Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kanon start på juleaften
#21
Hvad er jagt egentlig ?

Sad her til morgen og filosoferede lidt over div. indlæg og diskutioner her på forummet.
Hvad er jagt egentlig ? Det springer jo i hovedet på en her i juletiden, det er ikke mad der mangler!
Er det bare en dyrisk lyst til at slå ihjel? Eller følelsen af magten til at bestemme over liv og død ?
Følelsen af at høste noget, som man selv føler man har værnet om "været med til at så og vogtet over" ?
Hvad er egentlig mest rigtigt ? At købe bøffen i brugsen, eller have et par stykker kødkvæg gåenede, som man så slagtet ?
Lade dyrene leve vildt, eller købe økologisk ? (De dør jo alligevel begge slags)
Lade være med at gå på jagt i julen ? (Ved dyrene det er jul ?)
En af de få ting der adskiller menneske fra dyr, er empati, men den giver os sandelig også noget at tænke over !!!

Hilsen Steen
Svar
#22
halløj Steen
du har ret: jeg ved heller ikke helt hvorfor jeg gør som jeg gør.
jeg har en god fornemmelse over en morgen med et godt skud på et rigtigt udvalgt dyr.
eller i lørdags, da jeg herhjemme sammen med nogle gode kammerater havde en hyggelig dag på velflyvende voksne fasaner: så er det også rigtig rart at være jæger
eller når lerduerne begynder igen den første lørdag i Februar.

men det er også dejligt at se 10 fasaner og nogle rådyr når der skal fyldes foderautomater.

så hvad jagt egentlig er, ved jeg ikke, men det er ikk så ringe en beskæftigelse.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#23
Vi mennesker er nogle underlige dyr ...

Udvikler os voldsomt teknisk i mere end én retning, men på andre områder går vi mod stenaldertiden [^]

Jeg har prøvet at være på jagt hos en outfitter, hvor emnet kvinder og jagt var udtømt. Han havde været med til at skyde kronvildt fra helikopter på New Zeeland og tidligere kurtiseret de blodfattige engelske prinsesser.

Han grinede hånligt, da han nævnte en klient der havde haft så meget hjortefeber, at han ikke havde kunnet afgive et sikkert skud.

Mr. X havde kun én ting i hovedet: Business.

Når det kommer til de primitive urtidsdrifter, så rækker almindelig sund fornuft ikke.

Hvad er det vi måske mangler i en ellers så effektiv hverdag, hvor fødeskafning, overlevelse og forplantning, ikke er noget vi selv behøver at gøre så meget for[?]

Jeg formoder og tror, at en del af menneskene drives af en trang til at bryde dagligdagens vaner og søge "back to nature"

Nogle skal stive sig af med at lege han eller hundyr, og nedlægge alt tobenet på deres vej.

Andre skal konkurrere i en eller anden sportgren, bungyjumperne går efter fritfaldets adrenalinsus, ja jeg kan blive ved [:I]

At være jæger, fisker eller forelsket, det kan vist kun siges på én måde:

Det skal ikke forklares, det skal opleves [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#24
Hvorfor tog Just Shot ikke et camera med i forste omgang og tog nogle billeder af sine oplevelser som han saa kunne dele med os andre istedet for slabe riflen med i fuld viden om at han ikke har i sinde at bruge den aligevel??
Det er DET jeg saa reagerer paa. Der er en der sporger 'Hvad er egentlig jagt?' Ja det er ihvertfald ikke jagt. Efter min mening gik Just shot sig en tur, og saa giver han os bagefter en Morten Koch beretning om den, underforstaaet at vi skal bukke dybt for hans undladen af skud.
Jeg er overhovedet ikke skydegal tvartimod, men enten er man paa jagt eller ikke. Og jeg forstaar udemarket godt unladelsen af skud hvis det forestaaende vildt ikke er det man lige havde tankt sig (for lille, forkert kon eller art)
Jeg synes det er fint der kommer gang i debatten, men lad os lige vare enige om, og det tror jeg nasten Just shot vil give mig ret i, at han gik ikke paa jagt den morgen, blot en tur med hunden.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#25
@ hogmeister
Det er jo lige præsist forskellen: Hvis man ligger sig HELT fast på at man skyder inden man tager afsted..... Så kommer der flere dårlige beslutninger.
Jeg kaster tit geværet til kinden når der flyver en fasan op, under en gåtur med hunden. Og den får næsten altid lov til at smutte. Fordi jeg først bestemmer mig i HVER situation.
Måske er du ikke enig og det behøves du heller ikke være. Men det kunne være alletiders hvis du i fremtiden kunne "grimmes/væmmes" på andres vejne, i stilhed.

