Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Virkning af uheldig placeret skud.
#1
Polen 15.10.2008 kl. ca. 20.30 og månen er forsvundet bag et skylag. Jeg skyder på en gris med min 9,3x74R med en 16 gram RWS Kegelspitz. Afstand ca. 80 m. Grisen falder, men bevæger sig lidt og jeg skyder igen, men rammer tilsyneladene over målet. Grisen forsvinder i mørket. En eftersøgning med hund resulter i at vi finder grisen forendt ca. 75 m. fra skudstedet. Det første skud som træffer, sidder meget højt (tapskud), men det bløder kratigt ud af tryne og mund.
Ved opbrækning er der en del blod i bughulen. Brækket vægt 57 kg.
Det gav selvfølgelig den del diskussion om, hvordan det kunne lade sig gøre og dagen efter blev grisen nøjere "obduceret". Det viste sig, at der var flere bensplinter fra tapskuddet der var slået ned i bughulen, hvor det havde punkteret lunger m.v. og havde forårsaget indre blødninger.
Da jeg kom hjem lavede jeg nedenstående forsøg med forskellige projektiler skudt ind i våde telefonboger på ca. 45 m.
Som det fremgår der der en del forskel på, hvordan de reagerer ved træf. RWS Keggelspitz ekspanderer kraftig ved træf i forhold til de øvrige og er formentlig medvirkende til at grisen falder forholdsvis hurtigt.
Restvægt på de anvendte kugler og restvægt:
RWS Kegelspitx 16 gr. (74%)
Hornady 17,5 gr. (69%)
Speer 17,5 gr. (85%)
Nosler BST 16,7 gr. (75%)
Det første billed er indskudssiden medens det andet billede er telefonbog nr. 2 i opstillingen.
Det kunne være spændende at høre om der er andre der har lignende erfaringer.

[Image: 25u5s82.jpg]
[Image: 3vvb6.jpg]

Billeder reduceret af Kima
Svar
#2
Er du ikke rar at formindske billedet til 640X480 pixel, da det nu fylder så meget, at for at læse teksten skal man flytte siden frem og tilbage.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Er du ikke rar at formindske billedet til 640X480 pixel, da det nu fylder så meget, at for at læse teksten skal man flytte siden frem og tilbage.

Mvh.
Lars/Great Dane



Pjathoved GD. siden skal selvfølgelig flyttes fra side til side......[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hej akp

Utroligt så stort et indgangshul 16 gram RWS Kegelspitz laver.
Imponerende, at den trods alt beholder 74% i restvægt.
Havde du brugt en Lapua Mega 18,5 gram, tror jeg aldrig du havde set den gris mere[:o)]

Havde jeg ikke selv set det[:0], havde jeg aldrig troet at en gris kunne gå til de evige majsmarker med en kugle højt placeret.[8D]

Det ser ud til at være en effektiv kugle, når man ikke selv skal spise/bruge vildtet bagefter.

Hvordan er den med hensyn til gennemskud[?] - og evt. råvildt[?]

mvh
Korthår
Svar
#5
Er 9.3 X 74R ikke lavet i sin tid af tyskerne til jagt i deres kolonier i Afrika?? Jeg vil nasten, ogsaa kun nasten, tro den er anvendelig til et stakkels raadyr. Det er da efter min mening aldeles 'overkill' at anvende saadan en gob til det formaal. En .243 ville da vare mere end tilstrakkeligt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Er 9.3 X 74R ikke lavet i sin tid af tyskerne til jagt i deres kolonier i Afrika?? Jeg vil nasten, ogsaa kun nasten, tro den er anvendelig til et stakkels raadyr. Det er da efter min mening aldeles 'overkill' at anvende saadan en gob til det formaal. En .243 ville da vare mere end tilstrakkeligt.
Hogmeister



Det er ikke fordi jeg er dybt uenig med dig vedr- rådyr og store kanoner.

