Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stumper af skæftetræ til kindpude?
#1
I starten af november var jeg for første gang på drivjagt med riffel i Polen.

Jeg har tidligere set en riffel udstyret med en aftagelig kindpude, med det formål at når riflen kastes op til kindbenet, så kigger man lige ned gennem "røreret".

Det skulle jeg så også prøve. Jeg fandt en stump teaktræ (overskud fra noget vindueskarm) for at lave en prøve ("Proof of concept"). Der er derfor ikke kastet meget kærlighed og omhu i projektet - og teaktræ er i øvrigt et dårligt valg hvad angår indfarvning/bejdsning - så fik jeg da lært det.

Funktionelt var det en succes, da jeg på intet tidspunkt spildte noget millisekund med at finde hullet i kikkerten - og jeg havde god brug for den "hjælp" der der var rigeligt med med andre udfordringer [Wink]

Nu skal jeg så have lavet den "rigtige" løsning, foruden jeg har lovet et par venner at udstyre dem med samme.

Er der nogen der har forslag til hvor jeg kan finde klodser/stumper i "skæftetræ", da jeg ikke har behov for fulde længder?

Mvh Steen

PS: Resultatet af min prototype er herunder.

Klar til brug.
[Image: DSC08026%20-%20800x600.jpg]

Let at tage af (nødvedigt for at få låsen ud). Det selvklæbende velcro kan også fjerne hvis/når riflen skal sælges en dag.
[Image: DSC08027%20-%20800x600.jpg]

Kindpuden.
[Image: DSC08032%20-%20800x600.jpg]
Svar
#2
den er da rigtig pæn+funktionel
hvorfor egentlig ændre på et godt resultat ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hej steen-p.
Det kan sikkert lade sig gøre at finde Valnød herhjemme evt. gennem Linå. Alternativt kan hentes hjem via http://www.hunterbid.com i US. Da I skal bruge flere stykker, kan I gå sammen om et stykke billigt Claro eller kigge i "kassen" : under 250 dollars.Knappen til denne kasse sidder på startsiden foroven. Jeg har lige kigget, og der er stykker til 85 dollars. Der er måske også snittere herinde, der har noget til overs. Jeg har ikke selv noget liggende i den størrelse.
Er du nyt medlem så velkommen[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

den er da rigtig pæn+funktionel
hvorfor egentlig ændre på et godt resultat ?

mvh
Strom



Hej Strom.
Jeg ved det godt[Smile] Men jeg vil ikke sige det[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#5
Tak for forslagene. Tyrkisk valnød er jeg med på hvad er, men hvad er Claro?

Tak for velkomsten! Det er vist et par år siden jeg skrev et enkelt indlæg, men har så ikke været aktiv siden.

Citat:quote:

[i]
Hej Strom.
Jeg ved det godt[Smile] Men jeg vil ikke sige det[Wink]
Mvh Walnut



Med de smilies, er jeg blevet godt nysgerrig for at høre hvad det er du ved. Hvad skal der til for at du vil sige det? [Smile]

Mvh Steen
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by steen-p

Tak for forslagene. Tyrkisk valnød er jeg med på hvad er, men hvad er Claro?

Tak for velkomsten! Det er vist et par år siden jeg skrev et enkelt indlæg, men har så ikke været aktiv siden.

Citat:quote:

[i]
Hej Strom.
Jeg ved det godt[Smile] Men jeg vil ikke sige det[Wink]
Mvh Walnut



Med de smilies, er jeg blevet godt nysgerrig for at høre hvad det er du ved. Hvad skal der til for at du vil sige det? [Smile]

Mvh Steen



Hej steen-p
Claro er også Valnød. Jeg tror, at den også kaldes amerikansk valnød.
Din skæftepude er rigtig fint udført[Smile] Lavet i anden træsort end Valnød er det selvfølgelig en prototype[Wink] Eneste, meget lille, ændring jeg ville lave til den næste, ville være at afstemme bagkantens runding mere blødt efter puden på riflen. En lille detalje der efter min mening vil "smelte" forhøjeren sammen med riflen.Topkarakter for din tekniske udførelse[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#7
Hej. Her har jeg brugt eg , også et alternativ [Wink]. Bejdse og brun skæfteolie er brugt til indfarvning. [Image: DSCN0200.jpg?t=1228111661]
Svar
#8
Pænt arbejde A-bolt.På dit skæfte harmonerer godt farverne godt. Bejdsning kan gøre underværker.
Mvh Walnut
Svar
#9
Walnut:

