Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fabriks oplysning på patroner
#1
Hej forum.

Jeg sidder her med æsken der har indeholdt RWS patroner,fabrikken opgiver at de tal der står vdr,ballistic data,er ved løbslængde på 60cm.
Når jeg måler løbet på min Titan6 er længden 54,5cm målt fra bagenden af kammeret,så kan man vel regne med at tallene ikke passer til min riffel? jeg skal lige indskyde at hvis jeg har indskudt på 150m rammer jeg også inden for 10-15cm på 200m med kal.9,3x62.

Jeg regner godtnok ikke med at skulle afgive skud på 200m på jagt med ovennævte kaliber,da vil det kun blive skud til eventuel anskudt vilt.

mvh,Buffalo
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Buffalo

Hej forum.

Når jeg måler løbet på min Titan6 er længden 54,5cm målt fra bagenden af kammeret,så kan man vel regne med at tallene ikke passer til min riffel?

mvh,Buffalo



Det kunne du heller ikke selv om pibe længden havde været den samme.

Der er ingen vej uden om at prøve på diverse afstande.
ellers skal du bruge en kronograf oget ballistik program.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej,

Uanset om oplysningerne passer sammen med dine egene riffeldata, kan du ikke stole på det...!!

Der er kun en mulighed: Kronografer dem selv, og prøv dem dernæst ved forskellige afstande, 100, 200 og 300 mtr. eksempelvis.
Der næst kan du prøve at køle nogle ned i fryseren, samt ligge nogle på radiatoren, og se om der er en forskel,
Har selv oplevet at min 264 Win. Mag. skød højere en knald varm sommerdag, hvor ammo'en stod og kogte i solen.

Mvh. & Go' Weekend

Søren
Svar
#4
Hva sa... 308 komp, der kom du sg* mig i forkøbet...[Smile]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Hva sa... 308 komp, der kom du sg* mig i forkøbet...[Smile]



Det er også sjældent en 308 win indhenter en 264 win, så den må starte lidt før hvis den vil være med[Wink]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Den der ager med stude kommer også frem. je ku ik la vær

Jeg er taknemmelig for svarene,men er det noget der betyder noget på jagt i almindelighed?

mvh,Buffalo
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Buffalo

Den der ager med stude kommer også frem. je ku ik la vær

Jeg er taknemmelig for svarene,men er det noget der betyder noget på jagt i almindelighed?

mvh,Buffalo



Ja måske ikke meget. Men jeg har lavet den fejl jeg skulle for at lære det.

Jeg havde indskudt en 6,5x55 med en fabriks federal med 140 grains TBBC på 200 meter og gik ud fra at fabriksdata holdt.
Kan ikke længere huske hvor meget den skulle være over på 100 meter, men den var meget mere end først antaget.
2 bukke skudt samme morgen blev til rygknusere. De blev på stedet og var døde og jeg var da i tvivl om egne evner ved første skud.
Men ved nummer 2 var jeg bare så sikker på mit skud, at vi lige prøvede på en papkasse.
Skydning på 100 meter med lige på og indskydning på 200 meter skal give en høj bladkugle læg der til 6-7 cm og det er noget skidt.

Efterfølgende blev der lånt en kronograf og hastigheden var ca 80 meter lavere end forventet.

Det er bare irriterende at man skal lave sådanne fejl før man lærer det.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Hej Buffalo
En tommelfingerregel siger at farten bliver ca 5m/s lavere pr cm piben er kortere.
Dog er det ofte såddan at når man så chronograferer fabrikspatroner med våben der er umiddelbart sammenligende så passer det ikke en bønne alligevel.
det bedste er at prøve skyde på forskellige afstande som andre nævner.
En anden til er at lavere hastighed også giver lavere anslagsenergi.
Et tænkt eksempel:
Din RWS kugle vejer 14,5 gram og V0 med en 60 cm pibe er 740 m/s. Dette giver en ca V100 på 673 m/s - dette giver en E100 på ca 3284J.
Med din 54,4 cm pibe får du en ca V0 på 713 m/s, og en V100 649 m/s - dette giver en E100 på 3053J
Rent juridisk er den fuldt lovlig, da den har mere en 2000J og kugle, men hvis man har en kaliber der ligger tæt på grænsen, og samtide har en kort pibe, så bør man bestemt overveje at lave en beregning på anslagsenergien.
Svar
#9
Inden i nu går helt i selvsving, så prøv at åbne WWW://norma.cc herefter går i ind under balistik, vælg balistik metrisk, vælg patron, herefter kan man lege lidt med en grafisk kuglebane, samtidigt med at man i tal kan se hvormeget en kugle er over eller under sigtelinjen.

