Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Selskabsjagt på Klippen i dag 9/11
#1
Jeg har lige været på jagt fra kl 9 til kl 12.30. Der var to revirer der skulle drives over, et oppe ved Klemmensker(midt på øen) og et ude på østsiden, en kilometers vej fra min bopæl.
Vi skulle have lidt "ild i r....", for der var lovet hård kuling og regn over middag, og det holdt dælme for en gangs skyld, for lige nu regner det og det suser godt i trætoppene.
Vi var kun 12 jægere og 4 hunde, der mødtes til morgenkaffe og hvor parolen lød på alt hvad jagtloven tillader, og pas på hinanden derude. Så var det ud i bilerne og afgang til Klemmensker, hvor vi hurtigt fik sat posterne på plads og drevet kunne begynde på første såt, en ca. 250 meter lang ådal med høje træer og krat nede i, hvor vi var posteret oppe på begge sider, og hvor der altid er dyr, enkelte fasaner og snepper når det er tid for dem. Der blev lettet en enkelt kok som der var ikke mindre end to skytter der bommede til[V]. Men 5 minutter senere kom en rå med to lam op på modsatte side af mig, og det bagerste lam blev flot nedlagt med et enkelt skud. En enkelt skytte havde set en sneppe, men uden chance for skud.
Bagefter skulle en stor mark med efterårshvede drives for harer, og da vi ikke var flere, gik sideposterne med i drevet efterhånden som driverne kom forbi. 50 meter før drevet nåede på højde med mig, kom en hare spurtende direkte hen mod mig, så det var bare at stå stille til den var på skudhold, skuldre bøssen og "Bang", så trillede haren rundt og var død[Wink] Der blev skudt to harer mere i den såt.
Lammet, et pænt stort et, blev brækket før vi gik tilbage til bilerne, hvor vi fik noget at drikke før vi kørte videre til Østbornholm.
Her skulle vi drive min mors brak sammen med den tilstødende nabogårds jord. Jeg selv og 3 andre startede ude fra min mor, og resten drev så modsat os oppe fra nabo gården. Vi drev stille og roligt med to hunde igennem brakken, for der kan være både harer og fasaner i den. En bekkasin lettede to gange alt for langt ude foran mig, så den lever endnu[Smile] Vi fik lettet en kok, som jeg fik sat et skud i, desværre alt for langt tilbage, så jeg fik skudt det ene ben af den, før min sidemand fik den på skudhold og fik lavet samme brøler som mig[V] Så vi fulgte kokken med blikket og så at den landede i den ene nabos krat, ved hans lade. Der må vi gerne samle op, så det gjorde vi selvfølgelig et forsøg på bagefter. Kokken var jo tydeligt ramt, med kun et brækket ben tilbage og havde med garanti også fået et par huller i maveregionen, så det anså vi ikke for at være et stort problem. De to hunde blev sendt i krattet med brombær, og efter et par sekunder kom kokken som skudt ud af en kanon, bragende op midt i krattet, gik ret til vejrs, op langs ladevæggen og op over taget, så vi ikke havde en kinamands chance for at skyde til den, uden at lave skudhuller i laden. F...... osse!!! For kokken fortsatte til næste nabos have, der er indædt jagtmodstander(Københavner der lige er flyttet på landet [xx(], og kun kender lørdagskylling fra Brugsens frysedisk), så der må vi under ingen omstændigheder komme ind. Så vi måtte desværre overlade kokken til rovfuglenes nåde og manglende barmhjertighed pga den [xx(]-nabo!!
En enkelt høne blev det dog til, der pakkede fint i skuddet, på mors brak. Og mens vi stod som bagposter til resten af de jægere der drev nabojorden over, blev der skudt 6 harer mere. Og da de svingede forbi os 4, for at drive op modsat, gjorde vi 4 det forgæves forsøg på at få bjærget kokken[V]
Vi kørte så op til de andre på nabogården, hvor der blev holdt parade og vi fik en øl/vand til at slutte en ellers vellykket lille jagt af på.
Så ialt blev der skudt 1 lam, 9 harer og en høne. Fotos er jeg blevet lovet kommer pr. mail senere idag, da vores kamera er i Tyskland med gemalen. Måske jeg så kan få en af moderatorerne(De lader jo til at være nogle flinke fyre [Big Grin]) til at hjælpe med at få lagt et ind [Wink]
Og her det lovede foto:

