Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kanon start på juleaften
#61
Citat:quote:

Originally posted by Hyperlite

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Du går dig en tur i terrænnet
Måske bliver det til jagt - måske gør det ikke!
Det svarer til at tage på fisketur med fiskestangen uden at kaste snøren i vandet - er det at fiske?

Mvh Bjarke

næe Bjarke, det er tættere på catch and release.
jeg kan pürshe tæt på et stykke råvildt, betragte den på 50 meters afstand, og hvis jeg ikke mener det er afskudsbart luske lige så stille videre.
for mig er det absolut jagt.(endda rigtig god jagt)

mvh
Strom



Nææ, Catch and release er ligesom at skyde den med en bedøvelsespil, skyde et billede og så slippe den løs når den vågner.
Ved catch and release nøjes du jo ikke med kigge på fisken på dens standplads i vandet, nej - man fanger den for senere at slippe den løs.
En spade er en spade og jagt er at tage ud i naturen for at slå dyr ihjel. Det er lige præcist det der adskiller jægere fra alle andre brugere af naturen. At slå dyr ihjel!
Dermed ikke sagt at det ikke skal gøres med respekt eller at man kan være på selektiv jagt af forskellig art. Og man kan blande alle mulige følelser og motiver mv ind i ligningen uden at det afviger sig fra at være jagt, men trækker man det at slå ihjel ud af ligningen, er det ikke jagt længere.

Mvh Bjarke



Hej Bjarke.
Jeg tror, at vi alle kan blive enige om, at jagt også kan udtrykkes som en aktivitet, hvor man slår dyr ihjel. Der er heller ingen, der har deltaget i denne debat, der har proklameret, at de ikke slår dyr ihjel. Udelukkende at definere jagt som det at slå dyr ihjel er for mig at se håbløst snævert og unuanceret. Du bløder den jo også op i din fortsættelse, ved at skrive, at der selvfølgelig kan være grunde til at være selektiv.
Denne Topic har udviklet sig på en undren over, at der ikke blev afgivet skud på en jagttur. Senere fastslog Hogmeister, at Just Shot ikke havde været på jagt. På trods af, at Just Shot senere redegjorde for sine bevæggrunde. Selvfølgelig var han på jagt. Han var bare selektiv.
Hos den lokale hænges jeg pt. ,med glimt i øjet, ud for at være "seriemorder", fordi Hotlips 2 gange har været fremme i skoene på det sidste[Big Grin] Jeg har i 2008 skudt 2 bukke og jeg har taget 2 efterårsdyr. De 4 dyr er skudt på 4 forskellige destinationer. Jeg har haft en del flere dyr for. Disse 4 blev udvalgt, fordi jeg skønnede at situationerne var rigtige. Jeg samler på gode oplevelser og ikke på døde dyr.
Det, der helt afgørende adskiller jægeren fra lystfiskeren, er efter min mening, at vi kommer med en mere fatal dagsorden. Når jeg går med fluestangen sker der, som regel, ikke noget ved at jeg kaster til en fisk, jeg egentlig ikke vil have. Tager den fluen og kroges, kan jeg genudsætte.
Her må vi som jægere af og til sige nej til at prøve, fordi "genudsætning" ikke er en mulighed.Sige nej til et dyr eller en skudsituation, fordi der er en tvivl.Eller en manglende lyst på dagen. Men derfor har vi været på jagt alligevel.
Mvh Walnut
Svar
#62
jeg retter ind til højre og erkender at jeg åbenbart ikke er jæger.
det jeg bruger min fritid på må derfor fremover betegnes naturgængeri, for hvis beskæftigelsen kun er jagt hvis man har blod på fingrene en det ikke min kop the

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg retter ind til højre og erkender at jeg åbenbart ikke er jæger.
det jeg bruger min fritid på må derfor fremover betegnes naturgængeri, for hvis beskæftigelsen kun er jagt hvis man har blod på fingrene en det ikke min kop the

mvh
Strom, naturgænger



Hej STROM
[Smile] Jeg vil gerne følges med dig og... mon ikke vi kunne blive et par stykker mere[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#64
GAB!!! – mere "Rygklapperi" [|)]

Swift
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by Swift

GAB!!! – mere "Rygklapperi" [|)]

Swift



Er du venlig at uddybe den?

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Er du venlig at uddybe den?



Ja egentlig havde moderator001 (hvem det så end er) skrevet at ”nu var den ged vist barberet”, og der har været ro om emnet julen over! Det var egentligt rart tænkte jeg! – linierne var jo trukket op, og mange havde gjort rede for deres synspunkter.

