Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kanon start på juleaften
#41
og stakkels mig der havde glædet mig til at drille en jagttegnslærer[Sad]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#42
Den her lille seance giver røvfuld drenge, når Farmor er på banen igen[Wink] Jeg var ikke med til det[8D]
Mvh Walnut
Svar
#43
Okay knægte [Sad!] Så bukker vi pænt fremover, og de af jer der har en kvinde i huset der kan svinge en prober næve, får hende til, på mine vegne, at give jer smæk [Big Grin][Big Grin][Big Grin] Og ikke noget med at smile imens [Big Grin][Big Grin]

Nej, jeg vil ikke smække numser når det er Jul[Big Grin][Wink] Vi må jo godt skyde harer på Bornholm indtil den 31/12, og jeg synes det er synd for jer at i ikke må, så det er straf nok i sig selv [^]
Vi var så heldige at det kun var et år vi ikke måtte skyde harer efter 15/12, året efter havde vi den normale jagttid tilbage igen. Vores harebestand fejlede nemlig ikke noget, og fordi vi ikke har ræve,(ØV), så må vi selv holde dem i ave [Wink] Og det er vi glade for [Smile]
Så de næste 2 dage skal der også trampes harer [:p] Sikkert med en masse pløre på støvlerne og langt op ad buksebenene, medmindre det bliver frostvejr [Wink], men sikkert lige fornøjeligt uanset hvad [Big Grin][Big Grin] Jeg har et Bornholmer-mesterskab i "Vild med haretrampe-dans" at forsvare, så jeg må lægge mig i selen, for at gøre det svært at fravriste mig titlen [Big Grin][Big Grin][^]

[Big Grin] Annelise/Farmor

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#44
På den en side må jeg give den udskældte "hogmeister" lidt ret... jeg kan også godt få lidt tendens til kvalme over nogle at de indlæg der sommetider kan læses på disse sider (just shot's tråd-start er dog Ok), men jeg vil på den anden side også gerne være med til at forsvare en "god tone" på VTF...

At være "grebet af jagt" er egentligt et godt udtryk, for det betyder at vi oplever og handler ud fra hvor stærkt et tag "jagten" har i os.. Alene det at "Just shot" går en tur med riflen selve juleaftensdag viser at han ikke kan lade jagten ligge, hvis der er tid og overskud til det[Smile]
Min juleaftensdag startede med en køretur til fyn.... men vi så da råvildt flere steder langs motorvejen[:p] for ikke at tale om to marker fulde af gæs ved Skanderborg-søerne[:p][:p]

Jeg forstår fuldt ud at "Just shot" tager riflen med, og måske også "Hogmeister" i "hvorfor skød han ikke" f.eks. en kronkalv?

Forklaringer om "hensyn til julefreden og pligterne derhjemme" viser bare at jagtens "tag" i ham var mindre end lysten til at få bøvl og brok over at forstyrre den hjemlige "ildhygge og varme kvindestuer"

I sidste ende er det jo "Just Shots" beslutning på baggrund i hvor meget "tag" jagten har i ham... Og "Hogmeister" har lov til at undre sig over hvorfor der skal "romantiseres" så meget over forholdet til "bambierne", han skulle måske bare vælge en lidt mere afdæmpet tone at undres i...[^]

Hele "Just shot"s beretning er jo et godt eksempel på "overskud" .. Han behøver ikke skyde et stykke vildt, fryseren er sikkert velspækket med vildtkød... Familien derhjemme er på vej mod kvalmen af en helt anden grund, nemlig de uhyrlige mængder mad, slik og drikkevarer der konsumeres sådan en juleaften... Just shot var sikkert ikke sulten da han gik ud[Wink]

Ovre hos "Hogmeister" er der nok ikke det overskud af vildt og hjemlig "hygge" at tage hensyn til, går man ud i vildmarken derovre er det ikke for at sidde og kigge bambier, men for at få noget med hjem, det må man også respektere..

Selve "drabet" på jagten er det "punkt" hvor hele ens engagement (Jagtens "tag" i dig) fokuseres og det deler tiden på jagten op i helt adskildt FØR og EFTER.. Det "Just shot" beskriver er "kun" FØR.. der kommer ikke noget "EFTER" og det betyder ganske enkelt at der MANGLER noget... uanset om det er beskrevet i god eller dårlig tone..
De flest af os kan fint håndtere at der mange gange "kun" er FØR, men, hånden på hjertet, hvor mange af os ville overhovedet "gå på jagt" hvis der ikke var noget "EFTER" [?]

