Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forskelle i rimfire calibre
#1
Hej

Er der nogen herinde der vil ridse forskelle, ulemper og fordele op ved de efterhånden mange rimfire calibre der findes......og ikke mindst.....hvad må jages med hvad...... er brændt varm på en Remington 597 (til regulering (af bla. Ræv & Skarv) of course)........men er meget i tvivl om hvilken caliber jeg skal vælge.....på forhånd tak

[Image: 1465cats.JPG]

Knæk og bræk

Med venlig hilsen
Best regards
Mit freundlichen Grüssen

C.B.Andersen

"Plus Esse Quam Simultatur” - "mere at være end at synes"
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#2
Hej Baikal

22Mag eller 5mm rimfire mag.er bedre for brugt om ræv,men jeg er tvivlsom Remington 597 kammert i 5mm rimfire ret nu...

mvh...Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#3
Jeg kan se at der er videnskabelige beslutninger bag...
Eller er det periodiske system bare til pynt[Big Grin]

17 HMR, skulle da vist kunne løse det problem.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg kan se at der er videnskabelige beslutninger bag...
Eller er det periodiske system bare til pynt[Big Grin]

17 HMR, skulle da vist kunne løse det problem.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



Jeg tror ikke der er en .17HMR, som klarer de 200joule, men det er muligt jeg tager fejl.
.22Mag kan derimod opfylde lovens krav.
Svar
#5
Næ det er sku rigtigt, den ligger lidt under, men der var et eller andet på vej lovmæssigt mht. lovligheden, kan bare ikke lige finde tråden..

Fandt tråden, det hjalp ikke på lovligheden[xx(]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
"Virkelige Dralfeksperter" [xx(] Det er vi vel alle!?

.22 Mag (.22 WMR)må du skyde det hele med og ammunitionsudvalget er stort. Den eneste anden rimfire-kaliber, der opfylder de nuværende krav til at skyde ræv er 5 MM Remington Magnum. Ammunition er vanskeligt at få fat i i Danmark og der er ikke mange der producerer rifler i kalibret endnu. Den er væsentligt mere fladtskydende og typisk også mere præcis end en .22 WMR. Jeg har en 5 mm og der er en verden til forskel på den og en .22 WMR som jeg har haft adskillige af. Jeg håber kaliberet bliver mere udbredt, for det er helt enkelt bedre. Indtil det sker, må man enten rationere sin ammunition eller tage til takke med en .22 WMR, som jo også løser en hel del opgaver udmærket.

http://www.riffeljagt.com/akt0005.asp

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Med al respekt, så må du meget undskylde hvis jeg blandede mig med dette forums "VIRKELIGE DRALF EKSPERTER"
(Kan du ikke sætte en liste af navne ind over dem dem, som du gerne vil høre fra).

Men når man gang på gang hører .17HMR anbefalet til ræv og gæs, følte jeg mig nødsaget til, at kommentere det på grund af ulovligheden af dette.
Du spurgte jo selv om hvad må jages med hvad Med henblik på regulering af ræv og skarv.

Anyway, du kan læse lidt om de forskellige her.
http://www.chuckhawks.com/magnum_rimfire_comparison.htm
Svar
#8
[quote]Originally posted by Renegade

Med al respekt, så må du meget undskylde hvis jeg blandede mig med dette forums "VIRKELIGE DRALF EKSPERTER"
(Kan du ikke sætte en liste af navne ind over dem dem, som du gerne vil høre fra).

Sorry....[:I].....godt ord igen....mit indlæg var idiotisk formuleret [B)] jeg har slettet det.....fedt link iøvrigt .....

Knæk og bræk

Med venlig hilsen
Best regards
Mit freundlichen Grüssen

C.B.Andersen

"Plus Esse Quam Simultatur” - "mere at være end at synes"
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Baikal
[br
Sorry....[:I].....godt ord igen....mit indlæg var idiotisk formuleret [B)] jeg har slettet det.....fedt link iøvrigt .....

Knæk og bræk

Med venlig hilsen
Best regards
Mit freundlichen Grüssen

C.B.Andersen

"Plus Esse Quam Simultatur” - "mere at være end at synes"



Accepteret [Smile]
Svar
#10
Ikke for at kabre tråden, men der er vist svaret på det indledende spørgsmål, så hvis jeg lige må indskyde:

Hvorfor køber man en rimfire til regulering istedet for en 223rem? Jeg kan forstå 22lr. forde den er så meget billigere, men de 3 almindelige alternativer 22mag, 17 HMR og 17 mach2 slår alle enten væsentligt mindre hårdt eller har væsentligt kortere rækkevidde.

En 223rem kan alt rimfires kan og samtidig klare bukkejagten. Eneste argument jeg kan se er rekylet, men med en 223 er det jo i forvejen nærmest ikke eksisterende. Meget billigere er de 3 "store" rimfires i hvert fald ikke da de koster 2-3 kr. stk.

Det er mest fordi jeg egentligt godt kunne tænke mig en rimfire - jeg kan bare ikke helt retfærdiggøre det når jeg nu har en 223 som jeg er super glad for....[Wink] Så jeg håber da på flere gode argumenter.

mvh.
Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)