Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tyskland : Skyd flere vildsvin
#1
Kaliberændring

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#2
Hejsa,

Er lidt rusten i det tyske, som jeg stort set ikke har brugt i de sidste 25 år, men hvis jeg forstår det rigtigt, så ændrer man det mindstekaliber man hidtil har fastsat, fordi man ønsker at få skudt flere dyr ?

Såfremt dette er tilfældet, så har man enten tidligere helt bevidst haft en for høj kalibergrænse(hvorfor skulle man det ?), eller også går man nu imod alt hvad jeg kalder god jagtmoral.

Håber at jeg har misforstået tingene...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Mindstekaliberen for frischlinge (de små søde stribede smågrise) der vejer under 15 kg. er ganske rigtogt blevet til .22 Hornet...

Med den risiko der er for forveksling med et lidt større dyr, der vejer mere og er mere skudstærk (En smågris på 30 kg der går i en stald ser stadig ret lille ud...ved ikke om et 30 kg vildsvin ser større ud en end en lyserød dansk grisling) er det nok lige i underkanten efter min smag.

Men hvis man rent faktisk kan skille de helt små grise fra i farten er en 22. Hornet sikkert tilstrækkeligt... om end en 222Rem nok havde været bedre efter min smag...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Er lidt rusten i det tyske, som jeg stort set ikke har brugt i de sidste 25 år, men hvis jeg forstår det rigtigt, så ændrer man det mindstekaliber man hidtil har fastsat, fordi man ønsker at få skudt flere dyr ?

Håber at jeg har misforstået tingene...

/Kenneth



Ja, du har misforstået noget af det. Man ønsker flere svin skudt.Punktum.

Og så ændrer man jagtloven med omgående virkning så mindste kaliber for frischlinge under 15 kg. er nu 22 Hornet. Denne ændring er midlertidig og gælder kun i de nævnte 43 kredse. Det giver mulighed for at ungjægere kan sætte sig ud og skyde frischlinge, når de samtidigt er ude for at regulere ræv.
Der hvor jeg jager i Tyskland, er der nogen ungjægere med deres 22 Hornet, som får deres debut med riffel ved at hjælpe revirejerne med ræveregulering.
Hidtil har de måttet lade grisene passere, men nu kan de så midlertidigt få lov til at skyde mindre grise under 15 kg. brækket vægt. Og det er jo osse dem der er flest af.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
I min verden holder det bare ikke, at man hidtil har skulle bruge et større klaiber for at skyde et stykke vildt, og man så lemper kravene, bare fordi der skal skydes flere dyr.

Med mindre der er nye undersøgelser der viser at den mindre kaliber kan klare det, så er det da ikke ok at man ændrer grænserne - selvom et dyr måske regnes for skadedyr, så skal det da afskydes på forsvarlig vis.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
De hele bunder i at man har nogle steder et tilvækst på 300% i vildsvin bestanden!!!Og og derfor er smitterisikoen med svinepest stærkt stigene!

Denne midlertidig ændring gælder kun i delstaten Nord-Rein-Westfalen!i 43 kredsområder!Og ikke i andre delstater i tyskland!

Her er orginal texten af bekentgørelsen!

