Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GS Custom Bullets i Danmark
#1
Gentlemen
Med udgangspunkt i at jeg er blevet distributør for GS Custom bullets i Skandinavien og i den forbindelse skal hjemtage et sortiment af disse glimrende kugler, vil jeg bede om lidt hjælp til at sammensætte sortimentet.
Jeg vil hjemtager de mest almindelige kalibre i de mest populære vagtklasser, men kunne godt tænke mig lidt konstruktiv input, for at sikre mig at kunne imødekomme eventuelle ordre. Jeg skyder selv med lidt sære kalibre så som 10,75x68, 8x57j, 7,65 Argentine etc og har derfor brug for lidt hjælp til at sammensætte sortimentet.

Til dem der ikke kender til GS Custom Bullets er her en kort beskrivelse af de 4 kugle typer som udbydes i næsten alle kalibre.

HV kuglen er en jagt kugle i kobber med ekspanderende egenskaber helt nede fra omkring 450 m/sec (1500-1600 fps) og holder sammen helt op til ca. 1200 m/sec . Kuglen har drive bands som giver et lavere kammertryk samt aflejre mindre kobber and konventionelle kugler.
[Image: HVbullets.jpg]

FN kuglen er en fladnæset solid kugle i kobber ligeledes med drive bands. Kuglen er hovedsageligt til farligt vildt, men kan ligeledes anvendes hvis man ønsker dyb penetrering. Grundet kuglens flade front minimeres risikoen for ”thumbling”/rotering.
[Image: FNRange.jpg]

SP kuglen er en lang distance match kugle ligeledes med drive bands. Den har relativ høj BC i de respektive kalibre hvilket resulterer i en ralativ fladere kuglebane end konventionelle match kugler. Eksempelvis har en .308 Winchester kugle (cal. .30) på 197 grn en BC på 0.942 og en .338 kugle på 295 grn en BC på 1.132!!!!!!!!
[Image: SPBullets.jpg]

HP kuglen er en Hollow point jagt kugle UDEN drive bands, den er GS Custom originale design som har dannet grundlagt for videreudviklingen af GS Custom Bullets sortimentet, kuglen er prissat billigere end kuglerne med drive bands og en fantastisk kugle til genladeren som ønsker en billigere kugle. Her er et billed af nogle i ekspanderet tilstand, de tre til venstre er alle fra dyr, den tre til højre er fra test i sand.
[Image: HPExpanded.jpg]

Alle GS Custom kugler leveres Moly Coated medmindre andet ønskes.
For mere information om GS Custom Bullets er her et link til hjemmesiden:

http://gscustom.co.za/

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Mvh

André
gscustombulletsscandinavia@gmail.com

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#2
Kan du ikke linke til nogle test af disse kugler.

6,5 ; .30 ; 9,3 er vel de mest brugte kalibre på disse bredegrader. Vægten for disse er nok oftes 156, 180 og 286 grs, men i hvertfald de 2 sidste kan der være megen idé i også at have i lidt lettere versioner da den høje restvægt (jeg formoder disse kugler har) sikre stor gennemtrængningsevne. Derfor vil jeg foreslå at .30 også tages hjem i 150 grs og 9,3 i 250 grs. Med hensyn til 6,5 er den sikkert svær at få i 156 grs, og så skal man til at kigge på hvordan man kan opnå klass 1 for dem der vil jage elg i forhold til hvad der kan stabiliseres.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hej Yeti

Tak for dine forslag, det lyder fornuftigt[Smile]
her er et link til en del artikler som er skrevet af uafhængige personer som harv testet kuglerne, "Klik" på billederne ud for emnerne so kommer historien/ertiklen.

http://www.gsgroup.co.za/08articles.html

mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#4
Lyder meget interssant! Tager du .224 kuglerne hjem i HV-udgaven, og hvad vil de evt. koste? Jeg ved ikke rigtig med det der mollycoatning, men min erfaring er, at flere helst undgår det - lige pånær baneskytter. De fleste jagtskytter vil gerne kunne veksle mellem forskellige kugletyper og fravælger af den grund coatede kugler - inkl. mig selv...
Svar
#5
Personligt er jeg ikke vild med Moly coating men kender til fordelene.
.224 HV Bliver en del af sortimentet.

På nuværende tidspunkt er det lidt svært at komme med en præcis pris grundet ukendte hjemtagelsesomkostninger samt told og moms, men det kommer til at blive noget i nærheden af de priser som GSC lister for andre Europæiske lande + dansk moms[V].

Mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#6
Inden du tager for mange .224 kugler hjem så er det nok en idé at finde ud af hvad de vejer og hvilke kalibre de kan stabiliseres i. PBP i .224 til en 22-250 med 1:14 stigning skal fx ned i 45 grs for at kunne stabiliseres, og så holder de jo ikke til rådyr. De vil sikkert virke fint, men er ikke lovlige og sådan en kugle er næppe første valget til varmintjagt.

