Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrika-kugler
#21
Jeg har altså også svært ved at tro at megaen er problemet her.
En af mine jagtkammerater skyder også med 13 grams mega - godt nok i 30.06 men med en ret kort pibe, så hastigheden er nok tilnærmelsesvis den samme som i 308´eren.
Jeg er meget imponeret over det jeg har set med den kombination. Begrænset udgangshul, god præcision, og dyrene ligger enten på stedet, eller med en kort flugt.
Han har skudt bukke, svin og kronhjorte (ved godt at bukke ikke er afrikansk vildt, men alligevel...).

Jeg tror at det var "dravis" som skrev i et ældre indlæg at en kugle fra en 6,5´er gik igennem en 10 mm stålplade....[^]
Hvilken gnu kan modstå det hvis skuddet ellers sidder som det skal...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#22
Jeg vil på ingen måde sige at en 308 med Lapua Mega 13g. ikke kan bruges til Afrika vildt, men jeg vil ikke bruge den kugle til Gnu, Kudu eller Zebra, ikke efter det jeg lige har set. Jeg er sikker på der er andre kugler der kan gøre det meget bedre. jeg nævner bare det vi lige har oplevet på vores tur, fordi det vil være en skam, hvis andre skulle komme ud for det, hvis det er et spørgsmål om at vælge den rigtige kugle. Der skal jo betales for de dyr der ikke findes bare der er blod, og det var dyrt for min ven på vores hold.
mvh Maubla O.H
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Jeg vil på ingen måde sige at en 308 med Lapua Mega 13g. ikke kan bruges til Afrika vildt, men jeg vil ikke bruge den kugle til Gnu, Kudu eller Zebra, ikke efter det jeg lige har set. Jeg er sikker på der er andre kugler der kan gøre det meget bedre. jeg nævner bare det vi lige har oplevet på vores tur, fordi det vil være en skam, hvis andre skulle komme ud for det, hvis det er et spørgsmål om at vælge den rigtige kugle. Der skal jo betales for de dyr der ikke findes bare der er blod, og det var dyrt for min ven på vores hold.
mvh Maubla O.H


.......og ikke mindst synd for dyret....

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#24
Var der ikke noget om at Megaén havde en tyndere kappe på et tidspunkt? Jeg mener at der var en der skar to projektiler over og postede billeder her. Det kan være at min hukommelse spiller mig et puds men det kan også være at det er de tyndkappede der har været en tur i Afrika.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#25
Det er ikke for at jeg ikke tror på historien, men jeg tror ikke på at der er Mega-ens skyld.

Især ikke ved 308w hastigheder.

Mega skal kunne klare et dyr af f.eks gnu størrelse, i fin stil.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Jeg har skudt zebra og oryx med 9 grams Nosler partition i en 6,5 Træls og der var gennemskud på begge og flugtstrækning under 50 meter, så en 13 gram Mega SKAL kunne slå en gnu ihjel - medmindre kuglen ikke har ramt motoren.....

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Hvis i skal til AAAAfrikaaa og skyde på dyrene dernede så gør jeg selv den MEGET stor tjeneste at anskaffe bogen "The perfect Shot" af Kevin Robertson..

Han er dyrlæge og PH og har været med til at nedlægge stort set alle de afrikanske vildtarter....

Hans "kaliber-anbefalinger" er :

Zebra: Absolut Minimum: 7 mm Magnum med mindst 150 grains kugle eller .30 cal med mindst 180 grains, Altid Premium kugler!
Helst .338 eller .375
Kommer man op i .40 kalibrene og derover kan man fint bruge almindelige softpoints

Kudu: Absolut Minimum: 7x57 eller tilsvarende. / .30Cal med minimum 180 grains premium kugler.

Gnu: Absolut minimum 7x57, helst .30cal med minimum 180 grains premium kugler. Bedst er .338 eller .375

Oryx: Absolut Minimum igen 7mm men helst Magnum hastighed med 170 grains premium kugler. .30cal mindst 180 grains.

