Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Canting
#1
Er der nogen der har en genial måde til at få alle 3 punkter til at flugte?
[Image: Canting.jpg]
Jeg har selv gjort det, at jeg har nivelleret riflen op (jeg har alu-ramme) og tegnet en lodret og vandret streg på væggen (kolbe-enden), derefter har jeg lyst igennem kikkerten forfra og fået projekteret trådkorset på væggen. Jeg tror at det virker, men der må være en mere nøjagtig og korrekt måde (lodsnore på lange afstande lyder meget godt i teorien, men er knapt så håndterbare i real life).
Findes der ikke et eller andet apperat til sådan noget (jeg har prøvet en coliminator, men den skal jo også nivelleres op).
Jeg har også tænkt på en rund stang i løbsdiameteren og så en påsvejset lodretgående stang med en vægtklods forneden, men jeg kan ikke se stangen i kikkerten på den korte afstand.
Håber på at få nogle saglige og gennemtænkte ideer[Smile]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#2
Inden jeg begynder at fintænke, må du lige fortælle hvorfor du absolut vil hav niveleret kikkerten op i forhold til riflen.

Alternativt kunne du jo købe en kikkert med skinne for så skulle "problemet" være løst med den rigtige montage.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X



Alternativt kunne du jo købe en kikkert med skinne for så skulle "problemet" være løst med den rigtige montage.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]



lyder som om man med et snuptag har begrænset sit kikkertudvalg.... [Sad]

da jeg ikke vil begrænses, så bruger jeg min egen metode... forfra, indtil den sidder lige... [Wink]

jeg lukker øjnene, tager riflen i anslag, åbner øjnene igen og retter ud derfra...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Arghh - så har jeg ikke fået formuleret mig ordenligt - jeg har skinne (Picatinny Rail)
det er trådkorsets vertikale streg jeg vil ha' til at sidde nøjagtigt i lod over centret af løbet når riflen er i lod/vage.
1 grad Canting gir 18 mm afvigelse på 100 meter.........d.v.s. sige 18 cm på 1000 meter. Det betyder også (hvis ikke den er monteret nøjagtigt) at når man drejer evaluationen så ryger man sidevejs også.
Prøv at læse dette (det forklarer det nok lidt bedre end jeg gør[:I])
http://www.microlevel.biz/cant_errors.html
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ID

Arghh - så har jeg ikke fået formuleret mig ordenligt - jeg har skinne (Picatinny Rail)
[Image: DSC00519.jpg]
det er trådkorsets vertikale streg jeg vil ha' til at sidde nøjagtigt i lod over centret af løbet når riflen er i lod/vage.
1 grad Canting gir 18 mm afvigelse på 100 meter.........d.v.s. sige 18 cm på 1000 meter. Det betyder også (hvis ikke den er monteret nøjagtigt) at når man drejer evaluationen så ryger man sidevejs også.
Prøv at læse dette (det forklarer det nok lidt bedre end jeg gør[:I])
http://www.microlevel.biz/cant_errors.html
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow



Det ligner ellers en "hyggelig" skyder...hvad er det for en?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Tråden, ran!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ID

Er der nogen der har en genial måde til at få alle 3 punkter til at flugte?
[Image: Canting.jpg]

Findes der ikke et eller andet apperat til sådan noget (jeg har prøvet en coliminator, men
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow



Hej,
Kan du give en beskrivelse af hvilken kollimator type du har prøvet ?
Mvh
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ID

Tråden, ran!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow



Undskyld[B)]
Blev bare grebet af overvældende nysgerrighed - det syntes umiddelbart lettere at spørge der hvor billedet var, frem for at starte en ny tråd med henvisning til et billede i en anden tråd....[:I]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Nææ ikke rigtigt - det var en jeg prøvede på Sjælsmark Kaserne, jeg ved ikke hvad det var en type eller hvad den hed - jeg har også prøvet en slags civil colimator fra Leupold, men den virker åbenbart kun på Leupold-kikkerter - den flyttede sig ihvertfald vertikalt, det gør den ikke når man bruger den på Leupold??????????
Den civile Leupold colimator kan jeg faktisk sætte 20 grader ude af lod (på Leupoldkikkerter) men gridden er stadig i lod (I don't know how they do it!).
Ran, riflen er en Accuracy International - det var ikke for at være uhøflig - men trådene har det med at rende af!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#10
Hej ID,

