Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
The do it all scope - findes det
#1
Efter fætter julemand har været på besøg er der faldet en fornuftig slat "klejner" af til en kikkert til min riffel - eller jeg skulle måske skrive rifler.

Jeg leder efter noget som jeg via en QRW montage kan bruge på både min 223 og min 308'er. Det er ren jagt vi snakker om - har allerede en 6-24x56 som jeg kan teste præcision med men mangler nu noget som er mere fornuftigt rent jagtmæssigt.

Findes der en kombination derude, som vil kunne klare alt fra den teoretiske chance for drivjagt på korte hold til præcise skud på en bæver på 200 m afstand ??? (Jeg skynder mig lige at sige, at jeg aner ikke om man realistisk set kan komme ud for at skyde bæver på den afstand - det er blot ment som et billedeligt yderpunkt i forhold til drivjagten [Wink])

Umiddelbart tænker jeg i retning af noget ala 1,5-6x42....er jeg galt på den ???

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#2

Den her tror jeg vil kunne gøre jobbet. Og med det store synsfelt vi lden nok også kunne gøre et fornuftigt job, i drivjagtssammenhæng.
Og så er den på bud[Big Grin].
http://www.opticsplanet.net/swarovski-z6...ticle.html

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
1,5-6x42 kan det hele....fantastisk kikkert.

Uden tvivl den absolut næste bedste valg til alt jagt i Dk og i udlandet!

Den nye Z6 i 1,7-10x42 må være kongen, mums[:p].

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Den er billigere i UK når der tages hensyn til fragt, told og moms.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Okay kan godt se at Z6'eren har det hele - men nok også erkende at julemanden ikke var SÅ gavmild [Sad]

Men bortset fra det så lyder det da som om jeg skal kigge mig rundt efter sådan en 1,5-6x42 [:p]

Den eneste tvivl jeg har omkring den er om man ramme mindre mål - som fx. en bæver på fx. 200 m. - med tilstrækkelig præcision med 6x forstørrelse [?][?]

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#6
Har selv en 1,5-6 x 42 fra zeiss. Den er kanon til drivjagt, og slet ikke uden evner i tusmørke. På 100m er der ingen problemer med at skyde grupper på 3-4 cm. Meen en bæver på 200 m som ligger i vandet, da tror jeg nok begrænsnigen nærmer sig. Men ellers mener jeg at det er en rigtig god all round kikkert. [Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#7
Kære Prethom

Godt at vide, at du stadig er i live [Smile]

Jeg er ganske enig, i din betragtning - bortset fra det med at skyde en bæver i vandet (bare spørg M@X) - vent til den kommer op, så skal du ikke bade efter den, og den er 20x så stor.

En 3 - 12 vil nok være bedre her (der er en til salg på forum lige nu)

Den er så nok ikke bedst til drivjagt, men det kan sagtens lade sig gøre. Her gør træning en stor forskel [Wink]

@ takleberry du vil ikke fortryde 1,5 - 6. Det er et rigtigt godt valg, selv om du bør snige dig lidt ind på bæveren. [^]´

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Hvis du kan leve med en bushnell, kommer der en 1.25-8x32 elite 6500 i 2009.

Mvh. Loft
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Har selv en 1,5-6 x 42 fra zeiss. Den er kanon til drivjagt, og slet ikke uden evner i tusmørke. På 100m er der ingen problemer med at skyde grupper på 3-4 cm. Meen en bæver på 200 m som ligger i vandet, da tror jeg nok begrænsnigen nærmer sig. Men ellers mener jeg at det er en rigtig god all round kikkert. [Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]


Don@ Det lyder rigtig godt det der...meget trøstende faktisk [:I] Jeg kunne så aldrig finde på at skyde en bæver i vandet på en afstand af 200 m. - målet er for lille, mine evner for små eller hvad man nu bruger af undskyldning for ikke at skyde på lang afstand og istedet risikerer et mistet (men uskadt) bytte til gengæld for en lidt mere intens jagt [Wink](Jeg er nu heller ikke så vild med kolde afvaskninger ala M@x [Big Grin][Wink])

@Loft: Jeg tror nu at jeg vil forsøge at finde noget med en objektivdiameter på 40-42 mm af hensyn til hvis Tackeline skulle give lov til en tur med skumringsjagt på et tidspunkt [8D]

Tsk tsk...så ender det sgu nok med at KIMA får ret alligevel...hmmm..gad vide hvordan jeg undgår han finder ud af det [Big Grin]

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Tsk tsk...så ender det sgu nok med at KIMA får ret alligevel...hmmm..gad vide hvordan jeg undgår han finder ud af det [Big Grin]


Hvad er det lige, at Kima får ret i, Takle..?
(Jeg sladrer ikke...[Big Grin])

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Hey Takle! Det går som udgangspunkt ikke med én kikkert til to rifler, da baserne aldrig vil sidde nøjagtig samme sted... Om en rail kan gøre en forskel her ved jeg faktisk ikke... I øvrigt er Leupolds Mk4 2,5-8x36 overraskende lysstærk - har haft en og den vil være rigtig lækker på en af dine Remys:-) fås billigt i USA og England! J.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 300win
Hvad er det lige, at Kima får ret i, Takle..?
(Jeg sladrer ikke...[Big Grin])

