Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskydning
#1
Jeg skal have indskudt min 308w med en ny kugle (180 grains). Hvis jeg indskyder på 100 m ,hvor meget skal træfpunktet være over center hvis jeg skal kunne holde lige på fra 50-150 meter (sådan cirka!).

Mvh
Claes
Svar
#2
4cm overslag på 100m er den gyldne tommelfingerregel[Wink]

Men hvis det rigtigt skal fluekneppes så kan du godt få værdien i millimeter med 4 decimaler[Big Grin][:o)] sorry.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hvis din maximale skudafstand er 150m, så vil et overslag på 18mm på 100m give en maximal afvigelse på 20mm.
+20mm pa 88m
-20mm pa 150m
I plet på 36m og 131m

Dette baseret på en Norma 180 grains Nosler Partition med en sigtelinie på 40mm over pibens centerlinie.
Svar
#4
Det vil altså sige, at en rookie som mig, skal indskyde med et overslag på et par centimeter på 100 meter, og derved være godt dækket ind til jagt op til max. 150 meter..?

Tak for hurtig respons.

Claes
Svar
#5
Gammeltoft: Med min hardcore naturvidenskabelige uddannelse så gætter jeg på at de 4 cm svarer til 40,0000 milimeter....sådan cirka[Big Grin]
Svar
#6
ja eller også skal du indskylde lige i center på 100 meter også kompensere pr. øjemål via en kuglefalds tabel(min sidder tæpet fast til mit skæftet) hvis du skal skyde længere end 100 meter.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

ja eller også skal du indskylde lige i center på 100 meter også kompensere pr. øjemål via en kuglefalds tabel(min sidder tæpet fast til mit skæftet) hvis du skal skyde længere end 100 meter.



Arrh, come on... Så er der vist lidt mindre "rocket science" i et par centimeters bevidst indskydningsoverslag på 100 m... [Wink]
Svar
#8
Jebs. Det er præcis hvad Norma visualiserer i deres broshure.

Se side 9 i dette catalog:
http://www.norma.cc/assets/pdf/npkatalog%20sv.pdf

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
I knew it..... fluekn******........[Big Grin][:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
I .308Win er de få cm ikke noget jeg gider beskæftige mig med.

Hvis forskellen på indskydningen og forskellen i hvor kuglen rammer, er mindre end 5cm - tj, hvad gør det, hvis man tilstræber at ramme i hjerte-lunge regionen som eks til skyde-prøven er 20-22cm i diameter.?

Næh tak, jeg indskyder riflerne på gennemsnits jagtrelevant afstand (for .308Win og 50-150m.. vil jeg sige 100-120m) og holder lige på, uanset hvad. - hvis jeg mod forventning vil gøre mig umage, skænker jeg lige kuglebanens højeste punkt/afstand - og min valgte længste jagtafstand/træfpunkt en tanke.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by cfischer

Gammeltoft: Med min hardcore naturvidenskabelige uddannelse så gætter jeg på at de 4 cm svarer til 40,0000 milimeter....sådan cirka[Big Grin]



.....eller 40.000.000 nanometer.....[^][^]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)