Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskel på S&L M65DL og M68DL
#1
Hej!

Er der anden forskel end sikringen på de 2 originale Schultz & Larsen modeller M65DL og M68DL?

Mvh

Michael
Svar
#2
Hej,
Du kan låne bogen, Schultz & Larsen Otterup Geværfabrik, på biblioteket. Der er en masse god læsning, og mange billeder
af de forskellige rifler. Du kan jo også ønske bogen i julegave.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by 358 Norma Mag

Hej,
Du kan låne bogen, Schultz & Larsen Otterup Geværfabrik, på biblioteket. Du kan jo også ønske bogen i julegave.



Den ønsker jeg mig allerede [Big Grin]
Svar
#4
Hej Otterup.

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er forskellen på modellerne at 65'eren er med en sikring, der i sikret position sidder lodret(vinkelret) på bundstykket. Hvorimod 68'erens sikring er "vandret" med bundstykket og sikres/afsikres lidt a la winchester model 70.

Mvh A-frame.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#5
jeg mener at m68 låser i bagenden af bundstykket. hvor at den gammele model m65 låser i piben[Smile] men er ikke helt sikker[:o)]

hvorfor gå på arbejde.. når man kan gå på jagt
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
HM. Sikringen er der forskel på . Og nogle mod 65 har ikke rosentræes afslutning på forskæftet. men prisen på en mod 65 0g mod 68 der er 2-3 kilo i forskel[Smile]
Svar
#7
Hej, har selv haft en del forskellige fra "den gamle fabrik",

M65 DL har rosentræsafslutning
M65 har ikke.

Samme gør sig gældende ved M68 / M68 DL.

Ellers er sikringen et lidt speget område hvor der er monteret et utal af forskellige sikringer på de respektive modeller.

For begge gælder at det er en slagstykke sikring der for det meste på 65´eren betjenes med at løfte/sænke sikringspalen der sidder pegende ud til venstre set bagfra. Og altså betjenes 90 grader på riflens længderetning.
På 68´eren er det en pal der bevæges i en cirkel frem og tilbage i riflens længderetning.

Underbeslaget kan også være lidt anderledes på de to årgange / modeller. Idet betjenings palen til åbning af magasinklappen er lidt forskellig.

Slagstykket spændes begge på åbningen af bolthåndtaget ikke som på m60 hvor det var en kombination.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Hej!
Tak for de mange svar.
Det er rart at få sat begreberne sat på plads.

Jeg har selv en M65DL - dog er den uden rosentræsafslutning. Jeg havde indtrykket af at M68DL havde rosentræet og M65DL ikke havde....

Mvh

Michael
Svar
#9
Har selv haft 3 M65 DL´er og alle havde rosentræsafslutning på forskæftet.

Det kan være at man i det øjeblik man fik bestillingen på fabrikken ikke havde nogle låsestole liggende stemplet M65 og derfor brugte en låsestol stemplet M65 DL i et standard skæfte??
Jeg ved det ikke, men det er højest tænkeligt.

Apro pro, er det ikke dig Otterup der har arbejdet på fabrikken??
Eller er det en anden Michael fra Faaborg??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hej Gammeltoft!

Nej jeg har ikke arbejdet på fabrikken. Måske har du set den tråd, hvor jeg hjalp en jagtkammerat med at sælge en S&L 7-løbet .22 LR. Han havde nemlig relationer til en tidligere medarbejder.

Har korresponderet med endnu en S&L-kyndig, der oplyser følgende:

Forskel på 65-68.
Mod. 68 DL, bagkappe, rosentræ på forskæfte, med indlæg af træ, på de sene mod. Ellers hvid plastik. Så er der sikringen/huset som er tæt, for evt. overtryk bag-ud.
Der er forskel på selve lade-håndtag 65-68, kan kun ses ved adskillelse og du kan ikke bytte rundt.

Mod. 65 og 65 DL.
Normalt ikke rosentræ på forskæfte. Hvid plastik i indlæg ved pistolgreb. 2 typer åbne sikringer, 1 lukket. Bagkappe, ikke som 68.

Det er ikke nemt at finde rundt i, og der har ikke været nogen 100%entydig stil afhængig af modelbetegnelsen.

