Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lam med brækket forløb?
#1
Hej alle.

I søndags var vi 4 jagtkammerater som lige var ude at gå en tur i et par remisser og læhegn. Da vi går igennem en remisse på noget af min jagt kommer der et lam gående ud til mig, forinden har jeg sagt at vi ikke skulle skyde rådyr på det terræn denne dag, så jeg lader den gå selv om den kun var 10 meter fra mig. Det sørgelige er så at da den begynder at løbe hænger venstre forløb bare og dingler, men da er lammet kommet for langt ud til forsvarligt skud. Det havde været forbi en af mine kammerater lidt forinden, og han sagde at lammet fint kunne løbe hurtigt, men han havde også set det brækkede forløb.

Mit spørgsmål er så nu om i mener at jeg skal se at få skudt dette lam så hurtigt som muligt, eller om jeg skal lade det gå til december hvor vi skal have en mere omfattende drivjagt og så få det skudt der (evt skyde det med riflen efter denne drivjagt)? Jeg er meget i tvivl for lammet var i rigtig fin foderstand og det havde en meget pæn størrelse.

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt med dette spørgsmål.

Mvh
Jonas

Ps. Jeg ved ikke om dette topic er placeret korrekt, ellers må der jo en moderator ind og flytte det [Wink]
Svar
#2
Rådyr kan normalt godt klarer sig på 3 ben. Jeg har endda set et der fik det ene forløb skudt over. Hundene var mindre en 20 meter bag rådyret, men det lærte at løbe på 3 ben inden hundene nåede at indhente det, og endte med at løbe fra hundene.

Hvis I bestemmer jeg for at lade det være vil det dog være klogt at hold godt øje med det da der jo kan gå betændelse i såret, og så er sagen en helt anden.

I dit sted tror jeg nu at jeg ville finde riflen frem og så få det skudt - selvom det kan klarer sig kan det jo sagtens have smerter.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg ville da se at få det skudt,hurtigst muligt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Enig

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#5
Det var også det jeg hældte mest til at gøre, men jeg ville gerne lige høre jeres mening først. Der ville jo ikke være nogen grund til at skyde lammet hvis det ville kunne få et "normalt" liv trods det brækkede ben. Jeg satser stærkt på at lammet er nedlagt inden fredag, og en lille opfølgning af skaden på benet vil selvfølgelig komme med.

Selvfølgelig med billede af benet, og dyret, med og uden skind på. Så kan det være I kan være behjælpelige med at finde årsagen til hvad der er sket hvis det ikke er 100% tydeligt. Hvilket jeg desværre frygter det er [Sad]

Mvh
Jonas
Svar
#6
Hej Jonas

Det kunne også være en god ide at kontakte den eller de lokale schweisshundefører - efter loven skal bl.a. anskudt råvildt jo eftersøges med schweisshund, så det kunne jo tænkes, at en schweisshundefører i området "kendte" lidt til dyret.
Det samme kunne være tilfældet, hvis han havde været på en forgæves trafikeftersøgning.

Med mit kendskab til schweisshundefører er jeg sikker på, at de vil tage imod en sådan henvendelse med kyshånd[Smile]

Ellers deltager jeg i koret: få den skudt så hurtig som muligt - selv om der kendes eksempler på at råvildt har kunnet klare sig på kun 3 løb.
Dem som ikke kunne, hører vi jo ikke om[xx(]

Iøvrigt er det dårlig "reklame" for jægerne, at der løber skadet vildt rundt.
Uanset om det er anskydninger eller ej - så får vi som regel skylden for det (desværre ind imellem med rette[V]).

mvh
Korthår
Svar
#7
Hej Korthår.

Det havde jeg da overhovedet ikke tænkt på [:0] Jeg vil da lige finde numrene på hundeførerne i lokalområdet og kontakte dem [Smile] Men hvis det er naboen som har anskudt det, tvivler jeg på at der har været en hund på. De har før lavet det nummer med at skyde på et dyr, hvor de endda fik lov til at gå ind på vores jord med deres egne våben, sammen med en hundeføre for at eftersøge, men de tilkaldte aldrig en hund.

Dette resulterede i at jeg fandt et rådyr-kadaver om lørdagen på vores mark (det var torsdag de anskød dyret). Da jeg så havde slæbt kadaveret ned fra marken så min far kunne se på det blev han stik tosset og kørte direkte op til manden for at give ham en skideballe. Der indrømmede han også at de ikke havde haft en hund på, fordi de mente at de havde skudt blankt forbi. Det er simpelthen usmageligt [Sad!]

