Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problem med .243
#1
Jeg lader patroner til en .243 riffel, og det går fint med de hylstre der er førstegangs afskudt i riflen.

Jeg har købt hylstre der er afskudt 1 gang i anden riffel, - og disse kan jeg simpelthen ikke få kalibrere, så riffellåsen kan lukkes.

Jeg har fuldsized hylstrene.

Er der nogen der har et forslag til, hvad problemet kan være?
Svar
#2
Skulderen sidder lidt for langt fremme. Det er ikke usædvanligt. Det du skal gøre er at skrue din die en kvart omgang længere ned. Kør så et hylster igennem og se om du kan lukke låsen over det uden problemer. Hvis ikke så skal du skrue dien en kvart omgang længere ned.

Der står en fin beskrivelse af processen i Den Store Norske Ladebok. (For nogle rifler skal man skrue dien op for at få den helt rigtige presning).

Når du har fundet en indstilling der passer, så kan du måle afstanden var undersiden af din presse til toppen af dien, og så bruge den afstand næste gang du skal presse hylstre.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hej Gnist

Det er et velkendt problem, at nogle 243 kamre er til den korte side, og den bedste løsning er nok, at få boret/poleret kammeret op.

Det kan også løses ved, at slibe af underkanten af di´en - lad nu være med at slibe af hylsterholderen, der er for lidt gods i den.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Er det med flere forskellige fabrikater eller kun éet?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Gnisten

Jeg lader patroner til en .243 riffel, og det går fint med de hylstre der er førstegangs afskudt i riflen.

Jeg har købt hylstre der er afskudt 1 gang i anden riffel, - og disse kan jeg simpelthen ikke få kalibrere, så riffellåsen kan lukkes.

Jeg har fuldsized hylstrene.

Er der nogen der har et forslag til, hvad problemet kan være?



Hej Gnist

Når du skriver at du fullsizer regner jeg med at du har justeret die så den rører ved hylsterholder. Man kan få noget mesingfolie der er ca. 0,1mm tyk (blev brugt førhen ved gamle drejebænke) og sådan et stykke kan lægges i bunden af hylsterholderen. Jeg har ikke selv haft problemet (trods mere end 11000 hylstre) men kender een der måtte bruge folie til en 6,5x55.

Mvh. Ole
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by OKHansen

Citat:quote:

Originally posted by Gnisten

Jeg lader patroner til en .243 riffel, og det går fint med de hylstre der er førstegangs afskudt i riflen.

Jeg har købt hylstre der er afskudt 1 gang i anden riffel, - og disse kan jeg simpelthen ikke få kalibrere, så riffellåsen kan lukkes.

Jeg har fuldsized hylstrene.

Er der nogen der har et forslag til, hvad problemet kan være?



Hej Gnist

Når du skriver at du fullsizer regner jeg med at du har justeret die så den rører ved hylsterholder. Man kan få noget mesingfolie der er ca. 0,1mm tyk (blev brugt førhen ved gamle drejebænke) og sådan et stykke kan lægges i bunden af hylsterholderen. Jeg har ikke selv haft problemet (trods mere end 11000 hylstre) men kender een der måtte bruge folie til en 6,5x55.

Mvh. Ole



Svare det ikke bare til at skrue die'en en kvart omgang længere ned. Der er som sagt et fint afsnit om netop denne problematik i Den Store Norske Ladebog.

Hos mig er det sådant at jeg skal have dien længere ned når jeg lader til min fars Manlicher baseret på hylstre der ikke allerede har været skudt af i den. Det samme er tilfældet for min nye M03.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
@ yeti

Når man fullsizer SKAL sizer dieen være skruet helt ned mod shell holderen og så kan man ikke size hårdere.
Hvis det er nødvendigt at size hårdere er der 3 muligheder.

#1 Læg folie under hylsteret inde i bunden af hylsterholderen.
#2 Rundslib materiale af hylsterholderen.
#3 Rundslib materiale af sizer dien

#1 koster gratis men man skal passe på ikke at tabe det lille stykke folie

#2 Svækker hylsterholderen, men det er normalt ikke noget problem, da der højst skal fjernes 0,05 - 0,1 mm. Man kan købe en extra og således øremærke den modificerede til netop den riffel der er problemer med.

#3 Dien er ikke længere standard og bør ikke sælges til andre. Sizer dies er meget dyrere end shellholders, hvorfor løsning #1 eller #2 kan anbefales

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
@ M@X For lige at forstå hvorfor du ikke mener at man må skrue dien længere ned - hvilket som sagt anbefales - hvis det er nødvendigt - i den Store Norske Ladebog, så vil jeg gerne høre hvad det efter din mening er at man gør ved hylsteret. Som jeg ser det kan det være 2 ting.

1 Man presser skulderen lidt længere tilbage

2 Man sizer det allernederste af hylsteret - altså klemmer hylsterbunden sammen.

Jeg hælder selv til det første, og er det tilfældet så vil resultatet af at lægge folie eller slibe det ene eller andet sted som jeg ser det give præcis samme resultat som at følge vejledningen i Den Store Norske. Aller fremgandsmådet brunget toppen af hylsteret lidt længere op i dien.

Nu har jeg været i kælderen og har hentet bogen, og her skriver de også at man skal slibe af hylstret hvis man skal længere ned end ved kontakt med hylsterholderen [:I]

Der hvor de mener at vejledningen fra die fabrikanterne er forkert er den anden vej. Det er efter deres mening forkert at starte med at skrue dien ned til hylsterholderen fra start, idet man bør starte lidt over, og så finde ud af hvor langt man skal ned i forhold til hvordan die og kammer passer sammen.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
@Yeti, læs nu hvad Sølvræven skriver[Wink]

Citat:quote:

Når man fullsizer SKAL sizer dieen være skruet helt ned mod shell holderen og så kan man ikke size hårdere.