Men mange tak for inputtene - jeg er blevet en del klogere nu.

Mvh

Michael
Svar
#11
Hej,

som sagt så falder de tre M65 DL´er jeg havde ikke ind under ovennævnte idet der var rosentræsafslutning på alle.

Til info var alle tre skæfter markeret i løbskanalen med de sidste 3 tal i serienummeret, derfor må det antages at det var det fra fabrikken til riflen tilhørende skæfte.

Den sidste af dem står iøvrigt stadig hos tommerup Jagt hvor den formodentlig kan inspiceres ihh til ovenstående[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Tilbage til toppen :-) den væsentligste forskel er sikringen.
På ''68'' føres den på langs af låsen - på ''65'' sideværts.

Har en 68'er og en 100 DL (en af de sidste der forlod den gamle fabrik) - de har samme skæfte - samme sikringsføring!

100DL har selvfølgelig en anden lås - den SAUER kopierede !

å' sælvom jeg har snuset rundt i en større jagtbutik idag, er ingen af ovennævnte til salg - jeg tør ikke overføre en ''gardenakobling'' fra min haveslange til noget der skal kunne skyde.
mvh
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by jss

Tilbage til toppen :-) den væsentligste forskel er sikringen.
På ''68'' føres den på langs af låsen - på ''65'' sideværts.

Har en 68'er og en 100 DL (en af de sidste der forlod den gamle fabrik) - de har samme skæfte - samme sikringsføring!

100DL har selvfølgelig en anden lås - den SAUER kopierede !

Meget kopiering kan man beskylde Sauer for, men det er dog sjældent at kopien kommer før originalen.
Model 100, var teknisk ok på de fleste områder, men produktionsteknisk dødfødt. Lukkesystemet var en direkte kopi af Sauer 200, der hvor kæden hoppede af, var at man på fyn valgte at montere en pibe med indbygget låsning, ved hjælp af gevind. Dette medførte at montering og udskiftning af piber, blev en arbejdstung og unødvendig besværlig metode, der også medførte behov for en længdevis aftrækkerhusjustering, for at sikringen virkede korrekt

å' sælvom jeg har snuset rundt i en større jagtbutik idag, er ingen af ovennævnte til salg - jeg tør ikke overføre en ''gardenakobling'' fra min haveslange til noget der skal kunne skyde.



jbn
Svar
#14
Mig bekendt er den markante forskel på m65 og m68, sikringsplaceringen og funktion. Dee første m65 havde åbenspænd, og den gamle tvivlsomme m60 sikring, lidt ala vinchester 70 sikring.
Da man så blev træt af hele tiden at skulle skigte dem pga slitage, valgte man en sikring, der grundlæggende virkede som en mauser 98 1/4 sikring. dvs lodret sidevis bevægelse på højre side af sluthovedet.
M68 fik så den sidste type sikring, som virkede ved en lodret længdevis rotation.

Forskellen mellem DL og ikke DL, er at på DL modellerne var der et extra hul til den forreste kikertbase, der gav mulighed for at anvende en kortere killert. Dernæst var DL modellerne forsynet med et skæfte primært med Pacmeyer White Line bagkappe, Der var palisanderafslutning med hvidt plast eller træ mellemlæg, på både forskæfte og pistolgreb.

Ikke DL modeller var uden palisander afslutning og hvide mellemlæg, samtidigt var der kun 1 placeringsmulighed for forreste base.

Der vil sikkert kunne findes en mængde afvigelser fra sikringsmodellerne og skæfteudførelserne. Da indtrykket var at man på de rifler der blev solgt herhjemme, ofte monterede med det forhåndenværende. Samtidigt, blev der i årene efter den egentlige produktions ophør, samlet en del våben, af reservedele. Oftest for at tjene lidt "lommepenge"

jbn
Svar
#15
Beklager min påstand om kopiering - en anden forskel på 65 og 68
er magasinbundens låsepal, der på ''65''skal påvirkes inde fra
i forhold til aftrækkerbøjlen; 68 og 100 udefra, hvilket skulle
forhindre utilsigtet åbning / tab af patroner.
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)