Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyjæger-jagt d. 20/11-08
#1
Som jeg fortalte i en anden tråd for en uges tid siden, var jeg som jagttegnslærer, blevet inviteret med på årets nyjæger-jagt.
Det var en spændt Fru Jakobsen der fyldte tungstenspatroner str 3 i lommen på jagtjakken, og Berettaen i hylstret, i går morges. Vejret var med stiv kuling, tørvejr og lidt sol fra morgenstunden, men de havde lovet både regn og hagl i løbet af dagen, så jeg havde fundet det varme tøj frem, fordi jeg vidste at der ville blive nogle pauser undervejs, til at fortælle og vejlede de nye jægere om forskellige elementer af jagten.
Jeg kørte op til "Koldekilde", den smukke gamle skovridder-bolig oppe i Almindingen, hvor der skulle holdes parole kl 9, og hvorfra dagens jagt skulle have sit udgangspunkt. Da det jo var en Torsdag, var der desværre flere der ikke havde kunnet få fri fra job, så der mødte 16-17 nye jægere op, hvoraf de fleste var helt unge, og kun en enkelt fra mit "gamle" hold. Men de unge kender jeg jo også fra den fælles praktiske undervisning, så det gjorde ikke så meget. Så der blev hilst og snakket om hvad de havde været på af jagter, siden de fik deres jagttegn i foråret, inden kl blev 9. Der var en god stemning, og alle havde glædet sig til denne dag.
Vores skovridder bød velkommen, og præsenterede dagens drivere og hjælpere, og fortalte hvad der skulle foregå, hvad der måtte skydes og hvor mange såter der skulle drives. Der blev fortalt om etik og moral, og om at udvise respekt for vildtet. Og selvfølgelig om sikkerhed, og hvor vigtigt det var at alle overholdt den. Der ville blive drevet med 4 mand, og 5 hunde, alle ruhårs hønsehunde. Samtlige hunde er opdraget til IKKE at hetze på råvildt, så dyrene ville blive sat i bevægelse og trykket stille og roligt, så skudchancerne ville blive så optimale som muligt. En jagtform der er blevet praktiseret i statsskoven gennem de sidste 3 år, og som har nedbragt anskydningerne betydeligt. Dette er den tilsigtede gevinst, og at der så ikke ligger de 3-4 stykker råvildt mere på paraden, ser man stort på. For der er så heller ikke de mange anskudte dyr, som ikke bliver fundet.
Råvildt skulle helst ikke skydes på, ud over 15 meter, lam før rå, og ingen kulede bukke. Kun sideskud, og under ingen omstændigheder bagskud!!
Dagens sweiss-hundefører blev præsenteret, og han fortalte kort og præcist hvordan vi skulle forholde os, hvis et dyr der var skudt til, løb fra stedet, og uddelte røde markeringsbånd til samtlige deltagere. Der blev afsluttende spurgt om der var nogen spørgsmål, for det var det jagten var baseret på, og ingen spørgsmål ville blive betragtet som dumme. Og ellers var de nye velkomne til at spørge undervejs.
Da denne vigtige del af programmet var overstået, steg vi på vognen og blev kørt ind i skoven til første såt. Der blev set 3 stykker råvildt og et par snepper, men intet skudt. Og jeg kunne med stor tilfredshed observere at de nye jægere havde hørt efter, for våbenbetjeningen og sikkerheden var i top [Smile] At det kneb lidt med at lette på kasketter og hatte, når de fik tildelt en post, blev påtalt inden næste såt [Wink] Men det blev også modtaget med smil, fordi jeg samtidig roste dem for ellers flot optræden [Smile]
I næste såt blev der skudt en fin spidsbuk, og tilfældet ville at det var "min" nyjæger, der var den heldige skytte.

[Image: Nyjgerjagt20-11-08003.jpg]

Det er svært at sige hvem af os to, der var mest glad bagefter [:p] For han havde gjort alt det rigtige: Dyret var faldet i skuddet, men havde rejst sig efter et lille øjeblik, så han havde råbt at han gik frem for at afgive fangstskud, og fik et "OK", og som sagt så gjort, og dyret blev leveret. Han blev rost af skovridderen for at have opført sig helt efter parolen [Smile] Og på toppen af det hele, var det samtidigt det første stykke vildt, han havde nedlagt som jæger [Smile] Så der var en glad mand, der havde brug for, og fik, et kæmpeknus af undertegnede, og et stort tillykke [Big Grin]
En af driverne havde skudt en sneppe, så der kom da lidt med fra denne såt.
I næste såt, en selvsået bøgeplantning, var jeg selv blevet sat på post bag en stak skovede bøgestammer, som sidste sidepost. Efter et kvarters tid, kom et lam stille og roligt ud i den åbne del af de lave bøgepur, så jeg gjorde mig klar til skud hvis det kom godt ud til mig. Og efter et lille øjebliks vandring frem og tilbage, besluttede lammet at tage chancen, og satte i et roligt løb ud til venstre for mig. Desværre lidt skråt væk fra mig, og da den så hurtigt vendte spejlet til, kunne jeg sikre geværet og nøjes med at nyde synet, da den forsvandt mellem træerne på den modsatte side. Et ganske lille øjeblik senere kom en rå ud til højre for mig, jeg opdagede hende lidt for sent, for hun var ude på mere end 15 meter da jeg fik skuldret geværet. Igen blev der sikret, og jeg ser så at min højre sidepost havde hævet sit gevær, men han havde afgjort længere til skud end jeg, så en oprakt afværgende arm blev betemt taget i brug, hvilket fik ham til at sænke bøssen øjeblikkeligt! Så råen slap uskadt, og sprang med lange spring ned gennem skoven.
I næste og sidste såt skød en af driverne en rå, og der blev afgivet et par skud til snepper, som ikke blev leveret.
Så var det tid til at vores skovfoged/ vildtkonsulent/ jagtprøvesagkyndige, T.H. skulle demonstrere opbrækning af råvildt, hvorefter bukken skulle brækkes af den glade skytte, med lidt assistence fra sin jagttegnslærer og T.H. [Smile]
Vejret var blevet værre, med regn og hagl, så vi blev godt kolde om ørerne og på hænderne, inden denne del af jagten var overstået. Brrr!!! Så da vi havde fået de to rådyr op på vognen, og alle mand var kommet på plads, så vi alle frem til at komme tilbage til "Koldekilde", hvor den varme suppe ventede efter paraden.