Befristete Aufhebung des § 19 Abs. 1 Nr. 2 b) Bundesjagdgesetz
I. Hiermit wird im Hochsauerlandkreis nach § 19 Abs. 3 Landesjagdgesetz Nordrhein-Westfalen
(LJG-NRW) in der Fassung der Bekanntmachung vom 7. Dezember 1994 (GV. NRW.
S. 622), zuletzt geändert durch Artikel IV des Gesetzes vom 19. Juni 2007 (GV. NRW. S. 226), das
Verbot des § 19 Abs. 1 Nr. 2 b) Bundesjagdgesetz (BJG), auf Schalenwild mit Büchsenpatronen
unter 6,5 mm zu schießen, für Frischlinge bis zu einem Gewicht von 15 kg (aufgebrochen)
aufgehoben. Als Mindestkaliber wird das Kaliber .22 (5,6 mm) festgelegt. Im Kaliber .22 und
darüber müssen die Büchsenpatronen eine Auftreffenergie auf 100 m (E 100) von mindesten 450
Joule haben.
II. Diese Verfügung ist befristet bis zum 31.03.2013.
III. Diese Verfügung kann jederzeit widerrufen werden, wenn die Voraussetzungen für die
Einschränkung des Verbotes entfallen.
Begründung
I.
Der Entscheidung liegt folgender Sachverhalt zugrunde:
Die Schwarzwildbestände in Nordrhein-Westfalen haben im Hinblick auf die Wildschadenssituation
und die Gefahr neuer Ausbrüche von Schweinepest (ESP) ein Ausmaß erreicht, das effektive
Maßnahmen zur Verhinderung eines weiteren Anstiegs der Population bzw. zur lokalen Reduktion
notwendig macht. Die hierzu notwendigen Abschüsse müssen nicht nur zahlenmäßig ausreichen,
sondern auch richtig gegliedert sein. Der Anteil der Frischlinge an der Gesamtstrecke muss 80 %
betragen. Frischlinge müssen daher bei jeder sich bietenden Gelegenheit erlegt werden.
Wald und Holz.NRW.
Landesbetrieb Wald und Holz Nordrhein-Westfalen
Obere Jagdbehörde
Landesbetrieb Wald und Holz NRW – Obere Jagdbehörde
Münsterstraße 169, 40476 Düsseldorf Münsterstraße 169, 40476 Düsseldorf
Tel.: 0251 91797 - 0 Fax: 0211-4586-501
E-Mail: frauke.schilling@wald-und-holz.nrw.de
Web: http://www.wald-und-holz.nrw.de
Bearbeiter/in: Frau Schilling
Durchwahl: 0211-4586-509
Mobil: -
Az: J.3-16.04.00.05-01/08
Hochsauerlandkreis
-Untere Jagdbehörde-
Steinstraße 27
59872 Meschede
Datum: 30.10.2008
- 2 -
Um diese Vorgabe zu erreichen, ist der ganzjährige Abschuss auch von nicht verwertbaren
Frischlingen erforderlich. Dieser wird durch das Verbot des § 19 Abs. 1 Nr. 2 b) BJG unnötig
behindert. Die sog. Kleine Kugel reicht aus, um schwache Frischlinge tierschutzgerecht zu töten.
Die Regelung trägt dazu bei, Hemmungen beim Abschuss nicht verwertbarer Frischlinge
abzubauen; denn viele Jägerinnen und Jäger lehnen es aus ethischen Gründen ab, mit der sog.
Großen Kugel auf solche Frischlinge zu schießen.
II.
Gem. § 19 Abs. 3 LJG-NRW kann die Obere Jagdbehörde in Einzelfällen die Verbote des § 19 Abs.
1 BJG mit Ausnahme der Nummer 16 im Interesse der Volksgesundheit und der öffentlichen
Sicherheit, im Interesse der Sicherheit der Luftfahrt, zur Abwendung erheblicher Wildschäden, zum
Schutz der Pflanzen- und Tierwelt sowie zu Forschungs- und Versuchszwecken zeitweise
einschränken und damit auch das Verbot des § 19 Abs. 1 Nr. 2 b) BJG, auf Schalenwild mit
Büchsenpatronen unter einem Kaliber von 6,5 mm zu schießen.
Um eine intensivere Bejagung aufgrund der vorgenannten Gründe sicherzustellen, ist es
erforderlich, vom Verbot des § 19 Abs. 1 Nr. 2 b) BJG bis zum 31.03.2013 abzuweichen. Das
Abweichen ist vertretbar, weil die Wirkung von Patronen des Kalibers .22 Hornet oder stärker
ausreicht, um Frischlinge bis 15 kg (aufgebrochen) tierschutzgerecht zu töten. Die Frist unter Ziffer II war auf den 31.03.2013 festzusetzen, da mit einer kurzfristigen
Entspannung der Schwarzwildsituation im Lande nicht zu rechnen ist.
Im Auftrag
Schilling

Dazu das: Betreff: Befristete Aufhebung des § 19 Abs. 1 Nr. 2 b) Bundesjagdgesetz

Sehr geehrter Herren,

in folgenden 43 Kreisen und kreisfreien Städten wurde wie in der Anlage verfügt:

