Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eibar S/S Bellota
#1
Eller "Uups Så skete det også for mig !" kunne tråden hedde [Smile].

jeg har gennem nogen tid haft lyst til at have et S/S haglgevær med sidelåse og engelsk skæfte. Ville bare ikke betale en formue for fornøjelsen, jeg går ikke ret meget på haglgeværjagt. Det bliver dog til et par hyggejagter om året i gode venners selskab, og så er der jo lidt af en "retro" bølge igang hvor geværet til fællesjagten ikke lige behøver være det samme som det man tager med på havjagt eller lerduebanen.

...men altså, jeg var så uforsigtig at byde 2700,- for en "Eibar Bellota" på Lauritz.com, og så var jeg den glade ejer. Geværet har lakeret skæfte, og det skal selvfølgelig ændres. Der er også nogle slagmærker på skæftet som skal løftes.Er der nogen anbefalinger fra "skæftenisserne" eller andre med erfaring i de dele om det er bedst at fjerne lakken med kemi eller mekanisk?

Måske bliver jeg så selvsikker, så jeg med tiden vil forsøge at trække netskæringen op ?? Sigtekornet er et stykke plastik som tydeligvis er en nødløsning, så der skal et almindeligt perlekorn i. Jeg har haft Samleskruen i låsene afmonteret, og så kunne jeg skubbe den højre lås ud med skruen, men hvordan får jeg den venstre lås ud uden at skade træet rundt om den?

Jeg kan se på låsens indre dele, at ejeren ikke har benyttet sig af muligheden for nem adskillelse og vedligeholdelse, så her skal jeg lige efter delene med lidt nænsom rustfjernelse, rensning og smøring.

Hvor "stramt" må låsen gå ned i træskæftet ? Jeg synes der skulle et betydeligt pres til at få låsen ned på plads igen, kan det være rigtigt eller skal jeg gøre noget ved det?

Jeg har prøvet at google lidt for at finde flere oplysninger om geværet, men har ikke fundet noget særligt, er der nogen der kan hjælpe med et link eller to?

Prøver lige at sætte billeder ind:

[Image: i1419711-1.jpg]

[Image: i1419711-2.jpg]

[Image: i1419711-3.jpg]

Lidt flere oplysninger: På løbenes overside står der " El trust Eibarres S.A.Eibar" og " Canones demi bloc Bellota"

På undersiden af venstre løb står der Choke 17,5-18,5 og under højre løb Choke 18,1-18,5.

Geværet er trykprøvet til 900 KGS så det skulle vel nok kunne klare små jernhagl når jeg skal lære at ramme med det ? ellers kommer der nok kun skovpatroner i, det kommer ikke til at affyre vildt mange skud.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Hej LasseScout.
Tillykke med den fine skyder. Den var jeg meget tæt på også at byde på. Den ser rigtig fin ud og behøver jo ikke et nyt skæfte. Den kan trimmes flot igen. At trække lak af kan, som bekendt, gøres både kemisk og mekanisk. Personligt er jeg ikke meget for de kemiske løsninger bl.a. fordi jeg synes, at det er en klam omgang at komme igennem.Jeg vil hellere skrabe af med f.eks en ziehklinge eller andet. Selvfølgelig skal du råbe efter netskæringsværktøjet, der er i omløb. Jeg står gerne bi med gode råd.Umiddelbart synes jeg det lyder som om, at dine sidelåse har brug for mere plads. Prøv at vurdere på om det evt. er urenheder/ lak der fylder for meget. Er det for stramt risikerer man vel at skade træet.
Mvh Walnut
Svar
#3
http://www.chuckhawks.com/spanish_shotguns.htm

http://members.tripod.com/shotgunning/

http://www.trust-eibarres.com/castellano/paginas/marco_principal.htm

El Trust Eibarres, S.A.
Murrategui, 9
Eibar 20600, País Vasco
España
Telefon: +34 943 120 402
Fax : +34 943 120 556
E-mail: trust@trust-eibarres.com
[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#4
Ja du er ikke den enste der er hoppet med på vognen[Big Grin] jeg har lige fået fat i en Zabler også en spanier fra eibar tror jeg...men den er med pistolgreb og oliert skæfte så det er igang med noget afrensning og frisk olie på.
men bascylen ligner din dog uden sidelås men med noget gravering men den kunnee godt trænge til en opfriskning men lige hvordan uden at ridse den er jeg ikke helt klar på,men sådan en s/s bøsse er nu lidt fed selvom jeg er vant til halvavtomater[Big Grin]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#5
Hej Lasse
Den venstre lås burde du kunne få af på tilsvarende måde som den højre - der skubber du jo fra venstre. Afmonter den højre og skub den venstre med en dorn gennem hullet i skæftet.

