Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sako hammerhead
#1
nu har jeg skudt lidt rådyr, med hammerhead i kal 270 win. det er en 10,1 grams. men hold da kæft hvor de splitter dem total af..[V]
hva for en kugle mener i andre, vil passe til rådyr..[?]
jeg har også nogle hornady sst i 8,4 gram, men de splitter nok endnu mere af[xx(]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Bear Claw[Wink]

Michael
Svar
#3
Bear claw er så også den absolut dyreste kugle du kan finde :-) Vælg en tung kugle og lad den ned i hastighed - 270 win er jo et hurtigt kaliber, så det kan være lidt hårdt ved mindre vildt. Det bør være muligt at bruge almindelige blødnæsede projektiler så længe de ikke lades op i hastighed.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Lige en tilføjelse - fragmentering i ikke bondede kugler kan være medvirkende til store skader, men jeg har også set Rhino kugler omdanne hele motorrummet på en buk til budding og fuldstændig tilintetgøre begge bove, så jeg tror mere det er et spørgsmål om hastighed end kugletype, når det kommer til råvildt.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Interbond eller AccuBond klarer sig også fint, og de er lidt billigere end TBBC.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Hvor har du ramt dem ? jeg har skudt over 20 stk råvildt med Hammerhead og kender ikke til problemet, men ellers prøv Speer GS 9,7g.
Svar
#7
ren blad kugle i lunger, og nogle af dem har jeg taget skulder knoglen på.

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Har du prøvet at lade dem lidt ned i fart??
jeg har selv brugt 180 gr Super Hammerhead i 308W (fabriksamm), og har ikke oplevet dette - snarere tværtimod - specielt med vildsvin har jeg oplevet at de ikke åbner nok op
Svar
#9
det er fabriksladet jeg bruger. og de går jo ikke mere end 840 m/s

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Jeg ved ikke om det var en ide at prøve Super Hammerhead i stedet - det er de af de 2 jeg har brugt, og den har virket fint på rådyr
Svar
#11
jeg har tænkt lidt på barens tsx. den har jeg god efering med i 223 rem. så den burde også være fin i 270 win. men den er jo noget dyre end de andre kugler[8D]
har også set at norma laver vulkan i 270 win, men den er nok vilder i ekspansionen end hammerhead

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Ja, jeg vil bestemt ikke anbefale fabriksladet Vulcan til rådyr - jeg skød engang et par rådyr med 180 grains vulcan i 308W - det var ikke noget kønt syn [xx(]
Nu er jeg begyndt at lade dem selv, og har fået dem lidt ned i fart, så nu er ekspansionen meget fin
Svar
#13
Har du målt dem, sidst jeg målte 5, havde de et gennemsnit på vo 776 med en pipe på 62 cm
Svar
#14
nej, det har ikke. min pibe er også 62 cm. så hastigheden er nok den samme.

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
I netop 270win har jeg brugt RWS KS, Boller i Selleri, Hornady SP og Hornady SST - alle sammen 9,7 gram. Af de kugler som lavede mest rod i motorrummet uden at splitte resten af dyret i hoveddele var S&B og SST'en. Selv ved rene "skulderknogletræf" var der ikke et eneste dyr som var smadret unødigt eller "uetisk".

KS havde en tendens - af uvisse årsager - til at trække lunger osv. med ud på udskudssiden [?]

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#16
så må jeg hellere give sst en chance[Big Grin]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)