Jeg har (desværre) ikke selv erfaring med at nedlægge afrikansk vildt, men jeg har ladet til et par bekendte der har skudt mange af de afrikanske vildtarter helt op til elefant....

Deres erfaringer har været at 7mm Magnum og .308 har været i underkanten af effektivitet.. Hvorimod .376Steyr (som ballistisk set er lige et lille hak over 9,3x62) og .375H&H har vist sig yderst effektive...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
På en tur til Afrika var vi 10 jægere med 6,5 X 55 og 308 rifler.

Vi skød 42 stykker vildt med knap 50 skud. 6½erne brugte 9 gram NP og 308erne brugte 180 gr Barnes X. Ingen mistede dyr og ingen eftersøgninger.
Af de 42 var der 3 zebraer, 2 oryx og 1 black wildebeast.

I min verden "overruler" egne erfaringer andres og hvad man ellers kan læse sig til.

PS: den ene zebra der blev skudt med .308/180 X havde gennemskud på begge skulderknogler. Og gennemskud på alt. Hvad skal man så med en større riffel?

mvh M@X der skyder bukke med 35 Whelen[8)]

Just my 0,50$

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Jo, men en ting er, at men ikke skal skyde på de relativt store dyr med en tilfaldig softpoint i cal. .30, og helt andet at bruge en tung langsom kugle for vælgte kaliber.

Jeg synes at det er forkert at generalisere så groft og sige, at der skal bruges premium kugler, "Doctari" eller ej.

Naturligvis har dr Robertson betydelig praktisk erfring,stor respekt for det, men man må stadigvæk bruge sin sunde fornuft, og hermed konkludere, at en Mega er en ok (bemærk ikke absolut den bedste) proektil til gnu/zebra-jagt, og sandsynligvis ikke skyldig i de dårlige oplevelser den omtalte jæger har haft.

Men uden tvivl god bog, som giver rimelig indblik i, hvad der kræves af en storvildtskugle.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#30
Misforstå mig nu ret, jeg mener ikke at "Doctari" er "profeten" hvad angår kalibre, men der er 3 ting han har HELT styr på, og det er de tre ting der kommer FØR valget af kaliber og kugle...

1: skudplacering
2: skudplacering
3: skudplacering
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Der er ingen tvivl om at f.eks. 6,5x55 med 9 - 10 grams kugler er meget effektive på Kudu, Oryx og Zebra og andre arter i den størrelse, specielt da de fleste kan PLACERE kuglen godt med den kaliber... det er i øvrigt også noget "Doctari" gør en del ud af i sin bog, at det er bedre med en korrekt placeret kugle fra et mindre kaliber, end en dårlig kugle fra en .416
..
Men man skal nok ikke forvente "knald og fald" effekt fra 6,5xkedelig på en god Zebrahingst... Hvorimod jeg ihvertfald kender til mindst to tilfælde med .376Steyr[Big Grin]

Det fremgår også af Kevin Robertsons bog at han er meget lidt imponeret af mange af "klienternes" evne til at placere skuddene rigtigt..

Der er jo flere af afrikas vildtarter der er noget anderledes m.h.t til de vitale organers placering, og mange sætter åbenbart trådkorset lidt pr. automatik i en jagtsituation...

I min lille verden er man en typisk Dansk "hat" hvis man tænker i prisen på sin ammo og betaler i dyre domme for jagttur og trofæer..

det er jo inderligt ligegyldigt om kuglerne koster 20 kr eller 80 kr stykket, hvis dyret koster 10.000,- bare for at få lov til at skyde det..

Køb dog det BEDSTE som din riffel skyder fornuftigt med, der er jo ikke brug for 1/2" grupper på en Zebra...
Man kommer nok heller ikke til at skyde så mange skud at ens pibe lukker til af kobber fra en Barnes TSX..

