Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
udstilling
#1
Da jeg lige har opdaget at DMK afholder landsudstilling d. 17 jan. vil jeg gerne høre om hvordan man går sin hund udstillings klar. jeg har en tæve på 1½ år som gerne skulle ha en bedømmelse godt nok til en avls godkendelse.
Svar
#2
Hej Gustav

Du skal igang med noget Ringtræning!!!

Du skal lære din hund at stå, de fleste hund sætter sig når man står stille. Det er jo hvalpetræning.
Så lær din hund at stå, ved at sige STÅÅ og belønne når den står op.
Sætter den sig, så få den til at gå et skridt frem. Det tager lidt tid og en masse godbidder før den fatter hvad den skal.

Når du kan få den til at stå, så kig lidt på hvordan den står. Den må ikke stå med forpoterne alá Chaplin, ret forsigtigt på den, evt. ved at løfte forparten lidt.
Er den ikke tryg ved det, så er det bedre at lade den gå et skridt frem i håb om at den stiller sig bedre.

Træn dagligt!!! Det kan udemærket gøres på køkkengulvet. Ros meget, brug lys stemme, så den ikke ser trykket ud med halen mellem benene.

Du skal også løbe med din hund, så dommeren kan se dens bevægelser. Få nogen til at se jer løbe, så vedkommende kan sige hvor hurtigt du skal løbe for at hunden viser sig allerbedst.

Væn hunden til at der røres ved den over hele kroppen. Dommeren skal se tænderne, nogle er meget grundige, og stikker en finger helt ind for at mærke på kindtænderne.
Lad evt forskellige venner og familie se tænderne efter på den jævnligt, så den er tryg ved det.

Jeg vasker mine hunde en uge før udstillingen, ellers aldrig!
Fjern døde hår fra ørene. Nu ved jeg ikke hvordan standarden er for Múnsterländeren ( jeg har selv Drentsche Patrijshond) men jeg synes det er pænest at de lange hår på ørene ikke når for langt ud over ørekanten.
Børst hunden grundigt så død pels kommer af, og klip dens negle. Klip også de lange hår mellem trædepuderne.

Så!! NU er i snart klar!

Rigtig god fornøjelse og PØJ PØJ!

PS. Jeg var selv på udstilling i Herning 8-11. Begge mine hunde blev Nordiske Vindere!!

Hilsen
Gitte
Svar
#3
tillykke med resultatet. og tak for svaret. jeg meldet henne til og så må jeg få trænet når vi ikke lige skal finde et par snepper og en kok. [Smile]
Svar
#4
det gik ikke helt som jeg havde planlagt. hunden fik diarré 3 uger før udstillingen i grenå. og tabte desvære en stor del af sin fane på halen så jeg beholdte den hjemme. d. 13 juni skulle jeg så prøve at tage henne på udstilling.( dkk i vejen) var meget nervøs da jeg har fået at vide at min hund ligger på grænsen til at være for lav. efter at gå dernede og vente på at komme i ringen i 4 timer mens sommerfuglene i maven blev større. blev det endelig min tur. det hele endte med bedømelsen Excellent og 2 vinder i åben klasse. så det blev en god tur hjem. og nu kan hunden blive DMK. godkendt til avl.men håber på en markprøve og schweissprøve inden der skal tænkes på hvalpe.[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)