Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bøssemager hjælp
#1
Hej Gruppe,
min bukke riffel har fuldstændig opgivet konceptet med præcision ved weekendens skydning. Egenspredning ca. et A4 ark.[V][Sad!][Sad]

Hvis I kender en bøssemager på Sjælland hvor pris og kvalitet hænger bare nogenlunde sammen, vil jeg meget gerne høre om det.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#2
Ikke for at blande mig, men er riflen din Zoli 1900 Made in Italy eller hvad?

Venlig hilsen Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#3
Erik Digelbo Hansen
Vald. Sejrsvej 34
Holbæk

KORT OG GODT

jbn
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Erik Digebo Hansen
Vald. Sejrsvej 34
Holbæk

KORT OG GODT

jbn



Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
@UT
Min Zoli 1900 .308W(ja det er den der er lavet af gamle Fiat'er [Big Grin][Big Grin]) har jeg aldrigt haft problemer med. Problemet er min Sako Vixen [Sad][xx(] som blev anskaffet i efteråret til den tilstundende højtid.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#6
Du nævner ikke kaliber eller om den kunde skyde ok inden weekendens skydning.
Leif R.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Kaliberen er 222 rem.
Efter anskaffelsen blev den indskudt med Norma 4grams på en underjordisk 50m bane i nordsjælland. Da jeg selv fik lov at testskyde holdt jeg en spredning på max 20mm.

Som jeg ser det er der følgende fejlmuligheder :
- Optik/montage.
- Anden mekanisk fejl (løbet var fritliggende ved weekendens skydning, aftrækket står meget hårdt.
- Stabilisering af den tunge kugle(4 grams)
- Skytten [xx(](nogen mesterskytte bliver jeg aldrig, men i skydebænk burde det ikke være problemet)

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#8
Totalt fiat panda... heheh..... Det Gass

--------------------------------------------------

Gad vide hvor mange Nazi'er min carbine har nakket?
-------------------------------------------------

-HGHS-Corp-

Sako 75 - 30.06 m/ 6-25x56 Millett

Brno Mod.5 - 22lr m/ 4x32 VOMZ

F. Dumolin & CieLiege - 12/70 SBS.
Svar
#9
Det første jeg ville gøre efter at have elimineret muligheden for "løse" dele ville være at prøve en lettere kugle, da det er min erfaring at lang fra alle .222 eller .223er kan stabilisere tunge kugler.
Leif R.

Jeg har selv flere i begge kalibre op har oplevet netop dette problem før.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
hej zoli
prøv denne ladning 24grs n530 med hornady 55grs projektil
hvis den ikke kan skyde med den ladning[}Smile][}Smile][}Smile]
så sæt riffel piben op i en dreje bænk og tag ca. 1 cm
af lav en ny krone så skyder den sku igen

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
Zoli...Hvis du vil regne i jyske dollars, så send en mail

Hatting...Afkortning af piben, vil det hjælpe mod løse baser ??

[Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#12
afkortning af piber hjælper ikke på løse baser
men det regnede jeg med var tjekket[Big Grin]

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Tak for alle svarene !

Efter jeres massive opbakning besluttede jeg selv at gennemgå riflen og spare lidt på bøssemager regningen.
Montager/baser/ringe blev gennemgået. Alt OK.
Andre skruer checket. Alt OK.
Riflen blev spændt op i en skruestik, kikkerten klikket rundt i en firkant. Alt OK.
Vedr afkortning af pibe, så er der skarpe riffelgange helt til mundingen.
Jeg fik tilbudt en låne kikkert, og besluttede at indkøbe nogle 3,2grams som den skal kunne stabilisere.
Jeg indleverede den i dag til en bøssemager for justering af aftræk. Har prøvet selv, men uden ændring af aftrækket. Der er sikkert godt med skidt derinde.
Her kommer den pinlige del.[:I][:I][:I] Bøssemageren tog fat i løbet og med det rette vrid kunne han få pibe/låsestol til at lave en umiskendelig KLONK lyd.[:I][:I][:I] Sammenspændingen låsestol/skæfte var ikke hård nok. Kun hård nok til at mine kontorfingre ikke kunne opdage nogen fejl.
Når aftrækket er justeret, vil jeg opdatere jer med en grundig test af riflen.

