Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.308W til vildsvin
#1
Hej!

Jeg skal måske på grisejagt i Tyskland næste år. Spørgsmålet er hvilken kugle jeg skal vælge til .308'eren??? Jeg har selv tænkt på følgende:

- Swift Scirocco II 180 grains
- Hornady IB 180 grains
- Nosler Acubond 180 grains

De 3 ovenstående er jo meget ens i konstruktion, så valget må falde på den der går bedst i Saueren..

Derudover:

- Nosler Partition 180 grains
- Swift A-frame 180 grains

Lad mig høre hvad I har af erfaringer!

Jamo
Svar
#2
Du kunne jo også overveje en massiv kugle - TSX eller lign. Jeg tror umiddelbart at IB er for blød til grise.

En A-frame skulle nok gøre arbejdet, men arbejdet kan nok gøres lige så godt med en billigere kugle. Jeg skal snart lade nogle Woodleigh 180 grain PP. Jeg vil placere den i øverste kategori, dog med lidt ringere BC, da den tilnærmelsesvist er fladnæset. Hvis du er fra Københavnsområdet, kunne du jo købe et par stykker af mig og se hvordan de går i Saueren?

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Erfaringer fra bla. Kroatien siger at Interbond (165 grains) er aldeles fortrinlig til specifikt vildsvin. Dette stammer fra folk der skyder ret mange grise[Wink]

Jeg ved snart ikke om jeg tør sige det men alligevel, en 165 grains partition virker erfaringsmæssigt også rigtigt godt fra en 308 win.....[^]

Med 180 grains virker det formodentlig lige så effektivt.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Hej.

Har brugt nosler partion 180 grains og ikke med den store succes i 308, de laver godt nok gennemskud men grisebasserne render fandens langt, selv med 3 gode kugle i kroppen. det det drejer sig om set fra min snæver synet viden, det er en hurtig og kraftfuld chok virkning, hvor kuglen får hovedmotoren til at gå i stå, så kommer gennemskud i anden række,prøv en hornady sst 180 grains eller lapua mega så skrige basserne ikke mere med garanti.

Sniper2 [Big Grin]
Svar
#5
Det var hurtige og gode svar!!! Jeg er netop igang med at lade 165 grains Hornady IB - og derfor glæder det mig jo rigtig meget at du (Gammeltoft) smidder det erfaringsgrundlag på banen... Den skal da absolut prøves. Jeg tror dog at jeg tager en 180 grain'er med i baghånden hvis det skulle gå galt...Jeg lader samtidig nogle Siera GameKing 165 grains, men der tror jeg ikke jeg vil prøve på grise...

Jeg har fået anbefalet Norma Vulcan 180 grains, men er det ikke bare en traditionel SP kugle med blykerne og kobberkappe og ikke bonded??? Kunne jeg så ikke lige så godt vælge Sierra GameKing 180 grains, der jo er kendt for spitze præcision og samtidig er ret billig????

@ Chr. Olsen: Det kunne godt være, at jeg ville prøve din ladning når du har fundet en god en. Jeg vender tilbage til dig, hvis det bliver aktuelt! Tak for det!!!

Jamo
Svar
#6
Jeg følger også denne tråd nøje,står selv i samme situation.....

Som en lille kommentar,kan jeg fortælle at når jeg ikke sidder bag pc'en disse aftener,sidder jeg og læser om en vis Mr Walther Dalrymple Maitland Bell (Karamojo Bell) For dem der ikke lige kender ham,kan jeg fortælle at han er en alle tiders "største" elefantjæger.Han nedlagde over 1000 af de store tykhuder,og langt de fleste med en .275 Rigby(7x57) eller en 6,5x54 Mannlicher.Hans filosofi var at en korrekt placeret kugle fra en let riffel,var lige så effektiv som een fra en stor....Altså-hvis man bare rammer der hvor det gør ondt,er det ikke så afgørende hvad kuglen hedder.... (Ja ja,nu er der nok nogen der vil indvende,at man har en større fejl-margin med en stor kuglen end en lille,og det er nok heller ikke forkert,men lidt tankevækkende er denne gamle historie da....)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
HEJ ULG! Jeg har godt hørt om ham, og jeg må sige at jeg deler holdning med ham - dog uden at have det store erfaringsgrundalg - men det må tiden jo vise!

Jeg kommer ikke til at skyde på løbende grise, da min kikkert ikke tillader det. Det er en VX-L 4,5-14x50, så de skal komme trissende eller stå stille. Men så kan de tilgengæld også bare komme an [Big Grin] Desværre har jeg ikke råd til at sætte en anden kikkert på p.t.

Hvad overvejer du at bruge i 308'eren?

Jamo
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej.

