Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fabrikspatroner i kaliber .30
#1
I det vapentidningen der er dumpet ind af døren i dag er der en rigtig interessant artikkel om .30 fabrikspatroner i kaliber .308win, .30-06 og .300WinMag. En af de ting der overrasker mig lidt er at Sako Arrowhead II i kaliber 308win penetrerer 43 cmi testen mens samme i kaliber .300WinMag kun klarer 25 cm. ALLE blybaserede mantlede som bondede kugler i kaliber .300WinMag dumper testen for om de kan trænge igennem lungeområdet på en elg minimum når der skydes i en dårlig vinkel igennem overarmsknoglen (26 cm indtrængning). Der er 2 bondede kugler der klarer sig i 308win og inden i 30-06 og 300winmag. De 2 der klarer sig i 308win er Sako Arrowhead II (AccuBond) og Rhino 180 grs (håndladet).

Testen skal jeg helt sikkert gennemlæse nogle gange for at gennemskue hvorfor de når frem til disse resultater. Det står dog for mig allerede klart at den underbygger det at store hastigheder stiller store krav til kuglerne.

Der er skudt på 5 meters afstand. Gad vide om alle kuglerne er stabiliseret på denne afstand???

De patroner der testes er:

308win
Lapua Naturalis LR 11g (der står 110g)
Lapua Mega 12g
Norma Oryx 11,7g
RWS Evolution 11,9g
Sako Arrowhead II 11,7g
Sako Hammerhead 11,7g
Sako Hammerhead 13,0g
Sako Powerhead 10,69g
Sako Superhammerhead 11,7g
Sellier & Bellot Barnes TSX 11,7g
Sellier & BellotBarnes XLC 11,7g

30-06
Lapua Naturalis ?? (der står 180g)
Lapua Mega 11,7g
Lapua Mega 13,0g
Norma Oryx 11,7g
Sako Arrowhead II 11,7g
Sako Hammerhead 11,7g
Sako Hammerhead 14,3g
Sako Powerhead 11,7g
Sako Superhammerhead 11,7g
Sellier & Bellot PTS SP 11,7g
Sellier & Bellot Barnes TSX 11,7g
Sellier & BellotBarnes XLC 11,7g

300WinMag
Lapua Naturalis ?? (der står 180g)
Lapua Mega 11,7g
Norma Plasstspets 11,7g
Sako Arrowhead II 11,7g
Sako Hammerhead 14,3g
Sako Superhammerhead 11,7g
Sellier & Bellot PTS SP 11,7g
Sellier & BellotBarnes XLC 11,7g

Jeg har opdateret indlægget med lidt flere data.
Mvh.

Yeti
Svar
#2
Super spørsmål !

Glæder mig til at høre erfaringer !

Hilsen Steen
Svar
#3
Dengang jeg købte min .308'er rådførte jeg mig med en meget erfaren jæger jeg ofte "nørdesnakker" med.Jeg var lun på at købe en 30-06'er(havde dengang kun en .222'er) Men han sagde at jeg skulle købe en .308'er-for "den slår bedre ihjel end en 30-06'er" Jeg grinede lidt af ham,men han har over 3000 stk "kuglevildt" i jagtjournalen,så jeg endte med at stole på ham,og købte så min kal .308.................... Måske hans erfaring med .308 ikke er helt tosset endda.....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Jeg valgte 35 Whelen fremfor 358 NM da jeg i en Svensk test læste at 35 Whelen skød gennem flere våde aviser end .358NM, begge med Nosler Partition

Forklaringen er at den højere hastighed får kuglen til at svampe op til en større diameter der så bliver bremset ned på et kortere stykke. Det er heller ikke uvæsentligt at den bremses hurtigere da den sikkert taber mere masse sammenfaldende med den større diameter.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
prøv lige at flytte testen ud på 200 meter [Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM

prøv lige at flytte testen ud på 200 meter [Wink]

mvh
Strom



Fjols[B)] Så kan jeg jo ikke læse den[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

prøv lige at flytte testen ud på 200 meter [Wink]

mvh
Strom



Det ville jo sådan set ikke ændre på det der i mine øjne er konklussionen, nemlig at det er SUPER vigtigt at vælge et projektil der kan holde til den belastning det forventeligt skal udsættes for. Hvis man ved at man ikke skal skyde på under 100 meters afstand så er en bonded sikkert et fint valg til en 300winmag, men det er måske ikke det rigtige valg som en allroundkugle. Med mindre at man kigger på de mere snedigt konstruerede A-frame H-frame Rhino, TBBC osv. hvor man jo netop sikre evnen til at trænge dybt ind i selve konstruktionen. Og måske har vi også her fundet forklaringen på at et projektil som Oryx både er elsket og hadet.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by STROM

prøv lige at flytte testen ud på 200 meter [Wink]

mvh
Strom



Enig

Selvom jeg er vild med 308 win.

