Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kal 28?
#1
Hej.

Jeg ville være meget glad, hvis nogle ville fortælle mig hvad og hvilket ovenstående kaliber kan bruges til?? Er der muligt at købe sådanne små skydere i dag 0g hvad med ammo -- kan man få tag i det? - med stålhagl?

Jeg er ret nysgerig omkring dette kaliber - så del endelig jeres viden med mig[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

ps: hvad koster sådan et gevær brugt? (som er realistisk for en tjenestemand!!![^][^][^][^])

Mvh.

Lars
Svar
#2
Det er ja til alle dine spørgsmål, man kan købe dem idag (meget populær i usa til vagtler) man kan købe lovlige patroner, jeg har nogle med Bismuth, har ikke set stålhagl men vil se om der er nogle på hylderne her (usa) hvad de er lovlige til i DK ved jeg ikke..meget fint lille gevær at skyde med, let god balance, o rekyle næsten..

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Jeg har også en 28'er,og er ikke stødt på stålhagl-patroner til den.De eneste jeg har en Eley GP Bismuth,og de er ikke ligefrem billige[:0].

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Så er det jo man slår op i sin "vildt og jagt"[Wink]

Sakset fra retsinfo:

"Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."

"§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.

Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.

(.....)"

"§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.

4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.

5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

(...)"

Sjovt så hurtigt man lærer at finde sådan noget som jagttegns lærer[^] Elever har tid et eller andet spørgsmål man ikke helt kan huske ordlyden af paragrafen på.[V]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#5
Hej Lars

Kaliber 28 var før i tiden populær i England ved de finere selskabsjagter efter fasan eller grouse, det var iser damerne som brugte dette kaliber.
Jeg ikke set ammo til det i mange år her i Danmark, men før forbuddet mod blyhagl så jeg at Østjydsk våbehandel havde både kaliber 28, 32 og 36. I en Skotsk våbenhandel så jeg kaliber 24,28,32 og 36 her i foråret, så de bliver åbenbart stadig brugt i Storbritanien (selv om det sikkert ikke er ret almindeligt). Kaliber 36 bliver brugt ret hyppigt i Skotland, i kombivåben (22LR eller 22 magnium og hagl kaliber 36) til regulering af kaniner.
Savage fremstiller disse kombivåben og de kan købes i Tyskland, men jeg ved ikke om de også laver dem med kaliber 28 haglløb.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg ikke set ammo til det i mange år her i Danmark, men før forbuddet mod blyhagl så jeg at Østjydsk våbehandel havde både kaliber 28, 32 og 36.


Det er ikke noget problem at skaffe bismuth patroner....

[Image: P1150531.JPG]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Tak for svarene - jeg kan så se at der kan købes patroner - men hvad med skydere i dette kaliber? ER de umulige at finde brugte og billige? Jeg har søgt lidt på nettet og har ikke været i stand til at finde noget som helst - men jeg er måske heller ikke den bedste "scout" at sætte til dette.......[^][^][^][^]
Svar
#8
I Danmark er der nok nogenlunde lighed imellem efterspørgsel og tilgængelighed nærmest lig 0... Tror jeg?
Men de kan helt klart bestilles både i Italienske, Spanske og Amerikanske fabrikater, jeg mener at remington laver dem i deres 1100

The Shootist
"Live and let live"

PS. min er stemplet med en hel smøre,Di arm, "York" American arms og
Gorasabel
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Min er en Sarasqueta,en helt almindelig og lidt kedelig S/S. Jeg er sikker på,at feks.AYA har lavet mange af deres modeller i dette kaliber.Men det er ikke et kaliber man ser på enhver våbanhandlers geværhylde.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
ok - så må jeg jo se hvad der er af brugte ting og sager[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#11
Har for nylig set en ny Browning i kaliber 28 i Hubertushuset i Ringsted. Rammen er en kaliber 20, og geværet bliver dermed ikke mindre og lettere end en 20'er. Dermed syntes jeg ikke fidusen er så stor med en 28'er.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)