Det jeg ser som en uheldig følge af sådanne diskussioner er, at i stedet for at styrke sammenholdet i VTF svækkes det ved at der sker grupperinger af medlemmerne, som jo selvfølgelig ikke kan være enige i alt.

Men for at svare på dit spørgsmål om hvad jeg mener med min udtalelse. Jeg syntes at det kan være lidt søvndyssende i længden at læse om disse grupperingers ”Rygklappende” rosen af hinandens indlæg.

Et nytårsønske fra mig: Lad os holde Borgfred!

Mvh.
Swift
Svar
#67
@Swift, prøv at læse indlægget igen, det drejer sig om sprogbrug og ikke om folks meninger.

Citat:quote:

Originally posted by Moderator 001

Selvfølgelig er en spade en spade og ikke nødvendigvis et graveredskab, men derfor kan spaden godt omtales på en sober måde.
Flere af jer er efterfølgende kommet med nogle betragtninger vedr. sprogbrug, men selv om I er uenige, skriver I på en pæn måde[Wink].
Nu skal vi ikke ud i en større diskussion om emnet, derfor dette indlæg.
På visse andre fora er modereringen lemfældig og i visse tilfælde ikke eksisterende,sprogbruget er ofte fuldstændigt vanvittigt og groft, disse fora er der ikke mange der kan tage alvorligt og jeg mener at de skader det som vi brænder for, nemlig jagten.
Det Hogmeister(for nu at blive i tråden)fik et "klap" for var indlægget om at kaste op, det er muligt at han på den måde gav udtryk for sin holdning, men det kunne have været skrevet lidt pænere,evt. kunne han have uddybet hvorfor han fik kvalme, indimellem skulle man måske undlade at kommentere et indlæg, hvis ikke man kan gøre det i et ordentligt sprog.
Vi har alle lov til at have en mening og vi har alle lov til at udtrykke den, men stadigvæk, den største forudsætning for en fornuftig debat er at vi udviser respekt for hinanden.
Jeg vil ikke diskutere om der blev udvist respekt for Hogmeister ved at han blev offentligt "klappet", der er forskellige måder at moderere på og i en del tilfælde får folk et vink via PM/mail, i hvert enkelt tilfælde er det den enkelte moderator der vurderer hvordan det skal ske og sådan skal det være, hvis vi først skal til at sidde i en rundkreds og holde faddersladder i hvert tilfælde er toget kørt.
Hogmeister og jeg har udvekslet PM og jeg mener egentlig at vi har fundet ud af det.
Godt nytår og så er den ged vist barberet.


Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by Moderator 001

@Swift, prøv at læse indlægget igen, det drejer sig om sprogbrug og ikke om folks meninger.


Ja, ok! – Det er så måske en anden diskussion.

Det er nok umulig at undgå! – men ”all right” så ved vi jo hvor vi har hinanden, jeg syntes imidlertid bare at der godt kan blive lidt for meget ”kammerateri”

mvh.
Swift
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Godt formuleret (som altid) dravis! [Image: welldone.gif]

Godt Nytår! [Smile]
Swift



Hej Swift.

