Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er nu det??
#1
Jeg var så heldig at skyde et rålam i søndags, som her til aften lige er blevet slagtet.

Her opdager jeg at hele dyret er ”svinet” til med en lidt ildelugtende masse.[xx(]

Jeg formoder at det er leveren som skudt/sprængt til grød.[:0]

Det ligner faktisk maveindhold men den var intakt under brækningen.

Desværre forgik brækningen af dyret i dårlig lys, men jeg fik dog konstateret at mavesækken var intakt.

Normalt skyder jeg dyr med 223, men denne gang blev dyret skudt med; 308 -150 Mega fabriksladet – ca. 40m – skudt en anelse skråt – indgang ca. 7cm bag forben, udgang ca. 15cm bad forben.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?

Bang.

[Image: 17122008271.jpg?t=1229540565]

[Image: 17122008272.jpg?t=1229540632]

[Image: 17122008273.jpg?t=1229540676]
Svar
#2
Føj for den[xx(] det ligner nu maveindhold. Måske der er kommet maveindhold op gennem spiserøret da du har brækket den.. Der røg den julemiddag[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#3
Ja, selvfølgelig – det er da det der er sket.
Arrr. sikke noget lo..[}Smile]

Man kan ikke vinde hver gang[:I]

Bang
Svar
#4
Selvom at dyret har hængt med hovedet nedad, så er der vel ikke noget på dyret der kan bruges når det har hængt så længe?[xx(]

Bagkøllerne har ikke været i kontakt med maveindholdet men jeg syntes stadig at de lugter af maveindhold.[V]

Bang.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Bang

Selvom at dyret har hængt med hovedet nedad, så er der vel ikke noget på dyret der kan bruges når det har hængt så længe?[xx(]

Bagkøllerne har ikke været i kontakt med maveindholdet men jeg syntes stadig at de lugter af maveindhold.[V]

Bang.


Prøv lige at lade køllerne hænge til imorgen og se om lugten ikke er forsvundet......
Engang imellem kan man være heldig...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
hvis du filitere ryggen?

Plejer godt nok at få skyllet det meste ud inden lader tilsnaskede dyr hænge, men synes nu ikke jeg har haft problemer med kødet har haft bi-smag når bare jeg har været hårdhændet nok med kniven ved afskæring af berørte dele.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#7
Mange tak for input.

Jeg prøver det foreslået, og håber det bedste.

Bang
Svar
#8
Næste gang bind en snor om spiserøret, så sker det ikke den vej.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Slå en knude på spiserøret inden du trækker det ind i dyret under brækningen, ligeledes med endetarmen. Så er den "tæt" og du er fri for den slags problemer i fremtiden, forudsat maven altså ikke er skudt i stykker.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Prøve sauking køden i saltvand....ellers PITCH IT..[xx(][Wink]

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#11
For mig ser det nu som om, at waiden har været ramt af kuglen eller fragmenter.
Passer også meget godt med beskrivelsen af ind- og udgangshul.
Maveindhold m.v. er jo spredt i hele dyret og synes også at være trukket med ud i udgangshullet.
Så meget sviner det ikke, hvis man glemmer knuden på spiserøret[:o)]

Køller og rygfilét bør nu at kunne bruges uden problemer.

mvh
Korthår
Svar
#12
Jeg havde faktisk slået en knude på spiserøret, og selvom mit spørgsmål leder tankerne hen på en nybegynder, så må jeg indrømme at jeg har skudt ca. 20 dyr. [:I](kun delvis nybegynder)
Jeg har bare ingen tidligere erfaringer med maveindhold, da jeg har været så heldig at der aldrig har været hul på mavesækken. Så mine brækninger har tidligere gået som en leg, uden yderligere erfaringer med maveindhold altså uden for mavesækken.

Selvom der var dårligt lys er jeg ret sikker på at mavesækken var intakt.
Min hund som for øvrigt altid er med på pürsch havde en del ”bukkerfeber”, og da det har været småt med vildt til den i år fik den lov til at trække lidt rundt med dyret.[:I]
Dyret blev vendt flere gange under denne ”håndtering”.
Jeg tror faktisk på det med et ”defekt” spiserør da hovedparten af svineriet lå fremme i dyret og en del af maveindholdet så er løbet ud af skudhullet under min hunds håndtering.
Men 100% sikker er jeg dog ikke.