Men dilemmaet er jo at på jagt i Polen forår som efterår er der altid mulighed for at en gris dukker op. Så vil man jo gerne have "enough gun".
Denne er så altid mere end rigeligt til et rådyr.
Kødødelæggelsens karakter kan efter min overbevisning ikke negligeres selvom man ikke selv skal spise dyret, men man skal nok have smadret et dyr selv for at kende den ringe fornemmelse i maven.

Men vil man kunne det hele på en og samme jagt er tunge kugler ved moderat hastighed ikke at foragte.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Jeg kan godt se dilemmaet imellem at få dyret ned at ligge så man kan komme videre til næste skudchance og store kødskader grundet voldsomt ekspanderende projektiler. Det strider dog imod mine jagtetiskefølelser når der argumenteres for at negligere kødskaderne fordi man ikke selv skal spise kødet. Det er helt på linie med de godsjagter hvor man efter jagten graver 400 fasaner ned fordi de ikke kan sælges. Jeg synes at sådan noget reducerer vildtet til levende skydeskiver, og det bryder jeg mig ikke om.

I min 9,3x62 med en 250 grs TSX kan jeg uden større kødskader skyde elg, svin og rådyr, så mon ikke denne eller samme i 286 grs kunne være en mulighed.

Selve skudsituationen AKP har oplevet kunne selvfølgeligt bruges som argument for at benytte fragmentrende kugler, men den vej skal vi næppe når vi taler om vildt der skal spises.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Originally posted by hogmeister

Er 9.3 X 74R ikke lavet i sin tid af tyskerne til jagt i deres kolonier i Afrika?? Jeg vil nasten, ogsaa kun nasten, tro den er anvendelig til et stakkels raadyr. Det er da efter min mening aldeles 'overkill' at anvende saadan en gob til det formaal. En .243 ville da vare mere end tilstrakkeligt.
Hogmeister

Det kan diskuteres til al evighed om det er overkill. Men jeg har ógså skudt råvildt med 16 gram Kegelspitz uden at det på nogen måde gav mere kødødelæggelse en andre mindre kalibre vill have gjort.
Svar
#9
Hej akp.

Jeg kan godt huske, at vi var noget målløse. Jeg mindes også svagt, at Korthår hårdnakket påstod at der skulle være mere end en træffer, for det tapskuddet kunne bestemt ikke have forvoldt grisens død.
Hvad jeg derimod ikke helt har glemt, er det efterfølgende væddemål med Korthår, men det har han helt sikkert glemt.[}Smile]

Vil du godt minde ham om det[8D]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Hej akp.

Jeg kan godt huske, at vi var noget målløse. Jeg mindes også svagt, at Korthår hårdnakket påstod at der skulle være mere end en træffer, for det tapskuddet kunne bestemt ikke have forvoldt grisens død.
Hvad jeg derimod ikke helt har glemt, er det efterfølgende væddemål med Korthår, men det har han helt sikkert glemt.[}Smile]

Vil du godt minde ham om det[8D]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Hej 375ras
Hvor hulen kommer du fra[?] - jeg troede du havde travlt med at bygge sommerhus og jagte vildt rundt i Tyskland.[8D]

Og nej - der er vist ingen fare for, at jeg får lov til at glemme det væddemål[^][V]

mvh
Korthår

NB: det er godt nok utroligt, at der ikke var andre kugler i den gris[Wink]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg kan godt se dilemmaet imellem at få dyret ned at ligge så man kan komme videre til næste skudchance og store kødskader grundet voldsomt ekspanderende projektiler. Det strider dog imod mine jagtetiskefølelser når der argumenteres for at negligere kødskaderne fordi man ikke selv skal spise kødet. Det er helt på linie med de godsjagter hvor man efter jagten graver 400 fasaner ned fordi de ikke kan sælges. Jeg synes at sådan noget reducerer vildtet til levende skydeskiver, og det bryder jeg mig ikke om.

I min 9,3x62 med en 250 grs TSX kan jeg uden større kødskader skyde elg, svin og rådyr, så mon ikke denne eller samme i 286 grs kunne være en mulighed.