Som M@x skriver er penetrationsevnen afhængig af hastigheden, der er afgørende for ekspansionen. Problemet med en 308 på 200 meter er nok ikke penetrationesevnen, men den mere begrænsede ekspansion og energi.
Dog stadig rigeligt til det meste på 200 meter.
En 300 winmag giver vel ca samme hastighed og resultat på 200 som en 308 ved mundingen.
Hvis man derfor konkludere, at en magnum er beregnet til længere hold en standard og kun skal bruges når kuglen er nået ned i standard hastigheder bør de vel bruge samme kuglekonstruktion.

Som den gode Boddington skrev omkring Lazzeroni, RUM´s og Weatherby, så skal de have samme kugler som en standard fx 30-06 , da de bare skal gøre arbejdet på længere hold.
Fordi hvis man bare vil have mere energi på kortere skal man gå op i diameter.
Han tilføjede dog at skulle man komme udfor at skulle bruge patronen på lidt kortere hold vil en hård kugle have mere ensartet og begrænset ekspansion end fx en Sierra game king.

Projektil fabrikanterne er stillet den umulige/urimelige opgave at lave et projektil, der har høj BC, høj restvægt og fuldstændig ensartet ekspansion ved hastigheder fra 500 m/S til 1000 m/s. Det er ikke nemt når man samtidig husker, at mange(for mange) vil bruge våben der er klart over kill i situationen.

bare mit indspark.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Dengang jeg købte min .308'er rådførte jeg mig med en meget erfaren jæger jeg ofte "nørdesnakker" med.Jeg var lun på at købe en 30-06'er(havde dengang kun en .222'er) Men han sagde at jeg skulle købe en .308'er-for "den slår bedre ihjel end en 30-06'er" Jeg grinede lidt af ham,men han har over 3000 stk "kuglevildt" i jagtjournalen,så jeg endte med at stole på ham,og købte så min kal .308.................... Måske hans erfaring med .308 ikke er helt tosset endda.....

Hilsen Ulrik



Så kan jeg godt garantere dig for at din erfarne jæger, er en af dem der lider af uhelbredelig rekyleskræk, og derfor ikke tilnærmelsesvis magter at ramme lige så godt med den kraftigere kaliber.
Anbefal ham dog at købe en kal 30-30, så vil han formodentligt skyde endnu bedre, og derfor opleve at den slår endnu bedre ihjel.

Mere generelt omkring testresultaterne, kan man vel sige at man kan læse og tolke dem som man vil.
Hvor mange gange rammer man "overarmsknoglen" og hvor mange gange rammer man mellem ribbenene

Hvis man ændrede forudsætningerne så skudafstanden var større (5 m skudafstand, er nok ikke lige det mest almindelige i en jagtsituation), eller at kraftigere kalibrer skød med tungere kugler, var resultatet nok anderledes.

Så vi er nok reelt tilbage til status, hvor kugleplaceringen har den største betydning

jbn
Svar
#10
@Igno Jeg tror ikke at der er nogen herinde der kan være uenige i at plaseringen af skuddet er det vigtigste. Omvendt er du vel heller ikke uenig i at des højere hastigheden er des større krav stilles der til kuglen.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Citat:quote:

Anbefal ham dog at købe en kal 30-30, så vil han formodentligt skyde endnu bedre, og derfor opleve at den slår endnu bedre ihjel.



Ja-han kan evt financierer en 30-30,ved at sælge sin .375'er......[Wink]

Jeg har engang læst en svensk(mener jeg)artikel om kaliber contra flugtafstand på elg.Jeg kan ikke finde den-er der nogen der ved hvor den findes[?][?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by yeti

De 2 der klarer sig i 308win er Sako Arrowhead II (AccuBond)


Til almindelig orientering er Sako Arrowhead II IKKE en accubond,
Det er en Swift Scirocco II
http://www.sako.fi/cartrid_bullettypes.php?arrowhead2
Mere her:
http://www.swiftbullets.com/sirocco_intro.html

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#13
Bladet er ikke kommet til mig endnu.. Venter spændt..

Jeg vil antage at Barnes TSX (Sako powerhead) penetrerer bedre i 300 win mag end i 30-06 og at 30-06 igen penetrerer dybere end 308 Win??

Men det undrer mig at forholdvis kompetente folk kan finde på at teste på 5 m afstand. Mange kugler er ikke faldet til ro på den afstand - kan bl.a. afhænge af pibens stigning. De skulle hellere teste på 25 m istedet..
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Citat:quote:

Originally posted by yeti

De 2 der klarer sig i 308win er Sako Arrowhead II (AccuBond)


Til almindelig orientering er Sako Arrowhead II IKKE en accubond,
Det er en Swift Scirocco II
http://www.sako.fi/cartrid_bullettypes.php?arrowhead2
Mere her:
http://www.swiftbullets.com/sirocco_intro.html

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!



I testen brokker de sig også over at Sako kalder to forskellige projektiler Arrowhead II

308win og 300WinMag Arrowhead er laddet med AccuBond og 30-06 er ladet med Scirocco II - noget rod hvis man spørger mig.[xx(]
Mvh.