P.S. En stor undskyldning til Dr.Strangelove for ikke at checke min mail !!!

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#14
Så er dommen modtaget.
Sako'en har fået justeret aftræk, bedded og spændt rigtigt sammen.
Montager og ringe var OK.
Ud over de kendte problemer, blev det konstateret at kikkerten ikke længere var hverken klikfast eller skudfast.[Sad!][V][Sad]

Til gengæld er jeg så nødt til at shoppe efter en ny kikkert [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#15
Hej Zoli,efter alle dine problemer med din fine lille riffel forhåbenligt er overstået,og ny optik måske anskaffet,vil jeg gerne høre om du har forsøgt dig med de 4 grams kugler igen.Jeg har selv en Vixen i 222 og har ikke gode erfaringer med kugler tungere end 3,2 gram,som skyder perfekt,men desværre ikke altid giver gennemskud. Barnes-x kugler er indkøbt(3,2G.)De skulle give større sikkerhed for gennemskud,men ændre hurtigt riflens egenspredning fra et par cm.til 15-20 stykker!!!Så derfor,2 spørgsmål,skyder din riffel ordentligt med de "tunge"!kugler,og hvad skal man rense med efter Barnes-x premium kugler
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Hej ULG,
jeg er ikke nået længere end at have bestemt hvilken kikkert jeg vil have. Da jeg har en backup riffel, har jeg nydt at afsøge kikkert markedet [Big Grin][Big Grin]
På ammunitionssiden har jeg tænkt mig at teste følgende patroner :
Sako 3,2grams spidsskarp, Sako 3,6grams blødnæset (anbefalet af en bøssemager til råvildt) og endelig Norma 4grams.
Jeg skal nok offentliggøre resultaterne.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#17
Hej UGL

Jeg er ikke meget for at indrømme det [Wink], men jeg kender ZOLI og hans SAKO Vixen. Jeg har selv en Sako vixen der er temmelig slidt. Ser man på de 2 rifler er det 2 forskellige typer riffelgange der er anvend - I ZOLIs riffel er der vel 8 riffelgange og i min er der 4 (eller 5 jeg kan ikke lige huske det). Min riffel med de få riffelgangen skyder lige fint med 3,2 grams og 4 grams....

Mvh.

Jørgen
Svar
#18
Hej JSC,jeg ved ikke om de har drukket for meget hjemmebrændt oppe i Finland,men min Vixen har 6 riffelgange!!Det har min Mod.75(308)også,og de har oven i købet lavet begge to højre snoede....
Hilsen Ulrik
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hej Zoli,efter alle dine problemer med din fine lille riffel forhåbenligt er overstået,og ny optik måske anskaffet,vil jeg gerne høre om du har forsøgt dig med de 4 grams kugler igen.Jeg har selv en Vixen i 222 og har ikke gode erfaringer med kugler tungere end 3,2 gram,som skyder perfekt,men desværre ikke altid giver gennemskud. Barnes-x kugler er indkøbt(3,2G.)De skulle give større sikkerhed for gennemskud,men ændre hurtigt riflens egenspredning fra et par cm.til 15-20 stykker!!!Så derfor,2 spørgsmål,skyder din riffel ordentligt med de "tunge"!kugler,og hvad skal man rense med efter Barnes-x premium kugler


Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej UGL

Jeg er ikke meget for at indrømme det [Wink], men jeg kender ZOLI og hans SAKO Vixen. Jeg har selv en Sako vixen der er temmelig slidt. Ser man på de 2 rifler er det 2 forskellige typer riffelgange der er anvend - I ZOLIs riffel er der vel 8 riffelgange og i min er der 4 (eller 5 jeg kan ikke lige huske det). Min riffel med de få riffelgangen skyder lige fint med 3,2 grams og 4 grams....

Mvh.

Jørgen



Det er fordi ZOLI's SAKO vixen er med micro groove. Den kan have svær ved at stabillisere tunge kugler. Har set eksempler herpå.

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)