Knæk og bræk og godt nytår...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#45
Godt formuleret (som altid) dravis! [Image: welldone.gif]

Godt Nytår! [Smile]
Swift
Svar
#46
NEMLIG JA !!!

Der er måske også den forskel, at nogle danske jægere - "bare" går ud
af døren, eller måske kører 15 km. for at gå "en tur"

Hvis jeg nu skulle køre 300 - 400 km., så vil der være lidt mere planlægning, og mulighederne bliver udnyttet fuldt ud.

Vi danskere er jo nok lidt navlebeskuende, er vores kultur og moral den rigtige, eller bare en af mange.

Jeg har rejst en del, rundt i verden. Herved har jeg lært, at det er bedst, at forholde sig til den virkelighed, man befinder sig i, her og nu, frem for at forsøge, at moralisere.

@ Hogmeister - jeg forstår din undren !

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by dravis

På den en side må jeg give den udskældte "hogmeister" lidt ret... jeg kan også godt få lidt tendens til kvalme over nogle at de indlæg der sommetider kan læses på disse sider (just shot's tråd-start er dog Ok), men jeg vil på den anden side også gerne være med til at forsvare en "god tone" på VTF...

At være "grebet af jagt" er egentligt et godt udtryk, for det betyder at vi oplever og handler ud fra hvor stærkt et tag "jagten" har i os.. Alene det at "Just shot" går en tur med riflen selve juleaftensdag viser at han ikke kan lade jagten ligge, hvis der er tid og overskud til det[Smile]
Min juleaftensdag startede med en køretur til fyn.... men vi så da råvildt flere steder langs motorvejen[:p] for ikke at tale om to marker fulde af gæs ved Skanderborg-søerne[:p][:p]

Jeg forstår fuldt ud at "Just shot" tager riflen med, og måske også "Hogmeister" i "hvorfor skød han ikke" f.eks. en kronkalv?

Forklaringer om "hensyn til julefreden og pligterne derhjemme" viser bare at jagtens "tag" i ham var mindre end lysten til at få bøvl og brok over at forstyrre den hjemlige "ildhygge og varme kvindestuer"

I sidste ende er det jo "Just Shots" beslutning på baggrund i hvor meget "tag" jagten har i ham... Og "Hogmeister" har lov til at undre sig over hvorfor der skal "romantiseres" så meget over forholdet til "bambierne", han skulle måske bare vælge en lidt mere afdæmpet tone at undres i...[^]

Hele "Just shot"s beretning er jo et godt eksempel på "overskud" .. Han behøver ikke skyde et stykke vildt, fryseren er sikkert velspækket med vildtkød... Familien derhjemme er på vej mod kvalmen af en helt anden grund, nemlig de uhyrlige mængder mad, slik og drikkevarer der konsumeres sådan en juleaften... Just shot var sikkert ikke sulten da han gik ud[Wink]

Ovre hos "Hogmeister" er der nok ikke det overskud af vildt og hjemlig "hygge" at tage hensyn til, går man ud i vildmarken derovre er det ikke for at sidde og kigge bambier, men for at få noget med hjem, det må man også respektere..

Selve "drabet" på jagten er det "punkt" hvor hele ens engagement (Jagtens "tag" i dig) fokuseres og det deler tiden på jagten op i helt adskildt FØR og EFTER.. Det "Just shot" beskriver er "kun" FØR.. der kommer ikke noget "EFTER" og det betyder ganske enkelt at der MANGLER noget... uanset om det er beskrevet i god eller dårlig tone..
De flest af os kan fint håndtere at der mange gange "kun" er FØR, men, hånden på hjertet, hvor mange af os ville overhovedet "gå på jagt" hvis der ikke var noget "EFTER" [?]

Knæk og bræk og godt nytår...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Hej Dravis
Mange fornuftige betragtninger som få kan være uenige i. Hogmeister er ikke blevet udskældt eller modereret for at have en holdning. Jeg har ikke kunnet finde romantisering omkring "bambierne" i denne Topic, hvor Hogmeister blev dårlig.
Mvh Walnut
Svar
#48
Just shot skriver i et af sine indlæg ”Hvad er jagt egentlig?”, men det er vel egentlig et spørgsmål, som ikke kan besvares med et enkelt svar! Selv om jagt jo i sidste ende handler om at slå vildtet ihjel, er der vidt forskellige betragtninger i forbindelse med at ”gå på jagt”.

