Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sådan fjernes en fiskekrog....
#1
http://www.break.com/index/nasty-fish-hook-removal-from-hand.html

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Av....[V][xx(]

Det er nok ikke den metode jeg ville bruge....

Jeg måtte engang fjerne en krog fra tungen på vores Flatcoated retriever... (der sad jo lidt ormerest på den krog og "duftede")[:I]

Det foregik ved at mose krogen helt igennem tungen og så klippe krogens spids og modhager af!

Det mærkelige var at hunden ikke engang hverken hylede eller bed!!!
Men den var ikke så glad for hverken mig eller fiskestænger i en rum tid....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Det tager han sq da meget pænt, gad nok vide hvor meget Markers Mark han har fået indenbords
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Metoden med snoren er den bedste metode.

Kender personligt en, som har fået revet en 8/0 tarpon fluekrog hevet ud af maveskindet på den måde.

Man skal bare huske at trykke nedad på krogskaftet, så modhageren kommer bedst mulig fri af vævsfibrene, inden der trækkes i snoren med et raskt træk og den løber bagud af hullet.

Ved at trække krogen hele vejen igennem og bide spids og modhager af, risikerer du at lave meget større skade. Først ved at krogen gennemborer mere væv - og dernæst når du klipper krogen over, hvor du risikerer at mase wiren flad med to skarpe kanter, som kan skære og lave skade på vejen tilbage igen - og med evt. olierester og skidt fra tangen som supplement til det skidt, der i forvejen sikkert sad på krogen...

Hertil kommer at visse kroge har så stærk en fiber, at de ikke umiddelbart er til at bide over, og den megen rusken rundt i krogen og såret er næppe behageligt[xx(]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Eller måske er løsningen at bruge kroge uden modhager ?
Hvor tit er det lige modhagen der afgør om man kan holde fisken på krogen ? [Big Grin]

Men et fint lille trick.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
any krogen kan komme ude med masser whisky og øl..been there...done that...[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin] med Rapala nummer 13 Countdown..ouch..!!

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Metoden med snoren er den bedste metode.

Kender personligt en, som har fået revet en 8/0 tarpon fluekrog hevet ud af maveskindet på den måde.



Er det Mikael Bæk du tænker på?

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
@ Max: Jeps! Michael Bech-Hansen....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Metoden med snoren er nok den bedste hvis krogen sidder så spidsen ikke umiddelbart kan skubbes ud, men den fungerer absolut ikke når krogen sidder i tungen på en retriever[V]

Metoden greb jeg ikke ud af luften, det var min fætter, der er dyrlæge, der anbefalede at gøre sådan.

Jeg har fået kroge i fingrene to gange, begge gange i "skindet" mellem tommel og pegefinger.. Den ene gang gik krogen helt igennem, og jeg klippede bare snøren af og trak krogen igennem.
Jeg var 13 på det tidspunkt og lavede stort set ikke andet end at fiske og gå i skole...

Anden gang sad den med spidsen indad, og eneste vej var at bruge metoden med snoren... Jeg kan FINT huske forskel på de to gange..[B)]

I øvrigt kan man jo fint desincficere både kroge og værktøj med Jack D.[^] eller almindelig sprit... Men for ind i h. hvor det svier i såret....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Jeg gjorde engang den dumhed, at holde min stang i den ene hånd og en rapala i den anden hånd, som var bundet på linen... og samtidig gå op ad et skråt dige. Da græsset var vådt gled jeg og faldt. Men i faldet fik jeg revet højre hånd længere frem for at afbøde faldet end den venstre, som holdt wobleren, der i øvrigt havde sylespidse rustfrie stålkroge på.

Resultatet var en trekrog begravet dybt ind i langefingerens mellemled - altså ind i selve leddet.
Krogen var heldigvis så skarp, at det ikke gjorde ondt - men er bare lidt handicappet, ,når man står der med en trekrog i fingeren og en wobler med 5 ekstra spidser, der kan sætte sig, når man skal brække en wobler fri med kun een hånd.

Ledvævet er ret sejt at rive i... og da der var tale om et led kunne der ikke blive tale om at trække den igennem... på grund af potentiel ekstra skadeforvoldelse - i øvrigt var krogen heller ikke stor nok til at det rigtigt kunne lade sig gøre.[xx(]

Den med snoren kunne heller ikke bruges - da jeg var alene og kun havde en hånd fri - og 5 krogspidser i umiddelbar nærhed af de andre fingre - så et hurtigt riv med en snor kunne blo risikere at forværre situationen betragteligt....

Med de bare næver måtte der virkelig lægges kræfter i for at trække krogen baglæns ud af såret... ledvæv er virkelig sejt at rive i - men efter ca. 10 minutters trækkeri i krogen kom den fri. Fingerleddet var lidt ømt i et par dage - men ellers var der ingen gener ved det efterfølgende - og ligesom det ikke gjorde ondt at sætte krogen ind i fingeren - gjorde det heller ikke ondt at hive den ud.

Kan i øvrigt fortælle som et kuriosum, at den fiskeguide der trak den store krog ud af Michael Bechs mave, da de befandt sig i en båd 4 timers sejlads fra land, måtte hive en tilsvarende krog dybt ind i låret på sig selv med vilje for at demonstrere, hvor nemt det var at hive den ud med en stump line - inden han fik lov til at hive krogen ud af Michaels mave....[Big Grin]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)