Den bemærkning fik mig til at dykke. Den ramte et niveau, hvor jeg med det samme besluttede mig for at stå af denne Topic.Ret beset vil de fleste vel føle sig krænkede over at blive kaldt "rygklapper". Hvis jeg tolker dit uddybende svar til moderator rigtigt, var det måske også ment generelt og ikke udelukkende møntet på mig.
Meget imod min vilje[Wink] er jeg faktisk enig med dig i, at man godt kan blive træt i betrækket af at læse: " Alt det, du lige har skrevet er jeg enig i.....". Jeg ser dog ikke noget problem i det. Går man lidt på opdagelse i VTF, kan man også se, at de fleste tager stilling til sagen og ikke personen.
Den her Topic har været besværet af, at der er været 2 diskussioner sideløbende med hinanden. En diskussion om sprogbrug og en interessant drøftelse af, hvorfor vi går på jagt.
Mvh og peace[Wink] Walnut
Svar
#70
Jeg tror diskussionen om sprogbrug er ovre, nu er det jagten det aabenbart galder, og forelobig er jeg nogenlunde sageslos i den debat.
Uanset hvordan vi vender og drejer det saa er jagt en sport ligesom maratonlob, haandbold eller tennis............ Det er det ihvertfald herovre.
Hvad jeg ikke forstaar er hvorfor nogen af jer tager det, (og somme tider jer selv) saa hojtideligt, som om I prover at begrunde over for jer selv og mest andre at jeres (vores) sport gaar ud paa at slaa andre levende vasener ihjel som Hyperlite har forklaret. At vi saa samtidig faar en, mange gange, uovertruffen oplevelse i naturen, som de fleste andre mennesker ikke faar, fordi de ligger hjemme i deres seng, og ikke lister rundt, eller sidder i en Hochstand ude i naturen, er saa bare synd for dem.
Jeg vil tillade mig at paastaa at den jager der i morges stod tidligt op, kladte sig varmt paa, og tog riflen ud af skabet, og karligt lod fingrene lobe hen over skaftet og piben og tog ud i engen efter en rav, gjorde det med den fulde hensigt at skyde en rav. At han saa muligvis ikke gor det idag fordi ingen kom for, er en hel anden historie. Det har varet en god morgen, men sikker bedre, hvis der havde varet en skud chance.
Saa hvorfor skal jagere rende rundt duknakket og hele tiden prove at forsvare deres sport, og tilmed skrue den op i et plan hvor den ikke horer hjemme?
Jeg horer mange gange at vi skal vare forsigtige med hvad vi siger for der er andre ikke jagere (saakaldte Antis) der laser dette forum. Hva' saa??? Det kan de jo bare lade vare med. Det er frivilligt, og hvis de ikke kan lide emnerne der bliver droftet kan de jo bare logge out.
Det kan umuligt vare meningen at den lille gruppe her der driver jagt skal gaa paa aggeskaller, bare fordi de udover en sport andre maaske ikke gor og er modstander af. Jeg kan sgu heller ikke lide badminton, saa jeg holder mig fra deres sider, og hvis jeg skulle komme med en bemarkning om det, saa ville de blot trakke paa skulderen og sige "Hvad forstand har han paa det?"
Det er DET og den mentalitet jeg ikke forstaar i jagere. Den undvigende, undskyldende eksistens berretigelse mentalitet der hele tiden folger dem. Hold hovedet hojt, var stolt af vores sport og blas de andre et stykke!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#71
det er bare alletiders tråd det her [Smile]

@swift: længere oppe i tråden "tæsker[B)]" jeg løs på hogmeister for hans sprogbrug og i hans seneste
indlæg melder jeg mig fuldstændig enig med manden. Det er bare i 2 forskellige emner.
Jeg mener nemlig heller ikke vi skal undskylde for vores sport. Så jeg forholder mig til
folks udmeldinger og ikke deres personer.

@Walnut og STROM: Kunne ikke have udtrykt mig bedre selv og erklære mig derfor 100% FULDSTÆNDIG RYGKLAPPENDE ENIG

Fattigdom er en sindstilstand
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#72
"jeg retter ind til højre og erkender at jeg åbenbart ikke er jæger.
det jeg bruger min fritid på må derfor fremover betegnes naturgængeri, for hvis beskæftigelsen kun er jagt hvis man har blod på fingrene en det ikke min kop the" citat Strom !

Jeg er bare fuldstændig rygklapper [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Saa hvorfor skal jagere rende rundt duknakket og hele tiden prove at forsvare deres sport, og tilmed skrue den op i et plan hvor den ikke horer hjemme?
Jeg horer mange gange at vi skal vare forsigtige med hvad vi siger for der er andre ikke jagere (saakaldte Antis) der laser dette forum. Hva' saa??? Det kan de jo bare lade vare med. Det er frivilligt, og hvis de ikke kan lide emnerne der bliver droftet kan de jo bare logge out.
Det kan umuligt vare meningen at den lille gruppe her der driver jagt skal gaa paa aggeskaller, bare fordi de udover en sport andre maaske ikke gor og er modstander af. Jeg kan sgu heller ikke lide badminton, saa jeg holder mig fra deres sider, og hvis jeg skulle komme med en bemarkning om det, saa ville de blot trakke paa skulderen og sige "Hvad forstand har han paa det?"
Det er DET og den mentalitet jeg ikke forstaar i jagere. Den undvigende, undskyldende eksistens berretigelse mentalitet der hele tiden folger dem. Hold hovedet hojt, var stolt af vores sport og blas de andre et stykke!
Hogmeister