For nogle jægere er det trofæet af det nedlagte vildt, som er drivkraften!
For nogle er det det sociale samvær som er i højsædet!
For nogle er det den efterfølgende kulinariske oplevelse, der har indflydelse på jagtudøvelsen.
Naturoplevelsen og spændingen ifm. jagten kender vi vel alle sammen, men det der driver os som jægere er sikkert en kombination af flere, af de ovenfor nævnte ting.

Hvorfor er f.eks. nogle hunde bedre til jagt end andre? – det har vel noget at gøre med at de har bevaret de instinkter, som engang var en betingelse for racernes overlevelse!

Hunde og Tamkatte behøver ikke at jage for at overleve, de får jo dagligt deres mad serveret i skålen. De jagter imidlertid alligevel, ikke af sult, men af lyst! – deres instinkter siger dem det!
Vi er nogle (jægere) som stadigvæk har bevaret en rest af dette urinstinkt mht. jagt! – Det er jo ikke fordi vi mangler mad på bordet vi går på jagt! Det er vores instinkt (ligesom hunden og katten) der driver os.

Jeg har i min tid som jæger mødt en del mennesker, som jeg i mine øjne ikke vil betragte som jægere. Det kan for så vidt være ligegyldigt hvad man jager, men når man har valgt sig et jagtobjekt, og går målrettet efter dette objekt, er det (i hvert eneste tilfælde for mit vedkommende) en stor triumf når det lykkedes mig at overliste, og nedlægge byttet.

Jeg syntes at man i denne tråd har været lidt hårde ved hogmeister.
Hogmeister var lidt forundret over nogle ting i Just shot´s fortælling! – Hvorfor slæbe en riffel med, hvis man ikke har til hensigt at bruge den? – Det kan man vel godt forundres over.

Jeg kender lidt til hogmeister, og den jagtform han elsker at udøve i Canada og USA. Det er Varmintjagt der står hans hjerte nærmest. Selv om han (om nogen) har mulighed for at hjembringe trofæer fra: Bjørn – Moose – White tail – Wapiti og meget andet, der vil få de fleste Danske trofæjægeres kæber til at falde ned midt på brystet, er det ikke noget der siger ham noget. Ground hogs – Præie dogs og Coyotes, som ofte jages under vanskelige forhold, og stiller store krav til udstyr og skydefærdigheder, er de jagtobjekter som ”tænder” hogmeister. - Ja hvorfor ikke. Ud fra min betragtning mere fornuftigt end f.eks. den ”jæger” som tager på en ”fyld væggen op” bukkejagt i Polen, hvor han i forvejen hjemmefra har bestilt hvor mange, og i hvilken størrelse bukkene skal være.

Jeg er sikker på at hogmeister ikke har haft til hensigt at tale nedladende, og benytte et dårligt sprog i sine indlæg. Han beklager tilmed i et af sine indlæg hvis, det er blevet opfattet således.

Jeg syntes der er et par forhold, som vi ikke må glemme at tage hensyn til. Da hogmeister flyttede fra Danmark for omkring fyrre år siden, var jægersproget og etikken noget anderledes end den er i dag.
Dengang kaldte man en ”spade for en spade”, og der er i det hele taget sket meget med det Danske sprog (også inden for jægerkredse) siden han forlod landet. Dette forhold har han af gode grunde har haft lidt svært ved at følge med i. Der er sikkert også stor forskel på den Danske og den Canadiske/Amerikanske opfattelse af hvad der er god ”takt og tone” i forbindelse med jagtudøvelse.
Jeg går selvfølgelig også ind for en ordentlig tone her på VTF, men det skal vel ikke være således, at alt skal være retorisk korrekt, for at man har ret til at ytre sig, - eller hvad?

mvh.
Swift
Svar
#49
@ swift - vi er helt på bølgelængde.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Just shot skriver i et af sine indlæg ”Hvad er jagt egentlig?”, men det er vel egentlig et spørgsmål, som ikke kan besvares med et enkelt svar! Selv om jagt jo i sidste ende handler om at slå vildtet ihjel, er der vidt forskellige betragtninger i forbindelse med at ”gå på jagt”.

