Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krico 600/700
#1
Hej svende.

Er der mon nogen af jer der har lidt erfaringer med en Krico 600 eller Krico 700 (det er samme riffel, blot med forskellige navne).

Jeg går nemlig og leger med tanken om at købe sådan en (brugt og billigt, naturligvis), men vil gerne vide om det nu er noget eller jeg i stedet skal satse på en Carl Gustav 1900?

Hvis der ellers er nogen af jer der endnu ikke har besøgt Forsvars- og Garnisionshistorisk Museum her i Aalborg, så er det noget jeg varmt kan anbefale. Der er tonsvis af håndvåben i alle afskygninger. Bl.a. Anders Lassens VC MC Colt .45 og en Beretta 7,65 han gik med skjult i støvlen. Foruden en stor samling af våben fra DISA/Madsen. Hertil kommer kampvogne og kanoner og andet godt.

Så det må vel være noget der kan få jer op ad stolene!

Venlige hilsen Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Hej UT
Forskellen på 600 og 700 serien er vist kun længden på låsen.
Jeg har selv en 620 som er betegnelsen for den fuldskæftede
udgave med kort lås, i 243 Win. Det er en dejlig lille sag
med god låsegang. Krico har tidligere produceret masser af
banerifler og har vist generelt ry for god præcision.

Mvh.
O.Smith
Svar
#3
Umimmak Torullaq
Det lyder intresant, jeg ved godt hvad en Colt.45 er men hva er en
vc mc ??
Venlig Hilsen
"The Shootist"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by "The Shootist"

Umimmak Torullaq
Det lyder intresant, jeg ved godt hvad en Colt.45 er men hva er en
vc mc ??
Venlig Hilsen
"The Shootist"



En WC MC, er den lyd man laver, når man retter ben på det lille hus...[Big Grin][Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
[xx(] Ja det må det jo være ellers ville jeg selv ha´vist det[^][}Smile]
Leif R.
Jeg se på svarene at det er sent så jeg går i seng og på onsdag ta´r jeg til The Wild West
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Nej, VC har her ikke noget med lokummer at gøre! Det er jo ikke en Blazer vi taler om (jvr. træk & slip, hvorfor nogen kalder dem for lokumsrifler)

Når en brite efter sit navn sætter bogstavkombinationer som fx VC og MC er det et udtryk for hvilke ordner han har modtaget. VC står således for Victoria Cross (Storbritanniens højeste militære udmærkelse) og MC for Military Cross. Herforuden er der et hav af andre militære og civile ordner med hver deres bogstavkombination. Skikken findes også på dansk, men bruges ikke særlig meget, bl.a. fordi vi ikke har så mange ordner, og heller ikke går så højt op i dem som briterne gør. Men man ser af og til et dansk navn efterfulgt af R eller R1. De dækker over henholdsvis Ridder af Dannebrog og Ridder af første grad af Dannebrog. Ligesådan med K og K1 for Kommandør af Dannebrogordnen hhv. Kommandør af første grad af Dannebrogordnen etc.

Når jeg satte dem på efter Lassens navn er det fordi jeg mente at flere så ville vide hvem der var tale om. Er der alligevel ikke nogen der genkender fyren, så må jeg sige at I snarest bør udvide jeres horisont med læsningen af Mike Langleys fremragende bog: Anders Lassen VC MC. Den fås på biblio. og er på dansk.

Lassen steg fra civilist til major i SAS (det britiske svar på jægerkorpset) og faldt i kamp som kun 24-årig. At bogen har en vis relevans, selv i dette forum, skyldes at den indeholder en del gode passager om ikke mindst våben. Alene beskrivelsen af soldaternes våbentræning er guld værd for os hoplofile.

Og hvad er så en hoplofil? Jo, ordet kommer af det græske hoplon, som betyder værktøj eller våben. Og -fil er det samme som bruges i fx anglofil, biblofil eller pædofil og betegner folk med stor kærlighed til hhv. England, bøger og børn (det sidste er måske forvansket lidt, men det betyder faktisk én der elsker børn!).

En hoplofil er altså nogenlunde det samme som en riffelautist, men lidt mere "autoriseret" om man vil. Jens Perto har i øvrigt beskrevet det som Armas Numeralitis, men jeg regner med at det er den samme tilstand der beskrives!

En hoplofob derimod er en af de (alt for mange) der lider af sygelig fobi overfor våben. Det er den slags mennesker vi kan takke for de alt for stramme våbenlove og restriktioner og bureaukrati vi hoplofile må leve med i hverdagen.
Et emne jeg mageligt kunne udmale i nogen meget lange posteringer, men jeg skal imidlertid undlade dette her, eftersom der nok alligevel ikke er andre end os hoplofile der kigger ind!

Nå, det blev vist alligevel et meget langt svar.

Hav det pænt og nyd jeres skydning!

Venlige hilsner Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)