Du har fuldstændig ret. Farven duer ikke og kommer ikke til det. Bagerste runding passer heller ikke som du skriver - men kunne reddes hvis jeg gad. Det store sving følger heller ikke (er for lige) - og det ser klodset ud. Men den har tjent sin mission. Nu skal jeg bare gøre det bedre [Smile]

A-Bolt:
Det er en rigtigt flot og diskret løsning du har der! Jeg håber ikke at du har noget i mod jeg lader mig inspirere? [Wink]

Mvh Steen
Svar
#10
@steen-p
Jeg har lavet en lignende forhøjelse af en kolbekappe for AnnaniasHunt på en 223 sako, men i stedet for at døje med at lave stykket så det passer ned over det gamle skæfte, fjernede jeg skæfteryggen med en rondelsliber, således at jeg fik en plan og lidt skråtstillet overflade på kolben. Det har den fordel at det er eb del nemmere at montere forhøjelsen. Idet et planslebet stykke træ nu kan monteres, evt. med et par dybler. Det kan ydermere slibes næsten i form inden montagen.
Men så er det selvfølgelig ikke muligt at fjerne forhøjelsen hvis man ikke længere har brug for den.
Jeg har faktisk brugt både maghogni og teak til forlængelser og forhøjninger, og jeg har brugt narvsværte til at ramme farven på originalskæftet. Det er gået ok og næsten umuligt at se på afstand.
Men teak indeholder en stor mængde naturlig olie og er derfor svær at indfarve med godt resultat.
Har man tænkt sig en permanent løsning vil jeg dog anbefale at du køber et stykke valnød, selvom det også kan være at du må bejdse det for at ramme farven.
Det er trods alt et stort arbejde at ligge i et projekt, og så bagefter ikke være helt tilfreds på grund af det træ man har brugt.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#11
@Tonny
Tak for tippet - men jeg vil have det lidt som at skære i mig selv med en sløv kniv, hvis jeg skulle ændre på det originale skæfte.

Hvis jeg kommer til den konklusion at en .300 WM er for langt ud i horisonten, kan det være at jeg laver et helt nyt skæfte til Kricoen, for at slippe af med fuldskæftet, hvor det så bliver muligt at hæve skæfteryggen á la S&L's Match riffel. Men det originale skæfte vil stadig ligge på en hylde og samle støv - i stedet for at modificere det [:I]

Ikke videre logisk - men blot en af mine (mange) særheder. [Wink]

Mvh Steen
Svar
#12
Man kan undre sig over at skæfterne ikke bliver lavet rigtigt fra starten af..
Åbenbart er det kun Konsberg som fik tanken, at der nok skulle en kikkert på deres rifler ....

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
At fabrikanterne ikke gør det skyldes nok en række faktorer:

1. De fleste rifler fås også med åbne sigtemidler.

2. Forhøjelse af kammen til fuld kikkerthøjde er bøvlet fordi den er individuel og fordi den sidder i vejen for udtagning af bundstykket.

3. De fleste jægere kan skyde udmærket med et standardskæfte.

4. Forhøjede skæfter er i kundernes øjne grimme.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Man kan undre sig over at skæfterne ikke bliver lavet rigtigt fra starten af..
Åbenbart er det kun Konsberg som fik tanken, at der nok skulle en kikkert på deres rifler ....

Jeg er fuldstændig enig Halvautomat!

De fire forhindringer som Høgh nævner, må da være en udfordring for våbenfabrikanterne. Jeg er dog ikke klar over, hvor stor efterspørgslen vil være? Men det er, der jo ingen der ved, før justerbare kindpuder bliver et muligt tilvalg.

Jeg kan dog ikke lade være at mindes et par ord, jeg fik med på vejen, da jeg for 16 år siden spurgte efter Deerhunters nye camouflage sæt. ”det kommer vi aldrig til at sælge noget af til danske jægere”

Mvh JM
Svar
#15
Det er da bare at kigge paa amerikanske riffelproducenter. Isar deres Varmint stocks, saa er man befriet for disse pukkelryggede europaiske skafter hvor man stadig ser efter form istedet for 'functionality'............Men flot arbejde er det da.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)