Mvh
Jonas
Svar
#8
Jeg har nu snakket med et par hundeførere. Uden resultat [Sad] Den første havde ikke været ude omkring mit område i år, nummer to havde heller ikke og han kendte to andre som heller ikke havde, så dem valgte jeg at lade være med at forstyrre og den tredje havde heller ikke. Så det var de 5 nærmeste schweisshundeførere, og ingen havde været derude eller havde hørt om nogen der havde været ude efter dyret. Så det blev jeg desværre ikke meget klogere af [Sad]

Mvh
Jonas
Svar
#9
Opdatering om lammet.

Det lykkedes mig aldrig at få skudt lammet med det brækkede ben. Men, jeg har nu set råen og de to lam (som er fine store) et par gange her efter sæsonen er slut. Begge lam har det fint og der er ikke nogen ben der dingler og der er heller ikke nogen af lammene som halter, så jeg går ud fra benet er groet sammen igen og lammet har det godt. Nu håber jeg så bare på at det er en buk som jeg kan skyde om et par år [Big Grin]

Mvh
Jonas
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by J_Bille

Opdatering om lammet.

Det lykkedes mig aldrig at få skudt lammet med det brækkede ben. Men, jeg har nu set råen og de to lam (som er fine store) et par gange her efter sæsonen er slut. Begge lam har det fint og der er ikke nogen ben der dingler og der er heller ikke nogen af lammene som halter, så jeg går ud fra benet er groet sammen igen og lammet har det godt. Nu håber jeg så bare på at det er en buk som jeg kan skyde om et par år [Big Grin]

Mvh
Jonas



Er du sikker på at det er samme rå og lam??
Hvis benet har været brækket, så er det sjældent at det får ro nok til at gro sammen på en måde så lammet ikke halter bagefter. Det kan forekomme, men det er bare ikke videre sandsynligt.
En anden forklaring kunne være, at benet ikke har været brækket, men at der har været et eller andet i vejen som ikke har været så invaliderende, og som lammet kunne komme sig over uden varigt men.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#11
Jeg er meget sikker på at det er de samme tre, eftersom vores mark ligger lige udenfor køkkenvinduet. Desuden har de været i remissen på marken hele efteråret og vinteren igennem og vi har set dem mindst to gange om ugen (også efter sæsonen). Men som du skriver kan det jo godt have været en anden skade, men hvilke andre skader får forløbet til at dingle?

Mvh
Jonas
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by J_Bille
men hvilke andre skader får forløbet til at dingle?

Mvh
Jonas



Hej Jonas

Desværre kun en brækket rørknogle efter skud/påkørsel.
Tvivler - ligesom Asbjoern - på, at det er samme lam.

Har du, efter du så den med dinglende forløb, set den igen - stadig med skadet forløb[?] - eller har du "blot" set råen med 2 sunde lam efterfølgende[?].

Jeg har set en del råvildt med gamle skader, men hvis rørknoglen har været decideret brækket, har jeg kun set;
1. at forløbet manglede helt,
2. eller at forløbet var helt stift, hvor det igen var groet sammen.

Der er jo sjældent regler helt uden undtagelser, men......

mvh
Korthår
Svar
#13
Jeg har ikke set den med dinglende forløb efter den blev set første gang. Men eftersom vi var 3 forskellige personer der så det dinglende forløb, er jeg sikker på at det var brækket. Og jeg er ret sikker på at det er de samme to lam da råen kun er blevet set med to lam. Det skal lige tilføjes, at det ikke er et større skovareal hvor der kommer uanede mængder af rådyr. Det er en lille remisse på vores mark, hvor jeg har kunne følge råen med lammene gennem hele bukkejagten, efteråret og vinteren igennem. Så med hensyn til spørgsmålet om det er den samme rå og lam, der er jeg meget sikker.

Forløbet manglede ikke på lammet, og da jeg ikke har set det i løb kan det jo sagtens være stift, som du siger. Jeg må nok hellere nærstudere dem lidt næste gang jeg ser dem. Men chancerne for lammet er vel rimlig gode, nu når det har klaret sig gennem vinteren med sådan en skade?

Mvh
Jonas
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)