Det positive ved denne lidt kedelige sag er at jeg er blevet en erfaring rigere, og næppe vil glemme hvordan maveindhold ser ud, udenfor mavesækken.
Lugten er jeg også blevet bekendt med.

Bang
Svar
#13
kan det ikke være spiserøret kuglen har ramt?
Svar
#14
snor`? Knude?

Jeg har aldrig det første og det sidste synes jeg er lidt noget bøvl.

Prøv det her

2-3cm fra hvor i har afskåret spiserøret ligger i et ca 3cm lang snit midt i spiserøret. Nu køre i enden af spiserøret i gennem så mange så muligt og giver slip. Så har i en automatisk lukning [Wink]

Ivørigt er lugten af mave indhold ganske karakteristisk. Specielt når man har brækket de første 4-5 stykker kronvildt med snask i. Så sidder det på hænder de næste 3 gange[xx(]

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#15
@Eleven
Citat:quote:

2-3cm fra hvor i har afskåret spiserøret ligger i et ca 3cm lang snit midt i spiserøret. Nu køre i enden af spiserøret i gennem så mange så muligt og giver slip


Er det mindre bøvlet end en knude?

Nå men da jeg ofte selv spiser de dyr jeg brækker så tager jeg mig den tid der skal til, med knuder..

Derimod forstår jeg ikke dem som partou skal blotlægge kødet i begge køller for at skære låsen over, det er da direkte dumt, og giver kun tørt og evt. ødelagt kød.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#16
Hvis det skal gøres nemt så brug to strips, men lov mig lige ikke at lade dem ligge bagefter. Selv synes jeg dog at snuder virker fint på rådyr.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvis det skal gøres nemt så brug to strips, men lov mig lige ikke at lade dem ligge bagefter. Selv synes jeg dog at snuder virker fint på rådyr.



Ja, de ville sikkert osse få svært ved at klare sig uden[Wink][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Prøv lige at lade køllerne hænge til imorgen og se om lugten ikke er forsvundet......



og er lugten forsvundet så smid dyret ud, ellers lad det hænge et par dage og glæd dig over lugten af vildt.[Smile]

Det er ikke lugten som skal bekymre men, den udbredte forurening af dyret, du har angiveligt under håndtering spredt bakterier over hele dyret, normalt er det ingen hindring for selv at spise det men skal du have gæster så sørg for at det er nogen du ikke er interesseret i at have besøg af en anden gang.

En lille test for at konstaterer om der er bakterier, læg kødet ned til hunden, slikker den på kødet, så kan du være sikker på at der er angreb af bakterier.[:o)]

Der er mange gode råd, men i bund og grund er du ikke opmærksom nok når du håndterer og brækker dyret, herunder at observerer tilstand for hjerte - lunge – lever (så havde du idet mindste set at det hele var smasket til i mave indhold), det er sjældent at dansk råvildt har skavanker men så meget desto nemmere er det at se når der forekommer afvigelser.

Citat:quote:

Originally posted by Tonny
Derimod forstår jeg ikke dem som partou skal blotlægge kødet i begge køller for at skære låsen over, det er da direkte dumt, og giver kun tørt og evt. ødelagt kød.


Men er fokus på at undgå bakterier, så er dette den optimale måde når tarm skal udtages!!.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

@Eleven
Citat:quote:

2-3cm fra hvor i har afskåret spiserøret ligger i et ca 3cm lang snit midt i spiserøret. Nu køre i enden af spiserøret i gennem så mange så muligt og giver slip


Er det mindre bøvlet end en knude?

Nå men da jeg ofte selv spiser de dyr jeg brækker så tager jeg mig den tid der skal til, med knuder..



jeg synes umiddelbart jeg det virker bedre og lettere

Citat:quote:

Derimod forstår jeg ikke dem som partou skal blotlægge kødet i begge køller for at skære låsen over, det er da direkte dumt, og giver kun tørt og evt. ødelagt kød.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



kunne ikke være mere enig. Synes det trist at skulle til at skære kød af køllen der kunne være blevet en god middag ud af i stedet for

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#20
Citat:quote:

Men er fokus på at undgå bakterier, så er dette den optimale måde når tarm skal udtages!!.



Ikke for at stjæle tråden,men hvordan frigør i endetarmen på dyret?

Jeg skærer hele vejen rundt om endetarmen på dyret,udefra-derefter kan hele "molevitten" trækkes ud.Uden at blotlægge en masse kød.

PS.Jeg ville nok ikke lave rullepølse af de slag.........[Wink][Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)