Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med S&L montage system og vekselpiber?
#1
Jeg overvejer om min næste riffel skal være en S&L M97-DL i .300 Win. Mag.

Jeg håber der er nogen i forummet der har efaringer med S&L og kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

S&L Slide and Lock montage:
Umiddelbart ville mit første valg til montage være EAW svingmontage, da jeg ønsker at anvende en kikkert til træning og skumrings/natjagt (f.eks. 3-12 x 56), samt kikkert eller rødpunktssigte til drivjagt.

Mit krav er at kikkertbytte (mellem allerede indskudte kikkerter) ikke skal medføre fornyet indskydning (selvom kontrolskud sikkert altid vil være på sin plads).

Er S&L Slide and Lock system så stabilt/sikkert at bytte af kikkert kan foretages uden fornyet indskydning?

S&L vekselpiber:
Jeg har ingen erfaringer eller forstand på vekselpibesystemer. Mit spørgsmål er derfor om man med S&L kan foretage pibeskift og blot klikke kikkerten om alt efter hvilken pibe der er på (forudsætter naturligvis klifast kikkert á la Zeiss e.t.c.), eller vil der skulle foretages fornyet indskydning efter hvert pibe bytte?

På forhånd tak for input.

Mvh Steen
Svar
#2
Slide & Lock systemet er 99,9% stabilt og du kan sagtens skifte mellem flere kikkerter uden ny indskydning.

Riflen er jo af en konstruktion hvor kikkerten sidder på låsestolen og derfor kan der forekomme behov for et "sætningsskud"

Både ved pibebytte og kikkertbytte kan du minimere eller helt fjerne behovet for "sætningsskud" hvis du anvender momentnøgle til skæfteskruer, pibeskruer og montagen. Hvis du indarbejder din egen rutine med rækkefølge og moment og du gør arbejdet ens fra gang til gang, vil du opleve at der er ingen eller så lille afvigelse at det ingen jagtlig relevant betydning har.

Held og lykke med dit femtidige køb.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Når jeg skifter mellem min 6,5'er og min 9,3'er skal der gives 3 højdeklik på kikketen så passer den 100% igen... Har godt nok "kun" lavet dette forsøg 5 gange, men den sidder lige i skabet hver gang..
Er forøvrigt super tilfreds med vekselsystemet..[Smile]

________________________________________________________________________________________________
Den lykkelige ejer af: Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 og 9,3x62 pibe, og en Swarovski 3-12x50 på ryggen
________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by farT4

Når jeg skifter mellem min 6,5'er og min 9,3'er skal der gives 3 højdeklik på kikketen så passer den 100% igen... Har godt nok "kun" lavet dette forsøg 5 gange, men den sidder lige i skabet hver gang..



Pas på med at skifte for mange gange ... for du ender at løbe tør for højreklik [Big Grin]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Citat:quote:

Originally posted by farT4

Når jeg skifter mellem min 6,5'er og min 9,3'er skal der gives 3 højdeklik på kikketen så passer den 100% igen... Har godt nok "kun" lavet dette forsøg 5 gange, men den sidder lige i skabet hver gang..



Pas på med at skifte for mange gange ... for du ender at løbe tør for højreklik [Big Grin]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"



[:o)]Nu står der højde klik... Og der er jo nogen der mener at frem og tilbage er lige langt...[8D]

________________________________________________________________________________________________
Den lykkelige ejer af: Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 og 9,3x62 pibe, og en Swarovski 3-12x50 på ryggen
________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#6
Citat:quote:

Pas på med at skifte for mange gange ... for du ender at løbe tør for højreklik


Det er der ingen fare for...han skrev HØJDEKLIK[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Tilbage til sagen...jeg kan kun bakke op om M@X's ord omkring Slide&Lock...jeg har selv haft dem på en S&L 270W og det fungerede virkeligt godt!!! De er meget gedigne uden at være tunge, og så er de udført i en flot finnish, der passer perfekt til S&L riflen. Min montage var uden fingerskruer (eller hvad det hedder) - jeg skulle bare bruge en umbrakonøgle til at tage den af med. Hvis jeg idag skulle have en Slide&Lock ville jeg vælge den med fingerskruer.