For nogle jægere er det trofæet af det nedlagte vildt, som er drivkraften!
For nogle er det det sociale samvær som er i højsædet!
For nogle er det den efterfølgende kulinariske oplevelse, der har indflydelse på jagtudøvelsen.
Naturoplevelsen og spændingen ifm. jagten kender vi vel alle sammen, men det der driver os som jægere er sikkert en kombination af flere, af de ovenfor nævnte ting.

Hvorfor er f.eks. nogle hunde bedre til jagt end andre? – det har vel noget at gøre med at de har bevaret de instinkter, som engang var en betingelse for racernes overlevelse!

Hunde og Tamkatte behøver ikke at jage for at overleve, de for jo dagligt deres mad serveret i skålen. De jagter imidlertid alligevel, ikke af sult, men af lyst! – deres instinkter siger dem det!
Vi er nogle (jægere) som stadigvæk har bevaret en rest af dette urinstinkt mht. jagt! – Det er jo ikke fordi vi mangler mad på bordet vi går på jagt! Det er vores instinkt (ligesom hunden og katten) der driver os.

Jeg har i min tid som jæger mødt en del mennesker, som jeg i mine øjne ikke vil betragte som jægere. Det kan for så vidt være ligegyldigt hvad man jager, men når man har valgt sig et jagtobjekt, og går målrettet efter dette objekt, er det (i hvert eneste tilfælde for mit vedkommende) en stor triumf når det lykkedes mig at overliste, og nedlægge byttet.

Jeg syntes at man i denne tråd har været lidt hårde ved hogmeister.
Hogmeister var lidt forundret over nogle ting i Just shot´s fortælling! – Hvorfor slæbe en riffel med, hvis man ikke har til hensigt at bruge den? – Det kan vel godt forundres over.

Jeg kender lidt til hogmeister, og den jagtform han elsker at udøve i Canada og USA. Det er Varmintjagt der står hans hjerte nærmest. Selv om han (om nogen) har mulighed for at hjembringe trofæer fra: Bjørn – Moose – White tail – Wapiti og meget andet, der vil få de fleste Danske trofæjægeres kæber til at falde ned midt på brystet, er det ikke noget der siger ham noget. Ground hogs – Præie dogs og Coyotes, som ofte jages under vanskelige forhold, og stiller store krav til udstyr og skydefærdigheder, er de jagtobjekter som ”tænder” hogmeister. - Ja hvorfor ikke. Ud fra min betragtning mere fornuftigt end f.eks. den ”jæger” som tager på en ”fyld væggen op” bukkejagt i Polen, hvor han i forvejen hjemmefra har bestilt hvor mange, og i hvilken størrelse bukkene skal være.

Jeg er sikker på at hogmeister ikke har haft til hensigt at tale nedladende, og benytte et dårligt sprog i sine indlæg. Han beklager tilmed i et af sine indlæg hvis, det er blevet opfattet således.

Jeg syntes der er et par forhold, som vi ikke må glemme at tage hensyn til. Da hogmeister flyttede fra Danmark for omkring fyrre år siden, var jægersproget og etikken noget anderledes end den er i dag.
Dengang kaldte man en ”spade for en spade”, og der er i det hele taget sket meget med det Danske sprog (også inden for jægerkredse) siden han forlod landet. Dette forhold har han af gode grunde har haft lidt svært ved at følge med i. Der er sikkert også stor forskel på den Danske og den Canadiske/Amerikanske opfattelse af hvad der er god ”takt og tone” i forbindelse med jagtudøvelse.
Jeg går selvfølgelig også ind for en ordentlig tone her på VTF, men det skal vel ikke være således, at alt skal være retorisk korrekt, for at man har ret til at ytre sig, - eller hvad?

mvh.
Swift



Hej Swift og andre der deltager.
Igen, enig i mange af de fornuftige betragtninger.Det var dejligt at få noget kontekst på Hogmeister[Smile]. Jeg kan godt lide, hvad jeg læser: At han sætter udstyr og indsats højere en længde og antal på spidser på trofæerne. At tiden, m.h.t sproget, skulle være løbet fra Hogmeister, køber jeg ikke. Der er heller ikke noget retorisk i vejen med ytringen:" Nu kaster jeg snart op!" Den er bare usmagelig og hører, efter min mening, ikke hjemme i VTF regi.Den er heller ikke 40 år gammel! Den hører til i nutidens tendens til devaluering af sprog.
Mvh Walnut
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Hvad er jagt egentlig ?