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!



nå jamen det var såmænd bare, at jeg snakkede med KIMA for et par måneder siden mht. kikkert - og der foreslog han netop en 1,5-6x42 som en universalkikkert [8D] Og hvis jeg nu ender med sådan een kommer jeg jo til at høre for det i laaaaaaaaaang tid [Wink]

@JAMO: Hvorfor vil de ikke passe sammen ??? Det må sg. da være mikrometermy vi snakker om som kan være forskel ??? Ellers må en rail da kunne løse det - ellers ryger hele idéen jo med railen...eller har jeg igen drukket for meget snaps [xx(]

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Tsk tsk...så ender det sgu nok med at KIMA får ret alligevel...hmmm..gad vide hvordan jeg undgår han finder ud af det [Big Grin]

@ Takle, jeg finder ud af alt, før eller senere[^][Big Grin]

Hvad er det lige, at Kima får ret i, Takle..?
(Jeg sladrer ikke...[Big Grin])
Mvh Anders
@300win, du har lige fået en anmærkning i min sorte bog[}Smile][:o)][Big Grin]



[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#14
Hej Takleberry.

Hvis nu valget er faldet på en 1,5-6x42 , vær opmærksom på den store forskel på synsfeltet ved 1,5x forstørrelse på de forskellige mærker (generel anbefalet min. synsfelt til drivjagt , 25m ) og sørg for at det ikke er medforstørrende sigte , til de lange skud !

Hilsen A-bolt
Svar
#15
Min "superuniversalkikkert" hedder Bushnell Elite 6500 2,5 - 16x50

men jeg har jo også vænnet mig til at bruge 2,5X på driv og trykjagt.
(Scout-scope)

Rigtig fin optik .... men m.h.t. synsfelt er Z6'erne bedre.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Kima

@300win, du har lige fået en anmærkning i min sorte bog[}Smile][:o)][Big Grin]


Åhhh, nej da.....[xx(][Wink][Big Grin]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#17
Nå, men for nu at komme "on-topic" igen:
Har du overvejet denne, Takle?
http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Produkto...10x42.aspx

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hey Takle! Det går som udgangspunkt ikke med én kikkert til to rifler, da baserne aldrig vil sidde nøjagtig samme sted... Om en rail kan gøre en forskel her ved jeg faktisk ikke...


Jeg har da to rifler der bruger samme kikkerter. En Tikka i 30-06 og en Sako i 6,5x55. De har begge fået skruet Weaverbaser på i samme afstand (Og vi siger tak til Hatting) og så er kikkerterne monteret med Leupold PRW ringe. Det fungerer fint men kikkerten skal selvfølgelig klikkes ind til den riffel den skal sidde på (og skydes ind). I mit tilfælde skulle der alligevel bores i den ene riffel da der ikke var huller til base så det var ikke noget problem. Hvis man ikke er så pjattet med at bore flere huller i riflen kan man bare vende basen så det passer, og så fræse et nyt spor i det så det har samme afstand til sporet i den anden base som der er på den anden riffel.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hey Takle! Det går som udgangspunkt ikke med én kikkert til to rifler, da baserne aldrig vil sidde nøjagtig samme sted... Om en rail kan gøre en forskel her ved jeg faktisk ikke...


Jeg har da to rifler der bruger samme kikkerter. En Tikka i 30-06 og en Sako i 6,5x55. De har begge fået skruet Weaverbaser på i samme afstand (Og vi siger tak til Hatting) og så er kikkerterne monteret med Leupold PRW ringe. Det fungerer fint men kikkerten skal selvfølgelig klikkes ind til den riffel den skal sidde på (og skydes ind). I mit tilfælde skulle der alligevel bores i den ene riffel da der ikke var huller til base så det var ikke noget problem. Hvis man ikke er så pjattet med at bore flere huller i riflen kan man bare vende basen så det passer, og så fræse et nyt spor i det så det har samme afstand til sporet i den anden base som der er på den anden riffel.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det har jeg da os'.

To Sakøer, de kan begge bytte kikkerter, med lidt klikning ...

MEN DET ER LIDT KEDELIGT, IKKE AT HAVE NOGET REGULÆRT BEHOV[Sad!]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Jeg takker mange gange for alle input'ene [Smile]

Valget faldt på en Zeiss Diavari Z 1,5-6x42 MC som jeg fandt i demo version hos Kr.Skov. Efter lidt jysk snakken frem og tilbage slap jeg 3K rent for den - en ganske okay handel synes jeg da selv [8D]

Efter at have brugt aftenen og morgens mørke/tusmørke til at rende rundt som en lille drenge med sit nye legetøj, må jeg nok erkende at der ER noget om det med kvaliteten i selve optikken [:I] Det er ikke en natkikkert jeg har fået købt men den kan bruges langt længere end jeg overhovedet havde håbet på.....

Men det glæder mig da, at der er andre som har haft held med at benytte den samme kikkert på 2 forskellige rifler. Og når der så tillige er tale om 2 rifler af samme fabrikat og med samme låselængde, ja så må det sgu da kunne lade sig gøre...

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].[Image: sporter-1.jpg]

************************Kend din ret og gør din pligt**************************
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)