Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Nye regler for vildsvinejagt
#1
Vil tillade lys ved vildsvinejagt

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#2
Reglerne er ved at tage form

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#3
Nu er de vedtaget!

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=3953&avd1=0

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#4
YES.......... endelig, så bliver det sku sjovt at jage grisebasser i sverige

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
i min opfattelse er det et tilbageskridt at tillade lys og lysforstærkere.
det minder ikke meget om jagt men er nærmere skadedyrsbekæmpelse[Sad!]

hvor ligger det spændende ved at benytte et militært natsigte ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM

i min opfattelse er det et tilbageskridt at tillade lys og lysforstærkere.
det minder ikke meget om jagt men er nærmere skadedyrsbekæmpelse[Sad!]


Det er så sandelig også skadedyrsbekæmpelse - det er ikke muligt at holde bestanden i ave ved almindelig jagt. EON har på deres områder haft lov til at fange dem i fælder i en del år.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#7
hvis det et problem med bestandstørrelsen, er det en anden sag.
men regulær grisejagt er nu sjovere

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Jeg ser frem til at se de konkrete regler. Som jeg har forstået, var der indledningsvis tale om at tillade opsætning af permanent belysning ved foderpladser - ikke lys på riflerne. Ligeledes blev det foreslået at der skulle tillades jagt med lysforstærkende sigte ved dyrkede marker i sommerhalvåret - det er også uklart om det er gået igennem.

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg i forvejen ikke, at det er specielt jagtligt inspirerende at skyde svin på foderpladsen. Spændingen består for min egen del i at fodre dem hurtigt ind - selve jagten er iskold venten og et enkelt skud efterfulgt af en masse arbejde. Jægeren er reelt en passiv del af en smækfælde. Desværre er det den eneste nogenlunde effektive metode at holde bestanden i ave på.

Dette bliver ikke ændret ved tilladelse af lys og / eller lysforstærker og jeg tror faktisk ikke at disse ændringer på sigt vil give væsentligt øget afskydning. I starten, når det er nyt og spændende, giver det måske lidt, men jægerne bliver hurtigt mætte af denne jagtform.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Lidt om reglerne

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#10
Jeg forstår ærligt talt ikke berøringsangsten mht. lysforstærkende kikkerter og lignende. Det eneste jeg kan se som et 'problem', er at det nok vil medføre færre anskydninger.

Om man synes det er etisk ok, må være op til den enkelte jæger, men i de tilfælde hvor nattejagt er tilladt(oven i købet ved foderpladsen), kan jeg ærligt talt ikke se hvorfor der skal være lov imod disse.

Men det er vel samme problematik som med halvautomater, lyddæmpere mv. i DK

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg ser frem til at se de konkrete regler. Som jeg har forstået, var der indledningsvis tale om at tillade opsætning af permanent belysning ved foderpladser - ikke lys på riflerne. Ligeledes blev det foreslået at der skulle tillades jagt med lysforstærkende sigte ved dyrkede marker i sommerhalvåret - det er også uklart om det er gået igennem.

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg i forvejen ikke, at det er specielt jagtligt inspirerende at skyde svin på foderpladsen. Spændingen består for min egen del i at fodre dem hurtigt ind - selve jagten er iskold venten og et enkelt skud efterfulgt af en masse arbejde. Jægeren er reelt en passiv del af en smækfælde. Desværre er det den eneste nogenlunde effektive metode at holde bestanden i ave på.

Dette bliver ikke ændret ved tilladelse af lys og / eller lysforstærker og jeg tror faktisk ikke at disse ændringer på sigt vil give væsentligt øget afskydning. I starten, når det er nyt og spændende, giver det måske lidt, men jægerne bliver hurtigt mætte af denne jagtform.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Det må vel alt andet lige give flere jagtdage (nætter) hvor man nu skal time det med fuldmåne eller sne så kan man tage afsted når det passe ind med andre aftaler hvis der er lys. Jeg er dog spændt på om alle de her solfanger lamper virker, og om de kan få lov at hænge i skoven. Der skulle jo være til at finde for dem der går og stjæler/ødelægger udstyr ved forderpladserne.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Som jeg læser reglerne i Kimas indlæg er det fortsat ULOVLIGT at anvende lys monteret på riflen, håndlamper eller lysforstærkende sigte til vildsvinejagten i Sverige - medmindre man har indhentet en personlig tilladelse til dette i det Län man jager.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Nu spørger jeg fordi jeg intet ved om det, men hvorfor dyrker man ikke drivjagt på svinene i Sverige ligesom i Tyskland og Polen ? Det skulle da give noget på paraden.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Nu spørger jeg fordi jeg intet ved om det, men hvorfor dyrker man ikke drivjagt på svinene i Sverige ligesom i Tyskland og Polen ? Det skulle da give noget på paraden.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Det gør man skam også, men der hvor jeg har været med har vi ikke haft den helt store succes med det. Jeg har en idé om at det skyldes flere grunde. Dels er bestanden af vildsvin måske tættere i de lande du nævner. Og dels (måske pga. det med bestanden) så er der nok ikke helt så mange jægere og klappere med på jagterne i Sverige. Den foretrukne jagt på svin i sverige er at slippe et par hunde ind i en relativt stor såt. Hundene driver så svinene (i stor fart) ud af såten og nogle gange er der så en der er så heldig at få skudchance. Hvis man nu kunne indskrive 50 klappere for en pakke pølsebrød, så kunne alle jægerne stå for og dermed kunne udbyttet måske nok øges. Skal man derimod være 3 gange så mange jægere så vil jagttrykket enten blive alt for højt eller også vil den enkelte jæger måske have skudchance hvert andet tredje år. Jeg tror at så længe strukturen på jagten er som den er i Sverige, så vil natjagt ved foderpladser fortsat være den måde chancerne for skud er størst. Og det betyder ikke at man bare kan gå ud at skyde en gris når man har lyst. En af mine jagtkamerater var afsted 7 gange før Diana var med ham (nå ja og så skød han da 4 ræve... den dag grisen faldt faldt de to af rævene også [Wink] )
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Her er reglerne

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)