Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swarovski Z6 2-12x50
#1
Hej!

Er der er nogen der er lykkelig ejer af ovenstående "Ørn" Bemærk det er IKKE en i'er - altså uden lys...!

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om den kan anvendes til natjagt, eller om trådkorset bliver for spinkelt nu hvor det er placeret i 2. billedeplan (ikke medforstørende)...

Jamo
Svar
#2
Hvis du ikke vil skyde på noget du ikke kan genkende så behøver du reelt ikke lys.

Men hvilket trådkors havde du tænkt dig?

Har selv jaget om natten med et bryant sigte i en S&B uden problemer.
Ligeledes har jeg i mange år anvendt Swarovski´s pv-S med TDS sigte.
Det har resulteret i en del grises endeligt[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Jeg er vokset op med vildsvinejagt om natten, men jeg er aldrig blivet afhængig af et oplyst trådkors.

Som den fornuftige man skriver i sit indlag før mit: kan du se vildet i kikkerten, kan du du også se trådkorset.

Ellers er der for mørkt til at se hvad du skyder på, med oplyst trådkors eller ej.

Oplyst trådkors er et behageligt, men absolut unødvændigt luksus, mener jeg.

Som resultat af det, ejer jeg, på nuværende tidspunkt, ikke en kikkert med oplyst trådkors.

Men, kan man få skidtet med lys i til samme pris... hvorfor ikke, man kan altid slukke det, hvis man ikke vil bruge det.

Jeg synes bare ikke, at det er de ekstra penge værd.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Hej!

Tak for hurtige svar!

@GT - Du har ret - jeg ville aldrig skyde på noget jeg ikke kunne genkende - har bare ingen erfaring med natjagt overhovedet! Jeg havde tænkt mig et traditionelt sigte 4A...men problemet med Ørnen er jo at det ikke er medforstørrende og derfor bliver ganske fint i takt med at forstørrelsen øges. Jeg kigger også på en Zeiss 2,5-10x50 uden lys - her er sigtet jo medforstørrende og vel reelt mere egnet til natjagt -eller hvad siger i???

...hvad er et Bryantsigte??

@Buba - godt indlæg - det gør mig mere rolig, og jeg vil nu seriøst overveje en uden lys - også fordi Z6'eren er MEGET flottere end Z6i!!!

Jamo
Svar
#5
fynsk for sigte 1 eller 11 = blyantsigte[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Jeg er lige blevet en lykkelig ejer af en Z6 2-12-x50, nu mest fordi den var grotesk billig.
Selvom jeg ikke endnu har den store erfaring med den endnu, så er jeg end til videre meget positiv overrasket. Det er altså fantastisk med 6x zoom, man får både en drivjagtskikkert og langdistance kikkert i en og samme handel. Dette gør efter min mening Z6 et uovertruffen allround sigte.
Selvom jeg afskyr begrebet ”allround” (det er ofte et andet ord for røvkedeligt), må jeg samtidigt erkende at mine skydninger ofte er ”allround”. Bedst som jeg formoder at dagens jagt bliver skud på langt hold, bliver det hele forvandlet til noget der minder om drivjagt.

Jeg har været ude i mørke med min Z6, hvor den ikke skuffede, men om den er på højde med den 2,5-10 x50 Zeiss ved jeg ikke. Det er dog sikkert at det er en lysstærk kikkert som man kan forvendte af Swarovski, som jeg ikke ville være bekymret for at medbringe på nattejagt.

Jeg syntes dog stadig at man får et skarpere/ bedre billede igennem en Zeiss i hvert fald ved dagslys.

Selv når gælden ved nyt gear har fortaget sig, er jeg ikke tvivl om at jeg hellere vil eje en Z6 frem for en Zeiss. Det enorme zoom gør den mere allround (fu.., sagde jeg virkelig det[B)])

Bang.

P.S. Hvis du ikke kun vil bruge din kommende kikkert til nattejagt, ville jeg ikke vælge et sigte med alt for tykt trådkors. Til nattejagt virker et ”allround” trådkors bestemt også. Jeg ville vælge et ”allround” trådkors til en ”allround” kikkert (Fu.., Fu.., nu sagde jeg det igen[B)][B)])
Svar
#7
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du bor men er det i nærheden af Aalborg og omegn, er du da velkommen vil at svinge indenom og prøve sådan en ørn i 2-12x50. Det er jo desværre ikke altid butikkerne har lige den model man er ude efter.
Den kan smides på nakken af en 223 eller 308.

Bang.
Svar
#8
Hi Hi, det var da ellers ok bud Strøm!

Fulde historie kommer ellers her:
[Image: P1.gif]


P-1 (Bryant) reticle
The P-1 Reticle was developed for Schmidt & Bender by Deputy Sheriff Robert Bryant, who has many years of experience as a SWAT team member and advisor to police departments. You will find the Bryant design very user-friendly and exceptionally efficient in high stress situations.

The horizontal lines under the crosshair make it possible to estimate distances up to 500 yards by crandling an 18" object between them. The posts, lines and the circle are all proportioned to help in rangefinding and in making allowances for wind or movement.

Han vil bare sige, at begge de trådkors han nævner er ret fine/tynde, og når han kan se dem om natten, uden at de er oplyste, så kan Z6-eren i hvært fald også bruges, med de trådkors den fås med.

Tror jeg, det er det han siger.

Og hvis det ikke er det han siger, så siger jeg det.

Buba
/Buba

Dubravko

Svar
#9
den var da ellers meget go, ikke

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
@Strøm

Jo, og det værste af det hele er, den kunne også nemt ha´ været sandt.

Men de fynbo-er har stadigvæk et stykke vej op til M@x & co sydfra.

