Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er det forsvarligt?
#1
Min tæve får forhåbentlig et kuld hvalpe sidst i feb.
Det betyder at hun har 6 uger gamle hvalpe når Klubben har Forårsmarkprøve.
Vil det være forsvarligt at stille op med hende, eller risikerer jeg at hun går sukkerkold og måske får kramper?
Er der nogen der har erfaring med det?

Hilsen Gitte
Svar
#2
Hej Gitte

Om det er forsvarligt véd jeg ikke. Spørgsmålet er vel nærmere om det er fornuftigt.

En hund som føres på en markprøve, skal være i god dressur og kondition. Og efter at have ligget med hvalpe i 6 uger, tror jeg det er virklighedsflugt, at tro, at konditionen er i orden så tidligt efter fødslen.

Umiddelbart tror jeg ikke hunden lider fysisk skade ved at deltage, jeg tror den selv sætter sine grænser.
Men personligt ville jeg meget nødigt stille op på en prøve, velvidende at hunden ikke er helt på toppen, og jeg har helt oprigtigt svært ved at se formålet.

Går det som jeg forstiller mig, vil du sandsynligvis komme hjem fra prøve - i hvert fald uden 1. præmie - og forventelig med en dommerkritik, som man normalt ikke vil prale af[Wink]

Mit bedste råd vil være; sig til dig selv at forårssæsonen er brugt på hvalpe, det var det, og så kom stærkt tilbage til efterårets prøver, med en hund som igen er i topform.

Det andet tangerer at spilde både sin egen, hundens og ikke mindst dommer og terrængivers tid[Smile]

God held med hvalpene - vi får vel lidt fotos at se på et tidspunkt.

mvh
Korthår
Svar
#3
Ja, jeg må se på hende når det kommer så vidt. Det er også muligt at hun er så "hvalpet" at hun slet ikke kan koncentrere sig om at arbejde.
Den største bekymring ligger i om de har lettere ved at gå "kolde" efter at have haft hvalpe til at tære på reserverne.
Hun er i superform nu, og jeg sørger for at hun er aktiv ( inden for rimelighedens grænser) indtil fødslen. Det tror jeg også har betydning for hvornår hun er klar igen.
Svar
#4
Min tæve har nu 4 uger gamle hvalpe og hun vil helt sikkert gerne til markprøve jeg tror også hun vil have formen til det, men hun er ret "hvalpet" så jeg tror ikke det bliver en 1 plads vi kommer hjem hvis det var os som skulle afsted.
Ellers er jeg ret enig i Korthårs svar jeg tror du får en dårlig oplevelse ud af det vent da til efteråret.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#5
Jeg supplerer gerne med billeder, hvis jeg erllers kan finde ud af at lægge dem ind :o)
Svar
#6
Hej Gitte

Jeg vil ikke mene at det er forsvarligt at tage hende med til en markprøve hvis hun har 6 ugers-hvalpe derhjemme - eller til noget andet for den sags skyld.

Det vil være en dårlig oplevelse for hvalpene, tæven, og dig selv. Prøvemæssigt er det endvidere tvivlsom hvor meget du får ud af det.

"Hver ting til sin tid", så selv om det er svært, så affind dig med at tæven har hvalpe, og lad hende og hvalpene koncentrere sig om dét.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Tak for svarene!

Det er ikke sådan når man gerne vil "det hele".

Hilsen Gitte
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gitte B

Tak for svarene!

Det er ikke sådan når man gerne vil "det hele".

Hilsen Gitte



Nej, jeg kender det så udemærket godt...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
Så kom hvalpene!!

Jeg lovede i sin tid billeder af Vapserne, men jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder ind på siden [}Smile]
Istedet lægger jeg en link til min hjemmeside, så er i velkomne til at kigge forbi hvis i har lyst at se vidunderne!

http://www.lillebrusen.dk

Hlsen Gitte Becher
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)