Har brugt nosler partion 180 grains og ikke med den store succes i 308, de laver godt nok gennemskud men grisebasserne render fandens langt, selv med 3 gode kugle i kroppen. det det drejer sig om set fra min snæver synet viden, det er en hurtig og kraftfuld chok virkning, hvor kuglen får hovedmotoren til at gå i stå, så kommer gennemskud i anden række,prøv en hornady sst 180 grains eller lapua mega så skrige basserne ikke mere med garanti.

Sniper2
[Big Grin]

Sniper - kan Hornady'en og Mega'en virkelig sammenlignes?
Jeg har i mange år skudt med Mega'en - godtnok i kaliber 6,5x55. Jeg har altid været glad for den bl.a. fordi jeg synes, at arbejdet i dyret er perfekt. Altid gennemskud og fint udgangshul. For et par år siden skiftede jeg til 30.06 og lod mig samtidig overtale til at bruge Hornady SST 180gr.
Jeg synes, den er alt for voldsom. Den smadrer alt hele vejen gennem dyret. Når jeg skyder et rådyr, skal det meste af forkroppen kasseres. Det samme gælder en hjort. Jeg har kun skudt et enkelt svin - der var også alt for stor kødødelæggelse, men den gik dog alligevel ca. 30 meter, men den vejede også omkring 85 kg.
Jeg har en dårlig vane med at placere kuglen bag forboven. Står dyret en anelse ude af vinkel, så er hele maven nærmest 'eksploderet'
Jeg er færdig med SST'en og vil nu afprøve Mega'en i kaliber 30, men jeg forventer da et langt bedre arbejde.


Svar
#9
Jeg har også prøvet Partition i nogle grise, og jeg kan slet ikke genkende det Sniper2 skriver om.

Ud af de 5 grise jeg har skudt efter i år med 165gr Partition,(spinkel statistisk grundlag), er 4 af dem fundet døde indenfor 10m efter skudstedet.

Der var dog en,den kvitterede fint for kuglen, og gik fra skudstedet, men ikke lengere end 50-60m.(det er fuldt acceptabelt)
De 2 største grise vejede omkr 150-160 kg, og der var den fineste gennemskud.

Jeg fortsætter med min 165gr Partition.

Har også skudt del gris med 180 gr Partition i min 30-06(den gik 830m/s, hvilket er meget tæt på det en 308 kan præstere).
De grise gik aldrig længere end 60-80m, selv med mave/lever skud.
Det, synnes jeg, er meget godt klaret.

Dog vil jeg nok mene, at 180gr kugler er generalt bedre valg til gris i cal .30, men min 308 skyder desværre ikke nær så godt med dem som 165gr kugler.

165gr IB er også velafprøvet på gris, især da jeg havde 30-06, men den var ladet ned til 308 hastigheder(825m/s), hvor den skød fantastisk godt i min Blaser pibe.

Men, som nævnt tidligere,hvis din riffel vil skyde med 180gr kugler brug dem, de er bedre valg til de større grise.

Dem op til 80kg er ikke så kræsne.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Hej
Som i kan se så er der mange meninger og oplevelser her i dette forum,lige så mange som der er stjerner på himlen.
Megaen funger fint igen tvil om det,sst funger også fint med den rigtige fart, ikke overtunet,bruger dem i 308 og 6,5 x 55 uden problemer med gennemskud hver gang og ca 3-4 cm udgangshul.
De gør er rigtig godt stykke arbejde trods det de ikke er bondet...

Mvh. sniper2 [:o)]
Svar
#11
Citat:quote:

Hvad overvejer du at bruge i 308'eren?

Jamo


Jeg tror det bliver Partirion i 165 grs....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Jeg har nu skudt 3 rådyr med 165 grains Hornady Interbond i 308 win.
Jeg gik over til Interbond for at slippe for den kødødelæggelse og blodudtrækning jeg oplevede med 150 grains Hornady SpirePoint.
De to første dyr havde samme kødødelæggelse som med første kugle - på trods af lavere hastighed og efter rygtet at dømme bedre kuglekvalitet. Jeg kunne ikke se forskel på den billige SpirePoint og på Interbond´s effekt på dyrene. Det sidste dyr kunne kun halvdelen af ryggen og bagkøllerne bruges. Kuglen ramte perfekt på indgangssiden - men ramte skulderleddet indefra i udgangssiden, så skulderknoglens kugleled var skudt med ud gennem siden. Kuglen var fuldstændg fragmenteret. Der sad små projektilfragmenter rundt i kødet i "alle kompasretninger". Det var tydeligt den var "eksploderet". Der sad fragmenter i forreste halvdel af ryggen begge bove og i halsstykket. Begge slag og begge bove var een stor blodudtrækning. Pi**e ærgerligt at skulle kassere et halvt dyr.
Kuglen vat ikke ladet til max-hastighed - men med en mellemladning...
Dyrene er skudt på afstandene 50, 110 og 166 meter. Den på 110 meter var den sidste...[xx(]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
@RAN: Jeg har hørt samme historier med Nosler BT, Sierra GK, Hornady SSt osv...men jeg har også hørt rigtig meget godt om dem. Noget kunne tyde på en fejl i den pågældende kugles konstruktion - for en bonded kugle må og skal på ingen måde frakmentere - især ikke på råvildt!!! Man kunne foranlediges til at tro, at der havde forputtet sig en V-max kugle i pakken - det ville give mening!