Regierungsbezirk Arnsberg:
- Stadt Hagen
- Ennepe-Ruhr-Kreis
- Märkischer Kreis
- Hochsauerlandkreis
- Kreis Olpe
- Kreis Siegen-Wittgenstein
- Kreis Soest
- Kreis Unna

Regierungsbezirk Detmold:
- Stadt Bielefeld
- Kreis Gütersloh
- Kreis Herford
- Kreis Höxter
- Kreis Lippe
- Kreis Minden-Lübbecke
- Kreis Paderborn

Regierungsbezirk Düsseldorf:
- Stadt Mönchengladbach
- Stadt Remscheid
- Stadt Solingen
- Stadt Wuppertal
- Kreis Kleve
- Kreis Mettmann
- Rhein-Kreis Neuss
- Kreis Viersen
- Kreis Wesel

Regierungsbezirk Köln:
- Stadt Aachen
- Stadt Bonn
- Stadt Köln
- Stadt Leverkusen
- Kreis Aachen
- Rhein-Erft-Kreis
- Rheinisch-Bergischer Kreis
- Kreis Euskirchen
- Kreis Düren
- Kreis Heinsberg
- Oberbergischer Kreis
- Rhein-Sieg-Kreis

Regierungsbezirk Münster:
- Stadt Bottrop
- Stadt Münster
- Kreis Borken
- Kreis Coesfeld
- Kreis Recklinghausen
- Kreis Steinfurt
- Kreis warendorf

Mit freundlichen Grüßen
Im Auftrag
F. Schilling

Landesbetrieb Wald und Holz Nordrhein-Westfalen
- Obere Jagdbehörde -
Münsterstraße 169, 40476 Düsseldorf
Fon: (0211) 45 86 509
Mail: frauke.schilling@wald-und-holz.nrw.de
Fax: (0211) 45 86 501
http://www.wald-und-holz.nrw.de
_________________

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

I min verden holder det bare ikke, at man hidtil har skulle bruge et større klaiber for at skyde et stykke vildt, og man så lemper kravene, bare fordi der skal skydes flere dyr.

Med mindre der er nye undersøgelser der viser at den mindre kaliber kan klare det, så er det da ikke ok at man ændrer grænserne - selvom et dyr måske regnes for skadedyr, så skal det da afskydes på forsvarlig vis.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



@ Kenneth

Din verden må udelukkende være sort/hvid.

Der behøves da ikke nye undersøgelser til at påvise at 22 Hornet er tilstrækkelig. Det har den da været hele tiden.

Der er jo forskel på den nødvendige "power" der skal til for at dræbe en frischling på 14½ kg og så den gamle pansrede keiler på 150+ kg.
Jeg tager da hatten af for en jagtlovgivning der ser så nuanceret på vildtets udvikling at man kan indføre midlertidige, skal vi kalde det lempelser, som kan justeres efter problemets omfang.

Nu er der jo ikke kun en sandhed og det er jo ingen garanti at de danske kaliberkrav er det eneste rigtige. Er det ikke noget med at i Scotland er .243 tilladt til kronvildt. En frischling på under 15kg er vel omtrent som et stykke råvildt og tidligere var 22 Hornet tilladt til råvildt i Danmark.

Som jeg skrev tidligere så er der mange ungjægere der hjælper deres fædre/naboer/venner med at skyde ræve, grævlinge og mårhunde. Disse ungjægere bruger ofte en kombinationsvåben, hvor kuglekaliberen er 22 Hornet eller 5,6 X 50R.
Hvis man regner jagttrykket på vildsvin ud efter antal timer at jægere sidder på passet, så kan man med denne lovændring øge jagttrykket betydeligt uden at jægerne skal sidde ude længere eller oftere.
Oven i købet tror jeg at muligheden for at måtte skyde frischlinge, motiverer flere ungjægere til at komme af sted med riflen.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
He he,

en 15 kg frischling har ca halvt så stor en krop som en råbuk.

Du kan uden videre slå den forsvarligt ihjel med en 22 hornet[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
denn viele Jägerinnen und Jäger lehnen es aus ethischen Gründen ab, mit der sog.
Großen Kugel auf solche Frischlinge zu schießen. II.

derfor er kalieber 22 Hornet tillad!

