Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugler til 300 win mag
#1
Jeg har lige købt en Mauser M03 kal. 300 win mag, og vil gerne høre nogle kloge bud på gode kugle valg.

Råvildt: kuglens navn,vægt og evt.en god ladedata.

Kronvildt: kuglens navn,vægt og evt.en god ladedata.

Elg: kuglens navn,vægt og evt.en god ladedata.

Bine
Svar
#2
en kugle til det hele

barnes TSX 180 grains og ca 76 til 77 grains norma mrp i lette hylstre

evt den nye TTSX samme vægt

alternativ, hvis du vil have en kugle der svamper mere op til de store, er nosler accubond, men det ser ikke godt ud med et rådyr på 50 meter

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#3
Jeg har en jaktkammerart der skyde 20+ rådyr om året (til premieren i Sverige skød han 6 bukke (på forskellige revirer)). Han sværger til A-frame, men nu køber han også fabriksladet.

Skippers bud vil jeg nu også mene er godt. Skal du skyde på længere afstande så kig på TTSX, og ellers hold dig til TSX. Du kan overveje at gå op i 200 grs. Det sænker hastigheden lidt, men giver også lidt mere rekyl. Skal du skyde på rigtigt lange afstande så kig lidt på Sirocco der har nogle rigtigt fine flyveegenskaber. På korte afstande skal den nok holde sammen, men den "splatter" på samme måde som Oryx og kan derfor give nogle voldsomme kødskader.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Klart 200 grains Nosler Partition,

de klarer alt fra sneged til moose over vildsvin og kronhjort[Wink]
Og tilmed i årevis[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

200 grains Nosler Partition

ikke mit valg grundet:

ikke bonded
dårlig BC
og jeg ville ikke se et rådyr skudt med den på tæt hold

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Hvad med fail safe - er der nogen er har erfaringer med den ?
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvad med fail safe - er der nogen er har erfaringer med den ?



Ja, men den produceres ikke mere og er derfor ikke relevant.

Medmindre du tænker på den nye med plastspids......

The CT FAIL SAFE is a flat base, moly-coated bullet design that resembles a Barnes X-Bullet drilled out to accept the rear core of a Partition Gold. Like the X-Bullet, the penetration and expansion characteristics are determined by the hollow point in the solid copper alloy front half of the bullet. However, the Fail Safe includes a rear lead alloy core, protected by a steel cup, similar to that in a Partition Gold Bullet. Unlike the Partition Gold, there is a heel closure disc to protect the base of the bullet from hot powder gasses. The Fail Safe has garnered a reputation as a very deep penetrating bullet with limited expansion. It is best reserved for CXP3 and CXP4 game and is in the process of being discontinued as I write these words in the Fall of 2007.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

ikke bonded
dårlig BC
og jeg ville ikke se et rådyr skudt med den på tæt hold
skipper


Vrøvl!!

- en af de bedste BC på 200 grains kugler i kaliber .30
- hvorfor ialverden bruge .300 xxx til råvildt, et macho problem???
- ikke bonded, hvilken verden lever du i???

Hvornår er det blevet nødvendigt med bondede kugler ??

Jo bevares, forhandlerne tjener da styrtende.

Mht dit eget valg kan jeg kun sige at det hver eneste gang jeg har prøvet Barnes kugler i mindre kalibre har det været nøgvendigt med kemisk rengøring efter max 20 skud.
Det er da en pestilens at skulle rense mere end man skyder.

Nej skal det absolut være massive kugler så må jeg anbefale KJG kuglen.
Den har jeg udelukkende de bedste erfaringer med. Både personligt men også fra en del kunder der har brugt den i nordamerika og afrika.

Den er bare for let til min smag.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

ikke bonded
dårlig BC
og jeg ville ikke se et rådyr skudt med den på tæt hold
skipper


Vrøvl!!

- en af de bedste BC på 200 grains kugler i kaliber .30
- hvorfor ialverden bruge .300 xxx til råvildt, et macho problem???
- ikke bonded, hvilken verden lever du i???

Hvornår er det blevet nødvendigt med bondede kugler ??

Jo bevares, forhandlerne tjener da styrtende.

Mht dit eget valg kan jeg kun sige at det hver eneste gang jeg har prøvet Barnes kugler i mindre kalibre har det været nøgvendigt med kemisk rengøring efter max 20 skud.
Det er da en pestilens at skulle rense mere end man skyder.

Nej skal det absolut være massive kugler så må jeg anbefale KJG kuglen.
Den har jeg udelukkende de bedste erfaringer med. Både personligt men også fra en del kunder der har brugt den i nordamerika og afrika.

Den er bare for let til min smag.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Du skal måske prøve Hornady nye GMX-kugle.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Gerne,

fouler den bare en anelse mindre end de Barnes jeg har prøvet vil den blive et hit.

Jeg kan bare ikke genfinde nødvendigheden af dyre bondede kugler kva min personlige erfaring samt mængder af tilbagemeldinger fra kunder.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Har skudt lidt af hvert med min 300 win mag. Har gode erfaringer med Swift A-frame og Trophy Bonde, sidste nævnte kan dog være lige lovligt effektiv på råvildt ved træf i store knogler. Men hvis det er råvildt der er hovde bytte er en 300 mag jo langt fra det bedste valg.