Fattigdom er en sindstilstand
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#26
Nu syntes jeg vi er inde på noget !!!!!!!!!
Som Claxel skriver:"Når det kommer til de primitive urtidsdrifter, så rækker almindelig sund fornuft ikke"
Men vi er vel rovdyr eller hvad ? Hvorfor så den medfølelse med vildtet ? Død er vel død eller hvad ?
Hvad er der i vejen med at skyde en hund eller en kat ? Ræven spiser vi jo heller ikke !
Var på bukkejagt i polen i maj, efter at have set 2 hunde jage ved en kæmpemark for 3. gang sagde min stokker "Schiessen" Jeg rakte ham min riffel, hvorefter ham roligt gav mig den tilbage og gik videre !
Hvorfor ? Er det ikke rimeligt legalt i polen ?
Og som Hogmeister er inde på er der jo netop forskel på blot at gå en tur, eller F.eks være på "Jagt" men er dette ikke blot noget der foregår oppe i hovedet ? Hvorfor kan man ikke bare bestemme dette med sig selv i øjeblikket ?
Jeg havde haft kammeraet med hvis det ikke var fordi det var gået i stykker !
Jeg er bestemt ikke uenig i at der skal skydes !
Jeg vil gerne selv skyde !
Men jeg bestemmer hvornår, udfra mit moralkodex, hvorfra det så end kommer !
Sålænge jeg har en god fornemmelse i maven når "Drabet" er sket.
Ja jeg indrømmer det er uden logik !

Hilsen Steen
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister
...... Ja det er ihvertfald ikke jagt. Efter min mening gik Just shot sig en tur, og saa giver han os bagefter en Morten Koch beretning om den, underforstaaet at vi skal bukke dybt for hans undladen af skud.....



Selvfølgelig er det da jagt! Det er bare på et andet plan, ligesom selskabsjagten efter udsatte fasaner er på et andet plan end den stille bukke-pürsh, hvor man måske også lader den unge lovende buk gå.

Og helt ærligt, så har jeg da væsentlig mere respekt for en jæger, som har så meget selvbeherskelse, at han kan lade være med at skyde selvom dyrerne var ved at kravle ind i løbene..... Jeg har det tit selv på samme måde, og får mindst lige så stor en jagtlig oplevelse ud af det, selvom jeg ikke lige skød fasanen/bukken.

Det er min oplevelse, at de fleste antijægere, som jeg kender, bliver helt medgørlige og synes faktisk at det er iorden med jagt, når man fortælle dem historier, som den Just Shot har fortalt.....[Smile]

Jagt er ufatteligt mange ting, og det er langt fra altid noget med afgivelse af skud at gøre.....

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#28
Nu er jeg ikke den store rifeljæger,jeg er mere til havjagt[8D] det vildt jeg har nedlagt med en rifel kan tælles på ca en hånd.
men jeg har da haft riflen op og dyret i sigtet...nå ja det kunne skydes og hva så... ikke noget med bukkefeber og andet pjat[:I] men jeg har skudt så meget med rifel at det er til at brække sig over (10 år i foresvaret) skudt på papskiver og andet "skrammel"...
når det så er sagt jager jeg kun til gryden jeg har skudt mange dykænder og svømmeænder.
De første år delte jeg ud af vildet men jeg nåde frem til at det skulle være en fornøjlse at tage på jagt,så det er kun til egen gryde jeg skyder.
jeg kunne sagtens skyde meget mere, men når fryseren er fyldt behøver jeg ikke skyde mere vildt.
så kan i kalde mig TØS og morten kok agtig,i min verden kan en jæger holde skudet tilbage[Wink]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor tog Just Shot ikke et camera med i forste omgang og tog nogle billeder af sine oplevelser som han saa kunne dele med os andre istedet for slabe riflen med i fuld viden om at han ikke har i sinde at bruge den aligevel??
Det er DET jeg saa reagerer paa. Der er en der sporger 'Hvad er egentlig jagt?' Ja det er ihvertfald ikke jagt. Efter min mening gik Just shot sig en tur, og saa giver han os bagefter en Morten Koch beretning om den, underforstaaet at vi skal bukke dybt for hans undladen af skud. Jeg er overhovedet ikke skydegal tvartimod, men enten er man paa jagt eller ikke. Og jeg forstaar udemarket godt unladelsen af skud hvis det forestaaende vildt ikke er det man lige havde tankt sig (for lille, forkert kon eller art)
Jeg synes det er fint der kommer gang i debatten, men lad os lige vare enige om, og det tror jeg nasten Just shot vil give mig ret i, at han gik ikke paa jagt den morgen, blot en tur med hunden.
Hogmeister



