Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevalg
#1
Hejsa.

Er i den heldige situation at jeg skal på jagt oppe i midt sverige til okt. 09[Big Grin] og skal jage alt lige fra tjur,urfugl,bæver,råvildt til Bjørn og Elg.....Hvis vi har heldet med os.Jeg vil medbringe 2 Rifler i kal. 223R og 30-06.

Til 223R var det min plan at skyde med 65 grains sierra gameking,men jeg er lidt i tvivl hvad jeg skal bruge til Bjørn/Elg i 30-06... Havde overvejet en 180 grains Nosler partition.....Hvad mener i om det.???

Hvordan ser en tjur/Urfugl ud efter mødet med en 65 grains gameking?? Skulle jeg vælge noget spidsskarpt amo i stedet for ti.?

Da det er første gang jeg skal på Elg/Bjørnejagt modtages gåde råd med glæde.

Mvh.

bbs
Svar
#2
NP vil helt sikkert gøre arbejdet fint. Jeg ville nu nok overveje Barnes TSX, som jeg har haft fine resultater med.

Til tjur/urfugl så skal du nok kigge efter en spidskarp da der ellers ikke er meget til at spise eller udstoppe.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Enig med Yeti mht. .223R... Du kunne jo prøve om du kunne skaffe nogle HMAK M/85 SKPT i 5,56mm. De fås i 62 grains og 69 grains...hvis du er heldig går de mere eller mindre ens med dine 65 grains GK - det er tilfældet for mig! Jeg skyder med Sauer 202, men havde samme gode oplevelse med en LTR!

Jamo
Svar
#4
Hej bbs. Hvis fuglene skal udstoppes skal de helst skydes med hagl (har fået en tjur udstoppet der var skudt med spidsskarp 6,5mm , men konservatoren var ikke begejstret !) hvis de bare skal spises , ingen problem [Wink]. Hilsen A-bolt
Svar
#5
Jeg ville nøjes med én riffel, nemlig 30.06'eren.

Det vil da være ærgerligt at stå med den lille og bamsefar så dukker op. Især hvis han er gnaven [Wink]

Find en fuldkappet kugle der skyder samme sted som den premiumkugle du vil anvende, så slipper du for meget bøvl.

Der vil højst sandsynligt være mere schweiss efter en 30.06'er, end med en 223, efter skud på et rådyr.

Og det er ikke så ringe, for Sverige er et stort land at eftersøge i [Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Citat:quote:

Der vil højst sandsynligt være mere schweiss efter en 30.06'er, end med en 223, efter skud på et rådyr.



Ikke hvis du anvender den rigtige kugle... Nu skyder jeg selv med 223R og benytter netop Sierra GK 65 grains - den leverer gennemskud hver gang og efterlader et fint udgangshul med riglige sweiss til følge... Selvfølgelig vil en 30-06'er kaste mere sweiss af sig, men det er slet ikke nødvendigt... Dog kan jeg godt se din pointe i kun at medbringe 30-06 som eneste riffel...træls at møde bamsen med en ærtebøsse!

jamo
Svar
#7
Planen var at bruge 223R til bæver,råvildt,fugle osv...Men som de siger deroppe,så er råvildt "presset" pga. Los,så vi skal ikke regne med at det er ligesom i Polen,hvad angår råvildt,men de findes på revieret....Og brormand skal låne 223R til Bæver så den kommer med.Han skal ikke jage Bjørn.Det er kun mig og min Sauer der skal jage Bjørn/Elg.[Big Grin]

A-Bolt....Ja,vi skal også have haglpusteren med.Da der er en del jagt på Ænder og Gæs....Men kunne da også være sjovt at få udstoppet en tjur,som måske ikke lige var skudt med riffel.
Svar
#8
Hvad med at bruge en trægt ekspanderende premiumkugle i 30-06éren og lade den til moderat hastighed. På så blødt et mål som en tjur vil den ikke åbne meget men en elg skal den nok åbne på. Råvildt kan man så skyde på skulderbladet, så skal den nok åbne. Jeg ved ikke om det holder i praksis, det er kun tanker.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Det kan godt være at jeg tager fejl, men skydes tjur ikke ofte i toppen af træet - det lyder som et farligt eksperiment at sende 11 gram afsted på den måde - lortet falder jo ned igen.
Svar
#10
Der er god plads hvor man bedriver den form for jagt, så kulenedfald er en almindelig accepteret risiko.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
området hvor vi skal jage er temmeligt stort.Har også hørt at man acceptere kuglenedfald,men jeg vil da til enhver tid tænke på det.

Er der nogen som har erfaring med RWS kegelspitz "KS" i kal. 30-06.Det var også en af de kugler jeg havde overvejet ud over Nosler Partition.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)