Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.300 WSM
#1
Jeg håber der er lidt hjælp at hente til ladning af .300 WSM patroner.

Jeg har benyttet mig af en ladning med winchester hylstre, cci 250 gænghætter og 72 gr. MRP bagved en 165 gr. Nosler PT. Det gav en udgangshastighed på 895-905 m/S.

Nu har jeg prøvet at lade med 180 gr. Norma Oryx. Ifølge Normas ladedata, skulle jeg kunne få dem til at flyve med 915 m/s med 67,8 gr. Mrp. Jeg får dog ikke noget der ligner denne hastighed - nærmere 800 m/s. Det skal siges, at mine patroner ca. er 5 mm længere, end det norma skriver. Jeg udnytter magasinlængden fuldt ud (74 mm)og har stadig 2 mm frigang til riffelgangene.

Når kuglen ikke er sat så dybt som i lademanualen, kan jeg så øge krudtmængden til over det maksimale på 67,8 gr. Der har ikke været nogen tegn på overtryk endnu...

Har du/i et forslag til, hvad jeg ellers kan prøve, for at øge hastigheden... Der skulle jo gerne være en forskel fra .300 WSM til mit gamle kaliber, .30-06...

Højeste hastighed jeg har nået med 180 gr. projektiler, var ca. 850 m/s. Er der nogen der har fået højere hastigheder?

Mvh .376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by .376 Steyr

Jeg håber der er lidt hjælp at hente til ladning af .300 WSM patroner.

Jeg har benyttet mig af en ladning med winchester hylstre, cci 250 gænghætter og 72 gr. MRP bagved en 165 gr. Nosler PT. Det gav en udgangshastighed på 895-905 m/S.

Nu har jeg prøvet at lade med 180 gr. Norma Oryx. Ifølge Normas ladedata, skulle jeg kunne få dem til at flyve med 915 m/s med 67,8 gr. Mrp. Jeg får dog ikke noget der ligner denne hastighed - nærmere 800 m/s. Det skal siges, at mine patroner ca. er 5 mm længere, end det norma skriver. Jeg udnytter magasinlængden fuldt ud (74 mm)og har stadig 2 mm frigang til riffelgangene.

Når kuglen ikke er sat så dybt som i lademanualen, kan jeg så øge krudtmængden til over det maksimale på 67,8 gr. Der har ikke været nogen tegn på overtryk endnu...

Har du/i et forslag til, hvad jeg ellers kan prøve, for at øge hastigheden... Der skulle jo gerne være en forskel fra .300 WSM til mit gamle kaliber, .30-06...

Højeste hastighed jeg har nået med 180 gr. projektiler, var ca. 850 m/s. Er der nogen der har fået højere hastigheder?

Mvh .376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...



Ja,du har været så heldig at få mere hylstervolumen. Derfor kan du også fylde mere krudt i !
Prøv med 1 grain ad gangen.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Hvor lang er din pibe?

Lab
Svar
#4
Jeg har testet med 1 og 2 grain krudt mere... Har nu hastigheden oppe på ca. 850 m/s. Stadig ingen tegn på overtryk og stadig plads i hylstret.. Tror jeg fortsætter med max. ½ grain ad gangen herfra...[:I]

Det er en sako 85 med 62 cm pibe.

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#5
Normas tal er sikkert med en 65 eller 66 cm lang pibe, så det kan jo godt være, det bliver vanskeligt at nå helt derop.

Lab
Svar
#6
en differance i løbslængde på op til ca 4 cm er irrelevant idet den reulterende differance i udgangshastighed, jfr praktiske erfaringer, måske er 10-12 m/s.

WSM´erne, jeg har ladet til kunder (300 wsm og 270 wsm), har alle haft svært ved at komme i nærheden af de teoretiske tal. Selv når der er tweaket med alle parametre.......

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)