Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7-eleven, skotland og jagtrejsebureau
#1
Jeg var et smut i skotland med min far her i uge 42 for at skyde lidt hjort. På korthårs opfordring ligger jeg en lille beskrivelse af turen + forløbet mht. til jagtrejse bureau. Og de "misforståelser" der har været involveret

Jeg ligger ud med en beskrivelse af vores oplevelse med jagtrejse selskabet, efter den lave jeg et afsnit med lidt pral fra det skotske højland. Jeg må lige advare jer. Det er en længere smøre.

Det hele startede sidste år hvor jeg fik 18000 kr tilbage af skat. Det var nu en rar følelse[Big Grin] De skulle jo bruges hurtigt muligt, så skrev rundt til jagtrejse bureauer og fik 5 tilbud hjem på kronhjortejagt i Skotland.
Valgte et hvor jagtrejsebureauet reklamerede med kronhjortejagten kunne kombineres med jagt på sikahjort. Og bestilte jagten og fik at vide at der var mulighed for sika, men chance var ikke stor fordi det var så sent på sæsonen. Nå ja jagt er jo jagt.

Nu begyndte misforståelserne så at opstå. Jagtrejse bureau havde valgt at sende os over stavanger til Abeerdeen, fandt aldrig ud af om det var fordi det var 70 kr billigere eller fordi vi ankom tidligere på dagen til aberdeen. Vi havde i hvertfald aldrig snakket med jagtrejse bureauet om vi gerne ville over stavanger eller vi ville spare mest muligt. Men det var vi stærkt uinteresseret i og jagtrejsebureauet informerede os om vi kunne få ombooket de billetter over stavanger vi ikke havde ønsket til den nettesum af 5000kr. Så får man kaffen galt i halsen, vi havde jo betalt billetterne engang. Et opkald til sas uden om jagtrejse bureauet reducerede prisen til ca. 2300 kr. Hvilket vi så pungede ud med.

Ved samme lejlighed opdagede vi at det revir vi var booket på lå en 1times til 1½times transport uden for det område vi var blevet lovet revir i, i det tilbud jeg havde modtaget. Hvilket betød længere transport for os. Det informerede jeg jagtrejse bureauet om i pænt sprog og fik et yderst uforskammet svar tilbage.

Nu var elevens temperament på koge punktet, og hans første tanke var at hyre en advokat og slæbe jagtrejsebureauet i retten for at få pengene tilbage. Et kik på bankkontoen og et kik i kalendere afslørede 2 ting. Jeg havde ikke råd til advokaten, og jeg kunne sikkert ikke nå at booke en ny rejse hos et andet bureau.

Sådan noget er jo virkeligt noget der skaber den perfekte optakt til en jagtrejse[Sad!] Men der var jo ikke andet at gøre end at tage afsted eller blive hjemme så det blev afsted.

Da vi ankommer på estaten om morgen får vi 2 ting at vide. Jagtrejse bureauet har booket 2 grupper af 2 personer til at være på estaten men estaten kan kun tage en gruppe. Dette løses ved at ghilien kommer til at lege stalker for en uge. Næste ting var at inden for de sidste 30 år var der kun skudt 1 sika i området og det slet ikke på deres jord. Generelt var der slet ikke sika i området.
(Efter følgende har jagtrejsebureauet informeret om at de mente vi havde informeret dem om vi ikke ville have sika alligevel, men efter gennemlæsning af email konversation med dem kan ej finde belæg for en sådan påstand)

Da vi ville checke ud fra hotellet fandt vi ud af at på trods af vi havde betalt hotellet hjemme fra så havde hotellet kun modtaget et forskud på 100pund. Så måtte vi betale hotelet en gang til.... Det skal siges vi har fået refunderet pengene for vores dobbelte hotel betaling.

Det står jer frit for at gætte om jeg rejser med samme jagtrejsebureau igen.

Ov det blev en længere smøre.

Her kommer det vigtige. Pral af 7-eleven fra det skotske højland helt ude ved vestkysten.