Jeg spurgte for et stykke tid siden herinde om jeg skulle have "EAW or NOT" - langt de fleste svarede NOT pga problemer med stranguleringsmærker i kikkerten efter montage... Når du nu overvejer S&L, kan du lige så godt udnytte de integrerede baser og samtidig spare penge ved at købe en Slide&Lock frem for EAW... OK det kan da godt være at EAW er hurtigere afmontere - men hvor tit har du brug for at flå kikkerten for at kaste en anden på i samme håndvending...ALDRIG [Big Grin]

J.
Svar
#7
Der er (mindst) 3 forskellige modeller af slide&lock. jeg har alle tre, og kun de 2 af dem fungerer rigtigt godt. Første generation af dem med fingreskruer har alt for korte vinger på fingerskruerne, og man kan ikke stramme dem nok til skydning med 9,3x62. Det er lidt at en oplevelse når kikkerten pludseligt hopper af under skydning.

Modellen med de lange vinger og dem med stiftnøglen (umbrakonøgle om man vil) virker fortræffeligt. Jeg har dog oplevet at skulle stille lidt efter mange gentagende skift, men som Max skriver så kan det sikkert løses med en momentnøgle.

Præcisionen har jeg intet negativt at sige om. Det er herligt at opleve et stort hul efter 3 skud på 100 meter.

Serviceniveauet kunne efter min mening godt forbedres, men heldigvis kan man hente det meste af det man måtte mangle i den forbindelse herinde.

Lidt ved siden af og så alligevel. Jeg startede med min S&L med 2 piber og en kikkert - glem det! Man skal bruge mindst en kikkert pr pibe og til nogle kalibre 2 (en til drevjagt og en til fx natjagt). Jeg har prøvet at stå der og have drejet klikkene den forkerte vej og så skyder man 20 cm ved siden af.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Takker for de god input!

Den bliver ikke med EAW sving [Wink]

Nu er jeg også meget for at hold ting originalt, så det kan jo ikke passe bedre.

Mvh Steen
Svar
#9
Mottoet for dem der "arbejder" hos S&L er "hellere en god original, end en dårlig efterligning"

jbn
Svar
#10
Også kun godt herfra om S&L og deres montagesystem (den med unbraco nøgle). Solgte min S&L af økonomiske årsager for godt 2 år siden og det har jeg fortrudt lige siden. Mere præcis jagtriffel skal man lede længe efter. Jeg ville dog nok også bruge en kikkert til hver løb, selv om man jo kan undgå problematikken med at stille forkert, hvis man laver tydelige markeringer på tårnene.

Min erfaring er bare at man bruger vekselløbene til vidt forskellige formål (f.eks. 223 til rådyr pürch og 30.06 til drivjagt) så man alligevel har brug for mere end en kikkert. Derfor vil det sjældent blive relevant at skifte pibe uden samtidig at skifte kikkert og så er man jo ude over klikke problemet. C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Slide and lock-systemet fungerer upåklageligt. Jeg har dog kun et kikkert-setup, endnu. Da kikkerten er monteret så lavt som muligt, er jeg nødt til at afmontere kikkerten hver gang jeg veksler piber (6,5x55 og .338WM), for at få pibens største diameter forbi objektivet.
Jeg skyder efterfølgende altid kontrolskud, og har også set at "sætningsskud" hjælper, men det drejer sig om så lidt at det ikke har jagtlig betydning, på de afstande jeg skyder på.

@ chrstn_olsen: Jeg er da ked af du har fortrudt handlen, for det har jeg bestemt ikke. [8D]

Mvh
Karsten
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)