Fænomenet med 243 der ikke lader sig kalibrere er et velkendt fænomen!

Dette består ofte i at godstykkelsen af hvisse hylstre er så meget tykkere at den ikke lader sig forme lige så let som ved andre fabrikater.
Mange af mine kunder der skyder 243 har disse hylstre, hvorfor jeg altid gør som følger:

Dien skrues ned til der er kontakt med hylsterholderen.
Herefter sænkes "ram´en" og dien skrues en kvart omgang længere i og fikseres.

Herefter er der de muligheder M@X beskriver hvis det stadig ikke virker.

Iøvrigt har jag slebet 0,2mm af alle mine hylsterholdere og måler setback af skulderen i stedet[Wink]
Det er meget enklere når man laver rigtigt mange patroner.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
@ yeti

Med tanke på trådens start, så er det åbenbart problemet at trådstarter har et kort kammer og et die sæt der ligger i den lange ende af tolerancen.

Jeg skriver ikke at man ikke MÅ skrue dien længere ned. Jeg skriver at det hjælper ingenting. Når der er kontakt imellem die og shellholder, så kan du skrue til du bliver lang i ansigtet. Hylsteret kommet ikke længere op i sizeren.
Den eneste måde at få hylsteret længere op i sizeren (for at presse skuldrene længere tilbage) er at benytte metode #1 #2 eller #3

Men du har da ret i at under normale forhold og såfremt man kun anvender hylstre der er afskudte i ens egen riffel, så behøver man kun at skrue die ned til der netop er kontakt på skuldrene. Der er jo ingen grund til at give sit dyre messing mere gymnastik end højest nødvendigt.
Men det skriver du jo osse[Smile]

Skulle der mod forventning være på den nederste del af hylsteret der klemmer, så findes der "small base sizer dies"

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Jeg siger tak til jer alle for mange gode indput.
Systemet med at dreje dien ned til hylsterholderen rører, og så 1/4 omgang mere har jeg prøvet uden held.

Jeg vil nu prøve at lægge et stykke folie i bunden, og håber det hjælper.

Jeg har prøvet flere forskellige hylster-fabrikater, og hylstre skudt af i forskellige .243 rifler - og ingen af disse går i riflen -(kan ikke lukke bundstykket).

Det går stadig fint med de fabrikspatroner der kun er afskudt i omtalte riffel, de er nu omladede for 3. gang uden problemer.

Endnu engang tak for de mange forslag. Og et rigtig godt nytår til alle.
Svar
#12
En mulighed der nævnes her er et "small base die".

Efter jeg har anvendt disse, har jeg ikke haft eet eneste problem.

Det er muligt at hylsteret ikke holder så længe, men min 1. prioritet er funktioneringen...

Normalt er small base forbeholdt halvauto'er, pumprifler og leveractions.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

En mulighed der nævnes her er et "small base die".

Efter jeg har anvendt disse, har jeg ikke haft eet eneste problem.

Det er muligt at hylsteret ikke holder så længe, men min 1. prioritet er funktioneringen...

Normalt er small base forbeholdt halvauto'er, pumprifler og leveractions.


Vi har berørt problemet før! [Wink] > http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...s=klemmere

mvh.
Swift
Svar
#14
Jeg har haft problemet i min Krico kal 243. Bruger RCBS dies, men bundstykke kunne ikke lukkes alligevel. En ven prøvede i sine dies af forskellige fabrikater. Virkede heller ikke.Det var først da jeg trimmede hylstret til minimumslængden at det gik,siden har jeg ikke haft problemer, så prøv lige dette tip også.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#15
Jeg vil lige sige tak til alle for de mange svar. Jeg har nu fundet problemet, - jeg har simpelthen brugt en for billig presse - ved skift til en bedre kvalitet var problemet forsvundet som dug for solen.

Jeg havde en Lee lock-n-load presse, men har nu skiftet den ude med Lee's større model.

Citat:quote:

Originally posted by Gnisten

Jeg lader patroner til en .243 riffel, og det går fint med de hylstre der er førstegangs afskudt i riflen.

Jeg har købt hylstre der er afskudt 1 gang i anden riffel, - og disse kan jeg simpelthen ikke få kalibrere, så riffellåsen kan lukkes.

Jeg har fuldsized hylstrene.

Er der nogen der har et forslag til, hvad problemet kan være?


Svar
#16
@ Gnisten

Vil det sige at hylstrene blev skæve med den gamle presse ?

Bruger du samme hylsterholder og die som før - har du købt hylstre fra den samme riffel som før ?

Det er da skønt, at problemet er forsvundet - det lyder bare lidt mystisk [Smile]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Nej hylstrene var ikke skæve, de var bare ikke blevet presset nok, uanset jeg skruede dien længere ned.

Da jeg pressede de samme hylstre i den nye presse, passede de perfekt i riflen.

Så jeg vil advare imod at købe for billige presser. Selvom den billige pressede mine 30.06 hylstre perfekt.
Svar
#18
Lige for at vække denne tråd lidt til live igen, så har jeg haft samme problem med .243 Win. Hos mig var problemet ligesom det også bliver nævnt at trimlængden SKAL være nede på den anbefalede Trim-længde. I min riffel er der absolut ingen tolerance på trimlængden, bare 0,05 mm giver forskellen på om den klemmer eller ej.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)