Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husqvarna 1600
#1
Hej
Jeg har lige været på genladnings kursus og skal nu til og igang.
Men jeg er ejer af en Husqvarna 1600 6,5*55 og jeg fik at vide at låsen ikke var så stærk, og at jeg ikke måtte gå op på max ladning
også selv om at der ikke var tegn på overtryk.
Kan det passe?
Svar
#2
nej den tror jeg ikke på
hilsen hatting

men det er jo altid godt at starte nedefra når den prefekte ladning
skal findes det er jo ikke altid at det er max ladning der er mest præcis (langt fra)

hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by B.C

Hej
Jeg har lige været på genladnings kursus og skal nu til og igang.
Men jeg er ejer af en Husqvarna 1600 6,5*55 og jeg fik at vide at låsen ikke var så stærk, og at jeg ikke måtte gå op på max ladning
også selv om at der ikke var tegn på overtryk.
Kan det passe?


Det synes jeg nu også lyder utroligt hvis det er sandt, men omvendt skal man heller ikke sidde en advarsel overhørig, hvis ikke man er 100 % sikker på at den er nonsens.... Ved hjemmeladning gælder der i regel over dem alle: FORSIGTIGHED ER EN DYD!
Når du lader op fra minimumladning, så gå frem med ½ grain krudtforøgelse fra minimumsladningen og frem. Lav 5 patroner med hver ladning. Prøveskyd dem fra den lave ende.
Hvis du er i tvivl om ladningernes anvendelighed eller evt. tegn på overtryk, så anvend evt. den mindste ladning der giver et tilfredsstillende resultat....dvs samlet skudbillede og acceptabel mekanisk påvirkning ved skuddets afgang og udtagning af hylster....
Uanset om du kun anvender minimumsladningen har du rigelig energi i kuglen til bukkejagten.......du skal i princippet kun op over 800 joule, hvilket du er langt over - selv med minimumsladningen....

God fornøjelse med forsøgene.....det er noget af det hyggelige ved genladning..[Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Til råvildt er det ikke noget problem, men da jeg også skal bruge den til elg vil jeg godt give den det den kan tage under hensyntagen til præcisionen.
Svar
#5
Hej BC og jer andre.
Nu var jeg igen ved at få kaffen galt i halsen. Det er dog fantastisk så meget ÆVL som såkaldte eksperter forsøger at bilde jer ind.
HVA 1600 låsen er af en god, sund og stærk konstruktion, som mageligt klarer max ladninger i magnumkalibrer(2-3 gange større sikkerhedsmargin end enkelte revolutionerende nykonstruktioner[8D][Wink]). Så inden i lytter mere til den tumbe der har udtalt at en 1600 er svag, kan i lige så godt tro, at alt hvad ham den nye, de er ved at ansætte nede i vatikanet,siger er videnskabligt holdbart, og den eneste sanhed.

jbn
Svar
#6
JA!!! HVA 1600 er en let moderniseret mauser 98 - fås i "deværste" magnumkalibrer og æder alt, hvad man byder den. Riflen er iøvrigt fortsat umådeligt populær i Sverige.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Ja, så er den ged da vist barberet [8D]

Øh...du B.C.......var det en ged du hørte det fra[Big Grin][?][Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
for what it is worth...

jeg tror at der refereres til m96 låsen...
den har jeg hørt gennem mange år, at den skulle man være varsom med...

men da det ikke er lykkedes mig at sprænge en m96'er endnu, skal jeg lade muligheden stå åben...

jeg tror faktisk at der er flere *lasere end husq. 1600 der har fejlet...

but again, i might be wrong...[?]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Det jeg fik oplyst var at HVA 1600 var bygget op på en m96 lås og derfor skulle jeg passe på.

Men ud fra jeres oplysninger er det ikke noget problem,
det er jeg glad for da den er renoveret med nyt aftræk og skæfte og
skyder regtig godt.

Så nu skal der skydes.[Big Grin]
Svar
#10
Skal vi dog ikke lade være med at tærske langhalm på Husqvarna 1600.
Hvis "Ignorant" siger at det er en stærk lås så tror jeg på det, i Huskvarnas litteratur kalder de den en forbedret Mauser 98 Den har jo bla en anden patron udkaster og så er den baseret på en lille ring Mauser som jo godt kan ligne en 96 i udseende men aldtig har været det og ikke bliver det bare for at et klogt hoved lader munden løbe.
Selv er jeg den glade ejer af en Huskvarna 1600 i 9,3X 62 og hvis den kan holde til det kan den med sikkerhed også holde til din
6,5X55 er vi enige ??
Mvh
Leif R.
The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#11
Så så Leif, rolig nu..........[Wink]

Har iøvrigt selv haft sådan en fætter, originalt i 9,3x57 men fik den blæst op til 9,3x62 uden at det af den grund gav anledning til problemer.

Så vidt jeg kan huske er der anvendt stort set samme låsestol til Husqvarna 146, 246, 640 og 1600.

mvh
Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Ja Ja ok men du lagde vel mærke til at jeg ikke brugte de store bogstaver[8D][Big Grin][Smile]
The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Jeg har hørt om en østjysk galgning (læs:Super-autist) der er indehaver af en M96 i kal 460 Weatherby...Så deeeet [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#14
Hvor ligger han begravet ??
han fortjener både modig/dumheds medalje og friske blomster på sin grav
The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#15
Han er ikke begravet endnu, så istedet for at sende blomster, kan du bare sende pengene[8D][8D]
Det skal for god ordens skyld siges at den ikke anvendes til jagt, men udelukkende til testskydning af overtryksammo, for at se hvor højt tryk wea hylstrene klare før messinget flyder[Wink][8D]

jbn
Svar
#16
Er der mon en grund til at ham østtyskeren ikke bruger en *laser??[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Olifanten - nu også med 375
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#17
Citat:quote:

Er der mon en grund til at ham østtyskeren ikke bruger en *laser??


Godt nok synes jeg den slags arbejde er spændende, men det er s*u for meget af det gode[xx(][xx(]

jbn
Svar
#18
Olifanten - nu også med 375
[/quote]
375??? Det er jo ikke nok til en xtra våbentilladelse...[V]

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
M@X> Du skal da snart have et kursus i "Insert Quote"[8D]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Olifanten - nu også med 375



375??? Det er jo ikke nok til en xtra våbentilladelse...[V]

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]

[/quote]
Hvorfor ikke det[?]
Der kan jo da kun være tale om den legendariske 375 Hundslund Highpower.[8D]

Husk nu at komme ordentlig tid i seng - du skal tidligt op, for at nå til Boris[:p][:p][:p]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)