Så ville 308 komp opdage at ved en indskydning på 200m, vil træfpunktet på 100m variere ca 2 cm, hvis hastigheden ændres 80m.

Med de skydninger man oftest prestere, vil de fleste have problemer med at se forskellen.

Normas balistikprogram, er det mest lorteprogram, da det ødelægger enhver jagtrelevant balistikdiskusion.

Ved skydning mellem 0 og 200 meter, og ved valg af den mest optimale indskydningsafstand, er der 4 cm forskel mellem den mest fladtskydende kaliber, og den værste kartoffelkaster .
Den mest fladtskydende har et + - afvigelse mellem sigtepunkt og træfpunkt på 3 cm, og kartoffelkasteren har 7 cm.

Det er også altafgørende når man ser (MOP)Minut Of Parkinson på de fleste jægeres jagtrelevante skydninger

jbn
Svar
#10
Hej Jesper
Kender du juridisk præcedens vedr. overholdelse af regler omkring anslags energi? Umiddelbart har jeg aldrig hørt om nogen der er blevet checket, og men umiddelbrt vil jeg da tvivl på at politiet lige hiver en chronograf og beder en om at fyre et skud hen over. Sådan som jeg umiddelbart har opfattet regler vedr. anslags energi er det din opgave at bevise at din ammunition overholder lovkraf, men umiddelbart ville jeg da tro at fabrikkens opgivne anslags energi var nok?

Vedr. opgivne ballistiske data på ammunition, er de imo utroværdige udover kulevægten. Det kostede mig 22 til feltskydning i ulfborg på 300m. S&B spidsskarp faldt lige 30cm mere end der var opgivet.

test er vejen frem

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Hej Jesper
Kender du juridisk præcedens vedr. overholdelse af regler omkring anslags energi? Umiddelbart har jeg aldrig hørt om nogen der er blevet checket, og men umiddelbrt vil jeg da tvivl på at politiet lige hiver en chronograf og beder en om at fyre et skud hen over. Sådan som jeg umiddelbart har opfattet regler vedr. anslags energi er det din opgave at bevise at din ammunition overholder lovkraf, men umiddelbart ville jeg da tro at fabrikkens opgivne anslags energi var nok?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!



Man henviser jo også bare til ens speedometer, når man bliver standset for at køre for stærkt.
Svar
#12
Hej Skovfogdeelev
Jeg ved da godt at der ikke er nogen der bliver tjekket, men det er jo stadig dit forbandede ansvar som jæger at sørge for at du overholder loven - i princippet kan di godt slå et rådyr ihjel med en 22Lr - men det må man bare ikke.
Jeg læste faktisk et sted, at straffen kan være fra bøde og op til 2 års ubetinget fængsel (så skal det vist også være grelt),
ps - at skyde en polsk ræv i fredninstiden kan faktsik give op til 5 års fængsel - men igen, så har jeg aldrig hørt om at nogen er blevet straffet for det
Svar
#13
Ahae det vil altså sige at hvis jeg har forstået ignoranten rigtig øøøøøhh så er der ingen problemer i en jagt situation,hvis altså våbnet et skudt ind på den mest optimale afstand og man ellers ikke overvurdere egne og våbnets evner.