Med danske ord jægerne ønsker ikke kødhakkelse ved brug af stor kaliber!15 kg gris kan også sælges!Ellers vil tyske jæger ikke skyde dem!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#10
Sjovt så voldsomt der reageres - jeg må indrømme at jeg er lidt forundret over det. Jeg søger bare et svar på denne logik:

1) Før lempelsen var det ikke tilladt at skyde de pågældende dyr med 22 hornet.
2) Efter lempelsen er det tilladt, men kun midlertidigt, og kun nogle steder.

Så enten:

Mener man at 22 hornet er god nok til at gøre arbejdet, og så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er permanent, eller også

Mener man at 22 hornet ikke er god nok(derfor kun en midlertidig lempelse), og så bliver min jagtmoral i hvert fald overskredet.

Nogle af svarene indikerer, at lempelsen skyldes at der er mange med en .22 hornet på jagt, men er det et godt argument for at lempe kravene ? Det må da være en konkret vurdering af, om det er et passende kaliber til det pågældende dyr der skal sætte standarden - ikke hvilke våben jægerne nu tilfældigvis har valgt at anskaffe.

Hilsen
Kenneth

PS: Som sagt er mit tysk lidt rustent, så diverse citater er ikke brugbare for mig Smile

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Sjovt så voldsomt der reageres - jeg må indrømme at jeg er lidt forundret over det. Jeg søger bare et svar på denne logik:

1) Før lempelsen var det ikke tilladt at skyde de pågældende dyr med 22 hornet. (logik) man er overbevist om at en 22hornet er ok, men iflg den gamle regel ikke tilladt
2) Efter lempelsen er det tilladt, men kun midlertidigt, og kun nogle steder.(logik) for ikke at lave en lov om, baseret på løse rygter og formodninger, så vælger man at ændre reglerne midlertidigt, så kan man opnå en konkret og bred viden, før man laver reglerne permanent

Så enten:

Mener man at 22 hornet er god nok til at gøre arbejdet, og så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er permanent, eller også

Mener man at 22 hornet ikke er god nok(derfor kun en midlertidig lempelse), og så bliver min jagtmoral i hvert fald overskredet.

Nogle af svarene indikerer, at lempelsen skyldes at der er mange med en .22 hornet på jagt, men er det et godt argument for at lempe kravene ? Det må da være en konkret vurdering af, om det er et passende kaliber til det pågældende dyr der skal sætte standarden - ikke hvilke våben jægerne nu tilfældigvis har valgt at anskaffe.
Man kan sagtens mene at problemerne med vildsvin, er så alvorlige, og ødelæggende for landmændenes økonomi og øvrige mulighed for at drive deres erhverv, at man kan acceptere flere midler til bekæmpelse af svinene. Tænk nu på at det ikke kun er en dans på roser med en vildsvinebestand. Samtidigt kan jægerne også være intereseret i så mange muligheder som muligt, for at få reduceret bestanden, så de slipper for at betale så meget i vildtskadeerstatning til landmændene
Hilsen
Kenneth

PS: Som sagt er mit tysk lidt rustent, så diverse citater er ikke brugbare for mig Smile

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



jbn
Svar
#12
De drejer sig i bund og grund om en slags skadedyrs bekæmpelse!
Da jagtlejen er så dyrt mange steder i tyskland og jægerne mange gange selv skal betale vildskade erstatninger til landman o.s.v.prøver man at gøre de muligt at skyde smågrise op til 15kg brækked med dette kaliber pga. den minimale kødødlæggelse!De meste af de tyske vild bliver solgt for at dække de tårnhøje omkostninger for at have jagt i tyskland!En lille gris 15kg bliver forhandlet til en pris på omkring 120-150 kr til viltopkøberen! Ud af dette gevinst skal der betales en trikiner prøvning som jægeren selv skal betale!Prisen for den ligger på omkring 60 til 100kr!

I tyskland er lovgivning omkring jagt meget kompliceret man har den generelle jagtlovgivning som gælder for hele tyskland og så har være delstat mulighed for at lave sine egne jagtlov kaliberkrav, jagttider, forhandlingskrav for vild o.s.v.

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#13
Det er da logik for Numida meleagris...