Selve skudsituationen AKP har oplevet kunne selvfølgeligt bruges som argument for at benytte fragmentrende kugler, men den vej skal vi næppe når vi taler om vildt der skal spises.



Har lignende positive erfaringer med 9.3*62. Sköd 2 rådyr i Estland i Oktober med en Oryx 18.5 grams kugler. Og også her var der heller ikke nogen större köd skader [Smile] Näste gang bliver 30-06'eren helt sikkert hjemme i skabet.
Svar
#12
Yeti, jeg vil meget gerne se noget bevisførsel for den i mine øjne meget grove påstand du kommer med.

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#13
hvis det er fasanligene der hentydes til, er jeg bange for at deres eneste værdi for jagtselskabet ligger før og i selve skudøjeblikket.

jeg tror ikke du får deltagerne på en købejagt til at tage fuglene med hjem i fryseren[Sad]

heldigvis for jagten er der ikke dokumentation derfor

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Emnet har været oppe herinde før, men desværre virker linket til politikken ikke mere.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...D=751#4965

Update: Her er linket der virker http://politiken.dk/indland/article99395.ece

Jeg har ikke nogen billeder eller ligende da jeg ikke selv har oplevet en sådan nedgravning - og det håber jeg i øvrigt heller ikke at jeg nogensiden måtte komme til at opleve.

Det jeg skrev var nu heller ikke for at tage dette emne op igen, men mere for at diskutere det jagtetiske i at benytte ammunition man på forhånd ved laver unødig stor kødskade. Jeg kan sagtens se idéen i at få lagt dyret ned i en fart så man kan komme videre til næste skudchance, og geviret eller tænderne tager jo ikke skade. Det støder bare mine jagtetiske følelser da jeg finder at et vigtigt argument for at jagt et en acceptabel fritidsaktivitet er at man har et mere naturligt forhold til det man spiser. Det skal ses i forhold til at kød for mange er noget der er vakumpakket. For mig skal jagten helst drives på en rimelig bæredygtig måde. Jeg har ikke det mindste i mod at man fodre, planter fodermarker, begrænser antallet af rovdyr, sikre tørre steder hvor vildtet kan ligge, adgang til vand, insektvolde og alt det andet fine arbejde man kan lave. Men for mig er der noget forkert i at opdrætte fasaner i volierer, for så at "udsætte" dem ved at de lærer at volierer 1-3 er formiddagsholdet som spiser i remisse a-d og volierer 4-6 er eftermiddagsholdet der spiser i remisse e-g. Når der gøres på den måde så forsvinder det naturligt for mig. Det er i mine øjne industri, og her har jeg det altså bedre med at man så tager skridtet fulgt ud og flytter skydningen ind i en dertil indrettet biograf. Så må man få sin friske luft ved at rulle vinduet ned på turen hjem.

Om DOFs påstand (se nedenfor side 7) så er rigtig eller ej det kan jeg som tidligere nævnt ikke afgøre for dig. Er den rigtig er det efter min mening ulækkert.

http://www.dof.dk/sider/images/stories/d...ning04.pdf
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Surt opstød fra Thy, det kan også bringe mit pis i kog hvis nedlagt vildt ikke skal bruges,hvis det er rigtigt at man lige frem graver vildet ned efter jagten,ja så gidder jeg ikke længere alt det det fis med fint tøj,trutteri i horn,lætten på hatte og alt det andet snopperi,det har jo ikke en skid med respekt for mennesker eller vildt at gøre,jeg er helt på det rene med at min holdning giver nogen på bærret.

Noget andet er vi kan alle levere et dårligt skud,ja så er det jo udemærket at anvende et kaliber der har den fornødne kraft til at stoppe vildtet hvad det så end måtte være man har skudt til,,,,alle kan lave en BRØLER,,,det er sikkert og vist,problemet er bare om man tør stå ved det.

mvh,Buffalo
Svar
#16
Citat:quote:

men mere for at diskutere det jagtetiske i at benytte ammunition man på forhånd ved laver unødig stor kødskade.


