Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dejlig oplevelse
#1
Vi var på jagt i vort lille konsortie igår, så 19 stk. råvildt, 15 stk. i samme såt, der blev skudt 2 skud, en forbier på en kok+1 kok leveret.
Vi blev enige om at vi kunne tillade os at tolde lidt med riflen, vi har ca 150ha og har skånet råvildtet i et år pga. lidt bøvl, men nu er der ved at være en pæn bestand igen.
Nå. til sagen, jeg var til julefrokost igår og da jeg vågnede imorges trængte jeg til frisk luft, så afsted med riflen, efter en halv times tid krydsede en ræv ude på et par hundrede meter, lidt senere kom en til, da den var tæt på fik den en hilsen, det ku jeg godt ha sparet[:I], nå små 20 min. senere dukker 5 stk råvildt op ca. 400 m. ude, de går essende rundt og på et tidspunkt begynder de at trække ned mod mig[:p], de lægger sig og de næste 3 kvarter går med at sidde og kigge,samt føre en hviskende samtale med GD, jeg bliver lidt utålmodig og bliver enig med mig selv om at noget må gøres, jeg giver et ordentligt brøl, de rejser sig og kigger hvorefter de bevæger sig skråt mod mig, da de forsvinder ind i skoven er de ca.180m. ude, så skud er udelukket.
Jeg venter et kvarters tid, hvis nu de skulle dukke op på et fornuftigt hold, der sker ikke noget og jeg kravler ned af stigen, da jeg rækker ud efter skydestokken opdager jeg at de har krydset rundt bag skoven og nu er på vej tilbage i min retning, op i stigen og vente, efter et kvarters tid er der ikke sket noget, jeg fryser og tager hjem.
Trods forbieren og nul skudchance på råvildtet var det en dejlig oplevelse, ikke mindst fordi at bestanden igen er ved at være god.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#2
Hvorfor er skud udelukket paa 180m ????
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor er skud udelukket paa 180m ????
Hogmeister



Jeg kunne jo nøjes med at svare selverkendelse[:I], men du får den lange[Big Grin].
Nu lyder jeg måske som "moralens vogter", så jeg starter lige med at fortælle at hvad andre gør og ikke gør, er mig inderligt ligegyldigt sålænge det ikke er ulovligt eller direkte uetisk, det er i mine øjne op til folks egen moral hvilke afstande de vil skyde på.
Jeg er rimeligt skydende, men jeg har sat nogle grænser for hvilke afstande jeg vil skyde på og 180 m. er, i mine øjne, for langt til råvildt.
Jeg går først og fremmest på jagt for "sportens" skyld og jeg har lidt svært ved at se det "sportslige" i at skyde på lange hold, jeg har i mine 20 år som jæger kun skudt 3 bukke og lidt kronvildt, hovedårsagen er nok den at vildtet bør have en chance og jeg kan godt lide at udfordre mig selv, derfor skal jeg lige se om jeg kan komme lidt tættere på, i de fleste tilfælde er det mislykkedes og "fuglen" er fløjet, men det har stadig været en kanonoplevelse, selvfølgelig går jeg osse på jagt for at få noget med hjem, men jeg dør jo ikke af sult hvis ikke det lykkes, jeg kan jo bare sende konen ned i supermarkedet.
Mht. lange skud, jeg skyder gerne på 3-400 m., men kun på bane.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#4
Hej Kima.
[Smile] Hatten af for, at din indstilling til skudafgivelse tager udgangspunkt i dit kendskab til dig selv. Sådan bør det naturligvis altid være.
Personligt skyder jeg ikke gerne ud over 130m. Det er funderet i mit behov for at have kontrol, og jeg synes også, at selve oplevelsen gennem kikkerten bliver større, når afstanden ligger under 130m.
At andre har en større aktionsradius er helt fint for mig. Man kan selvfølgelig sagtens, på sikker vis, nedlægge vildt på betydelig større afstande.Nøgleordet må også her være fortrolighed med udstyr m.m.
Mvh Walnut
Svar
#5
Også her bliver der lettet på jagthatten for Kima [Smile]
Og jeg kan fuldt ud tilslutte mig Walnuts indlæg [Smile]