Sjovt nok har jeg en ven der aldrig har hørt om balistic og ej heller gidder spilde tid på det,men skyde DET KAN HAN også på lange afstande og det både med 308w 22-250 og over til kartoffelkaster (ja ja nogle kan bare det der,uden at læse sig til det)

Jeg var klar over det med temperaturen feks,en kold vinter dag har betydning.

mvh,Buffalo
Svar
#14
Sjovt nok har jeg en ven der aldrig har hørt om balistic og ej heller gidder spilde tid på det,men skyde DET KAN HAN også på lange afstande og det både med 308w 22-250 og over til kartoffelkaster (ja ja nogle kan bare det der,uden at læse sig til det)

øeehhhh Buffalo
enten overdriver din ven hans skudafstande eller også har han en selektiv hukommelse: hvis han ikke VED hvor hans kuglebane ligger, vil hans skydning på lange afstande være gætteværk med forbiere og anskydning til følge[}Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
[/quote]
Man henviser jo også bare til ens speedometer, når man bliver standset for at køre for stærkt.
[/quote]
Det bør man altid gøre, hvis man ikke lige har været henover/forbi kronografen.[8D]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#16
Min makker skyder nogle få skud med den patron han ønsker at anvende på 3-4 forskellige afstande,og jeg kan garentere at han ikke kender afstanden nøjagtigt i meter (som han siger det er ligegyldigt sålænge man holder sig inden for egne og våbnets begrensninger)

Jeg kan kun sige at manden enten er født under en heldig stjerne og så heldig tror jeg nu alligevel ingen kan være,eller også er han bare et rent natur tallent med riffel og bøsse, det eneste jeg har set ham miste er dykænder.

Efter hvad jeg kan vurdere vil jeg tro at de længste afstande han har skudt på vil ligge rundt 200-220m men det er kun et slag på tasken,nå men det er nu heller ikke mit problem hvad andre laver når bare det jeg selv foretager mig er iorden.

mvh,Buffalo
Svar
#17
halløj Buffalo
jeg misforstod skudafstanden: hvis din kammerat holder sig inden for 200 meter plus/minus er en fornuftig indskydning med overslag da alt rigeligt ( hvis man ikke interesserer sig for ballistik[:I]).

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hej Skovfogdeelev
Jeg ved da godt at der ikke er nogen der bliver tjekket, men det er jo stadig dit forbandede ansvar som jæger at sørge for at du overholder loven - i princippet kan di godt slå et rådyr ihjel med en 22Lr - men det må man bare ikke.
Jeg læste faktisk et sted, at straffen kan være fra bøde og op til 2 års ubetinget fængsel (så skal det vist også være grelt),
ps - at skyde en polsk ræv i fredninstiden kan faktsik give op til 5 års fængsel - men igen, så har jeg aldrig hørt om at nogen er blevet straffet for det



Selvølgeligt er det dit ansvar at overholde loven, men jeg var interesseret i juridisk præcedens på området. Er opgivne værdier på en kasse ammunition nok eller kræver politiet at du har foretaget en chonografering af hastigheden på dit ammunition?

Hvis opgiven anslags energi ikke er nok kender jeg da en hel da jægere der skal ud og investere i en chronograf!

I øvrigt Renegade kan jeg ikke følge din analogi om at køre for stærkt. Du kan jo prøve men jeg tror nu politiet anvender en klar juridisk praksis der er meget præcedens for. Hvilket jeg ikke har mødt for anslags energi kravet. Derfor spørg jeg om andre kender praksis.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#19
Jeg vil da bestemt gå ud fra at det der står på æsken er nok. Der hvor det bliver interessant er når man selv lader - det er jo bestemt ikke alle hjemmeladere der chronografere sine patroner.

Men det var jo ikke det at de oprindelige spørgsmål gik på.
Svaret må være som alle andre siger - prøv på forskellige afstande - evt indskyd på 100 meter med et overslag på ca 5 cm - så kan man holde mere eller mindre lige på på 200 meter
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Så ville 308 komp opdage at ved en indskydning på 200m, vil træfpunktet på 100m variere ca 2 cm, hvis hastigheden ændres 80m.

jbn



Det jo altid irriterende når man ikke har ret[Wink]
Jeg prøvede lige på Hornadys pendan til og må give mig, fik dog en forskel på 1,1 tomme eller næsten 3 cm. Hvilket jeg er enig i ikke betyder ret meget.

Til gengæld opdagede hvor stort overslaget er på 100 meter lidt mere end til bare at holde lige på 3,6"

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)