Det har dog ikke afholdt mig fra at få nogle hjem til test sammen med de 6 andre typer i .224. Så hvis du en dag får en flok i overskud kunne jeg godt tænke mig at teste dem også selv om de blot er på tilbud :-)
Mvh.

Yeti
Svar
#7
HV-kuglen kan jeg se laves som 50 grains og 60 grains... 60 grains kræver dog 1:9" stigning eller hurtigere. Det må skyldes at kuglen er væsentligt længere end en konventionel SP kugle, grundet den lavere vægt på kobber i frohold til bly!!???

Du har nok ret i, at man får problemer med 50 grains kuglen i en 22-250, men er de ikke begyndt at lave dem med 1:12" stigning også - netop af den årsag??? Hvad siger erfaringerne med Barneskugler til 22-250 - de må kunne sammenlignes!

Jamo
Svar
#8
TSX er en af de kugler jeg p.t. er ved at teste, men da jeg desværre var nødt til at sende min riffel retur til Tyskland pga. en grat på bundstykket er jeg ikke blevet færdig med testene.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Jeg har ganske lang erfaring med HV og FN kuglerne.
HV kuglerne er de bedste ekspanderende monometal kugler jeg har brugt..
Mht FN kuglerne er mit eneste ankepunkt, at de er lidt for bløde (efter min smag). Se evt
http://forums.accuratereloading.com/eve/...#972108649

Hatting har et par 577 kugler fra Lutz Moeller som jeg har genfundet i elefanter. Hans kugler er lavet efter samme princip som GS FN kuglerne og af samme (bløde) kobber. Måske kan Hatting lokkes til at sætte et par billeder på forummet??
Jeg har testet LM 750grs FN solids / 2600 f/s og hans 810 grs kugler ved 2400f/s. De to kugler som Hatting evt afbilleder er skudt uden om store knogler. 2600 f/s er definitivt for hurtigt, da ekspansionen er tydelig. GS FN 800 grs FN har jeg prøvet ved 2460 f/s. De fleste gik igennem elefanterne og ingen blev fundet. Jeg har dog mistanke om, at de også ekspanerer ved møde med knogler.
På næste elefantjagt skal jeg prøve de nye Barnes Banded Solids (også med FN design)med vægt på 750 grs, da de er lavet af messing og dermed langt hårdere end både GS og LM kuglerne..
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by JefferyDenmark

Gentlemen

SP kuglen er en lang distance match kugle ligeledes med drive bands. Den har relativ høj BC i de respektive kalibre hvilket resulterer i en ralativ fladere kuglebane end konventionelle match kugler. Eksempelvis har en .308 Winchester kugle (cal. .30) på 197 grn en BC på 0.942 og en .338 kugle på 295 grn en BC på 1.132!!!!!!!!

Mvh

André
gscustombulletsscandinavia@gmail.com

Always always use enough ... GUN



Med risiko for at lyde for skeptisk. Det er imponerende BC værdier.
338 eksemplet er næsten dobbelt op ift. gængse 300 grains match kugler.

Kan du oplyse lidt om hvordan man opnår disse værdier, der langt overstiger fx berger og lapua, der jo ikke just er tabt bag en vogn i dette kapløb.
Er kuglerne fx ekstremt lange ? Det kan kræve ekstra hurtig stigning
og lange magasiner.

En 308 kugle i 150 -165 grains niveauet lyder interessant.
ligeledes en 110-120 grains i 264

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Inden du tager for mange .224 kugler hjem så er det nok en idé at finde ud af hvad de vejer og hvilke kalibre de kan stabiliseres i. PBP i .224 til en 22-250 med 1:14 stigning skal fx ned i 45 grs for at kunne stabiliseres, og så holder de jo ikke til rådyr. De vil sikkert virke fint, men er ikke lovlige og sådan en kugle er næppe første valget til varmintjagt.

Det har dog ikke afholdt mig fra at få nogle hjem til test sammen med de 6 andre typer i .224. Så hvis du en dag får en flok i overskud kunne jeg godt tænke mig at teste dem også selv om de blot er på tilbud :-)



Jeg skal Spørge Gerard fra GSC hvilken kugle som passer bedst til din riffel og samtidig holder sig inde for lovens rammer.

Mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by JefferyDenmark

Gentlemen

SP kuglen er en lang distance match kugle ligeledes med drive bands. Den har relativ høj BC i de respektive kalibre hvilket resulterer i en ralativ fladere kuglebane end konventionelle match kugler. Eksempelvis har en .308 Winchester kugle (cal. .30) på 197 grn en BC på 0.942 og en .338 kugle på 295 grn en BC på 1.132!!!!!!!!

Mvh

André
gscustombulletsscandinavia@gmail.com

Always always use enough ... GUN



Med risiko for at lyde for skeptisk. Det er imponerende BC værdier.
338 eksemplet er næsten dobbelt op ift. gængse 300 grains match kugler.