Nu når man er kommet til Skotland så må man jo nyde jagten. Skotland viste sig fra sin skotske side med en blanding af vind, vand og sol. Efter under 1 times stalkning har vi den første hjort inden for skud vide. Min far får chancen, men det vil bare ikke stille sig rigtigt. Vi pürsh’er efter den, men den forsvinder for os, en time senere har vi fundet en ny og min far får chance igen. Igen vil den ikke stille sig rigtigt, og forsvinder. Vi fortsætter 10 min og vi finder en ny, den står mellem nogle hinder. Min far får chancen. Den vil ikke rigtigt stille sig rigtigt, men pludseligt kommer der en ny hjort frem 110 meter skråt bag ved os. Den begynder at brøle og den min far troede han skulle skyde svare. Den ny hjort begynder at bevæge sig hen mod min far og stalker mens brøler og får svar. Da den er inde på 20 meter skyder min far den lige på brystkasse(stalkerens ide), den vender om og løber 30-40 meter og er død. Min fars første hjort. Han var noget oppe at køre[Wink]
Bag efter prøver vi at finde en til mig. Det tager en times tid så ligger jeg med en i trådkorset. Den vil desværre ikke stille sig ordentlig. Så beslutter stalkeren at slutte for den første dag og gå tilbage mod bilen. På vej tilbage spotter han en hjort sammen med 3 hinder. Frem med 7mmRM, venter til den står perfekt, BANG og årets første hjort går ned i skraldet. Aftandsmåleren siger 130m.

[Image: Skotland022-1.jpg]

Næsten dag sætter vi os for kun at skyde 1 hjort. Jeg har booket 3 hjorte så det er en af mine der skal skydes. Min tillid til min 7mmRM er ikke for stor så jeg vælger at tage min 202 i 6,5x55 med som min far normalt bruger. Efter at have pürshet igennem landskabet til omkring kl 1 uden at se nogen afskydningsbare hjorte finder ghilien en. Efter en længere pursh på maven gennem vand, kronvildts lort og fåre lort er vi på ca. 170 yards af den.(ghilliens bedømmelse) Jeg placere trådkurset på hjorten og skyder. Hjorten går ikke ned. Den bliver på ben og går 40 meter hvorefter den stiller sig og virre med hovedet. Nu har jeg skudt en begrænset mængde kronvildt, men umiddelbart ville jeg have skudt den en gang mere men ghilie mener helt sikkert den bare skal have lidt tid så er den død. Hjorten ligger sig ned men ligger og virre med hovedet. Vi ligger og kikker på den et stykke tid, så mener ghilien godt vi kan hente de ting vi efterlod 400 meter længere tilbage også gå ned til hjorten. Vi går op og henter den, da vi kommer ned igen har hjorte rejst sig og står på 300 meter. Ghilien låner min gevær og skyder 2 gange forbi på den. Hjorten bliver stående, ghilien løber ned til en forhøjning 100 meter fra hjorten og skyder den i lungerne.
Bagefter havde jeg godt nok en lidt specielt smag i munden. Hvis ghilien nu bare havde sagt god for jeg gav den en kugle mere da jeg mente der var brug for det... Men næh nej[V] Men man er jo gæst så man bliver nød til at indordne sig til en hvis grænse.
Min første kugle sad i leveren.

[IMG] http://i422.photobucket.com/albums/pp305...d037-1.jpg [/IMG]

Det er nok også grunden til jeg ser så mellem fornøjet ud.

Til gengæld fik jeg så lov at slæbe hjorten 3 km sammen med ghilien gennem hårdt terræn. Det er længe siden jeg har været så færdig!

Næste dag var det min fars tur til at skyde. Stalkeren og mig spottede en hjort fra bilen og efter ca. 1 times pürsh var min far inden for skud afstand. Han lavede et rent bladskud og hjorte gik lige ned. I stedet for at fortsætte efter vores sidste hjort fulgte vi stalkerens forslag og tog en gå tur på en 1 times og så ventede vi med sidste hjort til næste dag.

