Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skarp kniv
#1
Jeg har gennem lang tid,brugt et Lansky slibe-sæt til mine knive.Det fungere egentligt udemærket,for en amatør(mig) bliver knivene fint skarpe.Men det tager tid,lang tid,syntes jeg faktisk.Så derfor har jeg kikket lidt efter noget motoriseret hjælp.I den forbindelse er jeg faldet over en artikel i JVV,hvor emnet bliver behandlet.I denne artikle bliver der fremhævet en vådsliber af mærket "Tormek".Er der nogen der kender noget til den,eller andre lignende der kan anbefales?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Alle svenske jægere er forelsket i Tormek - og kvaliteten er også indiskutabelt professionel. En vådslibemaskine med en passende stor sten fra Harald Nyborg gør det samme arbejde - holder måske ikke til dagligt misbrug i ti år, som en Tormek, men holder rigeligt til en enkelt husholdnings slibeopgaver livet ud. Vådslibemaskiner er ikke højteknologi.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Har maskinerne fra Harald Nyborg også et anlæg?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Alle dem jeg har set har - vælg en med en stor langsomtgående sten.

Selv bruger jeg dog oftest en almindelig vådsten (Nærmeste byggemarked 10-20 kr.) Til de fleste opgaver (vedligeholdelse af skær) er det tilstrækkeligt hurtigt for mig. Skal knivbladet tyndes ud eller skal jeg opslibe en le eller en økse, bruger jeg maskine.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
jeg kan klart anbefale tormek.jeg sliber stemmejern på rekordtid også selvom der er hakker der skal slibes væk.jeg har også inv.i 2 holdere til knive kort og lang.når man lige lærer div. holdere at kende er det ingen sag at lave et fint slibe arb. uden at skamfere knivbladet.harald nyborg modellen har jeg hørt skulle virke godt.

switchback[Wink]
Svar
#6
En fejl jeg ofte ser begået af "folk" der skal slibe en kniv er at de sliber og sliber og sliber , og synes ikke de kommer nogen vegne...oftest fordi de ikke er klar over at der skal trykkes TIL i slibebevægelsen.

Jeg har set mange måbe, når jeg sleb et 1/2" stemmejern op med 5- 7 "strøg" på den grove sten, det samme på den fine og derefter nogle få ture med en arkansas-sten af de helt fine.

Mange af "knivsamlere/knivkendere" brokker sig over at de rustfaste ståltyper er svære at slibe op (og slibe rigtigt skarpe) men det er altså kun et spørgsmål om at "tage ordentligt ved"
(Klassikeren er D2 -stålet hvorom det siges: Takes a lousy edge, but holds it forever)

Det kræver naturligvis lidt øvelse at kunne styre slibningen, når man virkelig "lægger vægt" i stenen, men med lidt øvelse kan man helt undvære maskiner, undtaget til det helt grove arbejde.

En motoriseret vådsliber er rigtig god når man har mange knive og især mange knive af "bollejern" som ustandseligt skal slibes fordi de bliver sløve på ingen tid[Wink]

Forskellen på stålkvaliteter kan udtrykkes simpelt.. på en trykjagt på Djursland for nogle år siden blev der nedlagt 7 stykker kronvildt og 8 stykker råvildt... En flink og entusiastisk mand gik i gang med at brække krondyrene.. halvvejs inde i nr 2 beder han mig om han må låne min "fine kniv" (Hjemmelavet Integral i D2 stål)da hans egen Mora ikke længere er ordentligt skarp... Jeg havde forinden brækket 2 stykker råvildt, hvoraf det ene var mit eget. Så jeg lånte ham min D2 kniv (Husk nu, den er af "rusttrægt stål" og kan ikke slibes ordentligt skarp[Wink]) Efter at have brækket i alt 2 stykker råvildt og 3 stykker kronvildt synes den flinke mand at det nu var andres tur, og en lidt ældre gentleman tager over og går i gang, med sin hjortetak-skæftede tyske lommekniv i Solingen stål (eller sådan noget) historien gentager sig... halvvejs inde i nr 2 krondyr brokker han sig også over sin knivs manglende skarphed og får lov til at låne min med det der blad der ikke kan slibes ordentligt op[:I] Denne mand er sej og fortsætter simpelthen til alt vildtet er brækket (sammen med en anden) D2 kniven går gennem i alt 9 stykker vildt, og er stadig brugbar...
Jeg sliber den kniv ca 2 -3 gange årligt... det tager ca. 1/2 time, hvilket må siges at være forholdsvis lang tid, men den KAN faktisk blive så skarp at man fint kan barbere sig med den, og den forbliver skarp ca 6 gange længere end "almindelige" knive.... Så... neeej da, der er INGEN grund til at bruge "fancy" ståltyper til at lave jagtknive af..[Wink] Og en Mora til 100 kr er ligeså god som sådan en fancy håndlavet kniv i "fine" ståltyper...

Og at slibe en kniv.... Skrev Wilhelm Moberg ikke en lille historie om det?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
...........Jeg sidder stadig og fedter med mit Lansky sæt....[:I]
Jeg er faldet over dette tilbud:
http://www.slibeservice.dk/shop/?page=sh...443e226f74

Får man hvad man har brug for i dette sæt til slibning af almindelige knive? Jeg har ikke brug for at slibe stemmejern,huljern osv.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Lansky-stenene har det med at blive "trætte"... altså de bliver fyldte med slibestøv og mister sin slibeevne lidt.

Men en sprayflaske med WD40/Caramba gør underværker til at løfte skidtet ud af stenen - og wupza, har stenen nyt liv.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Med den her kan selv min kone finde ud af og slibe knive [Smile]

http://www.lanskysharpeners.com/LCS5D.php

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Jeg har været ude at handle i dag......
http://dorchdanola-netbutik.dk/product.a...duct=20899

.....Og for ind i H...... hvor bliver knivene skarpe!!!! Faktisk så syntes jeg at de næsten bliver FOR skarpe-jeg gruer for første gang een her i familien skærer sig med en af de knive der har været under svensk behandling[Sad]

Nå,det er vel trods alt en luksusproblem[Wink]

Hilsen Ulrik(som har 10 fingre-endnu!)
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Så ved jeg hvor jeg skal gå hen med mine knive, når de trænger til en skærpning ;-)

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#12
Du skal være velkommen[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg har været ude at handle i dag......
http://dorchdanola-netbutik.dk/product.a...duct=20899



NICE!!

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Du skal være velkommen[Smile]

Hilsen Ulrik



Hvor i landet snakker vi om? [Wink]

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#15
Midt i....sådan ca[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
ca. 1,5 km fra mig [Big Grin][8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Midt i....sådan ca[Wink]

Hilsen Ulrik



Super! Kan man betale med tyske dåseøl? [Wink]

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#18
Jeg modtager alle former for betaling-både naturalier og andet[Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
Har selv lige købte en ... men opdagede at kniv holder var ekstratilbehør [Sad!][Sad!]
Nå de kommer i morgen ... så skal der slibes [:p][:p]

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#20
Ja,det er underligt.Holderen til stemmejern er standartudstyr-men holdere til knive skal købes seperat.[:o)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)