Yeti
Svar
#15
http://www.sako.fi/cartrid_bullettypes.php?arrowhead
http://www.sako.fi/cartrid_bullettypes.php?arrowhead2
Altså: Arrowhead er en Nosler ballistic tip,
og Arrowhead II er en Swift scirocco.
Arrowhead er IKKE en Accubond......[Wink]

Så vidt jeg kan se på Sako´s hjemmeside
lader de overhovedet ikke Accubond....[Big Grin]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#16
Ja, jeg kan jo bare se hvad der står i testen. De har endda et fint billede af de tre ved siden af hinanden oven på æskerne de er kommet i. Der står Arrowhead II på alle 3 æsker. 308win og 300WinMag har hvid spids og 30-06 har sort spids.

http://www.me.com/gallery/#100054/PIC_0023

Jeg ved det godt - ikke den bedste kvalitet - og i må selv klikke på blandet for at finde billedet.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Så vil jeg lige vende debatten en omgang....
Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Polen, hvor jeg skød med min 300 Weatherby magnum, ladet med en 13 g Speer hot core( jeg fravalgte mine patroner ladet med 13 g Rhino kugler).
Grunden til at jeg fravalgte disse kugler var at jeg ville have en hurtigere udsvampning fra Speer hot coren, på de relative korte hold en drivjagt tilbyder.
Jeg skød 3 grise, hvor den største vejede ca. 125 kg, og alle grisene havde gennemskud og en flugtafstand på ca. 50 - 75 meter. og et meget begrænset udgangshul.
Jeg skød også en hjort på ca. 210 kg, ligeledes med gennemskud og udgangshul på ca. 6 cm i diameter. og en flugtafstand på ca. 100 meter.
Konklusionene til næste år, bliver at jeg skal ud og finde en kugle der svamper endnu hurtigere( til trods for den store hastighed Weatherby ladningen giver). Valget bliver højst sandsynligt en Kegelspitz RWS kugle.

Jeg er nu heller ikke i tvivl om at jeg kunne havde opnået bedre eller lige så godt et resultat på vildet med min 308w, dog uden gennemskud.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Så vil jeg lige vende debatten en omgang....
Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Polen, hvor jeg skød med min 300 Weatherby magnum, ladet med en 13 g Speer hot core( jeg fravalgte mine patroner ladet med 13 g Rhino kugler).
Grunden til at jeg fravalgte disse kugler var at jeg ville have en hurtigere udsvampning fra Speer hot coren, på de relative korte hold en drivjagt tilbyder.
Jeg skød 3 grise, hvor den største vejede ca. 125 kg, og alle grisene havde gennemskud og en flugtafstand på ca. 50 - 75 meter. og et meget begrænset udgangshul.
Jeg skød også en hjort på ca. 210 kg, ligeledes med gennemskud og udgangshul på ca. 6 cm i diameter. og en flugtafstand på ca. 100 meter.
Konklusionene til næste år, bliver at jeg skal ud og finde en kugle der svamper endnu hurtigere( til trods for den store hastighed Weatherby ladningen giver). Valget bliver højst sandsynligt en Kegelspitz RWS kugle.

Jeg er nu heller ikke i tvivl om at jeg kunne havde opnået bedre eller lige så godt et resultat på vildet med min 308w, dog uden gennemskud.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"



Hej Nørby.

De flugtafstande du nævner her minder i nogen grad om den jeg opnår når jeg bruger "Villi", altså min 308W ladet med en 9,7 gram Nosler Partition Gold"[8D][8D]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#19
Citat:quote:

nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"


Nej, det er nok derfor dyrene ikke gider ligge sig på skudstedet[:o)][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Så vil jeg lige vende debatten en omgang....
Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Polen, hvor jeg skød med min 300 Weatherby magnum, ladet med en 13 g Speer hot core( jeg fravalgte mine patroner ladet med 13 g Rhino kugler).
Grunden til at jeg fravalgte disse kugler var at jeg ville have en hurtigere udsvampning fra Speer hot coren, på de relative korte hold en drivjagt tilbyder.
Jeg skød 3 grise, hvor den største vejede ca. 125 kg, og alle grisene havde gennemskud og en flugtafstand på ca. 50 - 75 meter. og et meget begrænset udgangshul.
Jeg skød også en hjort på ca. 210 kg, ligeledes med gennemskud og udgangshul på ca. 6 cm i diameter. og en flugtafstand på ca. 100 meter.
Konklusionene til næste år, bliver at jeg skal ud og finde en kugle der svamper endnu hurtigere( til trods for den store hastighed Weatherby ladningen giver). Valget bliver højst sandsynligt en Kegelspitz RWS kugle.

Jeg er nu heller ikke i tvivl om at jeg kunne havde opnået bedre eller lige så godt et resultat på vildet med min 308w, dog uden gennemskud.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"




Sierra Vaminter fås i .30 - måske den åbner hurtigt nok [Wink]
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)