Nu er det sådan at der findes mennesker som elsker at blive forargede, derfor,tror jeg, læser jagtmodstanderne diverse jagtsider netop for at finde noget der forarger og som kan bruges mod jægerne.
Prøv at klikke her.
Idag betragtes jagt i Danmark, af mange, som unødvendig luksus, de forarges over at nogen har pengene og lysten til at slå dyr ihjel.
Mange af mine venner er ikkejægere og vi har da diskuteret hvad det er der får mig til at gå på jagt, jeg lægger ikke skjul på at jeg gør det for både naturoplevelsen og for at slå ihjel, samtidig fortæller jeg også at jægerne gør en del for dyrene, faktisk mener jeg at en del jægere er større natur/dyreelskere end mange ikkejægere, hvis jægerne ikke var her skulle naturen nok finde en måde at regulere sig selv på, men det er mere nådigt med en hurtig kugle end langsom død af sygdom eller sult, den forklaring forstår de og de spiser da osse gerne det dyr jeg serverer.
Min svigerfar på 71 er opvokset med at jagt og fiskeri var en del af den måde man forsørgede familien på, han satte garn i fjorden inden han gik i skole og røgtede dem på vejen hjem, i jagtsæsonen havde de bøssen med ud, dengang var der ikke mange der protesterede mod jagten, de kunne simpelthen ikke undvære den, men idag er det jo sådan at vi ikke sulter hvis ikke vi går på jagt, derfor mener nogen at det er unødvendigt og at det er afstumpede mennesker der gør det.
Jeg ønsker bestemt ikke svigerfars barndomstid tilbage, men det var lidt nemmere at være jæger dengang.
Jeg skammer mig ikke over at være jæger, men jeg forsøger at undgå at provokere unødigt, jeg hænger mit vildt på krogen, men jeg har ikke hængt krogen ud mod vejen.
Det rareste ville være hvis der var større forståelse blandt mennesker, men desværre lever vi i et samfund hvor mange er af den overbevisning at det kun er deres mening der tæller og derfor gør de alt for at få den igennem.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#74
Så vil jeg for første gang give Hogmeister et klap på ryggen for bemærkningen om, at vi godt kan være stolte over vores interesse, specielt når vi udøver den godt. Også for at jagten giver så meget mere end kød på bordet i form af dejlige oplevelser i naturen.
Det er dog ikke det, der har interesseret mig mest i denne debat. Jeg går med rejst pande, når er jæger - både på jagt og blandt ikke jægere.
Det, jeg har været mest optaget af, har været retten til ikke at skulle forsvare overfor andre jægere, at man vælger dyr fra.
Jeg har i omgangskredsen jægere, der har meget svært ved ikke altid at skyde, når lejligheden byder sig.
På den jagt, vi har haft fra i år, skød en af de tidligere jægere ( som ikke er i omgangskredsen!) sidste år 6 dyr. Dette stykke af vores jagt er ca. 20 ha. stort. Denne historie er, på godt og ondt, med i min bagage, når jeg læser, at jagt handler om at slå dyr ihjel. Følges dette udsagn ikke af en nuancering, bliver jeg personligt stødt, og det strejfer mig, at det er " friske patroner lige ned i fjendens skyder".
På dette omtalte stykke har vi i år selv skudt en buk. Området har i perioder været besøgt af en rå med 2 lam og en rå med et lam. Ingen af disse dyr har i år været på vores ønskeseddel.
Omgivelserne havde registreret jægeren, der tog de 6 dyr. Det var registreret af nabojægere, af udlejer og af maskinstationsfolk.Folk snakker sammen.
Derfor er jeg også helt enig med Kima i, at vi bør være opmærksomme på vores ikkejæger omgivelser. I topiccen om den kattespisende ugle blev der løftet en pegefinger, som jeg selv tog til mig.Det er ikke godt for jægerstanden, at der skrives om afskydning af katte i VTF.Der kan være gode grunde til at tage en kat ud, men det er ikke godt stof. Mit eget indslag kunne måske gå i Off Topic som en Joke ( dårlig eller ej)
Jeg tager gerne en drøftelse omkring udøvelsen af jagt med ikkejægere, hvis henvendelsen er en "ikke provokerende" og ærlig forespørgsel. Ellers gider jeg ikke bruge tid på at indføre folk i vores verden.
Det er min erfaring, at det ofte kommer bag på folk, når jeg f.eks nævner ordet afskudspolitik! Mange tror, at vi ukritisk skyder på det, der er. For mig er det et kardinalpunkt, i forhold til ikke jægere, at udøve og signalere kontrol.
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)