 Lite 6,5x55 kan fåes til ca 4500 kr.


Hvis der er tale om en ny riffel, må du da meget gerne oplyse om, hvor den kan købes [?] [?]

JPL
JPL
Svar
#11
Hvis man holder øjnene åben kommer der engang imellem tilbud det er svært at sige nej til
Min egen Tikka varmint kostede jo også kun 5.400 kr
http://www.almas.dk/link.asp?menu=117&su...es&lang=da

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Hvis jeg selv skulle købe en billig men rigtig god riffel lige nu, så ville jeg gå en anden vej. Jeg ville købe en brugt baneriffel af dem med Mauserlås og otteruppibe. Så ville jeg få den modereret lidt med en afkortning af piben, bøjning af bundstykkehåndtaget og montage af stålbaser. Hvis pengene rakte ville jeg omskæfte den, men det kan man altid gøre senere.

Så har du et stykke præcisionsværktøj med noget indbygget dansk våbenhistorie istedet for en kedelig udenlandsk No-Name.

Skæftet er ikke kønnere, end at man kan nænne selv at eksperimentere med at tage af der hvor det er for stort/tungt/klodset. Og selvfølgelig eksperimentere med overfladefinish, hvor jeg selv nok ville vælge en eller anden nuance af sort, så den fik et lidt mere "taktisk" look som går godt til den kraftige pibe, men det er jo bare min smag.

Alt i alt kan du stå med en Unika riffel til ca. 4000,- kr. på den måde. Værd at overveje [:p]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Så er man vel kun nået til parker-hale niveau! (Undtaget pibekval.)
Så mangler der stadig huller for baser! Mauser[xx(]
Hvis man selv har muligheder/evner til alt dette arbejde du nævner kan det måske styrke ens selvværd[B)] men nogen god fidus bliver det ikke, og da slet ikke hvis der skal indvolveres en bøssemager!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#13
Problemet med de to nævnte rifler er at hvis du finder ud af at riffeljagt er dig, og vil opgradere så får du ikke meget for eventuelle forbedringer du har ofret på disse rifler.
Skal du skyde en buk i danmark om året så kan de da gøre jobbet ingen tvivl om det. Men det kan ende med at et p.t billigt tilbud i sidste ende bliver dyrest for dig.
Jeg har selv været på den vogn.
Købt en billig riffel, forbedret den til en absolut brugbar og velskydende riffel, men de penge som jeg brugte på nyt skæfte og bedding, aftræk osv. osv kommmer ikke hjem igen, idet du ikke får mere end du i sin tid gav.
Jeg er nok på halvautomats side, spar lidt mere sammen og køb nyt.
Og brug flest penge på optik. Her kan du måske med fordel købe brugt.
For at kunne svare på spørgsmålet skal der faktisk være flere oplysninger til rådighed.
Hvad forventer du der skal jages, hvorhenne, og hvor tit.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hvis man holder øjnene åben kommer der engang imellem tilbud det er svært at sige nej til
Min egen Tikka varmint kostede jo også kun 5.400 kr
http://www.almas.dk/link.asp?menu=117&su...es&lang=da



Almas skriver at prisen på Tikka T3 varmint er:
Citat:quote:

Priser fra 7.995,-


Hvis den kan erhverves til 5400,- så må jeg vist en tur derud.
Må jeg referere til dig ??

JPL
JPL
Svar
#15
Hej Trotyl
Jeg fik den sidste og Tonny den næstsidste[^]
Men kan vi ikke blive enige om, at vi her på siden råber op hvis vi finder noget godt til jydepriser[Wink]
"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#16
Hvis der nu skal svares på det oprindelige spørgsmål, så er svaret , ret enkelt.
Midland = raslende skrammelbunke
Parke Hale= formodentlig Ok mauserlås, og hvis den kan skyde så en ok riffel.

PS. er det virkeligt så svært for forretningerne at slippe af med Tikkaer at de må gå så langt ned i pris.
Det lover vel ikke godt for gensalgsprisen????

jbn
Svar
#17
@Trotyl
Der stod en Varmint i Brønderslev afdelingen i kaliber 308. Den er der måske stadig, men det er 1/2 år siden jeg så den.
@Ignorant
Almas har en gang imellem et brandudsalg hvor de smider enkelte rifler ind til rigtig fine priser, stod får et par år siden med en spritny sauer 202 i kal. 243 i hænderne til 7000,-. Den satte jeg desværre fra mig i et øjeblik, og så var den væk til anden side.
Jeg købte min T3 270 win hos Østjysk til 4000,-, jeg tror at de måske havde haft svært ved at komme af med det kaliber, forstå det hvem der kan.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#18
umiddelbart vil jeg da tro tikka er en rimeligt omsættelig riffel og rimelig populær enda også.

Men generelt tror jeg der er mange udbydere af våben til salg og derfor er priserne på specielt våben pressede. Oftest når du køber et våeben køber du også montage og kikkert. Hvis de sælger dig en billig riffel kan det være de får fortjenesten på montage og kikkert. Ellers følger der jo sikkert ammunition, rem og våbenkuffert med. Så selv om de sælger dig en riffel til indkøbspris så skal de nok få en fornuftig fortjeneste på dig.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#19
Almas har en gang imellem et brandudsalg hvor de smider enkelte rifler ind til rigtig fine priser, stod får et par år siden med en spritny sauer 202 i kal. 243 i hænderne til 7000,-. Den satte jeg desværre fra mig i et øjeblik, og så var den væk til anden side.
nu tror jeg ikke liiiige at Almas er så meget fremme i tiden[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
Strom - kan du ikke lige oversætte [?]
Er de ejet af en fra Island eller bundlet med Diana [:I]
Våben er jo våben uanset hvor de er købt....

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Almas har en gang imellem et brandudsalg hvor de smider enkelte rifler ind til rigtig fine priser, stod får et par år siden med en spritny sauer 202 i kal. 243 i hænderne til 7000,-. Den satte jeg desværre fra mig i et øjeblik, og så var den væk til anden side.
nu tror jeg ikke liiiige at Almas er så meget fremme i tiden[:I]

mvh
Strom



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)