Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
engelske udtryk
#1
Hej eksperter

Jeg har kigget mig lidt omkring på hjemmesider om rifelpiber og løber ind i nogle udtryk, jeg ikke helt forstår. Derfor håber jeg, der er nogle herinde, som kan hjælpe.

1) Button rifled?

2) Hand-lapped?

3) Også taler om pibens "crown"??

Jeg vil være meget taknemlig, hvis nogen kunne forklare disse udtryk for mig.

Labrador
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

Hej eksperter

Jeg har kigget mig lidt omkring på hjemmesider om rifelpiber og løber ind i nogle udtryk, jeg ikke helt forstår. Derfor håber jeg, der er nogle herinde, som kan hjælpe.

1) Button rifled?

2) Hand-lapped?

3) Også taler om pibens "crown"??

Jeg vil være meget taknemlig, hvis nogen kunne forklare disse udtryk for mig.

Labrador



Uden at jeg vil kalde mig selv som ekspert vil jeg gerne forsøge at svare alligevel.

1. Button-rifled (knap-rifling)er en fremstillingmetode af piben, hvor der trækkes en dorn gennem piben for at danne riffelgangen. Jeg mener det tidligere har været beskrevet mere detaljeret i et tidligere indlæg.

2. Hand-lapped er en efterbehandling af piben indvendigt. (eks. med en tin-dorn som støbes i piben og derefter trækkes frem og tilbage indtil den glider jævnt hele vejen.

3. Crown er det sted hvor piben slipper projektilet ved affyring, og beskaffenheden af denne kan have stor betydning for præcisionen.

Det er mine bud på dine tre spørgsmål. Hvis jeg har rodet rundt i tingene, er jeg sikker på at en af de rigtige eksperter kan rette i mine forestillinger [Wink]

mvh.

Steen S
Svar
#3
Hej Steen S.

Tusind tak for dine svar! Nu forstår jeg straks lidt mere ;-)

Labrador
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)