Jeg kan godt følge resonnementet, men det gælder også hvis man med en perfekt riffel/kiggert kæntrer 1 grad under skydningen. 1 grad er skutte meget medmindre støttebenene er helt lige lange og underlaget er helt vandret eller det hele er lige skævt[:o)]

Jeg har iøvrigt selv tænkt på det samme og var også nået frem til at hvis det betyder noget så må jeg købe en kikkert med skinne (ikke en montage til skinne) og forvisse mig om at baserne sidder lige.

Men når nu jeg tænker mig om igen [:I] ville jeg prøve følgende (og det bør gælde for alle montager[8D]):

1) tegn en laaang lodret streg på stooor afstand.
2) skyd ind på et punkt langt nede på stregen
3) med samme sigtepunkt skrues trådkorset i bund.
4) hvis trådkorset er skævt vil du ikke længere ramme stregen, med samme sigtepunkt.

Så ville jeg vride en lille smule... til den rigtige side ... [Big Grin]

osterwald
Svar
#11
Det ved jeg Osterwald, men fejlene accumulerer, hvis trådkorset ikke sidder som det skal og skytten (moi) samtidig kæntre - så har vi dobbeltfejl. Som jeg har skrevet tidligere: Minimer variablerne!
Hvis kikkerten er monteret korrekt og jeg ikke rammer............ja, så ved jeg hvor fejlen stammer fra [:I]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#12
ID...Din gamle krakiler...

Du har på låsestolen monteret en Picatinny-rail, er du 100% sikker på at den ikke vrider sidevejrs ?

Og hvad med montageringene, er de lappede sammen ?

Har du spændt skruerne i Skinnen/montagen med moment ?

Alt dette vil også skabe mikroproblemer - ved godt vi taler fluekn**, men alligevel [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#13
jeg tror næsten at 1)-4) virker og skal ihvertfald selv prøve det på 100 m med mit gamle skydejern.

Og ja - lad os reducere variablene. Når jeg en dag får uværktøjet til at virke kan jeg måske koncentrere mig om min skydning[Wink]

osterwald
Svar
#14
Nej Lars det er ikke den vej - forestil dig at kikkerten er rullet lidt til den ene side, så den røde linie (på min 1. tegning) f.eks rammer ude i kanten af løbet. Jeg ved godt at centeret i krydset stadig vil sidde der hvor det sidder, men den menneskelige hjerne (ja sådan een har jeg altså) vil altid dreje krydset mod lodret/vandret - og så har man fejlen. Det betyder ikke så meget på et par hundrede meter, men når man kommer op mod 1000 meter, så er det altså noget der tæller.
[Image: figure3x.jpg]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#15
Hej ID

Hvis du sætter din riffel op så den er lige med et maskinwaterpas på din picatinnyrail og så monterer du kikkerten.
Så lægger du maskinwaterpasset ovenpå kliktårnet og drejer kikkerten til den er lige.
Så spænder du skruerne over kryds inden du monterer et af de her små waterpas der er beregnet til montage på kikkertrøret.
Hvis det ikke er lige nok bliver du nok nødt til at spænde det hele op i f.eks en fræsemaskine og rette det hele op med et måleur.
Selvom du har en vinkelfejl på flere grader, så mindskes fejlen jo når du indskyder den og dermed bliver fejlen mindre end 18cm på 1000m.
Det må til en hver tid være vigtigere ikke at kante riflen i skudøjeblikket end det er ved montagen.
Jeg har alle mine kikkerter monteret "skævt" i forhold til låsestolen, for så passer skæftet bedre ind i "hakket" ved skulderen.
Jeg skyder ikke på længere hold end 400m og der ser jeg ikke nogen afvigelse på grund af kantning.
Selvfølgelig er der en teoretisk fejl, men den er under niveauet for fluekn*pperi
Jeg har lige tjekket i mit ballistik program og det siger at 1 grad kantning med en montage højde på 5cm giver en fejl på 1mm og ikke 18mm som du siger.
Fejlen er så blevet til afrundet 20mm på 1000meter svarende til 0,2 klik på en kikkert der giver 1 cm pr. klik
Dette er under forudsætning at riflen er indskudt på 100meter

Hvis jeg sætter indskydningsafstanden op til 500meter får jeg en fejl på 7mm på 100 meter og 80mm på 1000meter stadig ved 1 grad kantning.