På sidste dagen tog mig og ghilien alene afsted. Min far er ikke i så god form, så det gav mig en mulighed for kunne tage en tur med ghilien hvor tempoet op ad bjerget gik lidt hurtigere. Sædvanligvis havde hverken stalkeren eller ghilien svedt, men påtrods af min ikke imponerende fysiske form, fik jeg da presset ghilien så meget han blev nød til at tage jakken af[Big Grin] Til gengæld var jeg rimeligt presset fysisk[B)]
Hen af kl 2 får vi pürsh'et os ind på en hjort, den står vel 80 meter foran os, på en skrå bjergside. Op med 7mmRM(det var taget til nåde igen). Den stod i en 45 graders vinkel. Sjusse sig frem til hvor det mest optimale sted at skyde den var, trykke af, hjortens ben begyndte med det samme at ekse. Samtidigt repeterede jeg og inden hjorten ramte hjorden var jeg klar til at skyde den igen. Jeg skulle være sikker på den ikke løb ligesom den 2 dage før, men den var død i skudet.

[IMG] http://i422.photobucket.com/albums/pp305...d067-1.jpg[/IMG]

Når mig og min far først var ude i det skotske højland glemte vi alt om vores problemer med jagtrejsebureauet. Vi havde en rigtigt god tur og nød oplevelsen.

Mvh
Christensen
Der gerne snart vil afsted igen, men hellere selv vil arrangere rejse, uden misforståelser
Mvh
Christensen
Svar
#2
Hej 7-eleven

Tillykke med hjortene[Smile] - det lyder som en god og lang[Wink] tur - trods alt[^]

Fin beskrivelse og dejlige billeder.

mvh
Korthår
Svar
#3
Hej elev

Det ser ud til i har hygget jer på trods af jeres lidt negative oplevelser. Kunne du ikke prøve at hygge dig med filstørrelser på dine billeder, så kender jeg nemlig mindst to-tre personer der vil blive rigtig glade for denne tråd [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Hej Korthår og GD

Når man sidder i en lidt for kedelig time på studiet så er det meget rart at tænke tilbage på[Big Grin]

@GD: Den med filstørrelserne må du lige skære lidt ud i pap for mig. Jeg har uploaded dem i photobucket og rezeized billederne til 800x600

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#5
Sakset fra forsiden af dette underforum :

Udlandsjagt - jagtrejser
Forum for erfaringsudveksling og debat omkring jagt i udlandet/jagtrejser. Billeder må maks. fylde 640x480 pixels.

Som det er nu skal man køre fra side til side for at læse hver enkelt linie, og det er kun pga billedstørrelse.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#6
ahh sidder lige og bakser med at få photobucket til at makke ret

Edit: Sådan, så fik jeg photobucket til at makke ret.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#7
Det lyder som en, trods alt, god tur. Tillykke med hjortene. Med de erfaringer er det ikke så mærkeligt at du vælger at arrangere selv næste gang. Hold og endelig underrettet om forberedelserne.
Jeg er godt nok ikke imponeret over kommunikationen hos jagtrejsebereauerne og deres samarbejdspartnere. En af mine kammerater er for nylig kommet hjem fra en buejagt rejse til Canada efter sortbjøre. Noget af det første hans guide sagde til ham da han kom ud af vandflyveren var: "hvad skal du med den der?" mens han pegede på hans bue. Ingen stiger var beregnet til bue og guiden havde aldrig før guidet en buejæger. Og rejsen var købt i en buebutik [:0][B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Hej 7 mm. Elev

Tillykke med hjortene og tak for den fine historie.

Godt du fik vendt den ellers sure start til noget positivt.

Og så fik du nogle gode oplevelser og noget erfaring med skudtegn og andres skyderi, noget man kun kan lære i guds fri natur ...

Det er ikke alt man kan læse sig til, herinde [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)