Go fast take chances
[:p] Lars
Svar
#12
Men hvilken ekspanderende kugle ikke lukker op, når den den rammer store knogler, bonded,homogen eller ej?

Jeg synes også, at det med bondede kugler er noget opreklameret fis, lige som de super-lysstærke kikkerter.

Er den bonded kugle den der skyder bedst i given pibe, vil jeg naturligvis bruge den.
Men mangel på bondning vil aldrig nogensinde være det, der vil få mig til at fravælge en kugle, hvis den opfylder mine præcisionskrav.

Men hastighed skal naturligvis passe til projektilens konstruktion, og vægt til vildtstørrelsen, så er der ingen ko på isen.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Samtlige guider jeg har talt med i Canada, giver udtryk for at man ved større vildt som elg, bjørn og for den sags skyld snedged, bør bruge tunge kugler af en god kvalitet, især ved mag kalibere pg. den højere hastighed.
Lars
Go Fast take chances
[:p]
Svar
#14
Citat:quote:

Klart 200 grains Nosler Partition


Citat:quote:

Hvornår er det blevet nødvendigt med bondede kugler ??

Jo bevares, forhandlerne tjener da styrtende.


der er da ikke meget forskel på prisen på den gamle nosler og bondede eller kobber for den sags skyld

Citat:quote:

Jeg kan bare ikke genfinde nødvendigheden af dyre bondede kugler kva min personlige erfaring samt mængder af tilbagemeldinger fra kunder.

du kunne jo prøve at sælge dine kunder nogle TSX'ere [:o)]

som skipper skriver så klarer TSX alle opgaver, jeg har selv i gamle dage brugt traditionelle
MVH Bjarne
Svar
#15
Citat:quote:

der er da ikke meget forskel på prisen på den gamle nosler og bondede eller kobber for den sags skyld


Hvorfor så vælge en der vitterligt ikke er bedre og som ofte sviner meget mere?

Citat:quote:

du kunne jo prøve at sælge dine kunder nogle TSX'ere



Det vil de ikke have[B)] tillige jeg vil egentligt ikke anbefale noget jeg finder uegnet[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Jeg skal straks indrømme at mit sammenligningsgrundlag er noget spinkelt. Men når det er sagt, så har der været væsentligt større kødskader på det vildt jeg har skudt med Mega, Interlock og Oryx end det jeg har skudt med Barnes TSX. Så den kommer jeg helt sikkert til at fortsætte med.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Jep! Skyder kun med TSX i min 35 Whelen. S&L pibe, aldrig problemer med belægning og har skudt 200 stk. 225grs TSX igennem den nu.

Kuglen opfører sig eksemplarisk i alle vildtarter. Jeg skød i begyndelsen med 250grs Nosler Participation, men en smadret buk fik mig til at prøve TSX og det har jeg ikke fortrudt.[^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Citat:quote:

jeg vil egentligt ikke anbefale noget jeg finder uegnet

det er jo nok derfor de ikke vil have den [:o)] men vi er jo forskellige

prøvede også TSX som max med samme konklusion

Citat:quote:

Kuglen opfører sig eksemplarisk i alle vildtarter. Jeg skød i begyndelsen med 250grs Nosler Participation, men en smadret buk fik mig til at prøve TSX og det har jeg ikke fortrudt.

MVH Bjarne
Svar
#19
Citat:quote:

det er jo nok derfor de ikke vil have den men vi er jo forskellige


Præcis, jeg kan bare ikke anbefale noget jeg selv har dårlige erfaringer med[Wink].

Man må bare være forberedt på at risikere at kuglen fouler ret voldsomt i nogle piber.

Det var den eneste grund til at jeg aldrig ville vælge den.

En ting jeg bemærkede med TSX´en var at den har en klar tendens til at foule betydeligt mindre i større kalibre.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Tjaaa...

Jeg skyder stort set kun med Barnes (TS)X i min 6,5x55 (til vildt)

Det same gælder i min 376Steyr...

Der er ingen tvivl om at TSX'en fouler meget mere i 6,5x55 end i 375 kalibrene... I 458 har jeg ikke skudt så mange Barnes-kugler at jeg kan udtale mig..

Men, helt ærligt ... hvor mange skud får man skudt på en jagtsæson? for mit vedkommende bliver det vel til at jeg må rense 6,5'eren 2 gange "ekstra" i alt per år..[:0] det er ikke et særligt holdbart argument mod et særdeles velfungerende projektil.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at når hastighederne kommer op over 900 m/s så er bondede kugler ikke en unødvendig luksus, hvis man ikke vil lave kødfars ved skud på tæt hold.

Til gengæld mener jeg at hastigheder over 900 M/s er unødvendigt og ren salgsgas [Big Grin] ved jagt på under 300 m ... (måske lige med undtagelse af varmint-jagt/skadevoldende vildt)

Efter min mening er en 300Wm en langdistance-kaliber, og i realiteten uegnet til råvildt i DK...
Med de tungeste kugler kan den måske have sin berettigelse på kronvildt og vildsvin...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)