Hidtil har man fastsat kaliberet for Hele arten Sus Scrofa uden at skelne mellem So, Orne eller Frischlinge under en vis størrelse.

Man vælger midlertidigt at udskille de mindste eksemplarer (u. 15 kg brækket) af en art og fastsætter en fornuftig mindstekaliber for denne "undergruppe"

Det er der da intet (jagt)etisk problem i? Hvor man vælger at lægge (kaliber)grænsen kan da lige så godt læne sig op ad hvilke våben der er almindelige (præcis som tilfældet er med at den "marginale" 6,5x55 er klassificeret som Klass 1 i Sverige, så man må skyde Elgen med den)som den kan læne sig op ad et energikrav som gælder helt andre arter med en helt anden kropsbygning og reel "skudstyrke"
Eller måske en helt 3. VURDERING af behovet for energi/kaliber

De kalibergrænser der er sat er man jo ikke kommet frem til ved videnskabelige eksperimenter på de enkelte arter, men med baggrund i mange års jagtlig erfaring fra tider hvor der IKKE var nogen (kaliber)grænser..
Hvor mange Elefanter VAR det nu lige Bell nedlagde med sin 6,5 mannlicher....
Hvor mange frischlinge tror i der blev nedlagt med 22 Hårnet FØR kalibergrænserne blev indført?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Jeg har da fået noget der ligner et svar Smile

Men jeg synes ikke at alle helt har læst det jeg skriver:

Hvis man ændrer en kalibergrænse, hvorfor er det så kun en midlertidig ordning ?

Det er et jagtetiskt problem, hvis det er fordi at 22 hornet egentlig ikke er god nok til formålet, og man bruger kaliberet som en nødløsning.

Hvis 22 hornet er fin til det pågældende vildt, hvorfor er det så en midlertidig ordning ?

Jeg har ikke selv nogen mening om, om 22 hornet er "god nok" - det er der mange herinde der ved bedre - jeg undrer mig bare over måden det gøres på...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
AAAARRRGGGGHHHH Kenneth!

LÆS hvad ignoranten skrev:

.(logik) for ikke at lave en lov om, baseret på løse rygter og formodninger, så vælger man at ændre reglerne midlertidigt, så kan man opnå en konkret og bred viden, før man laver reglerne permanent

og så kunne du jo prøve at læse ALLE de svar du har fået...[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
jagtlovgivning er besynderligt i tyskland!

Bundesjagdgesetz =overordnet
Landesjagdgesetz = findes i alle delstater

Delstaterne kan dispensere midlertidigt de overordnet regler til afvænning af særlig situationer!I DENNE TILFÆLDE OVERPOPULATION AF VILDSVIN OG DERVED OPSTÅENDE FARE SYGDOMME, SMITTEFARE O.S.W!TILLADELSEN KAN KUN GIVES MIDERTILIGT!DE VIL SIGE BRUG AF KALIEBER 22 HORNET!
man giver Jæger mulighed som er under Rovvild bekæmpelse at skyde smågrise op til denne størrelse for at udnytte mest mulig chancer og reducere netop denne størrelse gris!

lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#17
Tak Max Smile

Men det betyder så også at det at bruge 22 Hornet til dette vildt er et forsøg ? Burde der ikke testes ballistik, skydning i gelantine mv., så et resultat ikke er baseret på "hov, det viser sig pga. utallige anskydeninger at 22 hornet ikke er god nok til formålet"(tænkt eksempel Smile ).

Krengel: Tak for at forklare hvorfor det kun er en midlertidig tilladelse - det har jeg haft problemer med at forstå.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
hej Kenneth

Men det betyder så også at det at bruge 22 Hornet til dette vildt er et forsøg?

Nej!!!

vi snakker tysk jagtlovgivning og tyske embedsman med speciale i jagt fastsætter de angivne kaliber krav til dette formål!Der findes en eller andet sted tabeller og undersøgelse som de bruger til festsætte disse og tro mig du ønsker ikke at læse den slags kompendier!De er så tørt som de overhovedet kan være!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#19
Ok, tak krengel, så er det vist endeligt ved at være på plads Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#20
Du har PM.

Lille

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Ok, tak krengel, så er det vist endeligt ved at være på plads Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)