Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvis nu man spærrede en patron inde
#1
Hej Forum.
Ja, jeg ved godt at det er lidt ude i skoven,men sådan er der jo så meget ,der somme tider snurrer rundt i skallen på en.[Smile]
Jeg har gået og tænkt på , hvis man nu havde et kammer, der fuldstændigt omsluttede en patron,f.eks. en 30-06,og ingen pibe ,men kun kammer,og et stærkt bundstykke/lås,-hvad ville der så ske når man fyrede den af?
Ja, jeg kunne forestille mig at den bare sagde et mindre puff ( selvfølgelig ingen mundingsknald),og en voldsom trykstigning i kammeret, men til hvilket niveau?-men hvad så ,vil trykket blive stående i kammeret ,til man åbner låsen ,eller vil energien forsvinde i form af varme, eller hvad?

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#2
Hvilken lås tænker du på?[Big Grin]
De fysike love siger at energien er bevaret!
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Det er jo sammenligneligt med at fylde luft i en ballon - det overtryk bevares jo(teoretisk) i al evighed.

Forskellen er selvfølgelig at trykket vel vil blive flere tusinde bar [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Det siger klikk, til samme niveau som hvis du tørtræner.

Trykket vil stige til ca 18.000-22.000 bar, afhængigt af hvilken krudttype du anvender. Ved ekstrem hurtigbrændende krudt vil trykket kun stige til ca 9000bar.
Senere vil trykket falde efterhånden som gassen afkøles, og derved får gassen til at trække sig sammen. men der vil stadigt være et betydeligt tryk.

Du skal nok ikke forvente at du slipper fra forsøget med et intakt våben. Det der oftest vil være det svageste led, vil være messingen i hylsterbunden.
En låsnings evne til at klare trykket vil oftest først være bestemt af låsningens evne til at omslutte og støtte især hylsterbunden.

En riffel med stor kloudtrækker, vil være det dårligste, og vil havarere ved mellem 5000 og 6500 bar
En riffel med "Sakotype" udtrækker vil havarere ved ca 9000 bar.
En riffel med bedre omslutning og hylsterbundsstøtte som eks Remmington vil klare op mod 10.500 bar

jbn
Svar
#5
Tak for svarene.Det var dog imponerende.
Det jeg tænkte på var ikke en riffel,og slet ikke en Bl....[Big Grin], men en prøveopstilling ,som var konstrueret til at kunne holde til forsøget.
Vil det sige ,at hvis kammeret kan holde tæt ,og intet tryk siver ud ,at den efter f.eks 1 år uden låsen er åbnet, stadig står med et voldsomt kammertryk?

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#6
det er allerede afprøvet[^]

Du hører slagmekanismen og et "pfsssttt" og så ikke mere[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
lige en fodnote[Smile]

Under Vietnamkrigen manglede amerikanerne et lyddæmpet våben der kunne anvendes på helt kort hold i de tunneller Vietcong havde gravet kilometervis af...

Der blev fremstillet en speciel revolver med "patroner" der indeholdt en nøje afstemt krudtladning i et "hylster" af stål, hvor et "stempel" også af stål blev skudt fremad og på den måde slyngede et blyprojektil gennem piben.

stemplet var fremstillet så det forblev næsten helt tæt ved afskydningen, så krudtgassen blev indespærret i "hylstret"

Man fik således et våben der for det første var meget stille ved affyringen, samtidigt meget kort og pålideligt ( double action revolver) OG "patronerne" kunne lades i tromlen på helt normal vis.

Teknisk set var tricket, så vidt jeg husker, at bruge en Cal 45LC tromle med en cal. 32 pibe, blyprojektilet var således ".32" (.314 - .316 dia.)

Man havde dog et uforudset problem, som nærmest gjorde revolveren til et "engangsvåben" "stål-patronerne" bulede ud ved affyringen og klemte fast i kamrene og var så gastætte at det kunne tage minutter før man kunne genlade revolveren. de afskudte patroner blev også meget varme... mærkeligt nok[Big Grin]

man kan også undre sig over at disse problemer ikke blev opdaget under udviklingen af våbnet[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Russerne har en tilsvarende patronkonstruktion, til en Semiautomatisk Likvideringspistol med navnet PSS

http://www.janes.com/articles/Janes-Infa...ation.html

[Image: a_sp-3-1.jpg]

[Image: 97493-1.jpg]

http://www.omgmetalgear.com/article/9749...nt-pistol/

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Hej,

I starten af 90'erne forsøgte jeg og et par kammerater at springe min farfars gamle SS'er, med slør og gravrust ad libitum.
Vi fandt en stål kugle der passede i konussen lige efter kammeret,
bandt en snor i aftrækkeren og ladede, bøssen var placeret i et hul i en mark, hvor der var gravet grus.
Det gav et lille pift og mere skete der ikke, bortset fra at stålkuglen nu sad ca. 10 cm fra mundingen, og det højre løb var blevet trukket lidt længere så bøssen nu havde ca. 1 cm slagside til venstre.
Så skilte vi en patron og fyldte den op med 3 dobbelt krudtladning, løbet blev fyldt med grus og en ny stålkugle i konussen. Denne gang kom der også et pift, men yderlige forsøg var udelukket, da vi ikke længere kunne åbne bøssen. Men sprænge det ville den ikke.
Det var nogle ganske underholdende forsøg, udført på bedste drengerøvs maner, selvom jeg idag nok hellere ville have haft geværet som et minde om min farfar.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)