[Image: Nyjgerjagt20-11-08004.jpg]

Skovridderen takkede for flot udvist opførsel, og en veludført jagt. Og fortalte at skudstatestikken lød på 7 skud og 3 stykker leveret vildt. De 4 skud til snepper. Så det var ganske tilfredstillende, mente han.

[Image: Nyjgerjagt20-11-08005.jpg]
Den glade skytte til højre, i en snak med T.H. til venstre, efter paraden.

Derefter stod den på Ungarsk gullashsuppe m/ hjemmebagt brød, og kaffe med hjemmebagt kringle, inde i den hyggelige jagtstue på "Koldekilde", hvor der var fyret godt op i den store brændeovn. Snakken gik livligt, og alle havde haft en god dag og mente at de havde lært en masse godt, de kunne bruge i deres fremtidige jægerliv [Smile]

Så jeg kunne køre hjem i godt humør, og meget tilfreds med en god dags jagt sammen med nyjægerne [Big Grin]

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#2
Bare ud af nysgerrighed, men hvad er etiketten naar en kvindelig jager faar tildelt en post, skal hun ogsaa tage hatten af??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Nej, og heller ikke når der bliver blæst forskellige hornsignaler, såsom jagtbegynd osv. osv.....

Svar
#4
På samme måde som at kvinder i gamle dage heller ikke tog de meget besværlige hatte af, har traditionen medført at kvinder også slipper, selv når det bare er en kasket i 2008 [Smile]

Fint med mig, med denne lille forskel [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Fin fortælling, tak for den.

Der er mange piger der alligevel letter på låget, selvom de ikke behøver ...

Og det bliver der ikke set skævt til [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Dejlig fortælling om en dejlig dag.

Hvad blev der ellers observeret?

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Jeg fik også at vide for 11 år siden at damer måtte beholde hat/kasket på, både når man hilste, til parader og når man fik tildelt post. Men som jeg ser på det, så deltager vi på lige fod med mændene, så jeg stryger topsejlet, og har altid gjort det.
Vores nye skovridder kom med en bemærkning om det igår ved paraden, og det vakte stor morskab da jeg påpegede at jeg da var lige så meget mandfolk som de andre var [Big Grin] Jeg er godt kendt i de kredse, så flere nikkede samtykkende, med nogle meget smørede grin [Big Grin][Big Grin]
M@X, er du sød og uddybe hvad der blev observeret? Mener du om råvildtet var i god foderstand? For dem jeg så, var i pæn stand og klar til vinteren, både råer og lam.
Og pænt tak for pæn respons [Smile]

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#8
@ Annelise

Jeg tænkte på om I observerede mere råvildt end det der var i såterne.

Og harer, ræve(kunne være interessant), bekkasiner og fuglevildt.

Kunne manglen på ræve, være medvirkende til de mange harer I ser og skyder.

Og var der ikke engang i aprilnummeret af "Jæger" noget med at der snart blev udsat gemser på Bornholm.

Så I nogen gemser[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Nix M@X, ingen gemser [Big Grin][Big Grin](Det var vist også en and [Wink] )
Ræve har vi (desværre) ikke, og af fuglevildt blev der kun set snepper. Harerne er vist ikke så vilde med at være i Almindingen. Vi så ikke nogen, og de er vist også lidt af et særsyn derinde på denne tid af året, hvor de ses overalt i det åbne landskab på resten af øen. Og den eneste bekkasin jeg har set i år, var på min mors brak.
Der blev set mange stykker råvildt, på turene rundt i skoven, når vi skulle til en ny såt. Under morgenparolen, havde vi udsigt til 3 stk på den vårhvede mark, der støder op til "Koldekilde"s have.
Så det der blev set mest af, var råvildt.

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#10
Jeg skal selv på nyjæger jagt 4. december på Kalø, og ud fra din fine fortælling, kan jeg jo næsten ikke vente [:p]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)