Meeeen, jeg HAR hørt om personer der ikke ville ofre 5000,- ekstra på en ordentlig riffel, men gladeligt betalte 70.000,- for at få lov at skyde en elefant...[:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#31
jeg har været i Sydafrika 2 gange med min sako finnlight i 308.
Begge gange brugte jeg Nosler accubond i 180. Jeg har skudt Oryx,Kudu, warthog, impala, springbock, bluewildebeest og Eland. warthog, impala, springbock og oryx faldt lige i skudet.
Har nu skiftet til accubond i 150 da den skyder lidt bedre og
har en bedre kuglebane.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Jbrinch

jeg har været i Sydafrika 2 gange med min sako finnlight i 308.
Begge gange brugte jeg Nosler accubond i 180. Jeg har skudt Oryx,Kudu, warthog, impala, springbock, bluewildebeest og Eland. warthog, impala, springbock og oryx faldt lige i skudet.
Har nu skiftet til accubond i 150 da den skyder lidt bedre og
har en bedre kuglebane.


Hvad havde du gennemskud på ??

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#33
Prem. kugler skal bruges med omtanke. Har flere kammerater der ville gøre det så godt så muligt mht til ammo på en jagt i Afrika.En brugte 250 grains A-frame i 338WM. Kuglerne piftede bare igennem uden at gøre skade. Alle dyr skulle eftersøges og have adskillige skud. Næste gang brugte han Partition 250 grains med stor succes. En anden brugte Rhino kugler i 416 REM Mag. på en bjørnejagt i Canada. 13 skud for at nedlægge en af de store bjørne.
Svar
#34
Jeg havde gennemskud på alt undtagen kuduen da den blev skudt spidst på. Da fandt kuglen i køllen på den.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Jbrinch

Jeg havde gennemskud på alt undtagen kuduen da den blev skudt spidst på. Da fandt kuglen i køllen på den.


Imponerende - tak!

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by freja

Prem. kugler skal bruges med omtanke. Har flere kammerater der ville gøre det så godt så muligt mht til ammo på en jagt i Afrika.En brugte 250 grains A-frame i 338WM. Kuglerne piftede bare igennem uden at gøre skade. Alle dyr skulle eftersøges og have adskillige skud. Næste gang brugte han Partition 250 grains med stor succes. En anden brugte Rhino kugler i 416 REM Mag. på en bjørnejagt i Canada. 13 skud for at nedlægge en af de store bjørne.



Helt rigtigt. De sejeste premiumkugler kan vise sig at være den dårligste løsning ved kalibre der ikke har hastigheden til at ekspandere dem. Jeg var i Namibia i 2006 ( http://www.okhansen.dk/namibia.htm ) og jagtføreren fortalte om en jæger et par måneder tidligere der brugte Rhino kugler i 308win. Selv med gode træffere skulle de eftersøge riktig langt. Kuglerne havde næsten ikke ekspanderet ved 308win hastigheder.

For 308win ville jeg vælge noget så kedeligt som 180 grains Oryx eller Partition.

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar
#37
Jeg har lige været i Sverige, hvor jeg var så heldig at skyde min første gris. Det var en gylt på 55 kg brækket som jeg skød med en 180 grains TBBC ladet til 735 m/s. En moderat hastighed for sådan en kugle men ifølge de resultater jeg har set i testen "Best Bullit" skulle den åbne fint ved den hastighed. Grisen løb 100 meter og der var ikke meget blod og kun udgangshul til en finger. Kuglen havde gjort sit arbejde i brysthulen som var fuld af blod da vi åbnede. Man kunne sagtens have væltet en gris af denne størrelse med en mere ekspansionsvillig kugle og den var måske ikke løbet så langt. Men det kunne have været en orne på 150 kg som jeg fik ramt på forbensknoglen og så havde en traditionel kugle kommet på en alvorlig prøve.

Indgang:
[Image: Indgang_udefra.JPG-for-web-LARGE.jpg]
[Image: Indgang_pelset.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Udgang:
[Image: Udgang_udefra.JPG-for-web-LARGE.jpg]
[Image: Udgang_pelset.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Jeg vil hellere have en lidt hårdere kugle til jagt hvor der er mulighed for at møde store skudstærke dyr end en der er lidt for blød. Selvom den ikke svamper op til dobbelt størrelse skal den nok gøre sit hvis den bare sidder hvor den skal. Men det kræver at den trænger derind.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)