Der er stadigvæk suværene.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Bang

Selv når gælden ved nyt gear har fortaget sig, er jeg ikke tvivl om at jeg hellere vil eje en Z6 frem for en Zeiss. Det enorme zoom gør den mere allround (fu.., sagde jeg virkelig det[B)])

Bang.


Jeg kan se at for mit vedkommende, så vil gælden fortage sig meget sent, hvis jeg køber en Swarovski, så jeg beholder min gamle Zeiss[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Hej Jamo

Nu må du huske på, at Gammeltoft og Buba - de er et par kyndige banditter. De ved altså et eller andet om natjagt (der er de også kønnest)

Men Men Men de er også begge ekstremt nærige - og selvfølgelig kan man skyde i skumringen og i månelys om natten, uden belyst trådkors.

Men det der med, at man kan se trådkorset, hvis man kan se dyret - det gælder kun for helt særlige individer.

Du kan gætte, hvor midten er ud fra sidestolperne - eller du kan flytte sigtet udenfor dyret - følge det ind på dyret igen og straks trykke af.

Hvis du virkelig mener, at du vil på natjagt, skal du ikke spare her -
det vil du fortryde. Alene tanken om, at du har det bedst mulíge, giver ro i sjælen.

Påstand: Jeg er overbevist om, at jeg skyder mere precist og at jeg kan skyde forsvarligt under mørkere forhold, end jeg kan uden belyst sigtemiddel.

Det skal tilføjes, at det kun gælder kikkerter i den allerdyreste ende.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Du har, naturligvis, ret i meget hvad du skriver Anders, ingen tvivl om det.

Meeen den med at vi er kønnest om natten kan jeg ikke genkende??
Jeg vil nærmest sige :"godt 100kg af ren skønhed, i begge tilfælde"

Men som jeg skrev, dejligt med lys, men ikke absolut nødvendigt.

Og det gælder absolut kun for kikkerter i den dyre ende, som du skriver.

Jeg vil bare sige, at jeg ikke vil fravælge en kikkert, bare fordi der ikke er lys i, bare prisen er rigtig.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#14
Hej alle! tak for gode indlæg - det er sgu en fornøjelse at læse! @Bang - desværre jeg bor på Sjælland - det var ellers pænt af dig... Nu er det sådan at jeg har flere scenarier i spil...Z6 kan kun lade sig gøre hvis jeg får solgt min Tikka privat...ellers bliver det en handel med Skov. Hvad skal jeg vælge her - Zeiss el. S&B? Classic eller Victory/Zenith?
Svar
#15
Ang. Zeiss/S&B

Jeg har begge dele, og er vildt glad for dem begge.

Men næste( er på jagt efter en 1,5-6x42 til min 308W) bliver nok en S&B.

De er lidt billigere på brugtmarkedet, og så er jeg så imponeret af S&B service, at jeg får helt lyst til at eje flere af deres produkter.

Men kvalitet er i top hos begge, vælg den du synnes bedst om, tror ikke du fortryder køb af nogen af dem.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#16
Hej Buba! Det er jeg glad for at høre - for jeg synes uden tvivl at S&B Zenith er den flotteste! Men hvad siger I til hhv Zeiss Classic og S&B Classic? De fås jo begge med lys til en noget mere overkommelig pris. S&B Classic fik bla bedre karakterer i forhold til storebror Zenith i den store test... Og så er der lige en ting jeg ikke kan "hitte u a"...fås S&B Classic med Flash Dot? Håber i bærer over med alle spørgsmålene, men jeg kan først komme til at pille, rode og rave hos Skov midt i januar... Jamo
Svar
#17
Men hvad siger I til hhv Zeiss Classic og S&B Classic?

Zeiss classic´en har meget tunneleffekt[Sad] ihvertfald i 3-12

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Det er nemlig Classic(rettere Varmint) jeg har.
Det er en 4-16x50, hvor der er eftermonteret BDC fra PMI, og hvor den originale trådkors er skiftet ud med en Nr. 9.

Optisk, tror jeg, ikke er den store forskel på Zenith og Classic, men design og ergonomi er anderlades.

Derudover er Classic-en noget tungere og længere. Det er rimeligt robust kikkert.

Jeg er ret sikker på, at Classic-en fås med Flash Dot, men kig på deres side.

Som Strøm skriver, Zeiss Classic er nok, efter min mening,dårligere valg end S&B Classic.

Men Victory fejler absolut ikke noget.

Zeiss Classic har også dårligere/anden coating på linserne,(mindre lystransmision) end Victory.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#19
Som Strøm skriver, Zeiss Classic er nok, efter min mening,dårligere valg end S&B Classic.

Men Victory fejler absolut ikke noget.

Zeiss Classic har også dårligere/anden coating på linserne,(mindre lystransmision) end Victory.

lige netop. og det sagde Brock & M ikke en pind om da de smed den på markedet.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
Så er valget truffet - det bliver en Swarovski Z6i 2-12x50... Jeg køber den hos http://www.clunycountrystore.co.uk Desværre har han den ikke hjemme med sigte 4A eller 7A - kun BRi...og da han varsler at priserne stiger kraftigt inden længe...ja så bliver det en BRi - tror godt jeg kan leve med det - og så er jeg jo klar, hvis jeg engang skulle få taget mig sammen til at deltage i noget jagtfeltskydning eller lign...

Tak for alle jeres gode og konstruktive kommentarer - jeg kan sige at det har været et tæt løb lige til det sidste mellem Z6i 2-12x50, S&B Zenith 3-12x50 og Zeiss Victory 2,5-10x50...det afgørende var prisen i England, den store zoom-faktor og fleksibiliteten...glæder mig helt vildt til at få den!!!

Jamo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)