Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Et underligt spørgsmål......
#1
Ja,som overskriften antyder,så stiller jeg lige et underligt spørgsmål.Så hvis man ikke syntes,at vi skal bruge tid på "teoretise og ubetydelige" spørgsmål,så spring bare over......[Wink][Smile]

"Hvilken side falder dyret på" [?]

Ja,eller nærmere: Når i skyder et stykke større vildt,fra råvildt og opefter,hvilken side forender vildtet så på[?] Altså,når i kommer hen til det nyskudte vildt,ligger det så på indgang- eller udgangssiden[?]

(Ja,underligt spørgsmål,men jeg har en ide om at det oftes falder på den ene af siderne,men vil gerne høre om i har tænkt over det?)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Altid på ydersiden[Wink][Big Grin][:I]
I mit begrænsede materiale har der været en tendens til at dyr, der går ned på stedet, har ligget på udgangshullet.Vel ikke unaturligt, da indgangssiden bliver ramt af en vis mængde energi, der kan vælte dyret med energiretningen. Anderledes kan det forholde sig med dyr, der forlader stedet og lægger sig.
Mvh Walnut
Svar
#3
Ikke desto mindre påstod hedengangne Scheel, at dyret næsten altid falder med udgangssiden mod jorden - også efter længere flugt. Baseret på min egen sparsomme statistik er der noget om det.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Næsten altid med udgangshul opad - altså indgangshul mod jorden.

mvh
Korthår
Svar
#5
Jeg er enig med Korthår....... Jeg syntes at man,næsten,altid skal vende dyret om,for at se hvor kuglen er gået ind.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Ikke desto mindre påstod hedengangne Scheel, at dyret næsten altid falder med udgangssiden mod jorden - også efter længere flugt. Baseret på min egen sparsomme statistik er der noget om det.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Hej Høgh.
Mener du ikke indgangssiden mod jorden?
Mvh Walnut
Svar
#7
Hukommelsen kan ofte spille én et pus, så jeg gik lige billederne igennem for i år og sidste år.
Efter den digitale tidsalder har indfundet sig hos mig, er jeg begyndt at tage billeder "som vildtet blev fundet"
Resultatet var 4 med indgangshul op og 12 med udgangshul op f.s.v. angår rå- og kronvildt.

Meget uvidenskabelig - ja[Smile], men alligevel en klar tendens.

Med hensyn til ræve er billedet mere uklart.
Her var 3 med indgangshul op og 4 med udgangshul op, men her må Swift kunne bistå med mere udførligt statistisk materiale[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#8
Jeg har altid været nysgerrig efter at se, hvordan udgangshullet ser ud.
Min erfaring er, at over 75% af dyrene falder, så udgangshullet vender nedad og det uanset om de falder på stedet ell. har en hvis flugtstrækning. Det gælder råvildt - kronvildt ell. elg

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
Nej,Nej ULG det her er skam vigt[^]igt..

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
Citat:quote:

Nej,Nej ULG det her er skam vigtigt..

[Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Jeg er også altid nysgerrig m.h.t. skudpladsering og udgangshul, og når jeg gransker min senildemente hukommelse, så har jeg talt mig frem til at jeg i langt de fleste tilfælde skal vende dyret om for at se udgangshullet.....

Altså det falder med udgangshullet nedad.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#12
Hvis der har været tale om skud på bladet eller i omegnen, og skuddet har været mere eller mindre momentant dræbende, så er det i alle de tilfælde jeg kan huske været med udgangshullet nedad. Har der været flugt, men med samme kugleplacering har en stor procentdel stadig været med udgangshullet nedad.

Første tilfælde virker jo da også logisk, som walnut også bemærker, mens andet tilfælde straks er mere underligt, men måske fordi skaden er størst på udgangssiden, og dyret derfor er svagere i den side at det har størst tendens til at vælte mod udgangsiden.
Jeg har ingen eksakte tal, men da jeg altid er meget interesseret i min skudplacering og effekt af kuglen, har jeg altid gået op i hvor dyret var ramt, om det nu også var der jeg ville ramme osv., og derfor kan jeg huske at det forholder sig som beskrevet for mit vedkommende.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Hvis man skal prøve at tænke logisk på det, så burde de største skader - inkl. knogleskader, være på udgangs siden, da projektilet er deformeret mest dér.

Det burde betyde flere ødelagte knogler i udgangs siden, og dermed også en større svækkelse af den bærende del i denne side, så dette kunne underbygge at det er mest sandsynligt at vildet ender på udgangs siden.

Der kan naturligvis være andre, og vigtigere faktorer, som jeg har overset, mendette er mit bud Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Jeg har også gransket i den smådemente hjernekiste[Wink], og synes også at jeg har skullet vende råvildt om, for at se udgangshullet. Min interesse i dette, har at gøre med hvor stor en ødelæggelse en given kugle har forårsaget. Den eneste,(endnu), ræv lå også med udgangshullet nedad. Det lille svin ligeså, men dåkalven lå på ryggen med benene ret op i luften [Smile]Men det skyldtes vist at der var en fordybning lige bagved den, da den faldt om, som lige passede i størrelsen[Smile]

Mvh Annelise/Farmor

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#15
Jeg kan med sikkerhed erindre, at de sidste fire dyr jeg har skudt med riffel er faldet med udgangshullet opad. Men jeg kan ikke erindre konkrete skudsituationer længere tilbage en dem....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Hvis kaliberet er kraftigt, så falder det med udgangssiden mog jorden [^]

Og hvis kaliberet er MEGET kraftigt så med indgangshullet mod jorden - altså når det er færdigt med at flikflakke henover terrænet [8D]
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Jeg syntes vi skal prøve at tage billeder af det næste vildt vi skyder, helst helt uberørt.
Dette er jo en alvorlig påstand, som ikke bare lader sig løse ved gætteri og hukommelse [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Specielt ikke efter adskellige julefrokoster der kan have spillet hjernen et lille puds. [xx(][xx(][xx(]

Hilsen Steen
Svar
#18
Jeg kan huske at Thorlak spurgte mig om det samme engang.

Men jeg holdt op med at registrere det, da jeg sidste sæson skød to lam.

Da de sidste dyr kom op til det lam der lå på marken, stod lammet jeg skød til, ca. 12 meter fra det andet.

De blev skudt med samme riffel (22-250) samme type kugle, fra samme side, samme sted på kroppen og samme afstand.

De faldt omentant, men de lå på hver sin side.[Smile]

Men det kunne være spændende at lave en statistik over kaliber/liggeside på råvildt.

PS. det kan jo også være der slet ikke er noget udgangshul [Wink][Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)