Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remington 788- Hvad er det for en størrelse?
#1
Jeg har måske mulighed for at bytte min gamle Tikka M65 med links skæfte for en links Remington 788. Det eneste jeg umiddelbart har kunnet finde om den er at den har bagvedliggende lukkeknaster. Det er jeg som udgangspunkt lidt skeptisk overfor men har jeg grund til det? Den er i kaliber 308 win og det har jeg ikke umiddelbart brug for. Så kunne man jo beholde den som et fremtidigt ombygningsprojekt men det eneste jeg har i baghovedet er en 416 Tayler og så er den korte lås jo ikke optimal. Er der nogen der ved noget om modellen?
Alternativt kunne man jo gemme den til knægten men han er kun lige blevet 6 [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Jeg har måske mulighed for at bytte min gamle Tikka M65 med links skæfte for en links Remington 788. Det eneste jeg umiddelbart har kunnet finde om den er at den har bagvedliggende lukkeknaster. Det er jeg som udgangspunkt lidt skeptisk overfor men har jeg grund til det? Den er i kaliber 308 win og det har jeg ikke umiddelbart brug for. Så kunne man jo beholde den som et fremtidigt ombygningsprojekt men det eneste jeg har i baghovedet er en 416 Tayler og så er den korte lås jo ikke optimal. Er der nogen der ved noget om modellen?
Alternativt kunne man jo gemme den til knægten men han er kun lige blevet 6 [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det vil efter min mening være et dårligt bytte.
Du vil være bedre tjent med at beholde din Tikka

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Enig med Schönauer, der er en aftrækkermekanisme som er svær at justere til et ordentlig aftræk på dem, og finishen er på de modeller jeg har set er ringe. Tror faktisk at skæftet var af bøg.
Så behold Tikkaen

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Riflen blev lavet tilbage i 1970-80 så vidt jeg husker, men blev hurtigt taget ud af produktion igen. Grunden til dette var vidst nok, at den var mindst lige så præcis "out of the box" som den hæderkronede 700 serie, men væsentlig biligere i produktion. Ja den har bøgetræsskæfte, og en ret "raslende" låsegang. Aftrækket er lidt tungt, men knækker dog som glas - så det ser jeg intet problem i. Den skyder som før nævnt afsindigt præcis. Balancen er fantastisk. Jeg havde den som min første riffel på en bæretilladelse indtil min far valgte at sælge den igen. Jeg kunne godt finde på at købe en i netop 308W blot for at have den hvis buddet kom!!!

Jeg skød mine første 2 bukke med, så den har plads i mit hjerte for at blive sentimental [:I]

Remington 788 eller Tikka M65 - Finnish, låsegang mv er bedre på en Tikka - men Remington 788 er nu også noget særligt... - ville nok vælge Tikka hvis jeg stod med begge på hånden. Du kan finde lidt historie om den på http://www.remington.com under historik eller noget i den stil...

Jamo
Svar
#5
Hej Jamo, der er præcis den Du er interesseret i på auktion på den Blå Avis lige nu. Er vis budt op i 2500 kr kan købes straks for 3500 kr. Og nej det er ikke mig der har den.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer
Det vil efter min mening være et dårligt bytte.
Du vil være bedre tjent med at beholde din Tikka


Jeg er som udgangspunkt enig med Schönauer og Tonny i at Tikkaen er en bedre riffel. Bund solid, uden dikkedarer og kun i træ og stål.
Problemet med Tikkaen er at den skal repeteres med højrehånd og derfor kommer den aldrig ud af skabet. Idet den har et links skæfte er den ikke ret let at sælge.
Det er bare ærgeligt at gå og se på en riffel som jeg mener er i fantastisk kvalitet med en god præcicion og med den sentimentalitet der er over ens første riffel som man nedlagde det første rådyr med og vide at den aldrig kommer ud af skabet. Den har fortjent bedre!
@ Jamo: Det glæder mig at høre at der er præcisionspotentiale i den så kan man jo altid finde på noget at bruge den til. Det kunne være at man ikke kunne undvære en fin lille .243 patron af en slags på et tidspunkt.
Jeg takker for kommentarerne (hvis der er flere så kom med dem) og tager ind og ser på den med dem in mente.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
788 bliver betragtet som en god præcis lille riffel, men låsen betegnes af mange som noget svag. Jeg ville ikke bruge den som basis for et 416 Taylor projekt.

http://www.charm.net/~kmarsh/788.html#popular

vh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)