Ja, eller så kraftige kalibre at det er vildt overkill.

Det eneste det styrker er et forsmået ego[Big Grin]

Men det er igen subjektivt til den yderste grænse!!!

Éen jæger skyder éet stykke vildt med en given kugle og får et ødelagt stykke vildt, i hans øjne.
En anden jæger skyder igennem flere år over 100 stykker vildt med samme diameter/kaliber/vægt kugle uden at opleve det beskrevne.

Hvad er så "rigtigt" og "forkert"??

Det tror jeg ikke nogen kan give et "korrekt" svar på.

Udgangspunktet er vel at når men med en given kraft driver et legeme gennem en vildtkrop med en give hastighed så gør vi det for at dræbe dyret hurtigst muligt, hverken mere eller mindre.

At vi så kan diskutere på et lavvidenskabeligt plan hvilke kugler der er den, ja jeg hader udtrykket "den bedste kugle", siger vel mere om vor egen "uvidenhed".

Den bedste kugle findes ikke!!!

Alt består i større eller mindre grad af kompromiser.

Hvorfor er det imidlertid blevet sådan at jo større kalibre og dyrere kugler jo bedre skulle det angiveligt være??

èen ting er sten sikkert, nemlig at forhandlerne og producenterne de er ikke uden væsentlig indflydelse på vores opdigtede behov.

Bare se Mr. Roy Weatherby, han er da produktet af dette opdigtede behov.

Som en eller anden herinde har som tag " the perfect solution for a non existing problem"[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Emnet har været oppe herinde før, men desværre virker linket til politikken ikke mere.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...D=751#4965

Update: Her er linket der virker http://politiken.dk/indland/article99395.ece

Jeg har ikke nogen billeder eller ligende da jeg ikke selv har oplevet en sådan nedgravning - og det håber jeg i øvrigt heller ikke at jeg nogensiden måtte komme til at opleve.

Det jeg skrev var nu heller ikke for at tage dette emne op igen, men mere for at diskutere det jagtetiske i at benytte ammunition man på forhånd ved laver unødig stor kødskade. Jeg kan sagtens se idéen i at få lagt dyret ned i en fart så man kan komme videre til næste skudchance, og geviret eller tænderne tager jo ikke skade. Det støder bare mine jagtetiske følelser da jeg finder at et vigtigt argument for at jagt et en acceptabel fritidsaktivitet er at man har et mere naturligt forhold til det man spiser. Det skal ses i forhold til at kød for mange er noget der er vakumpakket. For mig skal jagten helst drives på en rimelig bæredygtig måde. Jeg har ikke det mindste i mod at man fodre, planter fodermarker, begrænser antallet af rovdyr, sikre tørre steder hvor vildtet kan ligge, adgang til vand, insektvolde og alt det andet fine arbejde man kan lave. Men for mig er der noget forkert i at opdrætte fasaner i volierer, for så at "udsætte" dem ved at de lærer at volierer 1-3 er formiddagsholdet som spiser i remisse a-d og volierer 4-6 er eftermiddagsholdet der spiser i remisse e-g. Når der gøres på den måde så forsvinder det naturligt for mig. Det er i mine øjne industri, og her har jeg det altså bedre med at man så tager skridtet fulgt ud og flytter skydningen ind i en dertil indrettet biograf. Så må man få sin friske luft ved at rulle vinduet ned på turen hjem.

