Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baser og ringe
#1
Hejsa

Jeg har et mindre problem med mine montager - dvs. montagerne er ikke høje nok....
Baserne ligner til forveksling standard Weaver nr. 54. i aluminium.
Når kikkerten (der har en yder diameter på 55 mm ved forreste linse) er monteret i de eksisterende ringe går kikkertens fokusskrue forrest på kikkerten imod løbet.
Jeg har sat en 1 mm tyk plastikskive ind under baserne for at løfte kikkerten, for at se, hvor meget denminimum skal løftes. Den ene mm var lige præcis nok til at løfte kikkerten over løbet, så fokusskruen kan drejes uden at slide mod løbets overkant.
Med de monterede plasticskiver er afstanden fra oversiden af låsen/løbet 1,56 cm op til kikkertens midterrør (1 tommes kikkert) og der er ca. ½ mm luft under kikkertens forende.

Det er selvfølgelig ikke holdbart med en plastic skive under montagerne, så jeg skal have fat i nogle nye/andre...

Spørgsmålet er: Hvor høje skal de være?

I Weavers katalog angives en størrelse "High" til at tage en 42 mm kikkert og en motage med størrelsen "Extra High" til at tage en 50 mm kikkert.

Hvilken størrelse standard Weaver montage skal jeg have, for at kikkerten for 4-5 mm fri luft ude under den forreste/tykkeste del? (Kikkertens er 55 mm på det tykkeste sted...midterrøret er 1 tomme...)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Kan det passe, at fagkundskaben ikke har et godt råd om dette??[Sad]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Hej Ran,
hvilken riffel er det du har.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Ran,
hvilken riffel er det du har.

mvh. JOhannes



Det er en ældre baneriffel fra Otterup, hvor løbet er cylindrisk og låsestolen, som montagerne skal skrues på, er helt plane/i samme højde som løbet.....rent faktisk ser det ud som om låsen er fræset ud i løbet....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Hatting!!!! hjælp lige manden!! hvilken højde i ringe har du på din "rågeregulator" ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hatting!!!! hjælp lige manden!! hvilken højde i ringe har du på din "rågeregulator" ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Hej Hatting

Eller endnu bedre....hvilken højde havde du på de ringe du brugte, da du testede kikkerten fra Rex (8-32*42)??

VH Ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
hej ran
jeg har nu målt fra underside kikkert til pibe 14,5mm
(mine baser er højere end dine) jeg bruger standart ringe.
så mål dine baser og find mogle ringe så målet totalt kommer op
på 14,5 eller lidt mer men tag det hele med ned til den røde baron
(østjysk) så finder i sikkert en løsning 14,5+12,7=27,2
og linsen er 50mm og det halve af det er 25 så der er 2,2mm luft
mellem pibe og kikkert og det er jo rigligt

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej ran
jeg har nu målt fra underside kikkert til pibe 14,5mm
(mine baser er højere end dine) jeg bruger standart ringe.
så mål dine baser og find mogle ringe så målet totalt kommer op
på 14,5 eller lidt mer men tag det hele med ned til den røde baron
(østjysk) så finder i sikkert en løsning 14,5+12,7=27,2
og linsen er 50mm og det halve af det er 25 så der er 2,2mm luft
mellem pibe og kikkert og det er jo rigligt

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



Tak min ven... [Smile]
I´ll do that..

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)