Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husmår
#1
Hej derude.

Jeg har en kammerat som har en husmår oppe i hans lade og derfor fået opsat en mår/rotte fælde, og vi har i første omgang sat den oppe loftet med nogle friske æg. Det gav ingen gevindst i 14 dage. Så har vi prøvet (efter et tip fra en jæger) at sætte noget sødt wienerbrød - og det gav heller ikke noget gevindst.
Måren render stadig oppe og laver en masse ballade....den er snu den der lille fætter... :-)
Har I nogle gode råd? På forhånd tak.
Svar
#2
Prøv med en røget makrel eller anden røget fisk.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Smør æget ind i honning. Mange gange skal fælden stå et stykke tid inden menneske færten er væk og måren går i. Brug eventuelt handsker ved håndtering af fælden.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#4
Sæt fælden i et buskads 30-50 meter fra huset, og gerne langs en naturlig ledelinje, som kunne være dens sti. Hvis muligt så dæk den ind i en brændestak eller kvasbunke.

Hvis i kan finde ud hvor den kommer ind og ud, er der den mulighed at du stiller skåle op til den, med 3 dobbelt salmiak, og venter til den er stukket af. Luk så hullet og efterlad en skål salmiak foran hullet....Den gider ikke forsøge mere efter nogle dage. Er det et stråtag den bryder igennem, er denne metode værdiløs.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#5
Grav fælden ned langs med en husmur - det skal gerne være en af de gamle træ-kassefælder - således at der er en tunnel både ved ind - og udgang og smid lidt korn i fælden så der kommer mus. Måren kan slet ikke lade være med at gå i sådan et hul i jorden.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Det skete her hos mig for en del år siden, at vi jævnligt havde mårbesøg på loftet.
En sommernat var det helt galt. Jeg vågnede ved 2 tiden ved at der var et frygteligt spektakel oppe på taget af huset. Kun iført underbukser og en stavlygte gik jeg udenfor, for at se hvad der foregik. Jeg så en skygge oppe på taget, og da jeg lyste derop kunne jeg se at det var en mår. Samtidigt hørte jeg ”hvæsen” ovre fra hækken ind til naboen. Da jeg rettede lyskeglen derover, kunne jeg se yderligere to øjne der reflekterede i lyset. Det var sku´ for meget! [Sad!] to mårer der huserede på min matrikel. Jeg gik ind og hentede 36´veren. Jeg regnede selvfølgelig med at de ville være væk inden jeg nåede ud igen, men nej!!!- oppe på tagrykken sad den ene mår og gjorde ”mand” jeg holdt lidt højt på kræet, og trykkede af. Da jeg næste morgen hentede den døde mår ned fra taget, kunne jeg se, at det var gråspurverederne de havde været ude efter. Flere steder havde de hevet rederne ud fra tagudhænget, og tømt dem for indholdet af æg og unger. Den anden mår så jeg aldrig mere til, og selv om der er nu er gået mange år, har jeg ikke haft en mår på besøg siden den nat. [Wink]

[Image: Mr1.jpg]

mvh.
Swift
Svar
#7
Jeg har haft en del mår gennem tiden.
Fælden skal udenfor huset.
Om vinteren bruger jeg kyllingelår - direkte fra frostboksen.

TIP: Rør ALDRIG ved fælde eller madding med de bare hænder. Brug nogle gummi/plastichandsker. Hvis den lugter menneske, så går der ikke mår i den. Det er meget typisk at der går omkring 2-3 uger før den første mår sidder i fælden - måske en måned...

Læg udenfor fælden 2-3 stk og et æg inde i fælden men foran trædepladen. Fyld op med friske æg, hver gang der er forsvundet et. Måren bliver mere og mere modig ved alle de gratis måltider. Læg æggene ud med en ske, så du ikke rører ved dem med fingrene.

Når så en mår er gået i, så afliv den med salonriflen - stadig uden at røre fælden med fingrene. Flyt evt. fælden til et sted hvor kuglerne ikke springer op.

Sæt fælden tilbage hvor den stod før. Der lugter det nemlig af mår og mårtis - og så går mår nummer to i ret hurtigt derefter, hvis der er flere....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Havde for 2 år siden en mårrede i en brændestak i min grusgrav. Sidst på sommeren blev der for trangt i området og nogle gevaldige slagsmål udspillede sig foran vores vinduer ud til haven. En eftermiddag kom der en mår jagende med en anden og efter et større slagsmål endte de i hækken. Det er så her jeg har fundet videokameraet frem og får nu billeder af taberen. Han har fået bidt halen af... og fatter ikke rigtigt hvad der er sket.

http://s148.photobucket.com/albums/s32/v...enhale.flv

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Havde for 2 år siden en mårrede i en brændestak i min grusgrav. Sidst på sommeren blev der for trangt i området og nogle gevaldige slagsmål udspillede sig foran vores vinduer ud til haven. En eftermiddag kom der en mår jagende med en anden og efter et større slagsmål endte de i hækken. Det er så her jeg har fundet videokameraet frem og får nu billeder af taberen. Han har fået bidt halen af... og fatter ikke rigtigt hvad der er sket.

http://s148.photobucket.com/albums/s32/v...enhale.flv

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



Fantastisk at du overværede deres mellemværende, der gad jeg godt have været til stede. Til gengæld er det da noget af en lemlæstelse den lille fyr har været udsat for [:0]

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#10
Det er vist en sjælden optagelse,tak fordi du deler den med os.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Hej med jer.
Tusind tak for de gode råd....allerede kan vi se at vi har dummet os noget så grundigt.... nu prøver vi igen...og ser hvad vores lille ven finder på.....
Svar
#12
Det er bedst, som også står i tråden at stille fælden på et sted hvor du ved de går. F.eks. langs med husmuren eller hækken. Hvis du kan finde en mår lort (ligner en lille sort hundelort i tykkelse som en blyant) er det en ret sikker indikation på et muligt sted at stille fælden.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)