Sad her til morgen og filosoferede lidt over div. indlæg og diskutioner her på forummet.
Hvad er jagt egentlig ? Det springer jo i hovedet på en her i juletiden, det er ikke mad der mangler!
Er det bare en dyrisk lyst til at slå ihjel? Eller følelsen af magten til at bestemme over liv og død ?
Følelsen af at høste noget, som man selv føler man har værnet om "været med til at så og vogtet over" ?
Hvad er egentlig mest rigtigt ? At købe bøffen i brugsen, eller have et par stykker kødkvæg gåenede, som man så slagtet ?
Lade dyrene leve vildt, eller købe økologisk ? (De dør jo alligevel begge slags)
Lade være med at gå på jagt i julen ? (Ved dyrene det er jul ?)
En af de få ting der adskiller menneske fra dyr, er empati, men den giver os sandelig også noget at tænke over !!!

Hilsen Steen



Jagt er at tage ud i naturen for slå dyr ihjel!!!
(eller i det mindste have hensigten til at slå dyr ihjel)- Det er jo ikke altid det lykkedes.
Har man ikke det er man ikke på jagt!!!
Så nemt kan det siges.

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#52
Jagt er at tage ud i naturen for slå dyr ihjel!!!
(eller i det mindste have hensigten til at slå dyr ihjel)- Det er jo ikke altid det lykkedes.
Har man ikke det er man ikke på jagt!!!
Så nemt kan det siges.

ikke enig.
jeg går på jagt for at opleve og se hvad der sker på terrænet. hvis jeg så på den tur bestemmer mig for skud er det da bare en del af turen .
ligeledes er det min egen beslutning på fællesjagt om jeg vil skyde: for tæt på, en stumphalet fasan eller en dårligt flyvende and får lov at forsvinde. det er stadigvæk jagt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Just shot skriver i et af sine indlæg ”Hvad er jagt egentlig?”, men det er vel egentlig et spørgsmål, som ikke kan besvares med et enkelt svar! Selv om jagt jo i sidste ende handler om at slå vildtet ihjel, er der vidt forskellige betragtninger i forbindelse med at ”gå på jagt”.

For nogle jægere er det trofæet af det nedlagte vildt, som er drivkraften!
For nogle er det det sociale samvær som er i højsædet!
For nogle er det den efterfølgende kulinariske oplevelse, der har indflydelse på jagtudøvelsen.
Naturoplevelsen og spændingen ifm. jagten kender vi vel alle sammen, men det der driver os som jægere er sikkert en kombination af flere, af de ovenfor nævnte ting.

Hvorfor er f.eks. nogle hunde bedre til jagt end andre? – det har vel noget at gøre med at de har bevaret de instinkter, som engang var en betingelse for racernes overlevelse!

Hunde og Tamkatte behøver ikke at jage for at overleve, de får jo dagligt deres mad serveret i skålen. De jagter imidlertid alligevel, ikke af sult, men af lyst! – deres instinkter siger dem det!
Vi er nogle (jægere) som stadigvæk har bevaret en rest af dette urinstinkt mht. jagt! – Det er jo ikke fordi vi mangler mad på bordet vi går på jagt! Det er vores instinkt (ligesom hunden og katten) der driver os.

Jeg har i min tid som jæger mødt en del mennesker, som jeg i mine øjne ikke vil betragte som jægere. Det kan for så vidt være ligegyldigt hvad man jager, men når man har valgt sig et jagtobjekt, og går målrettet efter dette objekt, er det (i hvert eneste tilfælde for mit vedkommende) en stor triumf når det lykkedes mig at overliste, og nedlægge byttet.

Jeg syntes at man i denne tråd har været lidt hårde ved hogmeister.
Hogmeister var lidt forundret over nogle ting i Just shot´s fortælling! – Hvorfor slæbe en riffel med, hvis man ikke har til hensigt at bruge den? – Det kan man vel godt forundres over.

Jeg kender lidt til hogmeister, og den jagtform han elsker at udøve i Canada og USA. Det er Varmintjagt der står hans hjerte nærmest. Selv om han (om nogen) har mulighed for at hjembringe trofæer fra: Bjørn – Moose – White tail – Wapiti og meget andet, der vil få de fleste Danske trofæjægeres kæber til at falde ned midt på brystet, er det ikke noget der siger ham noget. Ground hogs – Præie dogs og Coyotes, som ofte jages under vanskelige forhold, og stiller store krav til udstyr og skydefærdigheder, er de jagtobjekter som ”tænder” hogmeister. - Ja hvorfor ikke. Ud fra min betragtning mere fornuftigt end f.eks. den ”jæger” som tager på en ”fyld væggen op” bukkejagt i Polen, hvor han i forvejen hjemmefra har bestilt hvor mange, og i hvilken størrelse bukkene skal være.