Kan du oplyse lidt om hvordan man opnår disse værdier, der langt overstiger fx berger og lapua, der jo ikke just er tabt bag en vogn i dette kapløb.
Er kuglerne fx ekstremt lange ? Det kan kræve ekstra hurtig stigning
og lange magasiner.

En 308 kugle i 150 -165 grains niveauet lyder interessant.
ligeledes en 110-120 grains i 264

VH Søren

Big Green for ever



Jeg beklager at BC værdierne er så høje[Big Grin] men det må du leve med.
For mere information om SP kuglerne kan jeg henvise til http://www.gsgroup.co.za/sp.html
GSC har endvidere en en tacnical support line samt FAQ som begge kan findes her:
Tech support: http://www.gsgroup.co.za/contact.html
FAQ: http://www.gsgroup.co.za/07faq.html

GSC er firma som ud over at lave gode kugler også kan hjælpe med ladedata mm.
Jeg er endvidere selv genlader, jæger og skytte og kan ligeledes bistå med min akkumulerede viden - så langt den rækker[Big Grin]

Mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#13
De omtalte .308 og .338 projektiler er så lange at de kræver special-stigninger.
Det er een måde at opnå høje værdier på.
En anden måde at er at anvende beregnede BC værdier i stedet for målte.
Jeg har brugt en del af Lutz Möllers .510 800gr. projektiler som også er med drive bands efter samme princip.
De har en beregnet BC på 1.259, men den reelle BC er kun ca. 1.0.
Svar
#14
Citat:quote:

Hatting har et par 577 kugler fra Lutz Moeller som jeg har genfundet i elefanter. Hans kugler er lavet efter samme princip som GS FN kuglerne og af samme (bløde) kobber. Måske kan Hatting lokkes til at sætte et par billeder på forummet??
Jeg har testet LM 750grs FN solids / 2600 f/s og hans 810 grs kugler ved 2400f/s. De to kugler som Hatting evt afbilleder er skudt uden om store knogler. 2600 f/s er definitivt for hurtigt, da ekspansionen er tydelig. GS FN 800 grs FN har jeg prøvet ved 2460 f/s. De fleste gik igennem elefanterne og ingen blev fundet. Jeg har dog mistanke om, at de også ekspanerer ved møde med knogler.
På næste elefantjagt skal jeg prøve de nye Barnes Banded Solids (også med FN design)med vægt på 750 grs, da de er lavet af messing og dermed langt hårdere end både GS og LM kuglerne..


ULRIK HENTZER`s KUGLER[:I][Big Grin]
[Image: 577 kugle.jpg]
[Image: 577kugle1.jpg]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#15
Hej
Tak for de fine billeder af Lutz Moeller kuglerne, de ser efter min mening fine ud. I mange BIG bore kalibre kan det være ønskværdigt at kuglen expandere lidt. Dette skyldes at mange RIGTIG store kalibre har det med at over penetrere og ved at give kuglen muligheden for at ekspandere lidt får kuglen afleveret mere energi i dyret samt skabt en større sårkanal. kugler som ekspandere lidt i front bliver endvidere front-styret i deres kuglebane inde i dyretn hvilket forhindre retningsændring eller thumbling.

Mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Inden du tager for mange .224 kugler hjem så er det nok en idé at finde ud af hvad de vejer og hvilke kalibre de kan stabiliseres i. PBP i .224 til en 22-250 med 1:14 stigning skal fx ned i 45 grs for at kunne stabiliseres, og så holder de jo ikke til rådyr. De vil sikkert virke fint, men er ikke lovlige og sådan en kugle er næppe første valget til varmintjagt.

Det har dog ikke afholdt mig fra at få nogle hjem til test sammen med de 6 andre typer i .224. Så hvis du en dag får en flok i overskud kunne jeg godt tænke mig at teste dem også selv om de blot er på tilbud :-)



Efter at havde konsulteret med Gerard Fra GS Custom bullets er det blevet fastslået at en riffel i kal. 22-250 med en stigning på 1:14 ikka kan stabilisere en 50 eller 60 grn HV kugle, Sorry[V]

Mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar
#17
Til gengæld er det da forfriskende, at man kan få klar besked [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
Det kommer ikke som den store overraskelse - på det punkt ligner de altså PBP kuglerne. Og jeg må sige at jeg også holder af at få klar besked.

Men så må jeg jo se om de ikke skal med i opløbet når jeg forhåbentligt skal til at finde en god jagtkugle til den 300WinMag jeg regner med at få til huse engang i 09.
Mvh.

Yeti
Svar
#19
I wil ALTID få klar og hurtig besked fra mig[Wink]
GSC er et godt og ærligt firma med et godt produkt, hvilket er hovedårsagen til at jeg blev distributør for dem.
De har grundet Afrikanske omstændigheder [Big Grin] ikke altid været i stand til hurtig levering, det retter jeg op på ved at tage et stort parti hjem, samt det faktum at mine ordre bliver prioriteret i produktionen grundet deres størrelse.

Mvh

André

Always always use enough ... GUN
Always always use enough ... GUN
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)