Jamo
Svar
#14
Hejsa
Som jeg skrev til dig et andet sted, så er Norma Vulcan fantastisk til jobbet - de skader den laver med dem jeg selv har ladet er minimale også på rådyr.
Kuglen er godt nok ikke bonded, men den er dog udstyret med den form for core lokt (mekanisk lås i form af riller). jeg harselv skudt gris med Hormady interbond, men der var jeg bestemt ikke imponeret - kuglen var stort set ikke ekspanderet, men da jeg brugte samme ladning og kugle på et rådyr så det nærmest ud med at jeg havde bruge en håndgranat eller en panserværnraket[Sad!]
Svar
#15
Af de 3 første ville jeg vælge AccuBond. Men jeg ville hellere vælge en af de sidste eller som andre har peget på en TSX.

Du kan se lidt om kuglerne i denne test.

http://www.huntingmag.com/guns_loads/HMb...ndex2.html
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Hej Jesper og Yeti!

Tak for jeres input - jeg overvejer meget Vulcan 180 grains ud fra dine erfaringer Jesper... Det lyder som om kvaliteten er de enkelte IB kugler er meget svingende. Nogen er meget tilfredse og andre oplever at de detonerer ved anslag - det kunne være man skulle skrive en lille mail til Hornady!!!

Jesper - nu nævner du selv "Core Lokt" - er der nogen, der har afprøvet Remingtons Core-lokt? Den får jo ganske gode anmeldelser til hjortevildt, og så er den billig...

Yeti - har du nogen erfaringer med A-frame og evt. præcisionspotentialet???

Jamo
Svar
#17
Hej Jamo
Nej, jeg har desværre ikke selv testet Reminton Core Lokt, jeg overvejde tanken, men gi ktilbage til min Vulcan kugle, da jeg efterhånden har skudt 25 af mine 40 svin med denne kombination (samt 4 stykker kronvildt) og en del råvildt.
jeg kan godt give dig nogle ladedata hvis det har interesse
Svar
#18
Citat:quote:

for en bonded kugle må og skal på ingen måde frakmentere - især ikke på råvildt!!! Man kunne foranlediges til at tro, at der havde forputtet sig en V-max kugle i pakken - det ville give mening!


Har selv oplevet lignende i 6 ud af 6 tilfælde på dåvildt med denne kugle.

Skulle der være en v-max i æsken ville jeg mene at selv den uerfarne genlader ville spotte forskellen???

Grunden til den urealistisk store virkning må være det store frontareal ved opsvampningen.

Iøvrigt var den største restvægt på de 5 fundne Interbonds fra det skudte dåvildt mellem 50 og 65 %.
Så selv bondede kugler kan fragmentere!!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Hej Jamo
Jeg har brugt Rem. SP Core-Lokt i 308 i mere end 25 år og har været godt tilfreds. Du kan roligt bruge den, men prøv om du kan skaffe den der hedder Soft Point(SP) Core-Lokt ( den er rund næset) den synes jeg virker bedre end SPS .
SP er mere træg i ekspantion og med mindre kødødelæggelse, synes jeg.
Jeg har brugt den til ræv, råvildt, dåvildt, kronvildt og svin, uden de store problemmer
Ladedata er Hogd. Varget 46gr og 180gr Core-lokt, så vidt jeg husker, du må ikke hænge mig op på det.
Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#20
Er det kun mig der syntes at en 11,7 grams Oryx falder lige for ?

Måske er valget lidt "Kedeligt", og nogle vil syntes at den ikke holder helt så godt sammen som man kunnne forvente. Jeg tror dog at man skal passe på ikke at få alt for seje kugler i kalibre med medium hastigheder, så til 308 win. tror jeg man vil få god chokeffekt samtidig med at kuglen holder godt sammen.

På min hjemmeside ligger der bl.a. et billede af en 11,7 grams Oryx, med restvægt på 91% selvom den havde knust en pæn mængde skulderknogler på et vildsvin. Link : http://www.okhansen.dk/skudvirk.htm (5. billede).

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)