Jeg er sikker på at hogmeister ikke har haft til hensigt at tale nedladende, og benytte et dårligt sprog i sine indlæg. Han beklager tilmed i et af sine indlæg hvis, det er blevet opfattet således.

Jeg syntes der er et par forhold, som vi ikke må glemme at tage hensyn til. Da hogmeister flyttede fra Danmark for omkring fyrre år siden, var jægersproget og etikken noget anderledes end den er i dag.
Dengang kaldte man en ”spade for en spade”, og der er i det hele taget sket meget med det Danske sprog (også inden for jægerkredse) siden han forlod landet. Dette forhold har han af gode grunde har haft lidt svært ved at følge med i. Der er sikkert også stor forskel på den Danske og den Canadiske/Amerikanske opfattelse af hvad der er god ”takt og tone” i forbindelse med jagtudøvelse.
Jeg går selvfølgelig også ind for en ordentlig tone her på VTF, men det skal vel ikke være således, at alt skal være retorisk korrekt, for at man har ret til at ytre sig, - eller hvad?

mvh.
Swift



Flot skrevet Swift - og jeg er ganske enig med dig.

Svar
#54
Godt nytår til alle [Smile]

Hold da helt op, jeg havde bestemt ikke regnet med at denne tråd skulle blive så lang og spænde så vidt !!!!
Efter at have læst den igennem adskillige gange, syntes jeg at kunne fornemme at skrift ikke er den nemmeste måde at kommunikere på, når meget af det skrevne sprog ikke indeholder de små nuancer, som i mange af indlægende var tiltænkt.
Hele dette indlæg blev blot startet på grund af behovet for at dele en oplevelse med andre, som jeg helt uden belæg, naivt gik ud fra havde samme opfattelse af natur og jagt som jeg.
Jeg har selv været på jagtrejse til polen, tyskland, skotland, og er iøvrigt opvokset i grønland. Ingen af stederne har jeg kunnet følge den danske jagtmoral helt, da den netop ikke er den samme.
Jeg har skindet af min gamle "Bamse" liggende ! En super hund vi havde fra jeg var 3 til jeg blev 8 år.
Men jeg tror kun folk der har oplevet en førehund, der ikke længere er den stærkeste, kan forestille sig at den mildeste død er en kugle !
Men nu bor jeg altså i Danmark, har fattet moralen her !
Prøver at efterleve den, nyder den, da jeg syntes den virker rigtig efter vores forhold og intentioner om vildtpleje.
Jeg er bestemt ikke altid helt enig i alting, men hvem siger jeg har ret ?

Lige for at forsvare/give Hogmeister et smæk [Big Grin]
Det er ikke god moral i Danmark at skyde på foderpladsen ! Jeg ved ikke engang om det er lovligt.
Har selv skudt vildsvin i Polen på foderpladser !

Det er normalt ikke god etik at skyde på lange afstande !
Har selv skudt på 280 meter på hjort i Skotland.

Det er ikke god etik at skyde ænder "Svømmefugle" på vandet i Danmark.
Vi lavede ikke andet som børn i Grønland !

Jeg syntes vi har en super moral i Danmark, jeg prøver at efterleve den, på den bedste måde jeg kan.
Jeg er bestemt ikke fejlfri, men prøver at lære, forstå og blive bedre !
Det bedste er at man her imellem jer, har lov til debat og at den kan holdes på et seriøst plan.

Kan i have et rigtigt godt nytår [Smile][Smile][Smile]

Med venlig hilsen Steen
Svar
#55
Citat:quote:

Det er normalt ikke god etik at skyde på lange afstande !