Mvh Annelise

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#6
Kima,
Nu ved jeg jo ikke hvad du gaar og skyder med, men jeg finder det utroligt at man ikke forsvarligt kan skyde et stykke raavildt paa over 180m med F.eks en 6.5x55. Jeg skyder rask vak groundhogs paa 350-ja, helt op til 690 m, mit langste skud, med en .243AI, og de lober ingen steder, men falder i knaldet. Det er ganske vist et andet og mindre stykke vildt, men jeg har aldrig gaaet ud og staaet og varet i tvivl om forsvarligheden af et skud, medmindre kuglefanget er en eller andens hus bagved. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig den tvivl baade du of Fru Jakobsen aabenbart har, saa ville jeg slet ikke gaa paa jagt. (det er som folk naar de fotgraferer siger:"Nu haaber jeg det bliver godt") Jeg skal dog lige indskyde(daarlig valg af ord) at nu snakker jeg altsaa ikke om staaende skudstilling, men med Bi-Pods. Og hvis du gerne gor det paa en skyde bane, hvorfor saa ikke paa et stykke vildt. Det kraver den samme evne.
Og jeg synes etik skal holdes udenfor, for hvis det er tilfaldet, saa valg et storre kaliber, og det ser jeg da ofte her paa forummet at man ikke er bange for i DK. Det er et helt andet emne, de utrolig store kalibre mange derovre bruger til jagt paa raadyr i Danmark.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Det er rigtigt dejligt at læse en debat som denne hvor folk ikke straks springer ned i skyttegravene og trækker den "magiske" 100-meter grænse op af hatten "Vig fra mig du vanvittige person der kunne overveje et skud på 102 meter". Jeg er helt enig i at ethvert skud skal tage udgangspunkt i situationen og ikke mindst den pågældende jægers evner, dagsform (det kunne godt lyde som om den kære Kima var lidt ramt på dagen...) Jeg må også slutte mig til koret af hattelettere for folk der kender egne begrænsninger vækker også min respekt.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Hogmeister.
Nu er der intet i Kima´s indlæg, der antyder, at det skulle være valget af våben, der for ham er bestemmende for længden af skudafstande.
Der er mange parametre i spil.At du vil og kan skyde gnavere på svimlende afstande er sikkert fint for dig.
Der er iøvrigt, som jeg opfatter det, heller ikke i de forskellige indlæg givet udtryk for neglebidene tvivl i forhold til skudafgivelse på større afstande. Jeg læser det som særdeles fornuftige overvejelser, hvor man hellere undlader at skyde i stedet for at løbe en forhøjet risiko for en dårlig træfning.
Mvh Walnut
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Kima,
Nu ved jeg jo ikke hvad du gaar og skyder med, men jeg finder det utroligt at man ikke forsvarligt kan skyde et stykke raavildt paa over 180m med F.eks en 6.5x55.
Jeg skyder med lidt af hvert, igår medbragte jeg en Tikka 595 cal. 308win med en Zeiss 3-12x56, så det er ikke grejets skyld, nu mener jeg heller ikke at jeg har skrevet det var uforsvarligt,jeg skrev vist at jeg ikke ville skyde på den afstand.
Jeg skyder rask vak groundhogs paa 350-ja, helt op til 690 m, mit langste skud, med en .243AI, og de lober ingen steder, men falder i knaldet.
Tja, du er åbenbart bedre skydende end mig
Det er ganske vist et andet og mindre stykke vildt, men jeg har aldrig gaaet ud og staaet og varet i tvivl om forsvarligheden af et skud, medmindre kuglefanget er en eller andens hus bagved.
Jeg er heller ikke i tvivl om forsvarligheden når jeg trykker af
Jeg kan simpelthen ikke forestille mig den tvivl baade du of Fru Jakobsen aabenbart har, saa ville jeg slet ikke gaa paa jagt. (det er som folk naar de fotgraferer siger:"Nu haaber jeg det bliver godt")
Nu er der, efter min mening, en anelse forskel på et dårligt billede og en evt. anskydning
Jeg skal dog lige indskyde(daarlig valg af ord) at nu snakker jeg altsaa ikke om staaende skudstilling, men med Bi-Pods. Og hvis du gerne gor det paa en skyde bane, hvorfor saa ikke paa et stykke vildt. Det kraver den samme evne.
Det er muligt, men der er forskel på en skive og levende vildt, derudover er min puls en anelse højere i naturen end den er på en bane
Og jeg synes etik skal holdes udenfor, for hvis det er tilfaldet, saa valg et storre kaliber, og det ser jeg da ofte her paa forummet at man ikke er bange for i DK. Det er et helt andet emne, de utrolig store kalibre mange derovre bruger til jagt paa raadyr i Danmark.
Hogmeister
Jeg har en 9,3x62 osse, så hvad angår det skulle jeg være dækket ind, Det er da muligt at du mener jeg er "blødsøden", men jeg forsøger at være ærlig over for mig selv og mine evner rækker ikke til at skyde på den afstand, at du så mener at jeg ikke bør gå på jagt er din holdning, min er jo så den at hvis man sætter en grænse efter sine evner og overholder den, er det ok at gå på jagt, derudover har jeg større respekt for den jæger der skyder dyret på 20m afstand, end for den der gør det på 200+, den første har, efter al sandsynlighed, "arbejdet" for det, den anden har bare udnyttet at værktøjet er iorden