Om DOFs påstand (se nedenfor side 7) så er rigtig eller ej det kan jeg som tidligere nævnt ikke afgøre for dig. Er den rigtig er det efter min mening ulækkert.

http://www.dof.dk/sider/images/stories/d...ning04.pdf



Hej Yeti
Jeg er ked af at det først blev opfattet som et personangreb på dig for det var bestemt ikke meningen. Og det må du undskylde.!
JEg bliver bare lidt harm når man referere til ting som der ikke ligger nogen konkrete beviser for.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg selv er de den brance som jeg lidt føler du beskylder for nogle ting. Og da jeg aldrig selv har hørt eller set noget til de rygter internt i brancen så går det mig lidt på at du kan komme med sådanne udtagelser.
Nej der er ikke mange penge i at sende det skudte vildt til Bjarne Frost men lidt har ret og vildtet skal og BLIVER anvendt. Alt andet lige ville være ødelæggende ikk kun for jagtvæsener men for jagten som helhed i Danmark. Og sikkert enden på meget af den[Sad]

et sjovt eksempel i artiklen er desuden:
Citat:quote:

Kritikerne peger også på, at opdrættet degenerer den naturlige bestand, og at fasanerne fortrænger duehøge og andre dyr eller smitter dem med sygdomme.

Ser man det.? Utroligt hvad man kan lære af politikken, fasaner er nok det høgende spiser mest de steder de optræder.! Har nu aldrig set en fasan jage en duehøg bort men derimod meget ofte set fasaner hunderad fordi høgen lige er fløjet over dem[B)]

Men fred vær med det, håber nu også du kan se det lidt fra min side og ikke kun ser det som et surt opstød.[Big Grin]

Vh
Christian

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#18
Ja,jeg må indrømme at jeg heller ikke er særligt imponeret at Politikken,sådan helt generelt-og den påstand med at fasaner skulle fortrænge f.eks.duehøgen er jo direkte latterlig.Men det er måske "politiskt korrekt" og netop dét er jo meget vigtigt for "Politikken".Hvis jeg husker tilbage på min tid som skytteelev er det ikke lige frem mangel på duehøge på udsætningspladserne jeg kan huske..............[:0]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
No harm done - som Yeti er man jo vandt til lidt kolde omgivelser [Wink og det er helt fint med mig at vi har forskellige indgangsvinkler på tingene. Så længe vi kan være uenige på en civiliseret måde er det jo bare helt fint.

Jeg studsede også lidt over den med Høgh'en (som det vel bør staves herinde) specielt da jeg for mindre en 14 dage siden diskuterede godt nok musvågers store antal. Det var netop i et område med mange udsatte fasaner.

Med hensyn til valg af kaliber, så er jeg ganske enig med Gammeltoft at det her er svært at stille en firkantet regel op for hvad der er overkill. Jeg har haft betydeligt mindre kødskade når jeg har skudt med min 9,3x62 til råvildt end jeg har eksempler på fra min 308win. Efter min mening er det primært kombinationen af kaliber, kugle og afstand (hastighed) der skal passe sammen. Skyder man råvildt med en 300winmag så skal man nok kigge efter en temmelig hård kugle, så vi ikke skal have endnu et af de billeder som det jeg tror vi alle kan huske af bukken der bliver "brækket" i skuddet.

Det jeg oprindeligt ville var at sige at jeg ikke kan lide tanken om bevidst at vælge en kombination der giver stor kødskade - GameKing og Scramjet (fra Lazzeroni forstås) - kunne nok være et sådant eksempel.
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Efter at jeg startede mit indlæg, er der kommet 17 indlæg hertil. Jeg havde dog ikke fantasi til at forestille mig at man kunne komme så vidt omkring med det pågældende emne. Jeg synes det er lidt ærgeligt, at man ikke generelt holder sig til emnet. Det gælder forøvrigt også andre indlæg i dette ellers seriøse forum.
Jeg fornemmer, at nogle synes en 9,3x74 / 9,3x62 er en kanon der splitter alt. Det er ikke tilfældet. Som nævnt har jeg også skudt råvildt og ræv med det kaliber med RWS KS uden større kødødelæggelse end andre mindre kalibre ville have gjort. Der er selvfølgelig forskel på effekten af de forskellige kugletyper, hvilket jeg lagde op til med det viste forsøg. Jeg håbede derfor, at der var andre der kunne fortælle om lignende oplevelser som vi alle kunne lære et eller andet af.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)