Selv efter at være blevet kraftigt irettesat for nedsættende og usympatisk sprog, får du i din kommentar afleveret endnu en uforskammethed!
Jeg synes, at det var flot, at Just Shot orkede at svare dig på dit indledende spørgsmål. At du så tilsyneladende ikke har forstået svaret er beklagelig. Jeg vænner mig dårligt til din facon og ville meget heller have, at du tilførte dette forum noget positivt.
Kan du det?
Walnut
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor tog Just Shot ikke et camera med i forste omgang og tog nogle billeder af sine oplevelser som han saa kunne dele med os andre istedet for slabe riflen med i fuld viden om at han ikke har i sinde at bruge den aligevel??
Det er DET jeg saa reagerer paa. Der er en der sporger 'Hvad er egentlig jagt?' Ja det er ihvertfald ikke jagt. Efter min mening gik Just shot sig en tur, og saa giver han os bagefter en Morten Koch beretning om den, underforstaaet at vi skal bukke dybt for hans undladen af skud.
Jeg er overhovedet ikke skydegal tvartimod, men enten er man paa jagt eller ikke. Og jeg forstaar udemarket godt unladelsen af skud hvis det forestaaende vildt ikke er det man lige havde tankt sig (for lille, forkert kon eller art)
Jeg synes det er fint der kommer gang i debatten, men lad os lige vare enige om, og det tror jeg nasten Just shot vil give mig ret i, at han gik ikke paa jagt den morgen, blot en tur med hunden.
Hogmeister



@Hogmeister, hvis du nu læste og forstod hvad Just shot svarede på dit første spørgsmål, istedet for at skrive om hvad du tror du læste ville det være helt fint[Wink]

Her er Just shots svar på dit første spørgsmål.

Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Mest af vane ! Andet ville jo være som at gå uden bukser [Big Grin]
Og hvis der nu pludselig skulle stå verdens største hjort, eller humpe et stykke anskudt vildt rundt. Så ville der nok være en lille chance for at overbevise kæresten om at familiebesøg og julemiddag måtte vente lidt [Big Grin][Big Grin][Big Grin] Hmm eller det ville være skideballen værd !!!

Hilsen Steen



Det burde vel egentlig være forklaring nok.

Nu siger jeg det for sidste gang, Du SKAL respektere vore holdninger/meninger som vi respekterer dine, dvs. at du stopper med den nedladende tone, det er helt fint at vi ikke er enige om alting, var vi det, var der jo ikke noget at diskutere, men derfor behøver vi ikke tale ned til hinanden.
Er det forstået[?]
Svar
#31
Jeg kom lidt sent ind i debatten, men bare for en ordens skyld -
det er ikke tilladt, at skyde hunde i polen (punktum), at det så praktiseres i stor stil, er en anden sag.

Mit råd - gør det ikke !!!

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#32
Nedladende, og nedsattende var nu aldrig hensigten og hvis det er opfattet i den aand beklager jeg. Syrligt og udfordrende absolut min mening, og Walnut hvis du virkelig er saa tyndskindet at du ikke kan deltage i debatten uden at blive fornarmet over hvad der i bund og grund er forskellige synspunkter saa er du jo umulig at diskutere noget med.
Mange har navnt noget i henretning af at de har haft vildt i sigtet, eller kastet riflen op til kinden og undladet at skyde. Iflg Just shot har det jo ikke engang varet tilfaldet, saa det er jo ikke det jeg prover at diskutere.
En ting er sikkert, enig kan vi nok ikke blive, og da heldigvis for det ellers blev det da til et trist forum hvor vi bare alle er enige og klapper hinanden paa ryggen.
I onskes alle en fortsat God Jul og Godt Nytaar.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Nedladende, og nedsattende var nu aldrig hensigten og hvis det er opfattet i den aand beklager jeg. Syrligt og udfordrende absolut min mening, og Walnut hvis du virkelig er saa tyndskindet at du ikke kan deltage i debatten uden at blive fornarmet over hvad der i bund og grund er forskellige synspunkter saa er du jo umulig at diskutere noget med.
Mange har navnt noget i henretning af at de har haft vildt i sigtet, eller kastet riflen op til kinden og undladet at skyde. Iflg Just shot har det jo ikke engang varet tilfaldet, saa det er jo ikke det jeg prover at diskutere.
En ting er sikkert, enig kan vi nok ikke blive, og da heldigvis for det ellers blev det da til et trist forum hvor vi bare alle er enige og klapper hinanden paa ryggen.
I onskes alle en fortsat God Jul og Godt Nytaar.
Hogmeister



