Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan krudt og kugler blive for gammelt
#1
Hej alle

Med den ældre sag (Mauser 98) jeg købte tidligere fulgte der
6 æsker lapua blyspids med. Jeg havde glædet mig til at komme på skydebanen for at se hvordan den gamle artede sig.
Det blev en grim overraskelse, jeg tog en uåbnet æske jeg havde fået og proppede 5 knald i magasinet fra æsken.
Det første skud virkede, nr. 2 klikkede, nr. 3 virkede som der var et halvt sekund forsinkelse på skuddet, nr. 4 klikkede, så stoppede jeg, der måtte være noget galt.
Da jeg kom hjem kiggede jeg på resten af patronerne i æsken og opdagede at der var ir på nogle af fænghætterne og i kanten af hylsteret ved kuglen.

Åbnede de 5 andre æsker og her er et par billeder af hvad jeg fandt da jeg hev kuglerne ud af hylsterne.

[Image: PIC00025.jpg]

[Image: PIC00023-1.jpg]

Krudtet var ligesom om det klisterede til hylsteret indvendig og det grønne ir var fugtigt.

[Image: PIC00027.jpg]

[Image: PIC00028.jpg]

Æskerne så ikke ud til at have været udsat for fugt så jeg mener ikke at det er en ydre fugtpåvirkning der er skyld i dette.
Er der erfaring med at krudtet kan udskille fugt ell. syre som kan være årsagen til at patronerne irrer indefra.

Kan hylstre og kugler genbruges eller er der fare for at matrialet er blevet skørt på en eller anden måde.

Hilsen Kanker

Nu 120 knald mindre at bruge.
Nå pyt, må igang med at lade nogen der virker.
Svar
#2
Jep...

Nogle krudttyper er "hygroskopiske" d.v.s de "suger fugt"

Når krudtet får lov til at reagere i længere tid med fugt kan der dannes salpetersyre... Det irrer ret godt[Big Grin]

Nogle af Lapuas hurtigere riffeltyper og pistolkrudt var "grimme" i den henseende.

Jeg har dog aldring set så grelt et tilfælde som det der.[xx(]

Jeg vil tro, uden dog at lægge hovedet på blokken, at der er tale om hjemmeladede der er lagt tilbage i æskerne.

Kuglerne kan fint genbruges, de skal bare renses af (grundigt[Smile])

Hylstrene skal du ikke genbruge, man kan ikke se hvor meget de er tærede fra indersiden. Ud med dem.

Køb nye hylstre og lav nogen bønner du kan stole på...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)