@Yeti, ja jeg var ikke helt på toppen[:I]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#10
vedr groundhogs er det vist ikke normalt, at antallet af afskudte patroner er lig med antallet af dødskudte hogs . enkelte bruger vel også "spray and pray" metoden (ikke sagt at du gør det).

som .308 comp. udtrykte det for lang tid siden: han havde det bedst med at jagten lå før skuddet . dvs at skuddet var så sikkert at det fik karakter af aflivning.

ps. min hat blev også lettet

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Ex. med groundhogs var, i mine øjne,et dårligt valg. Jeg har set mange filmklip med disse nedskydninger af kolonier. Her var det ikke dyrets tav, der sprang i øjnene. Ligeledes har jeg set klip med nedskydning af Coyote, der havde karakter af, at målet helligede midlet forstået på den måde,at evt. anskydning var kalkuleret.
Dette begrænsede materiale giver naturligvis ikke anledning til at hævde, at alle, der jager disse dyr skulle have en flosset jagtmoral.M@x er helt udelukket[Smile]
Skulle jeg finde et passende ex. fra den hjemlige front, synes jeg, at jeg jævnligt møder en, efter min mening,under lavmålet dårlig indstilling til ræven.For mig er ræven en fuld berettiget del af den danske natur. Den skal med respekt holdes i ave. Derfor gider jeg ikke høre den dårligt omtalt. Derfor gider jeg ikke se, at jægere rører ved den med støvlesnuderne. At en sønderjysk storleverandør af ræve engang fortalte mig, at de er gode at fyre med ([^] i bogstavelig forstand) finder jeg naturperverteret.
Og hvad har det så altsammen at gøre med skud på lange afstande. Jo, der må ikke være en tilbøjelighed til give køb på den sikre humane aflivning uanset, hvilket dyr, der står for skud.
Mvh Walnut
Svar
#12
Strom og Walnut
Nu maa I passe paa at I ved hvad vi snakker om. Ground hogs lever IKKE i kolonier, og kan IKKE skydes med 'spray and pray metoden' I forveksler dette dyr med prairie dogs, som M@X var ude at skyde i sommer. Og jeg kan da lige tilfoje at prariehunde ofte er utrolig vanskelige at skyde pga den evindelige vind der blaser paa prarien. At de saa er saa dumme at de ofte bliver staaende efter den forste forbier, eller makkeren 10cm ved siden af lige er blevet skudt er en hel anden sag.
Ground hogs er utrolig sky og har check paa hvad der foregaar omkring sig og det er nasten umuligt at 'purche' sig ind paa tattere hold naar man forst har set den. Og endelig er sporten ihvertfald herovre ved varmint skydning at skyde paa storst mulige afstande. Anskydning forekommer sjaldent pga den eksplosive karakter af kuglerne vi anvender, saa selv et mindre end perfekt skud forvolder saa megen skade at dyret dor med det samme. Vi skal jo hverken spise det eller kan bruge pelsen til noget.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Strom og Walnut
Nu maa I passe paa at I ved hvad vi snakker om. Ground hogs lever IKKE i kolonier, og kan IKKE skydes med 'spray and pray metoden' I forveksler dette dyr med prairie dogs, som M@X var ude at skyde i sommer. Og jeg kan da lige tilfoje at prariehunde ofte er utrolig vanskelige at skyde pga den evindelige vind der blaser paa prarien. At de saa er saa dumme at de ofte bliver staaende efter den forste forbier, eller makkeren 10cm ved siden af lige er blevet skudt er en hel anden sag.
Ground hogs er utrolig sky og har check paa hvad der foregaar omkring sig og det er nasten umuligt at 'purche' sig ind paa tattere hold naar man forst har set den. Og endelig er sporten ihvertfald herovre ved varmint skydning at skyde paa storst mulige afstande. Anskydning forekommer sjaldent pga den eksplosive karakter af kuglerne vi anvender, saa selv et mindre end perfekt skud forvolder saa megen skade at dyret dor med det samme. Vi skal jo hverken spise det eller kan bruge pelsen til noget.
hogmeister