Say´s who???[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jagt er at tage ud i naturen for slå dyr ihjel!!!
(eller i det mindste have hensigten til at slå dyr ihjel)- Det er jo ikke altid det lykkedes.
Har man ikke det er man ikke på jagt!!!
Så nemt kan det siges.

ikke enig.
jeg går på jagt for at opleve og se hvad der sker på terrænet. hvis jeg så på den tur bestemmer mig for skud er det da bare en del af turen .
ligeledes er det min egen beslutning på fællesjagt om jeg vil skyde: for tæt på, en stumphalet fasan eller en dårligt flyvende and får lov at forsvinde. det er stadigvæk jagt

mvh
Strom



Du går dig en tur i terrænnet
Måske bliver det til jagt - måske gør det ikke!
Det svarer til at tage på fisketur med fiskestangen uden at kaste snøren i vandet - er det at fiske?

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#57
Flot Swift - meget enig. Iøvrigt synes jeg at FOR "glat" undvigende/undskyldende sprog også er til at ........... - ja hvad var det nu Hogmeister sagde.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#58
Selvfølgelig er en spade en spade og ikke nødvendigvis et graveredskab, men derfor kan spaden godt omtales på en sober måde.
Flere af jer er efterfølgende kommet med nogle betragtninger vedr. sprogbrug, men selv om I er uenige, skriver I på en pæn måde[Wink].
Nu skal vi ikke ud i en større diskussion om emnet, derfor dette indlæg.
På visse andre fora er modereringen lemfældig og i visse tilfælde ikke eksisterende,sprogbruget er ofte fuldstændigt vanvittigt og groft, disse fora er der ikke mange der kan tage alvorligt og jeg mener at de skader det som vi brænder for, nemlig jagten.
Det Hogmeister(for nu at blive i tråden)fik et "klap" for var indlægget om at kaste op, det er muligt at han på den måde gav udtryk for sin holdning, men det kunne have været skrevet lidt pænere,evt. kunne han have uddybet hvorfor han fik kvalme, indimellem skulle man måske undlade at kommentere et indlæg, hvis ikke man kan gøre det i et ordentligt sprog.
Vi har alle lov til at have en mening og vi har alle lov til at udtrykke den, men stadigvæk, den største forudsætning for en fornuftig debat er at vi udviser respekt for hinanden.
Jeg vil ikke diskutere om der blev udvist respekt for Hogmeister ved at han blev offentligt "klappet", der er forskellige måder at moderere på og i en del tilfælde får folk et vink via PM/mail, i hvert enkelt tilfælde er det den enkelte moderator der vurderer hvordan det skal ske og sådan skal det være, hvis vi først skal til at sidde i en rundkreds og holde faddersladder i hvert tilfælde er toget kørt.
Hogmeister og jeg har udvekslet PM og jeg mener egentlig at vi har fundet ud af det.
Godt nytår og så er den ged vist barberet.
Svar
#59
Du går dig en tur i terrænnet
Måske bliver det til jagt - måske gør det ikke!
Det svarer til at tage på fisketur med fiskestangen uden at kaste snøren i vandet - er det at fiske?

Mvh Bjarke

næe Bjarke, det er tættere på catch and release.
jeg kan pürshe tæt på et stykke råvildt, betragte den på 50 meters afstand, og hvis jeg ikke mener det er afskudsbart luske lige så stille videre.
for mig er det absolut jagt.(endda rigtig god jagt)

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Du går dig en tur i terrænnet
Måske bliver det til jagt - måske gør det ikke!
Det svarer til at tage på fisketur med fiskestangen uden at kaste snøren i vandet - er det at fiske?

Mvh Bjarke

næe Bjarke, det er tættere på catch and release.
jeg kan pürshe tæt på et stykke råvildt, betragte den på 50 meters afstand, og hvis jeg ikke mener det er afskudsbart luske lige så stille videre.
for mig er det absolut jagt.(endda rigtig god jagt)

mvh
Strom



Nææ, Catch and release er ligesom at skyde den med en bedøvelsespil, skyde et billede og så slippe den løs når den vågner.
Ved catch and release nøjes du jo ikke med kigge på fisken på dens standplads i vandet, nej - man fanger den for senere at slippe den løs.
En spade er en spade og jagt er at tage ud i naturen for at slå dyr ihjel. Det er lige præcist det der adskiller jægere fra alle andre brugere af naturen. At slå dyr ihjel!
Dermed ikke sagt at det ikke skal gøres med respekt eller at man kan være på selektiv jagt af forskellig art. Og man kan blande alle mulige følelser og motiver mv ind i ligningen uden at det afviger sig fra at være jagt, men trækker man det at slå ihjel ud af ligningen, er det ikke jagt længere.

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)