[Image: DSCF3474.jpg]
Camu-madammen nederst i midten er undertegnede hvis nogen skulle spørge [^]

Mvh Fru Jakobsen

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#2
Det var dog en dejlig jagtberetning.
Ærgerlig nok med kokken, men sådan er livet også.

Svar
#3
Fantastisk så mange harer I har ovre på "Stenen". Jeg var på jagt igår på 320 Ha her i Sønderjylland. Vi så 1 hare og den blev skudt.

Glimrende fortælling i øvrigt.[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
En dejlig dag for Jer. Og dejlig beretning af jagten derovre.... :-)
Svar
#5
Takker for de pæne ord. Har lige opdaget at jeg heller ikke kan tælle. Eneste undskyldning er at jeg og min passagerer i bilen på vej hjem, blev enige om at vi havde skudt 9 harer, og jeg skrev historien før fotoet kom.
Men det er bestemt ikke harer vi mangler herovre. Der er da nok "undsluppet" 20 i løbet af de par timer. Og vi har vel alt i alt drevet 150-200 tdrl idag. Altså ikke noget særligt stort, arealmæssigt.
M@X: 1 hare? Og så nænnede nogen at skyde den Smile Nej jeg gasser Smile
Har i for mange ræve, eller sygdom i bestanden siden i ikke kunne mønstre mere end 1 hare på 320 HA? Her skal jeg bare kigge ud af vinduet(bor på landet med marker hele vejen rundt), så ser jeg gerne de første 5-6 stykker. Vi har så heller ingen ræve, men en sand overpopulation af store og små rovfugle, og de tolder også af harerne.

Mvh Fru Jakobsen/ Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X
Jeg var på jagt igår på 320 Ha her i Sønderjylland. Vi så 1 hare og den blev skudt.



Måske derfor[8D]

Fin beretning fru Jakobsen[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#7
Vi så osse 2 ræve og de blev skudt. Har vi nu udryddet rævene......[Wink]

og til Korthår i en anden tråd, så fik vi 3 snepper og missede 4-5 andre

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Dejlig beretning, tak for den sprudlende historie.

Mere af den slags, tak [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
klippen dejlige billeder af en god jagtdag.
Venlig hilsen
medlem af kaffeklub
Svar
#10
Markeligt med den jagt etik der ellers er i Danmark at I ikke maa gaa ind paa naboens mark og hente den fasan. Her i Canada overstiger jagtloven's bud om at man SKAL apportere alt nedlagt vildt, uanset hvad. Med andre ord loven om ejendomskrankelse falder bort til fordel for jagtloven i saadan et tilfalde og beskytter jageren.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Hogmeister, du har fuldstændig ret. Nu har den [xx(][}Smile][Sad!]-nabo ingen mark, men en have, så derfor må man jo ikke bare vade derind med hunde, og slet ikke i jagtligt øjemed [Sad]
Havde det bare været på marken, hvis han havde haft nogen, havde jeg sgu sendt hunde efter kokken, og håbet at vi kunne have skudt den ned uden for hans enemærker.(Hunde kan jo ikke se om der er skel [Wink])
Vildtets tarv skulle da komme i første række. Og bestemt før sådan en [Sad!][xx(][}Smile]nabos mærkelige tilbøjeligheder, for at udtrykke det pænt [^]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#12
Det er ligemeget her. Den kan lande i hans kokkenhave, og du skal apportere. Dog kan han forlange at du kommer uden bosse, og han kan ogsaa sige haps, mange tak den fasan er min (forudsat han har et jagttegn) Men du har ret, der er mange markelige naboer til.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)