--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Det var da et konstruktivt forslag - jeg kan forstå at der er altså kun "the hard way" hvis man vil være helt sikker!
Selvfølgelig er det vigtigt ikke kan kante når man skyder, men det hjælper jo ikke noget at skytten ikke kanter hvis riflen gør det i forvejen.
Dit regnestykke kan jeg ikke følge - jeg klikker (stort set) ved alle afstande og uanset at man øger indskydningsafstanden og så vil træfpunktsforskydningen jo komme når man så klikker nedad igen, bare til den anden side - se denne tegning [Image: figure2x.jpg]
Hvis jeg ikke klikker og blot bruger Mil-Doterne vil fejlen jo også komme, da jeg så vandre op og ned af den vertikale streg i korset (som så ikke er lodret over løbet).
I weekenden hjalp jeg en kammerat med at indskyde en helt ny kikkert - han havde selv monteret den, jeg tjekkede ikke trådkorsets lod/vater-linier inden han skød. Jeg gik i graven for at markere for ham (indskydningsafstanden var 100 meter og han skød fra bænk). Da han havde højden fik han ok for det (vi talte i mobil), så skulle han bare 6 MOA til venstre (24 klik@1/4 MOA), så kom han horisontalt på pletten, men så var han røget 4 MOA op - efterhånden fik vi ham justeret på plads og så gik vi på 300 meter, så var han røget væsenligt til højre igen (meget mere en rotations-trækket). Så tjekkede jeg kikkerten og det viste sig at trådkorset tilttede, det fik vi så drejet ok på plads (så godt vi nu kunne på en skydebane), men der kom stadig en tilsvarende fejl da vi så røg på 600 meter (ikke så kraftig men dog stadig synlig). For en orden skyld skal jeg nævne at vi skød i modvind (1,9 m/s).
Dette er grunden til at jeg blev optaget af emnet og gik hjem og tjekkede min egen riffel og kom derfor til at spekulere på om der dog var et eller andet smart aparat, men det må jeg altså konstatere at det er der ikke.
Og jo, jeg er en flueknepper - jeg ved det, men har lært at leve med det [Smile]

Prøv at læse artiklen jeg har henvist til, i et indlæg ovenover.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#17
Hej ID
Jeg er skam igang med at læse artiklen, men så store fejl på 100 meter som du oplever har jeg aldrig observeret.
Jeg bruger det Norske pcb19 ballistikprogram, hvor man kan indgi en kantingvinkel op til 180 grader og der fremkommer afvigelsen nogenlunde på størrelse med det jeg selv oplever.

Nu skal man være fuld som en pave for ikke at lægge mærke til en kantning på 5 grader[:o)][xx(]

Alternativt er der nogle kikkerter der er flade under kliktårnet og så kan du shimme mellemrummet mellem tårnet og skinnen op med søgerblade imens du fastspænder kikkerter.
Husk lidt "gefühl" så du ikke får røret spændt i en bue.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Jeg har altså en eller anden fornemmelse af at vi taler forbi hinanden M@X - hvis riflen er vandret (railen for montagen) og trådkorset kanter (set i plan er sigtelinien paralel med løbet), så vil du altså, når du klikker op og ned (kikkerten vipper jo i den lodrette tråds akse) få en point of impact-afvigelse ved 1 grad der er væsentlig større end 1 mm.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#19
Nu vil jeg nødig være en festbremse, men hvor ofte er det relevant at skyde på 1000 m ??
Når man bruger den slags, kan jeg godt se at denne tråd er relevant?
Ellers er det ikke mest en våbenmæssig kuriositet, selv om den slags også kan være MEGET sjovt?

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#20
Øhh, hvorfor tror du at jeg har rejst spørgsmålet Frederik?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)