Hej Hogmeister.
At jeg ikke ved, hvad jeg snakker om, generer mig egentlig ikke[Wink]
Beklager, at jeg i et uopmærksomt øjeblik forvekslede med præriehunde.Om det er Groundhogs eller præriehunde rører ikke ved min holdning til lange skudafstande og min indstilling til afskydning af såkaldte "skadedyr".
Svar
#14
Vel talt, Walnut.

For snart mange år siden kom jeg som spritny bukkejæger glad tilbage fra en hyggelig aften i stigen. Det var først i juni og jeg havde en skøn oplevelse med en ræv der musede foran mig. Efter et utal af forgæves forsøg fik ræven atter fært og gav sig til at grave i vildskab så jorden sprøjtede til alle sider. Da den lidt efter atter kom til syne - sort i hovedet som en afrikaner i et lukket kosteskab - havde den en muldvarp på tværs i kæften og den så aldeles stolt ud. Derefter satte den med højt løftet hale kursen tilbage mod graven i et gærde ikke langt væk. Da jeg tilbage i jagthytten berettede hvad jeg havde oplevet fik jeg en ordentlig overhaling af en ældre jæger. Overhalingen dækkede blandt andet emner som den nøjagtige stykpris på udsætningsfugle, hvem foderpladserne på terrænet var indrettet til ære for samt nogle ret utilslørede betragtninger om hvilken seksuel observans man nødvendigvis måtte have hvis man ikke skød til ræve året rundt og uanset hvilket våben (eller bare våbenlignende) genstand man i øvrigt havde i hænderne under færden på terrænet. Den skideballe sidder stadig i mig men har til gengæld også blot bidraget til yderligere at styrke min respekt for vildtet.

Brodne kar ødelægger meget for de retskafne.

Når det er sagt skal jeg med det samme understrege, at jeg her naturligvis ikke forholder mig til skydning på lange hold. Jeg vil dog gerne forholde mig til skydning på for lange hold. Det skal man lade være med!! Og med hånden på hjertet ved den enkelte godt hvad der er for langt i forhold til egne evner, eget grej, træningstilstand, bukkefeber, anlæg osv. Det må handle om ALDRIG at tage chancer på vildtets bekostning.

Venligst
Klaasehaans

PS: Og nej. Jeg er ikke frelst eller udstyret med hvide vinger bag på. Men dyrene skal ikke lide unødigt og i øvrigt er dårlige jægere en langt større trussel mod jagtens fortsatte udøvelse end alle ornitologer, fredningsforeninger og Greenpeace tilsammen...
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by STROM

som .308 comp. udtrykte det for lang tid siden: han havde det bedst med at jagten lå før skuddet



Jeg opfatter citatet som, at jagt oplevelsen er indtil et sikkert skud kan afgives, selve skud afgivelse er blot kulminationen på selve jagten.

At nedlægge råvildt ved lange skudhold, er i min verden ingen udfordring som i ikke kan få på en skydebane, og for mig blot en oplevelse af noget som skal overstås, og ikke for at opleve hvorledes det er at gå på jagt.

