Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibelængde-lovkrav
#1
Er der nogen her som kender lovens krav til pibelængden på en riffel.
Jeg er godt klar over at der er en min. længde for at kunne udnytte krudtet[^], men det er lovens krav jeg søger.

K&B

Michael
Svar
#2
Hejsa
Emnet har været diskuteret tidligere på forskellige fora. Her er definitionen sakset:
Rifler kategoriseres som "lange" skydevåben i.h.t. EU-våbendirektivet (Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben), og i dette direktiv klassificeres "lange" skydevåben, som ethvert andet skydevåben end "korte" skydevåben. "Korte" skydevåben klassificeres som et skydevåben, hvis løb måler højst 30 cm, eller hvis samlede længde er højst 60 cm.

Dvs. løbet på et "langt" skydevåben skal være over 30 cm, og totallængden over 60 cm.

Det skal bemærkes, at pibens/løbets længde måles fra mundingen til bagkanten af patronkammeret – d.v.s. pibe/løb incl. patronkammeret.
Svar
#3
Hej jesper

Tak for hjælpen

Michael
Svar
#4
Længden gøre det ikke helt alene, hvis man skal stole på den lokale våbenpolitimand.
Riflen skal stadig bevare et "riffelpræg". Du må altså ikke save af kolben og på den måde lave en "bankrøvermodel" med pistolgreb, selvom riflen er over 60 og løbet over 30 cm.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Skal nok prøve at lade være[Wink]

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)