Hogmeister
Korrekt, at jeg måske i dette forum er tyndskindet overfor dårlig sprog/etikette. Det udspringer af et ønske om at bevare og styrke dette VTF fællesskab.Det er ikke at være rygklapper at udvise dem, man diskuterer/ drøfter med, respekt, bl.a. i form af ordentligt sprog.Det er også at udvise respekt at forsøge at lægge lidt kvalitet i indlæggende.Hvad er der f.eks af indhold i udgydelsen: "Nu kaster jeg snart op"?
Jeg mener ikke, at du deltager i debatten.Din udtryksform drukner, hvad du end måtte have af budskab. Jeg debatterer heller ikke med dig. Jeg prøver at påpege overfor dig, at de problemer, du støder på herinde, er selvforskyldte.Over and out.
Også God Jul og Godt Nytår til dig
Walnut
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

i fuld viden om at han ikke har i sinde at bruge den aligevel?? (altså riflen).......

Ja det er ihvertfald ikke jagt. Efter min mening gik Just shot sig en tur...............



Tja jeg kan nu godt tage på jagt medbringende både riffel, patroner, kniv osv selvom jeg inderst inde ikke har tænkt mig at skyde noget den dag - blot sondere terrænet... Måske kan man sige at jeg bruger riflen på skulderen som en undskyldning overfor konen for at komme lidt ud, nyde lidt fred og ro i naturen og ellers bare have en dejlig dag. Jo da jeg kunne sikkert have haft en lige så fin dag uden riffel, men det er nu ligesom om det bliver lidt mere "rigtigt" når den er med [:I]

Hvis det så gør mig blødsøden og Morten Korch agtig så er det sgu fint med mig - jeg får nok af at være et "dumt svin" når jeg er på job [Wink]

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#35
Tjah, jeg ved ikke lige hvad jeg skal sige til ovenstående, men vi(gemalen og jeg) fik en invitation igår eftermiddags, mens vi var til julefrokost hos min mor, til en lille hyggejagt i dag. Der findes jo intet bedre til at få "blæst" hovedet friskt med igen, end at skulle en tur ud over markerne, med geværet i næverne.
Og selv om vi ved at der ikke er så dælens meget at komme efter på pågældende jagt, så sagde vi alligevel pænt "Ja tak". En formiddag sammen med 5 andre gode venner, med "risiko" for en hare eller en kok, var da værd at bruge tid på. Og det blev et par hyggelige timer. En enkelt hare blev udbyttet, vi så 2 kokke og en høne, og fik samlet en masse lerjord om og på støvlerne, og godt op ad buksebenene, efter at have drevet 4 marker igennem, men vi nød det gjorde vi[Wink] Og ikke afskudte patroner kan jo genbruges[Big Grin][Wink]
Bagefter blev verdenssituationen vendt og drejet lidt over en tår øl, og vi var hjemme igen kl 14. Og var da enige om at det havde været dejligt at være ude i luften, og i morgen og i overmorgen skal vi da på jagt igen, igen[Smile]
At sidde hjemme foran brændeovnen og glo på genudsendelser i tossekassen virker ikke liiiige så befordrende som en rask tur med bøssen, ud over markerne i selskab med gode jagtkammerater[Smile] Uanset om der bliver skudt noget eller ej[^]

Så jagt er mange ting, men vel først og fremmest noget vi gør af lyst til at komme ud, have muligheden for at nedlægge et stykke vildt, have noget at være fælles med vennerne om, lægge hverdagens trummerum på hylden imens, få ladet "batterierne" op, glædes over egne eller andres gode skud, nyde synet af kokkens flugt op over trætoppene, eller dyrenes hen over bakketoppen?? Alle de mange indtryk man bliver fyldt med når man færdes derude, i stedet for at sidde og lumre den af indendørs??
Jo, det er dejligt at være jæger, for har man antennerne ude, så oplever man mere ude i naturen, end man gør hjemme i den lune stue[Smile]
Derfor gør jeg det, og jeg har aldrig ærgret mig over at komme tomhændet hjem, for jeg har nydt hvert minut imens jeg har været ude[Smile]

Mvh Annelise/Farmor

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#36
Med fare for at få lidt på puklen

er der jagt tid på hare nu, på bornholm?

ps spørgsmålet er pænt ment

Bo
Svar
#37
bob - bob - bob [:I] og så en jagttegnslærer[:o)]

Bo, du er nu en vaks ung mand[Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#38
Hmmmm..... Farmor!!! En enkelt hare???
Det må være en trykfejl!!

Svar
#39
Farmoderen har loven på sin side[Smile] der er stadig jagttid på hare på Bornholm. Det må være fordi de ikke har nogle ræve[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#40
Øv!! Så blev der ingen bukser af det skind[Big Grin]

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)