@Hogmeister, man bør ikke sammenligne jagt på henholdsvis Groundhogs og Råvildt. men jeg forstår essensen i dit indspark.
Svar
#16
Halløj Hogmeister
du har ret: jeg troede også at det var et kolonidyr.
du svarede ikke på om forholdet ammo/træf normalt er 1 til 1 eller ?

@ Alan: rigtigt opfattet !
mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Strom
Jeg vil gatte paa at jeg i en normal weekend skyder ca 70 ground hogs og til formaalet affyrer 80 skud. Og det er rene forbiere. Jeg kan helt arligt sige at jeg husker ikke sidst hvornaar jeg har anskudt en ground hog. Jeg har ofte ikke ramt hvor jeg ville, men efter skuddet ser de stadig ud som om man havde tabt en pizza.
Og til Klaasehaans, jeg forstaar godt din indstilling. Jeg ville heller ikke skyde en rav i Juni, den har sikkert unger i graven der er afhangige af den, og ved sund indstilling, ja saa har du sikkert 4-5 flere at jage efter senere paa aaret.
Ground hoggen er nu ogsaa et skade dyr af en lidt anden karakter. Den graver huller store nok til at heste og koer kan faa benet i hullet og brakke det. Jordvolden omkring hullet er saa hoj at landmandenes slaamaskiner (Ho og halm) bliver odelagt af det. Og naar de henter deres ho baller sker det ofte at en af vogn akslerne gaar i hullet og brakker og lasset valter. Hvor jeg jager blev en landmand drabt for nogle aar siden da traktoren, medens han spredte mog, gik i et hul og vippede ham ud af sadet og han blev kort over af mogsprederen.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Så kører den igen!!! [Smile]
Fra tid til anden kommer denne diskussion om de lange skud op, og man bliver aldrig enige.
Det skyldes ikke mangel på respekt for vildtet at skyde det på langt hold, hvis: man har det rette udstyr, - man har den nødvendige erfaring og kunnen, - vind- og vejrforholdene er OK, - hvis man har den rigtige skydestilling, - og hvis man i øvrigt har kontrol over situationen. – hvis blot en af disse ting ikke er optimale skal man naturligvis ikke skyde, og det gælder uanset om det er til råvildt, ræv, eller noget andet levende.

Det med at sætte en afstand beror helt og holdent på omstændighederne, og det må den enkelte jæger vurdere. Jeg ved f.eks. at 100 meter stående er for langt til mig, og noget jeg kun vil forsøge ved eksempelvis en anskydning.

Jeg har tidligere mødt jægere der kunne blive dybt forargede over skud til råvildt på afstande over 150 meter. De samme jægere kunne så til gengæld syntes at det var OK at drive bevægelsesjagt, på f.eks. Vildsvin, hvor anskydningsprocenten, og antal skud pr. leveret stykke vildt var meget højt.

Hvor langt er så for langt? Det kan siges meget kort: Hvis man rammer hver gang man skyder, er det ikke for langt!

Nu er det jo således at jagtkultur og etik er forskellig fra det ene land til det andet, og når hogmeister beretter om Varmintjagt (Skadedyrs jagt) i det land han kommer fra, syntes jeg ikke at vi her i Danmark skal gøre os til dommere over hvordan denne jagtform bør udøves.

mvh.
Swift
Svar
#19
Hej Swift.
Nu var det så lige hogmeister, der efter min mening,indledningsvis timede sin sammenligning dårligt og, måske uforvarent, kom til at overføre en typisk amerikansk jagtudøvelse til noget dansk. Iøvrigt er det for mig ligegyldigt, om der skulle være en dybt forankret tradition for at behandle vildt uanstændigt. At en ting bliver gentaget gør den ikke automatisk til noget korrekt. Jeg påberåber mig stadig ret til at have en kritisk holdning.
Mvh Walnut
Svar
#20
70 i 80 er da rigtig pænt. det opfylder i hvert fald mine ambitioner for den type jagt.
hvis skydningen på en drivjagt lå på samme plan, var det ikke bare god men fantastisk skydning.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)