Jeg har rigtig god erfaring med at bruge en kombination af mekanisk og kemisk afrensning af lak. Bruger "Farve og Lakfjerner" fra Pollyfilla (det er nøjagtig det samme som Nitro Mors som er tidligere omtalt her på siden - bare ikke i så fancy en tube og derfor billigere (fåes i enhver velassorteret farveladehandel)) og så et blad fra en lille hobbykniv som siehklinge. Smør det på og vent 5 min. derefter kan der skrabes med klingen, børstes med en stiv børste (gulvskubbe) især i netskæringerne og så bare vaskes og skrubbes under den varme hane.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Tak for kommentarerne, nu må vi se hvor langt jeg tør gå. Jeg har tænkt på den med at låne de omrejsende netskærejern, men for øjeblikket har jeg ikke rigtig et sted at stå med det. Bor til leje lige nu og har ikke alt for travlt med at købe hus som tiderne er, så er det mere overskueligt at købe et brugt gevær [:I]

Jeg tror ikke det giver så godt et resultat at klampe geværet fast til køkkenbordet med en skruetvinge og så gå i gang.

Men jeg kan da starte med at fjerne lakken, slibe lidt og rejse slagmærkerne og så oliebehandle. Det kan gøres i køkkenet uden de store opspændingsanordninger. Så kan jeg også checke om der skal fjernes noget for at give lidt bedre plads til låsen.

Det bliver et udpræget lystbetonet arbejde [:p]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Tak for kommentarerne, nu må vi se hvor langt jeg tør gå. Jeg har tænkt på den med at låne de omrejsende netskærejern, men for øjeblikket har jeg ikke rigtig et sted at stå med det. Bor til leje lige nu og har ikke alt for travlt med at købe hus som tiderne er, så er det mere overskueligt at købe et brugt gevær [:I]

Jeg tror ikke det giver så godt et resultat at klampe geværet fast til køkkenbordet med en skruetvinge og så gå i gang.

Men jeg kan da starte med at fjerne lakken, slibe lidt og rejse slagmærkerne og så oliebehandle. Det kan gøres i køkkenet uden de store opspændingsanordninger. Så kan jeg også checke om der skal fjernes noget for at give lidt bedre plads til låsen.

Det bliver et udpræget lystbetonet arbejde [:p]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Hej Lasse.
Hvis du vil fjerne materiale i udfræsningen til sidepladerne skal du være forsigtig. Ikke ride på kanterne med sandpapir. Du kan evt. fremstille/finde en lille smal bøgepind (måske ispind?) Den kan du udstyre med dobbeltklæb tape og derefter beklæde med en strimmel vådslibepapir korn 320. Så har du en lille fin slibepind, der kan skåne dine kanter når du fjerner materiale. God lystbetonet fornøjelse[Smile]
Walnut
Svar
#8
@LasseScout
Skal jeg sende Walnuts netskærer værktøj?
Send PM

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Citat:quote:

Skal jeg sende Walnuts netskærer værktøj?


Tak for tilbudet Halvautomat, men gør det endelig ikke.

Jeg er helt uvant med denne type arbejde, så jeg skal lige skyde mig ind på det før jeg tør binde an med netskæringen. jeg ved heller ikke helt hvornår jeg går i gang med det, måske bruger jeg geværet som det er her i efteråret, og tager så fat på skæftet når sæsonen er forbi. Så der er ingen mening i at jeg har værktøjet liggende og samle støv, jeg efterlyser det bare når jeg er klar til at bruge det.

Citat:quote:

Hvis du vil fjerne materiale i udfræsningen til sidepladerne skal du være forsigtig. Ikke ride på kanterne med sandpapir.


Tak for advarslen, jeg må allerførst blive helt klar over hvor problemet hidrører fra, og så tage den derfra. Men jeg kan da starte med at spise en is, nu du har fristet mig [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)